Titan Computers nya dator kan utrustas med 6 TB RAM

Permalänk
Melding Plague

Titan Computers nya dator kan utrustas med 6 TB RAM

Med en processor som vanligen sitter i servrar har A900 minst sagt stora utbyggnads­möjligheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och Intels 386'a (från 1985) kunde addressera 4GB minne.
Ungefär lika relevant ^^

Permalänk
Medlem

Produkter finns. Det du!

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk

Och jag som i min vildaste fantasi inte ens kan fantisera om någon datortlast på dekstop som kräver en bättre dator än commodore 64 med 64Kb ram. Det finns vissa som påstår sig ha behov av bättre dator på desktopsidan, men de är troll.

Nå behovet av kraftig dator på dekstop har minskat för allt mindre arbetar på detta sätt. Men visst finns det behov någonstans och jag ser inte datorn som exotisk dyr, troligen kommer mjukvarulicenserna till den kosta 10 gånger så mycket.

Permalänk

Äntligen kan man lagra allt i RAM, bara att köra över allt från blixtsnabba SSDer vid start. Sen kan man njuta av skriv/läshastigheter om 768000 MB/s och latensern kring 0,1 microsekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Äntligen kan man lagra allt i RAM, bara att köra över allt från blixtsnabba SSDer vid start. Sen kan man njuta av skriv/läshastigheter om 768000 MB/s och latensern kring 0,1 microsekunder.

Nackdelen är att inte mycket (på consumer sidan) är skapat för att köras 100% i ram. Gjorde ett gäng speltester back in the days där jag skapade en ramdrive och installerade spelen på. Laddtiderna blev mer eller mindre same-same mot att köra de installerade på en SSD. Första uppstart av spelet och startandet av en bana tog lite längre tid (så säg 10s istället för 5-7s) men sedan fanns det i ram och andra banor etc. gick lika snabbt att ladda oavsett. Så problemet var inte lästiderna från ssd utan all beräkning etc. som gjordes därefter.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Svensktiger:

Och Intels 386'a (från 1985) kunde addressera 4GB minne.
Ungefär lika relevant ^^

Inte i närheten av samma sak. 4GB-grejen kommer bara från att det är en 32bit-processor, det fanns inga moderkort i världen eller för den delen chips som faktiskt möjliggjorde 4GB. Dessa datorer är det ju bara att betala och få det levererat.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Men kan den köra Crysis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Produkter finns. Det du!

Jag blir fundersam över vilka företag som faktiskt köper dessa?

Permalänk

Inte gratis:)
Men vorre ju redigt nice med 6 tusen Virtuella maskiner:)

Visa signatur

I use arch btw....

Permalänk
Skrivet av airhead:

Jag blir fundersam över vilka företag som faktiskt köper dessa?

De företag med dålig ekonomi som ej har råd att köpa en riktig serverlösning?
Bortsett från detta kan det vara en arbetare som lokalt har behov av mycket datorkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Jag blir fundersam över vilka företag som faktiskt köper dessa?

Den ligger iäåven i listan för seismik inom olja och gas. Kan snabbt bli stora mängder data som ska bearbetas där även om man inte kommer behöva en fullspecad.

Så jag skulle säga företag som har ett stort behov av beräkningskraft men av olika anledningar inte kan köra serverlösningar. Många mjukvaror är dessutom låsta och går inte köra remote så då kan det vara smidigare att köra en workstation än att rulla in kontorsstolen i serverrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Och Intels 386'a (från 1985) kunde addressera 4GB minne.
Ungefär lika relevant ^^

En modern processor kan hantera nåt i stil med 16 miljoner TB
Dvs mycket mer än dessa 6TB.

Permalänk
Medlem

Detta är ju normalt sett till att man kan trycka i så mycket minne i en sån EPYC-serverplattform, givet då att man har typ en miljon spänn att lägga på RAM.

Det som avviker från mängden är ju huvudsakligen att de kallat det för att det är en workstation och paketerat det lite därefter.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Vad va det Gates sade , nått i stil med "Ingen kommer någosin behöva mer än 512kb RAM"..

Visa signatur

I use arch btw....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Vad va det Gates sade , nått i stil med "Ingen kommer någosin behöva mer än 512kb RAM"..

Det är ju oklart om herr Gates faktiskt sagt det (verkar ju inte ha gått att hitta något konkret stöd för det), men citatet som flyter runt är "640K ought to be enough for anybody".

Men OM det sagts så är det ju vad det verkar apropå folks behov när IBM PC introducerades 1981, utan att säga något explicit om framtida behov.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är ju oklart om herr Gates faktiskt sagt det (verkar ju inte ha gått att hitta något konkret stöd för det), men citatet som flyter runt är "640K ought to be enough for anybody".

Men OM det sagts så är det ju vad det verkar apropå folks behov när IBM PC introducerades 1981, utan att säga något explicit om framtida behov.

För att tillägga, Bill Gates har vid flera tillfällen sagt att han sagt dumma saker, 640k är inget som kommit från hans mun.

Men någonstans kommer ju quoten från

Visa signatur

7800X3D, 16GB 6000Mhz, 7800XT 16GB

Permalänk
Medlem

Någon som fattar varför man slängt in en 4TB mekanisk disk i en sån maskin? Lite som att campa med en Koenigsegg, man vet ju att personen har råd till att bo på hotell .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Någon som fattar varför man slängt in en 4TB mekanisk disk i en sån maskin? Lite som att campa med en Koenigsegg, man vet ju att personen har råd till att bo på hotell .

Läste lite fort och trodde att den kom med 4TB NVMe SSD, men det var alltså en 4TB mekanisk och bara 1TB SSD. Det förändrar allt, avbeställde direkt.

Permalänk
Medlem

4TB hdd är ju bara snålt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Någon som fattar varför man slängt in en 4TB mekanisk disk i en sån maskin? Lite som att campa med en Koenigsegg, man vet ju att personen har råd till att bo på hotell .

Skrivet av underd0g76:

Läste lite fort och trodde att den kom med 4TB NVMe SSD, men det var alltså en 4TB mekanisk och bara 1TB SSD. Det förändrar allt, avbeställde direkt.

Skrivet av ELF:

4TB hdd är ju bara snålt.

Det verkar ju tydligt säljas som "Configure-to-Order" enbart, dvs du ramlar in i en konfigurator där du väljer vad det ska monteras för komponenter, men grundvalet inkluderar en 4TB hårddisk. Kanske för att grundpriset skulle hamna under 8k USD?

Det är ju lite samma grej, varför har grundvalet där bara 64 GB RAM? Rimligen för att de vill visa något viss prisnivå som startpunkt eller liknande.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Villhöver, måste vinna på triss

Permalänk
Skrivet av JBerger:

Nackdelen är att inte mycket (på consumer sidan) är skapat för att köras 100% i ram. Gjorde ett gäng speltester back in the days där jag skapade en ramdrive och installerade spelen på. Laddtiderna blev mer eller mindre same-same mot att köra de installerade på en SSD. Första uppstart av spelet och startandet av en bana tog lite längre tid (så säg 10s istället för 5-7s) men sedan fanns det i ram och andra banor etc. gick lika snabbt att ladda oavsett. Så problemet var inte lästiderna från ssd utan all beräkning etc. som gjordes därefter.

Får be utvecklingssidan göra helt okomprimerat och färdigt material, men då lär väl spelen bli för stora och kräva en helt ny version som blir lika krävande som att porta till ett annat operativsystem 🫡 Men vore trevligt att slippa alla laddningstider.

Permalänk
Medlem

Man kan bygga rätt feta workstations på mullet.se
Jag kommer upp i 1,9 mille 😁

Permalänk
Medlem

En mer seriös fråga, vilka workloads på desktop använder 6TB RAM och två stycken Genoa CPUer med 256 kärnor var?

På server-sidan och i datacenter är det en annan sak.

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Får be utvecklingssidan göra helt okomprimerat och färdigt material, men då lär väl spelen bli för stora och kräva en helt ny version som blir lika krävande som att porta till ett annat operativsystem 🫡 Men vore trevligt att slippa alla laddningstider.

Instämmer, vafasen utrymme är ju näst intill gratis idag så om inte annat låt mig få välja att installera det okomprimerat för att få minimala laddtider P:

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst på, men kan tänka mig att frekvenserna är rätt tokkassa?
DDR5 och relaterat är ju sämre än förra generationen om man vill köra mer än två enkelsidiga stickor.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av IB:

En mer seriös fråga, vilka workloads på desktop använder 6TB RAM och två stycken Genoa CPUer med 256 kärnor var?

På server-sidan och i datacenter är det en annan sak.

Crysis

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Nu har jag inte läst på, men kan tänka mig att frekvenserna är rätt tokkassa?
DDR5 och relaterat är ju sämre än förra generationen om man vill köra mer än två enkelsidiga stickor.

Det är ju en serverplattform, så registrerat* minne och det ska väl inte vara några problem att fylla alla 24 minnesplatserna.
Frekvenserna är nog "okej" (för vad det är) men inget direkt imponerande.

Om man ska ha 24x 256GB (som i exemplet i artikelns rubrik) så verkar det vara PC38400 dvs 4800 MT/s DDR5 (ECC).

*) Säger man "registrerat" i sammanhanget, det är ett ord som förekommer men det skaver betydelsemässigt? "Registrat" är inte ett erkänt ord men passar bättre betydelsemässigt? "Minnen med register" kanske?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Någon som kan ge kortfattat exempel på vad man använder en sån maskin till?