Helgsnack: Vilka är dina favorittidskrifter från förr?

Permalänk
Medlem

Pyton och Mega Pyton!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Super Play & Datormagazin

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Dustinkatalogen

Permalänk
Medlem

Super Power var kul under de korta år de körde. Super Play kändes mest som att de försökte efterapa EDGE utan att lyckas.

Själv så gillade jag skarpt Computer & Video Games (CVG) och Games Master Magazine då de gick att köpa i lokala kiosken på slutet av nittiotalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Dustinkatalogen

Menar du tidningen man kunde få 1 gång i månaden?

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Menar du tidningen man kunde få 1 gång i månaden?

Jupp, så man kunde sitta och dregla över hårdvaran man inte hade råd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mekanikal:

Datormagazin. Finns arkiverat här: https://dmzarkivet.se/

1987/01 "AI-program" var på tapeten redan då

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Bl.a Amiga Format (ej svensk), PC Gamer.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Lap Powers kataloger...

Man annars så tycker jag Teknikens Värld från 50-talet är härlig läsning, vilken otrolig framtidstro man hade på den tiden. Idag är ju TV en ren biltidning, men på den tiden skrev man om annan teknik också.

Ofta handlade artiklarna om att kärnkraft var lösningen på all möjliga energiproblem, känns som detta går ingen 2024, med prat om t.ex. små kärnkraftsreaktorer.

Så för att gå on topic så saknar jag Teknikens Värld som den var då, även om det inte hade varit samma sak idag.
Handlar ju mycket om tidseran som var då.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Var mest en bil och fordonsnörd under uppväxten så det var tidningar som Wheels Magazine och diverse Amerikanska tidningar man satt och dreglade över. Sen kan man ha varit en lojal kund av Aktuell Rapport som tonåring och haft en stor samling för länge sedan men jag erkänner inget.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem

Datormagazin läste man ju en hel del som parvel
Höjdpunkten senare var när man kunde få tag på brittiska Edge som importerades till pressbyrån ibland. Har kvar några nummer från 1990-2000 talet
Riktigt lyxig framtidsfokuserad blaska som tittade på det nya inom spel på alla plattformar.

På bilsidan så är det brittiska Evo som sticker ut som favorit där för ca 20 år sen och framåt.
Många av de journalisterna som var med där är ju relevanta och dyker upp på TV och på Youtube fortfarande
(tex Harry Metcalfe, Henry Catchpole, Jethro Bovingdon, Ollie Marriage och Chris Harris förstås)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Själv saknar jag Level ganska mycket, tyckte den höll ganska hög standard, och hade trevliga reportage.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Bilsport, Power, Wheels, var det man läste innan "datortiden".

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
  • Super Power innan de döptes om till Super Play

• Highscore innan de blev mjukporr

• Interface så länge de varade

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Datornagazin, Markt&Technik Amiga (tysk), Byte, det fanns många. Den senaste jag prenumererade på var Mac world. Tycker om att få samlad info, även om det finns fördelar med dagens spretiga nyhets-- och informationskällor.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Amiga Info!
En liten tidning som inte varade så länge, men det var eldsjälar som kämpade på trots Amigans fall 🥲

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3733 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Minns att man kunde köpa alla möjliga engelska PC/Amiga-tidskrifter på Pressbyrån. De var lite dyrare men ack så mycket mer matiga än våra svenska motsvarigheter.

Permalänk

Populär mekanik.

Visa signatur

//

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag var anställd på IDG, specifikt MacWord 1997-2000 och läste tidningen innan, inklusive de amerikanska och brittiska utgåvorna. Var trevligt att träffa dem IRL och svänga några bägare med dem. Flera av de profilerna var ju lika mycket nörd som en själv visade det sig.

Särskilt efter 2000 fortsatte jag som frilans för många IDG-tidningar, M3, PC för Alla, även lite Mikrodatorn och Datormagazin tills det hela började dö ut runt 2010 och jag fick lov att skola om mig en bit och finna andra vägar till inkomst.

Mycket av det som inspirerade mig var den kunskap jag fick från ännu äldre tidningar runt mitt programmeringsintresse i skolåldern med BASIC, Z80 assembler etc. Den där känslan av "wow, det är så det fungerar!" ville jag förmedla. Både svenska och då brittiska tidningar eftersom jag hade en Sinclair Spectrum. Sådan kunskap fick man pre-internet som skolpöjk enbart via tidningar och jag hade heller inte lyxen/ekonomin för BBS:er. Fast telefoni var verkligen dyrt, lätt att glömma hur det var.

Det var en speciell tid som inte kommer tillbaka. Peaken för tidningarna var i brytpunkten där både tidningsvanan fortfarande hade grepp om målgruppen och det var på redaktioner det förädlades kunskap där också branschen och tidningarna behövde varandra på ett annat sätt. Sedan föll det ihop och andra vägar kunde gör den kommunikationen bättre och snabbare än tidningar.

Idag tycket jag direktkommunikation är det bästa. Den typiska datortidningens envägskommunikation är ganska ensamt när man sitter där och mässar om ett ämne. Hur det fungerar med forum likt Swec är mycket mer givande och lärande. Jag blir en bättre skribent/explainer av den kommunikationen. Men jag tror också långt ifrån alla inom branschen inser att det är så. Framför allt kan det vara bekvämt att gömma sig bakom en tidning.

Permalänk
Medlem

Mitt datorintresse väcktes när jag läste i farsans Elektronikvärlden under sena 80-talet. Den handlade om allt om elektronik: från kurser i grundläggande elektronik från nybörjare till den senaste högteknologin. Den hade t.om. science fiction-noveller.
(en odöd strimla lever kvar idag som "Ljud och Bild", men den är bara skräp i jämförelse)
Jag läste om 486-processorn ("Nu blir PC-datorer super-datorer"), om Steve Jobs' Next, om Pixars tidiga 3D-filmer och om Amiga ... och sen ville jag ha en Amiga 500.

Min "datoruppväxt" var med DatorMagazin. När jag började läsa den var den i kvällstidningsformat.

Senare läste jag Byte, Wired och Dr Dobbs' Journal på biblioteket, och tjuvläste en kompis Edge.
Wired var mer av ett livsstilsmagasin för datornördar. Dr Dobbs handlade om programmering. Edge var om datorspel men från ett industri-perspektiv.

Permalänk
Medlem

Datormagazin på 80/90 talet, då det skrevs om riktiga datorer, som C64/C128/Amiga 😃

Permalänk
Medlem

Microdatorn, Datormagazin är dom jag kommer ihåg, men var fler. Gav även ut en egen nintendotidning till vänner i skolan när det begav sig!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krockmannen:

Allt om Hemdatorer. Köpte min första tidning 1983 tror jag.
Computer Gaming World på den gamla goda tiden då varje nummer var 150 sidor….

Häften av de sidorna var dock reklam som jag minns det, men ändå sjukt häftigt jämfört med de svenska alternativen som pc hemma.. började för övrigt prenumera på pc hemma precis innan namnbytet och skiftet av fokus, men var välj egentligen för basic för mig redan då. Var det svenskt datormagazin den hette innan?

Permalänk
Medlem

En av mina största favoriter var tidningen One (amiga) som jag köpte varje månad
och läste säkert 100ggr

Visa signatur

My sole companion is my weapon. I must care for it better than any hunter has ever cared for his beast. I must master it more than any warlock has ever mastered his demon. Without me, it is useless. Without it, I am nothing.
I am the Warrior. Death is my business. Be it yours...or mine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Häften av de sidorna var dock reklam som jag minns det, men ändå sjukt häftigt jämfört med de svenska alternativen som pc hemma.. började för övrigt prenumera på pc hemma precis innan namnbytet och skiftet av fokus, men var välj egentligen för basic för mig redan då. Var det svenskt datormagazin den hette innan?

Reklamen i Byte är ganska kul att läsa idag, tyvärr har jag inte så många papperstidningar kvar, de tar så mycket plats. Finns som pdf men det är inte lika roligt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Fib Aktuellt och Lektyr

Permalänk
Medlem

Om vi snackar dator/spel relaterat så blev det en del olika Amiga tidningar när det begav sig.

Permalänk
Medlem

PC Gamer. Varje månad följde det med en skiva med speldemos,men det var fattiga tider så jag hade ingen dator.
Turligt nog fick jag pröva dem hos en snäll kompis.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W | Skärm: 2xSamsung 1080p

Permalänk
Medlem

Jo, vissa herrtidningar man "råkade hitta" på pappersbruket, men ska vi hålla oss till datorrelataterade tidskrifter...

Som ett par andra sa, Your Sinclair och Spectrum User, eller vad de hette, fanns bara på ett ställe i stan, kostade månadspengen (var ju 12-13 år då).

Joystick, funkade.
Power nånting snes-tidning
PC Activ, var väl den som blev PC för alla sen?
PC Gamer

Läste Dmz ibland, men kändes för Commodoreinriktad för mig med ZX Spectrum.

MicroDatorn som någon nämnde, jodå

Dustin läste jag nog en annan del av, beställde kondensatorer osv, i den katalog jag hade var det inte datorer med.

HighScore ville vara för nördar som tyckte SamFox strip poker var sexigt. Så jag läste några nummer, ja

Minns inte vem tidigare i tråden som skrev att den inte fick basicspelen de skrev ut i tidningen att fungera... För mig gick det oftast bra, möjligrn skillnad ZX och C64, men när de skrev maskinkod... Omöjligt att få datorn att "fatta"