Helgsnack: Visa vad du samlar på!

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Visa vad du samlar på!

Datorer, kablar, Lego-figurer eller stenar? Det är möjligt att samla på precis vad som helst. Vad håller du kärt?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har blivit några figurer och div drickbart
Har även lite Lego
Summa för alla figurerna? Vet ej, men säkerligen över 100 000 iaf.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Hedersmedlem

Damm!

Jag har till och med skffat extraprylar för ändamålet
En robotdammsugare och en vanlig dmmsugare.

Båda samlar damm!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har en samling som jag tycker är rätt så passande för Sweclockers: high-end datorhårdvara.
Blir främst äldre grejer då det skulle kosta alltför mycket att köpa alla de senaste toppmodellerna.

Permalänk

Absolut inte ett skit, jag har problem med att få plats med det jag har.
Däremot har jag mängder med bra att ha saker inom elektronik där vissa inte har använts på många år.

Det jag skulle samla på om jag fick tid och plats vore egenutskrivna saker i 3D skrivare med flera färger. Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=3-7h1fGe8Ms

Permalänk

Jag samlar på kylare. Främst för cpu, men även lite för grafikkort, och även mindre kylflänsar. Det är främst de med speciellt utseende som lockar, gärna äldre. Har inte dem uppställda nu, så ingen bild möjlig. Hör gärna av er om ni har något dammigt att sälja.

Permalänk
Medlem

Samlar på champagne, har bara en liten samling på ~ 45 flaskor.

https://www.cellartracker.com/list.asp?Table=List&iUserOverri...

Har även en liten samling big box pc spel, men inget jag samlar aktivt på då inga nya tillskott sedan typ år 2000 eller så.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

Samlade förr på saker, märker att det inte ger någon glädje i vardagen samt gräver djupa hål i plånboken så har börjat sälja av det mesta.

Har under åren haft en nästan komplett N64 samling av det som såldes genom Bergsala, idag är allt som har med N64 kvar här en trådlös N64 controller till switch...

Har dock kvar den officiella spelguiden till Ocarina of Time på svenska av ren nostalgi.

Har också ett mindre lager med 20+ förseglade nya spel jag köpt på mig från nintendos stora titlar nerpackat i en flyttkartong.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag är inte direkt en samlare utan ser värdet i att jag själv skall ha användning av det jag äger och har inga problem med att sälja eller ge bort det som inte behövs.

Permalänk
Medlem

Jag är för fattig för att samla på något jag faktiskt tycker skulle varit kul att samla på

Permalänk
Medlem

Tycker samlingar hör hemma på museum, privata samlare förstör ju bara hobbys för folk, saker blir svindyra bara för att dom ska ha allt på sin hylla hemma.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag har inte samlat så aktivt på några år, pga ekonomi och sjukdom, men jag har ett par samlingar:

• Prop replicas. Det har mest handlat om att bygga själv, för samlingen och för cosplay. Det har mest varit Star Wars, men lite LotR och Blade Runner bland annat. Jag har varit aktiv på The Replica Prop Forum i över tjugo år.

• Äldre mekaniska tangentbord. Började precis då det började bli populärt, och då var det vintage som fanns och de var billigare, så jag köpte mest för att prova på. Jag slutade köpa så mycket när jag hittat sånt jag gillade. Sen har utbudet av nya tangentbord exploderat, och dagens nya är bättre än dåtidens. Har skrivit mycket på en Wiki för samlare (som dock är nere just nu).

• Har börjat på en alkov för datorgrafik-historia: Har Luxo Jr med boll, en tekanna och ett signerat foto på Lenna (ung och gammal). Letar efter en kanin i terracotta.. men det är nog för svårt.

En sak som jag tycker är viktig är att inte samla på sig för många saker för samlandets skull utan att hitta fokus för sin samling. Om jag uppgraderar något så säljer jag den gamla ganska snart.
T.ex. har jag bara högst en variant var av Star Wars' ljussablar: inte en variant av varje identifierad prop.
Bland autografer är det bara äldre Star Wars (episod 4-6) och samlat på en poster, inte på en massa prylar och foton.

Sen har jag sporer, mögel och svampar också förstås.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

En sak som jag tycker är viktig är att inte samla på sig för många saker för samlandets skull utan att hitta fokus för sin samling.

Håller med om detta. Om man har en samling som bara ligger nerpackad i kartonger hela tiden bara för samlandet skull är det ju ingen mening. Borde vara någonting som man antingen använder, eller får glädje av att se om det inte är någonting som har en praktisk funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Håller med om detta. Om man har en samling som bara ligger nerpackad i kartonger hela tiden bara för samlandet skull är det ju ingen mening. Borde vara någonting som man antingen använder, eller får glädje av att se om det inte är någonting som har en praktisk funktion.

Champagne är mitt stora intresse och hobby, går på provningar, kurser m.m.

Min samling PC-spel är av nostalgiska skäl från barndomen på 90-talet, tog med mig från föräldrarnas hus när man flyttade ut.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

Förutom dåliga vanor samlar jag på lite gamla nintendospel.

Har dock mer eller mindre alla spel tillgängliga för lir då jag har nes, snes, n64, gcn och wii inpluggade hela tiden. Brukar bli en del spelande när man har besök

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Kablar och verktyg tydligen. Men det enda som liknar samling är att jag har kvar en del Amigasaker, typ min A500 och en A1200T, med disketter i mängd, Amiga CD32 Funderar på att sälja av en del spel dock. Även sälja lite hårdvara typ vxl030 kanske. Vet inte. Använder inte längre då jag antingen kör original eller pistorm-trinmat. Så, köper en del nytt också.

För mig är dock "samlare" någon som gör det lite mer allvarligt. Vill ha alla olika modeller av A500. Eller liknande. Jag har ingen samling på det sättet.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Musik, film, litteratur.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Bilar i skala 1/18 från 50 - 60 talet, Cadillac är favoritbilmärket; Har en vit Caddy Eldorado Biarritz 59 cab, 2 st Caddy Eldorado Brougham 58 (4 DR HT), 1st Caddy Eldorado Biarritz 58 cab. Övriga bilmärken är bl.a Desoto (Adventurer 1961, 2 DR HT), Chrysler (300 C 2 DR HT 1955), Ford (en rosa/vit Kromvicke 56), Pontiac (Bonneville 58 cab) men på senare år har det inte blivit några nya inköp. Samlar även på filmer (Blu ray, mest 4K).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Gamingprylar, började i liten skala som sen har blivit lite större, innehar ca 50 möss, och nånstans mellan 65-70 tangentbord, 35-40 musmattor, mestadels limiterad utgåva.

Har bara ett litet rum så allt är inte uppe, utan ligger i sina kartonger, men flytt vankas och då blir det 14kvm som jag kan möblera precis hur jag vill 😀

Permalänk
Medlem

Samlar och samlar...

Men har märkt att jag börjat plocka på mig onödigt många chassifläktar. Köpt på mig när jag hittat bra deals på billiga fläktar men börjar inse nu att det kanske är dags att sälja/ge bort/hitta något projekt.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Samlar faktiskt inte på något, har en vän som samlar på is-skrapor och en annan som har typ 2000 kepsar...

Permalänk
Medlem

Brukade samla på spel men la ner det när jag vart lite äldre och såg folk på YouTube med väggarna fulla av tråkiga gamla NES spel. Såg så nördigt och patetiskt ut. Idag är det en befrielse att inte ha saker överallt som man ska vara rädd om, samt billigare att leva

Visa signatur

Skrax

Permalänk
Medlem

Jag samlar på gamla syntar och liknande. Har bl.a en Roland tb-303 i nyskick som inköptes för närmare 20 år sedan.

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk

tenn soldater, elastolin figurer, militärt kuriosa, vapen, historiska böcker, uniformer och tillbehör. allt som har med krig, strategi och historia att göra.

började för nått år sen även att samla på allt från 80-90 talet

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Idag samlar jag inte direkt aktivt på något, har för mycket prylar. Det svåra med saker är att man inte vet när el om man behöver dem, då en del är svåra att få tag på el tar länge att få om de måste beställas.
Har även hänt att jag köpt saker på erbjudande, för att det varit så bra erbjudande på något som jag tänkt kommer att behövas.
Fått en del saker som "kan vara bra att ha", bl a sådant som annars skulle skrotas.
En del saker samlas inte direkt på, men mängden man har ökar när man hittar nya och bättre (som ficklampor eller datorer).
Numera känns det väl inte särskilt meningsfullt heller att samla på något, då det både tar tid och plats.
Något jag inte direkt samlar på, men har en hel del av och har framme under en tid på året, är små julfigurer. De ger glädje av att titta på och många vet jag också när/var jag fått tag på.

Har tidigare samlat på processorer. Det började väl med att jag fick några över, såg sen någon som hade flera uppställda på sitt kontor och tänkte det kunde vara fint att ha så. Samlandet bygger också på tanken om att kunna äga och ha framme något, som några år tidigare var väldigt dyrt och eftertraktat.

Slutade aktivt samla när modellerna blev fler och fler, samt dyrare. För utmaningen med samlande är att när sakerna ännu går att använda så är de dyra, sen blir de väldigt sällsynta och går knappt att få tag på.

Vet inte hur mycket jag lagt för samlingen, då det varit under lång tid. En del har jag fått också.
Har väl någonstans runt 350 processorer, dock många dubbletter så antalet unika modeller är väl strax under 150.

Tidigare i ungdomen samlat på tennfigurer från Kinderägg, men det var rätt svårt då de väldigt sällan förekom. Försökte känna efter vikten men det slog ofta fel ändå. Har ca 30 st och då inkluderar det även sådana jag fått av andra.

När det var populärt samlades det även på hockeykort, var väl mer av att följa trenden som var då och drömmen var att hitta något unikt och värdefullt.

Sen är väl samlingar som folk har mer sällan värda mycket mer än kostnaden och tiden som lagts ner. Det krävs att man har något extremt unikt i så fall.
Sen finns det saker som är värda mer än man tror. Har bl a typ 5-6 Nintendo-nyckelringar som häromåret gick för ca 900kr/st när jag kollade.

Permalänk
Medlem

Apparatkablar. Inte avsiktligt, jag har bara svårt att slänga fullt fungerande kablar när apparaten den tillhör pensioneras och eftersom kontakterna sett likadana ut i över 50 år så har jag samlat på mig löjligt många. Borde sålla... men... synd att slänga

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Apparatkablar. Inte avsiktligt, jag har bara svårt att slänga fullt fungerande kablar när apparaten den tillhör pensioneras och eftersom kontakterna sett likadana ut i över 50 år så har jag samlat på mig löjligt många. Borde sålla... men... synd att slänga
<Uppladdad bildlänk>

Hade du slängt alla så kommer du garanterat behöva en dagen efter

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Damm

Permalänk
Medlem

Spel: Svårt att räkna antal. Men ca 1000 i GOG mappen, plus fler i andra mappar. (7,3 TB)
Filmer: 493st (5,5 TB)
Serier: 74st (3,3 TB)
Och lite annat bös.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Interaktioner med människor, som jag efteråt antecknar och sedan för in i ett excel-dokument.

Om ett antal människor sitter i ett fikarum - hur skiftar fokuset? Hur kan man förändra konfigurationen av vilka som pratar med vilka? Hur kan man hantera sura eller dryga personligheter? Hur kan man hantera sith lords?