Snabbkoll: Använder du annonsblockerare?

Permalänk
Medlem

Jag använder EFF's Privacy Badger. Den stänger av trackers.
Att den stänger av de flesta annonser är en bieffekt av att annonsnätverken är trackers.

För YouTube har jag använt YouTube GoogleBot Spoofer i några år. Det ursprungliga syftet var att få YouTube att visa mig ett äldre, bättre gränssnitt, men den hade också bieffekten av att jag slipper både text, bild och video-reklam.
Den gör jag fortfarande ... bara det att sedan någon månad tillbaka visas ingen video alls.
Jag fortsätter att använda den ändå för att slippa annan reklam, bara därför att den har en så pass låg nivå (Nej, jag är inte intresserad av ukrainska singel-kvinnor i mitt område, tack).

Jag startar varje video i ett färskt "Incognito"/"Private Browsing"-läge med plugin'et avstängt, och då visar YouTube oftast videon utan reklam. Men så fort som jag råkar klicka på någon länk eller laddar om sidan så går reklam igång. "The first one is always free" gäller tydligen på YouTube också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

I vissa fall kan jag tänka mig att det får motsatt effekt. En dryg reklam gör att jag aktivt inte vill handla av företaget. Jag betalar hellre mer till en konkurrent än att handla från företaget med jobbig reklam.
Kan också bara vara jag som är obstinat 😂

Inte då.
Förra veckan skickade jag t.om ett mail till marknadschefen på ett företag för att klaga på deras reklam, och berättade att jag aktivt kommer att undvika deras produkter i fortsättningen.

Men jag är kanske lite lite mer folkilsken än folk i allmänhet som gör sånt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Använder reklamblockerande DNS på mobilen då det visat sig vara det mest energieffektiva sättet att filtrera bort det mesta, med nackdelen att det är svårare att göra finjusteringar.

Permalänk
Medlem

Jupp, använder adblock men på Sweclockers och fz så tillåter man reklam som dessutom kan va intressant reklam rörande om t,ex komponenter eller annan IT, som hör hemma här liksom.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink, Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3 | Arctic Liquid Freezer III 240 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Använder det för det mesta, dock stängt av på tex twitch och youtube, så de som har reklam får något för sitt arbete, just nu har jag dock youtube premium, men får se hur länge.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

90% av alla sidor med reklam är ju helt sönderbloatade med reklam. Det är mer reklam än artiklar. O sjukt mycket scam o skadlig kod. Så ja adblock är ett måste.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Varenda jävla sida är full med reklam som slöar ner surfandet så ja, självklart.

Permalänk

Ja. Har aldrig köpt något i reklam ändå så det gör ingen skillnad.

Säg på swec: företagen som annonserar här betalar per annons utifrån förväntad försäljning per annons. Om jag ser reklamen och aldrig köper, så devalverar jag nyttan, vilket ger lägre pris, per annons. Företaget får fortfarande samma förtjänst för annonserna totalt, och lägger därav samma peng på reklamen totalt.

Permalänk
Medlem

Efter en hel del meck med Firefox beta och anpassade tillägg som egentligen inte har stöd för telefon, så har jag till slut fått en dräglig tillvaro där kakor och annonser tas bort (för det mesta). Betydligt enklare på datorn.

Permalänk
Medlem

Har för mig att någon tidning hade frågan: "Har du husdjur?" och alternativet "vet inte" låg nära 100%.

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Det kommer försvinna om du kör något baserat på Chromium. Så fortsätt köra Firefox.

Undrar när isåfall, läste om det där för ett bra tag sen känns det som. Men funkar då fortfarande i Edge och det ju chrome-baserat det med. Jag kör dock en dev-build av ublock

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700x MB: Gigabyte B550M-DS3H
GPU: Gigabyte RTX 3060 12GB
RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR4 3200 MHz
Monitor: AOC G2490vxa 144 Hz
Headphones: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem

Kör adblock på 100% av alla sidor på datorn men har en iPhone nu så orkar inte engagera mig att lösa de på den också.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Går inte att surfa på internet utan adblocker

Permalänk
Medlem

Tyvärr ja, annars dränks hela sidor i reklam bara... ett måste tyvärr idag

Permalänk
Skrivet av pingu1337:

Någon som har tips på annonsblockerare för iPhone?

Jag använder Wipr i safari och AdGuard DNS filter i routern.
Klarar 100% på denna sidan. https://d3ward.github.io/toolz/adblock.html
Och 100 av 100 på denna sidan. https://adblock-tester.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Jag vitlistar så klart inte sweclockers.. Ingen. (nån fler som vill vara rak? X)

Jag har alltid min på, kommer aldrig stänga av den för att släppa igenom en enda webbsida.
Finns inte en chans att jag vitlistar någon utomstående websida.