Krönika: Ge fan i min skivläsare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

<Uppladdad bildlänk>

Lägger denna här som ytterligare diskussionsunderlag.

Borde göras en till undersökning där det specificeras om det menas konsol eller pcspel, tror det skiljer en del då

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Samma som ovanför

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

<Uppladdad bildlänk>

Lägger denna här som ytterligare diskussionsunderlag.

Oehrört dålig frågeformulering, då det är många här på forumet som spelar på PC, där fysisk media varit en omöjlighet i många år. Dessa röstar såklart på alltid/primärt digitalt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Nioreh83:

Oehrört dålig frågeformulering, då det är många här på forumet som spelar på PC, där fysisk media varit en omöjlighet i många år. Dessa röstar såklart på alltid/primärt digitalt.

Det behöver ju inte utesluta att det finns en och annan konsolspelare här som klickar i "Oftast/alltid fysiskt". Sen är det förstås ingen som hävdar att vår snabbkoll visar hur verkligheten ser ut i hela världen, utan endast hur läget ser ut bland SweClockers medlemmar och läsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Skivläsaren är död, hur mycket folk än vill ha kvar den.

<Uppladdad bildlänk>

Senaste rapporterade kvartalet så var 4% av intäkterna från digital och fysiska spel från fysiska spel. Samma kvartal för ett år sedan så var andelen 5,7%, så tappet är nästan en tredjedel.

(Lite som med fysiska pengar. De kommer inte tillbaka.)

Edit: Kan tilläggas att Q1 2020 så stod fysiska spel för 20,4% av Sonys intänkter från digitala och fysiska spel.

Kan vara värt i sammanhanget att begrunda att inget nytt AAA spel släppts(och kommer inte annonseras under året), och indiespel är ofta relativt digitala endast, minns inte vad som kom Q1 ifjol men sannolikt mer än vad det gjort under hela detta året i det segmentet som säljer skivor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Det behöver ju inte utesluta att det finns en och annan konsolspelare här som klickar i "Oftast/alltid fysiskt". Sen är det förstås ingen som hävdar att vår snabbkoll visar hur verkligheten ser ut i hela världen, utan endast hur läget ser ut bland SweClockers medlemmar och läsare.

OK. Jag kan inte annat än att inte hålla med. Det visar enligt mig hur läget ser ut helt ihopblandat plattformar som har helt olika förutsättningar, och blir därmed väldigt missvisande och/eller irrelevant i sammanhanget.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Häng med i utvecklingen. Köp digitalt. Skivläsare är stenåldern nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Enviro:

<Uppladdad bildlänk>

Lägger denna här som ytterligare diskussionsunderlag.

Föga överraskande är det en liten klick högljudda gubbar som vill att allt ska fortsätta vara som när de växte upp, ungefär som kontantupproret alltså.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jag har dålig koll på konsol men tolkar jag det rätt som att man är låst till endast Sonys egen spelbutik om man vill köpa spel digitalt?

I så fall går det ju inte att jämföra med den utveckling som skett i PC-världen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Skivläsaren är död, hur mycket folk än vill ha kvar den.

<Uppladdad bildlänk>

Senaste rapporterade kvartalet så var 4% av intäkterna från digital och fysiska spel från fysiska spel. Samma kvartal för ett år sedan så var andelen 5,7%, så tappet är nästan en tredjedel.

(Lite som med fysiska pengar. De kommer inte tillbaka.)

Edit: Kan tilläggas att Q1 2020 så stod fysiska spel för 20,4% av Sonys intänkter från digitala och fysiska spel.

Skrivet av Bacon:

Det är oärligt att titta på Sonys siffror som någon form av bevis för skivläsarens död.

1, Det där gäller Sonys försäljning och täcker inte in fysisk försäljning från andra utgivare. De absurda mängderna med FIFA, NHL och CoD finns alltså inte med.

2, Deras siffra för digital software innefattar de 30% de tar från andra utgivare när försäljning och går därför inte att jämföra med siffrorna för fysiska försäljning.

Det ligger i Sonys intresse att göra det så krångligt som möjligt för konsumenterna att använda fysisk media.

Skrivet av Enviro:

<Uppladdad bildlänk>

Lägger denna här som ytterligare diskussionsunderlag.

Den bör vara mer relevant, från Square Enix seaste kvartalsrapport. Notera även att det är över samtiliga platformar. Procentuellt lär konsoll liggga högre än det totala snittet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Föga överraskande är det en liten klick högljudda gubbar som vill att allt ska fortsätta vara som när de växte upp, ungefär som kontantupproret alltså.

Nåja, nu har ju båda sidor fått varsin krönika. Detta är en bra diskussion enligt mig. Fysisk media har många fördelar man tappar med digitalt, medan digitalköp har sina egna fördelar. Det kan man inte bortse från. För att man föredrar en sak betyder inte att andra sidan är högljudda gubbar, eller tiktok-zoomers etc.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Ja nä det blir ingen PS5 Pro för mig så länge det inte finns optisk enhet.
Eftersom jag inte spelar på konsoll så ofta så är det ju bra om man kan använda den till att se på film också.
Särskillt nu när streaming-tjänsternas utbud splittats mellan flera aktörer som vill ha eget exklusivt innehåll och man själv inte har råd att prenumerera på hur många tjänster somhelst.

[edit] Såg nu att man kan köpa BluRay-läsaren separat. Så hoppet är inte ute än. Men dyrt blir det. Som fan.[/edit]

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 128 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

<Uppladdad bildlänk>

Lägger denna här som ytterligare diskussionsunderlag.

Du ser! 46% köper fortfarande fysiskt. Det är inte dåligt!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 128 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jag har dålig koll på konsol men tolkar jag det rätt som att man är låst till endast Sonys egen spelbutik om man vill köpa spel digitalt?

I så fall går det ju inte att jämföra med den utveckling som skett i PC-världen.

Går utmärkt att jämföra med PC-världen.

Antalet fysiska PC-spel som inte bara är en steamkod i en låda är en droppe i havet.

Försäljning av digitala PC-spel har en massiv aktör (med ett defakto monopol) och några uppstickare. Har för mig att både Ubisoft och EA har försökt att bara sälja spel i sina egna butiker, något som inte gick något vidare och de fick krypa tillbaka till Steam. Epic och GOG skulle mycket väl få för sig att lägga ner, GOG:s finanser är inte de bästa och Epic kan ju komma fram till att det är bättre att fokusera på Unreal och egna spel då de inte lyckats få en tillräcklig stor marknadsandel.

Folk gnäller ju över att ha mer än en launcher, tvingas skaffa PSN-konto, med mera. Så de välkomnar och har varit med och skapat monokulturen.

Att monopolet är skapat av kunderna och inte företaget gör ingen skillnad när ingen längre i någon reell mening kan ta sig in på marknaden.

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte för fem ören om fysisk media för film eller spel men är av någon outgrundlig orsak road av vinyl och cd för musik så jag är inte konsekvent. Men möjligen beror det här på att jag inte ser om filmer så ofta (i så fall med väääldigt långt mellanrum), för spel handlar det ju mera om installationen (eller installationerna), typ...

Permalänk
Medlem

Köper gärna digitalt, men INTE när spelen är 15-30% dyrare digitalt, som på Playstation store.
Tar de bort disk läsaren får ju Sony i princip ensamrätt på all spelförsäljning, och då gissar i alla fall jag att de INTE kommer pressa ner priserna, utan snarare ser chansen att höja ytterliggare.

PÅ PC köper jag bara digitalt, för där är inte priserna så snerdvridna som de är i Playstation store.

Sen hör jag inte till dem som tycker att spelpriserna är så hemskt höga, speciellt inte gämfört med SNES tiden.
Men bara för det vill jag inte betala 200:- per spel mer än jag behöver.

Tar de väck diskläsaren från Playstation får de uppna upp så det i alla fall kan köpas koder till spel från butiker som utövar konkurrens mot varandra.
Inga monopol för spelförsäljning tack.

Permalänk
Medlem

Fysiskt till 90% det är så mycket billigare att köpa begagnat.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Borde göras en till undersökning där det specificeras om det menas konsol eller pcspel, tror det skiljer en del då

Skrivet av Nioreh83:

Oehrört dålig frågeformulering, då det är många här på forumet som spelar på PC, där fysisk media varit en omöjlighet i många år. Dessa röstar såklart på alltid/primärt digitalt.

Ja, att PC som är i stort sett 100% digital sen många år tillbaka är med gör ju att det blir väldigt snedvridet. Speciellt då detta i första hand handlade om konsol. Båda dessa krönikor uppkom ju i anknytning till att PS5 Pro släpptes till högt pris, utan att inkludera skivläsaren.

Permalänk

Dessa diskussion är intressant men görs på felaktiga grunder. Både André och Calle har ju rätt. Digital media är smidigt och fysisk ger ett uppenbart mervärde.
Men diskussionen görs utifrån en snedvriden synvinkel!
Fysiska produkter och dess konsumenträtt har blivit justerad och lagförd sedan urminnes tider. Digital har inte det.
En kund som köper en produkt måste försvaras sin konsumenträtt - ägande, garanti, support, reklamation, öppet köp. För fysiska produkter tar vi detta för givet, men av nån anledning har vi blivit lurade att detsamma inte gäller för digital media.
Går det att lösa? JA, såklart. En bra jämförelse är att köpa, testa, jämföra och returnera en mobiltelefon, spelkonsol eller träningsklocka. Alla produkterna är fysisk och digital media, men kräver vid retur/ägarbyte en återställning av mjukvara. Användarkontot (ägaren) måste frånkopplas från enheten och dess mjukvara. Det görs med en (1!!) knapptryckning. Samma kan givetvis göras med en digital spellicens.
Vi är fram till idag lurade. Men eftersom det är ett bransch-problem så kommer enskilda företag inte åtgärda problemet. Konsumenträtten måste skyddas och lagföras med samma rättigheter för digitala produkter (med vissa relevanta justeringar/tillägg) som fysiska produkter.

Edit: justerat fel meningsbyggnad i sista stycket

justerat fel meningsbyggnad i sista stycket
Permalänk
Medlem

Måånga spel på skiva/kassett(switch) agerar väl bara licens ändå, det som finns på är en alpha/beta eller 10% av spelet sen är resten en day 1 "patch" på 15gb. så i framtiden när en youtuber köper en dyr new-in-box konsol och stoppar i ett spel säger det stopp tidigt för servrarna finns inte mer.

om man ens kan starta konsolen för den inte kan "aktiveras" eller göra konto mot servrarna LOL.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Måånga spel på skiva/kassett(switch) agerar väl bara licens ändå, det som finns på är en alpha/beta eller 10% av spelet sen är resten en day 1 "patch" på 15gb. så i framtiden när en youtuber köper en dyr new-in-box konsol och stoppar i ett spel säger det stopp tidigt för servrarna finns inte mer.

om man ens kan starta konsolen för den inte kan "aktiveras" eller göra konto mot servrarna LOL.

Det är inte så. De flesta spel funkar fint från skiva/kassett. Sen kommer det ofta patchar för att optimera prestanda och sånt, men det funkar ändå att spela v1.0.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzhadar:

Tar de väck diskläsaren från Playstation får de uppna upp så det i alla fall kan köpas koder till spel från butiker som utövar konkurrens mot varandra.
Inga monopol för spelförsäljning tack.

Och hur tänkte du att det skulle fungera?

Sony skulle sälja koder till butiker som då skulle utöva konkurrens mot varandra men då även mot Sony? Och vad skulle dessa butiker tillföra, de skulle sälja en kod, som de då kan skicka till dig med epost, samtidigt som då Sony skulle handa allt annat, lagring av spel och sparningar, bandbredd, osv. Men dessa butiker skulle då få köpa spel för ett lägre pris? För att göra egentligen ingenting? Hur mycket lägre skulle priset vara? Om Sony säljer ett spel för $70, skulle dessa då få köpa dem för vad? $50? $60? $65?

En digital marknad för en platform där alla spel startas genom ett företags portal, där företaget sköter distribution av spelen, osv, går inte att konkurrensutsätta på ett fungerande sätt annat än genom att platformen öppnas upp för olika portaler, vilket som nu sker med iOS som exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det är inte så. De flesta spel funkar fint från skiva/kassett. Sen kommer det ofta patchar för att optimera prestanda och sånt, men det funkar ändå att spela v1.0.

att det inte funkar sa jag inget om. men okompletta spel är inte sällsynt. en pokemon remake kom utan filmsekvenser och nån alpha soundtrack som lät förskräckligt. andra spel har jag hört kommer med bara första campaignen osv. sen är många spel idag typ 50% "grundspelet" och resten är nån form av DLC gratis eller betalt.

vet det fanns någon sida som dokumenterade det.

men hur roligt är det att spela ett v1.0 som behöver en massa buggfixar och prestanda fixar som du inte kan få längre?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

men hur roligt är det att spela ett v1.0 som behöver en massa buggfixar och prestanda fixar som du inte kan få längre?

Om det är det enda som finns kvar så är det väl bättre än inget? Men nu får man ju patches även på fysiska spel, så jag ser inte det som en argument till att fysiskt skulle vara sämre?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jag har dålig koll på konsol men tolkar jag det rätt som att man är låst till endast Sonys egen spelbutik om man vill köpa spel digitalt?

Det är bara en butik ja, jämför med apples app-store, spelstudios som vill sälja spel i ps store sätta vilket pris de vill, Sony tar marginal på det i likhet med Apple o.s.v. Att EU tvingat Apple att tillåta flera app-butiker på iphone är inget som påverkat prissättningen av app:ar i någon större utsträckning.

Idag finns nästan alla spel till flera plattformar, Sony har själva som mål att deras spelstudios även ska släppa sina spel till PC för att maximera försäljningen. Så det finns fortfarande konkurrens, blir priserna i ps store orimligt höga i förhållande till alternativen, så kommer kunderna i slutändan att välja en annan plattform att spela på.

Så jag håller med vad andra redan skrivit, det är digitalt 'ägarskap' (idag äger man inget, man har "hyrt" tillgång på förutbestämd eller obestämd tid) som är grundproblemet och som behöver regleras bättre.

Visa signatur

Amd o Ps5pro o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Om det är det enda som finns kvar så är det väl bättre än inget? Men nu får man ju patches även på fysiska spel, så jag ser inte det som en argument till att fysiskt skulle vara sämre?

argumentet är väl att det är bara en bråkdel av spelet du möjligen äger vara sig du har fysisk skiva eller inte. det kompletta/definitivt klara versionen av spelet går ändå förlorat, och du sitter där med en beta eller annars ofullständig eller buggigare version jippi.

inte bästa spelet men ett exempel https://www.doesitplay.org/game/Star%20Wars%20Outlaws/ps5/Bas...

listan med "download required" är förhållandevis liten men den växer. och de som inte har download required kan som sagt vara cripplade på olika vis såsom halvfärdigt spel, fel OST och så vidare så "no download required" ska tas med en nypa salt.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Och hur tänkte du att det skulle fungera?

Sony skulle sälja koder till butiker som då skulle utöva konkurrens mot varandra men då även mot Sony? Och vad skulle dessa butiker tillföra, de skulle sälja en kod, som de då kan skicka till dig med epost, samtidigt som då Sony skulle handa allt annat, lagring av spel och sparningar, bandbredd, osv. Men dessa butiker skulle då få köpa spel för ett lägre pris? För att göra egentligen ingenting? Hur mycket lägre skulle priset vara? Om Sony säljer ett spel för $70, skulle dessa då få köpa dem för vad? $50? $60? $65?

En digital marknad för en platform där alla spel startas genom ett företags portal, där företaget sköter distribution av spelen, osv, går inte att konkurrensutsätta på ett fungerande sätt annat än genom att platformen öppnas upp för olika portaler, vilket som nu sker med iOS som exempel.

Det är svårt att ge svar på hur en digital marknad ska fungera. Men vi måste börja med att utöka konsumentskyddet, vilket idag är obefintligt för digitala spel.
När konsumentskyddet är på plats så kräver det automatiskt att spelföretagen höjer sin leveranskvalitet, support och garanti, vilket i sin tur tar bort oseriösa aktörer. Sony beter sig just nu som svin med sin prissättning. Men dom är långt ifrån ensamma. Jag bojkottar nyköp från Sony tillsvidare. Det finns gott om alternativ ändå så jag bryr mig lagom mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

argumentet är väl att det är bara en bråkdel av spelet du möjligen äger vara sig du har fysisk skiva eller inte. det kompletta/definitivt klara versionen av spelet går ändå förlorat, och du sitter där med en beta eller annars ofullständig eller buggigare version jippi.

inte bästa spelet men ett exempel https://www.doesitplay.org/game/Star%20Wars%20Outlaws/ps5/Bas...

listan med "download required" är förhållandevis liten men den växer. och de som inte har download required kan som sagt vara cripplade på olika vis såsom halvfärdigt spel, fel OST och så vidare så "no download required" ska tas med en nypa salt.

Jag ser fortfarande inte hur detta är en fördel för digitala köp. Snarare är det bara tragiskt i allmänhet.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag ser fortfarande inte hur detta är en fördel för digitala köp. Snarare är det bara tragiskt i allmänhet.

Har inte sagt att det är en fördel, bara att en skivläsare inte är den fördel vissa tror. absolut är det en tragiskt riktning som pågått mer än ett årtionde..

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och hur tänkte du att det skulle fungera?

Sony skulle sälja koder till butiker som då skulle utöva konkurrens mot varandra men då även mot Sony? Och vad skulle dessa butiker tillföra, de skulle sälja en kod, som de då kan skicka till dig med epost, samtidigt som då Sony skulle handa allt annat, lagring av spel och sparningar, bandbredd, osv. Men dessa butiker skulle då få köpa spel för ett lägre pris? För att göra egentligen ingenting? Hur mycket lägre skulle priset vara? Om Sony säljer ett spel för $70, skulle dessa då få köpa dem för vad? $50? $60? $65?

En digital marknad för en platform där alla spel startas genom ett företags portal, där företaget sköter distribution av spelen, osv, går inte att konkurrensutsätta på ett fungerande sätt annat än genom att platformen öppnas upp för olika portaler, vilket som nu sker med iOS som exempel.

Jag kan i alla fall köpa Steam koder från 100 olika butiker som alla har olika priser och på nåt sätt klarar av att konkurrera med varandra, trots att alla koder sen aktiveras på Steam.
Så omöjligt är det inte.

Man kan ju med samma argument säga att alla som säljer fysiska spel måste köpa dem från Sony så det kan inte bli nån prispress där heller o.s.v. men det fungerar ju uppenbarligen där och de fysiska spelen konkurrerar ju också givetvis mot Sonys digitala butik de också.