Tidigare uppgifter felaktiga: Geforce RTX 5090 inte fångat på video

Permalänk
Melding Plague

Tidigare uppgifter felaktiga: Geforce RTX 5090 inte fångat på video

Zotac har dementerat uppgifterna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gäller exportbegränsningen bara kretsar/produkter som tillverkats i Taiwan eller USA? Eller hur kommer de runt det genom att slutmontera grafikkorten i ett annat land?
Jag utgick nog ifrån att begränsningen var mer generell än så. Exempelvis att inga produkter baserade på amerikansk teknik får exporteras till Kina, oavsett vart produkten tillverkas.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Vem är Bo Neng? Blir det sanktioner från USA mot Nvidia när de får reda på detta, ifall sant?

Permalänk
Administrativ avgift

Låter som att Nvidia verkligen leker med USA´s regering, snart kommer dom få en rejäl bot om dom exporterar eller dyl

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Gäller exportbegränsningen bara kretsar/produkter som tillverkats i Taiwan eller USA? Eller hur kommer de runt det genom att slutmontera grafikkorten i ett annat land?
Jag utgick nog ifrån att begränsningen var mer generell än så. Exempelvis att inga produkter baserade på amerikansk teknik får exporteras till Kina, oavsett vart produkten tillverkas.

Finns inte alls någon så omfattande begränsning, det var ju att rtx 4090/Nvidias starkaste kretsar inte fick exporteras till Kina. Var specifierat hur prestandafulla kretsar de fick skicka dit. Logik säger ju att 5090 nu skulle omfattas av samma restriktion. Ifall Nvidia egentligen inte har något mycket starkare än 5090 som de inte exporterar.

Permalänk
Medlem

Ser gratis ut!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Gäller exportbegränsningen bara kretsar/produkter som tillverkats i Taiwan eller USA? Eller hur kommer de runt det genom att slutmontera grafikkorten i ett annat land?
Jag utgick nog ifrån att begränsningen var mer generell än så. Exempelvis att inga produkter baserade på amerikansk teknik får exporteras till Kina, oavsett vart produkten tillverkas.

Begränsningen gäller väl rimligtvis själva grafikkretsarna, så det känns rätt tveksamt att det skulle stämma att de kan komma runt det genom att bara montera korten i ett annat land. Om det var så enkelt så borde ju Kina gjort det för länge sen, men jag hittar inga nyheter om något sånt. Så troligtvis är det väl bara illegal export som vanligt, eller kanske ännu troligare att det helt enkelt inte är 5090-kort.

Permalänk
Medlem

Graffikkort från Bosse Beng?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Graffikkort från Bosse Beng?

Bosse Bengt hade varit ännu roligare.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Vem är Bo Neng?

Brorsa till Pa?

Permalänk
Medlem

5090 kommer alltså bli stor och ha fläktar. Förmodligen blir det eldrivet också.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att ni missuppfattar det hela ?
Kretsar i 4090-klass eller starkare har USA förbjudit export av till Kina. De kinesiska grafikkortstillverkarna kan då förstås inte tillverkar sådana kort i Kina längre även om de skulle till andra länder sedan. Då har de fått smälla upp en fabrik i ett annat land som sätter ihop grafikkorten, Indonesien i detta fall.

edit, nä det verkar som hela historien är spekulativ https://www.techpowerup.com/327906/nvidia-geforce-rtx-5090-bl...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

5090 kommer alltså bli stor och ha fläktar. Förmodligen blir det eldrivet också.

Skönt. Jag tycker inte om dieseldrivna kort. Luktar så illa och väsnas för mycket.

Permalänk

"Den ser rätt så stor ut"

Visa signatur

ʜᴀʟᴏɢᴇɴ - ᴜ ɢᴏᴛ ᴛʜᴀᴛ
0:32 ━❍──────── -3:08
↻ ⊲ Ⅱ ⊳ ↺
VOLUME: ▁▂▃▅▆▇ 100%

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Skönt. Jag tycker inte om dieseldrivna kort. Luktar så illa och väsnas för mycket.

Moderna aggregat är relativt lukt och ljudlösa, du lever i det förflutna.

Permalänk
Medlem

Den som lade upp filmen vill ju att folk ska börja spekulera så att filmmaterialet blir sett fler gånger.
Jag skulle vilja säga att ni blivit trollade, så även Sveriges största websida för överklockning.