Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem

Jag har haft Telenor fiber sedan BF förra året. Ringde idag och sade upp abonnemanget. Jag fick erbjudande om 586 kr för 300/300mbit... suck. Jag svarade att detta var rätt ointressant och då plötsligt erbjöds jag samma bandbredd för 489 kr. Svar "Tack, men nej tack!". Nu 30 min senare så surfar jag in på deras webbsida och efter att ha knappat in min adress så erbjuds jag 300/300 för 399kr. Hade det inte varit enklare att behålla mig som kund från början?!

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

brukar bahnhof inte ha några BF deals?

Vilket är bäst om man bryr sig om integritet

De hade något i nära anslutning. Bindningstid ett år med ok pris i 6 månader (275 kanske?), sedan något högre de resterade 6. Gällde 1000/1000 om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Stämmer. Eftersom telia inte hade nåt kul vore det ett mirakel om de försökte anstränga sig att konkurrera i år, men vem vet.

Nej. Dem hade bara BF deal på 250/250.

Rätt säker på att jag fick upp 500/500 också som alla andra år.
Aja, vi får väl se vad som kommer på måndag I guess

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ja om inte Telia slår till med något roligt så blir det nog så illa att jag hoppar på Tele2 och att de får byta mediaomvandlare och skit, så får man ta fighten igen om 24 mån och se om någon annan operatör eventuellt byter gratis igen.

Snopet dock med Tele2 att om jag hade bestämt mig för de för ett par veckor sedan så hade man fått en PS5 PRO gratis.

/hulle.

Det var inte en PS5 PRO, det var en PS5 Slim Digital.

Och nej, den hade inte varit gratis, tvärtom, du hade fått betala extra för den. Bättre affär att skaffa bara bredband under BW/BF och sen köpa en PS5 Slim Digital, de kostar tom nu 400 kr mindre än när jag gjorde den här beräkningen för tre veckor sedan:

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Telia har tagit 2000kr en längre tid vad jag har sett, men har bjudit på kostnaden stora perioder också om man byter till dem. Så här ser det ut för mig just nu t.ex
<Uppladdad bildlänk>

Samma sak här, de betalar den för att man låser in sig, om den rabatten fortfarande finns om två år är ingen som kan svara på. Prisskillnaden mellan 2700 kr och 2000 kr kan ju bero på vilken ISP det gäller.

Sen finns det ett annat problem, medans en förflyttning där man inte behöver byta mediaomvandlare sker på ingen tid och sker, mig veterligen, på distans, så är det ju inte säkert att de har någon tekniker ledig för att genomföra ett byte av mediaomvandlaren, så bytet kan ta några dagar och då måste man ju även se till att de har tillgång till utrymmet där mediaomvandlaren finns, vilken då kan innebära att man måste vara hemma den dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det var inte en PS5 PRO, det var en PS5 Slim Digital.

Och nej, den hade inte varit gratis, tvärtom, du hade fått betala extra för den. Bättre affär att skaffa bara bredband under BW/BF och sen köpa en PS5 Slim Digital, de kostar tom nu 400 kr mindre än när jag gjorde den här beräkningen för tre veckor sedan:

Det fanns ett tillfälligt erbjudande om PS5 PRO samt 1000 alt. 1200Mbit/s beroende på adress för 899kr/månad med 24 månaders bindningstid och kostnaden för själva abonnemanget blev då ~450kr/månad om man räknade bort kostnaden för konsolen. Huruvida det var en bra deal eller ej beror så klart på var man bor och vad man har för andra alternativ men på flera adresser var priset detsamma oavsett om man valde till konsolen eller ej, därav kommentaren om att den var "gratis" (i utbyte mot att man binder upp sig i 24 månader). 🙂

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Samma sak här, de betalar den för att man låser in sig, om den rabatten fortfarande finns om två år är ingen som kan svara på. Prisskillnaden mellan 2700 kr och 2000 kr kan ju bero på vilken ISP det gäller.

Sen finns det ett annat problem, medans en förflyttning där man inte behöver byta mediaomvandlare sker på ingen tid och sker, mig veterligen, på distans, så är det ju inte säkert att de har någon tekniker ledig för att genomföra ett byte av mediaomvandlaren, så bytet kan ta några dagar och då måste man ju även se till att de har tillgång till utrymmet där mediaomvandlaren finns, vilken då kan innebära att man måste vara hemma den dagen.

Den har dock funnits hela tiden i de 3år jag har haft Bahnhof. Oddsen är goda att den kommer finnas när/om man vill byta till dem i framtiden också.

Min mediaomvandlaren som jag hade från Telia sitter kvar, och den från Bahnhof satte jag upp själv så det är inget faktiskt problem med byte av mediaomvandlaren.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det fanns ett tillfälligt erbjudande om PS5 PRO samt 1000 alt. 1200Mbit/s beroende på adress för 899kr/månad med 24 månaders bindningstid och kostnaden för själva abonnemanget blev då ~450kr/månad om man räknade bort kostnaden för konsolen. Huruvida det var en bra deal eller ej beror så klart på var man bor och vad man har för andra alternativ men på flera adresser var priset detsamma oavsett om man valde till konsolen eller ej, därav kommentaren om att den var "gratis" (i utbyte mot att man binder upp sig i 24 månader). 🙂

Jag hade det erbjudandet med 499/mån för 1000/1000 inkl PS5 PRO.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

/hulle.

Det låter som ett helt overkligt bra erbjudande i så fall (felaktig prissättning?) då månadskostnaden för själva abonnemanget hamnar på 62kr/månad. Är du säker på att det verkligen var en PRO? Så vitt jag vet annonserade man bara ut ett erbjudande som innehöll denna konsol och det var 1000Mbit/s för 899kr/månad.

Även om det var en slim så är det fortfarande en bra deal (290kr/månad).

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det låter som ett helt overkligt bra erbjudande i så fall (felaktig prissättning?) då månadskostnaden för själva abonnemanget hamnar på 62kr/månad. Är du säker på att det verkligen var en PRO? Så vitt jag vet annonserade man bara ut ett erbjudande som innehöll denna konsol och det var 1000Mbit/s för 899kr/månad.

Även om det var en slim så är det fortfarande en bra deal (290kr/månad).

Ja först var det digital, sen Pro, men priserna är om jag bytte från öppen fiber till tele2.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ja först var det digital, sen Pro, men priserna är om jag bytte från öppen fiber till tele2.

Hur länge sedan var detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

/hulle.

Det är en galen deal!!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Min gissning är att Telias erbjudande landar på 449:-/mån i 12 månader för 300/300. 300/300 är ju det nya 250/250.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Hur länge sedan var detta?

Nyligen, de hade PRO-dealen en väldigt kort tid. Men "ordinarie" pris var väl 899/mån, men om man bytte till deras fiber var det 499.

I vilket fall så försvann den, nu är det en sketen ipad.

/hulle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Min gissning är att Telias erbjudande landar på 449:-/mån i 12 månader för 300/300. 300/300 är ju det nya 250/250.

Det erbjuder de redan nu så nej.

Permalänk
Medlem

Har sagt upp mitt bredband hos Bahnhof nu, efter att de höjt det till 469kr/mån från och med januari. Får hoppas det dyker upp något intressant på BF, annars kan det nog bli Bredband2 som verkar ha bäst pris just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Nyligen, de hade PRO-dealen en väldigt kort tid. Men "ordinarie" pris var väl 899/mån, men om man bytte till deras fiber var det 499.

I vilket fall så försvann den, nu är det en sketen ipad.

/hulle.

Stämmer inte, såg samma erbjudande och hade ett byte till Tele2 på G så jag ringde upp dem. Det enda tillfället det gällde var om du band upp dig i 24 mån och betalade 899kr / mån även om man skulle byta till deras fiberbox.

Annars, för att citera säljaren, så skulle du ju få en gratis PS5 samtidigt som du hade sänkt pris på ditt internet. Lite för bra för att vara sant, helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av incido:

Stämmer inte, såg samma erbjudande och hade ett byte till Tele2 på G så jag ringde upp dem. Det enda tillfället det gällde var om du band upp dig i 24 mån och betalade 899kr / mån även om man skulle byta till deras fiberbox.

Annars, för att citera säljaren, så skulle du ju få en gratis PS5 samtidigt som du hade sänkt pris på ditt internet. Lite för bra för att vara sant, helt enkelt.

Exakt. Pro var 899 kr men för mig (och flera andra) var det t.om typ 1.099 kr tror jag.
899 kr var på vissa adresser.

Playstation 5 Slim var det 499 kr tror jag, men även där för mig och många andra var det 699 kr.

Allt gällde om man band sig i 24 månader men min adress hade som sagt inte priserna som annonserades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Konstig gissning då det är erbjudande de haft ett tag nu, dvs innan BF

Permalänk
Medlem

Varit Telenorkund senaste året, betalat 349kr för 500/500, nytt pris 549kr så sa upp abonnemanget.

Jag frågade varför de inte ger bättre rabatt till kunder som är lojala och fick till svar att det är svårt för tjänsteleverantörer att ha låga priser när fiberägaren höjer avgiften, i mitt nät kostar det tydligen drygt 400kr per hushåll, sedan behöver tjänsteleverantören också gå med vinst för att kunna driva företaget...

Om detta är sant så skiftar i alla fall mitt förakt för tjänsteleverantörer över till giriga fiberägare som vi slutkunder aldrig kommer åt genom att pruta eller byta leverantör varje år.

Även om jag nu har en bättre förståelse för prissättningen så vill jag såklart ha billigt internet, så jakten på BF deals går vidare!

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem

Vore ju rätt kul om Telia trollade Telenor i år och erbjuder priser som dom haft tidigare under deras BF erbjudanden.

Stormen av kunder som Telenor förlorar borde bli en del.🤭

Permalänk
Medlem
Skrivet av incido:

Aha, ja då var det ju ett skiterbjudande. Jag ringde inte upp dem utan läste bara erbjudandet.

Målet med årets prutande är under 300 kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av buLLit:

Varit Telenorkund senaste året, betalat 349kr för 500/500, nytt pris 549kr så sa upp abonnemanget.

Jag frågade varför de inte ger bättre rabatt till kunder som är lojala och fick till svar att det är svårt för tjänsteleverantörer att ha låga priser när fiberägaren höjer avgiften, i mitt nät kostar det tydligen drygt 400kr per hushåll, sedan behöver tjänsteleverantören också gå med vinst för att kunna driva företaget...

Om detta är sant så skiftar i alla fall mitt förakt för tjänsteleverantörer över till giriga fiberägare som vi slutkunder aldrig kommer åt genom att pruta eller byta leverantör varje år.

Även om jag nu har en bättre förståelse för prissättningen så vill jag såklart ha billigt internet, så jakten på BF deals går vidare!

Har för mig att en del kommunala stadsnät sålts till bolag som backas av riskkapital - Har ingen källa på det så ta det med en nypa salt men då försvinner incitamentet att ge internet billigt till sina kommuninvånare och krav på avkastning blir större än intresset för att ge internet till så många som möjligt.

Edit:

La till källa till deras strategi där de själva säger att de förvärvat över 20 stadsnät.

GlobalConnect (gamla ip-only) ägs av EQT som är ett riskkapitalbolag.

https://globalconnect.se/partnerskap/

Permalänk
Medlem
Skrivet av discot:

Stormen av kunder som Telenor förlorar borde bli en del.🤭

Det är den nog redan, kan inte tänka mig att en enda aktiv kund som nappade förra året stannar när "erbjudandet" för att stanna är högre än andra operatörers ordinarie priser.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av buLLit:

Kommunikationsoperatören/fibernätsägaren tar Absolut en del av kakan, men att det skulle vara så mycket som 400kr tvivlar jag enormt på. En vanlig avgift till KO brukar ligga på runt eller under hundralappen när den debiteras separat.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

När kör de olika internetleverantörerna sina erbjudanden? Såg inget tex på Bahnhof hemsida.

Permalänk
Skrivet av comp50:

När kör de olika internetleverantörerna sina erbjudanden? Såg inget tex på Bahnhof hemsida.

Telia nu på måndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Har för mig att en del kommunala stadsnät sålts till bolag som backas av riskkapital - Har ingen källa på det så ta det med en nypa salt men då försvinner incitamentet att ge internet billigt till sina kommuninvånare och krav på avkastning blir större än intresset för att ge internet till så många som möjligt.

Edit:

La till källa till deras strategi där de själva säger att de förvärvat över 20 stadsnät.

GlobalConnect (gamla ip-only) ägs av EQT som är ett riskkapitalbolag.

https://globalconnect.se/partnerskap/

Open Universe blir i december en del av Global Connect och dom höjer avgiften mot Bahnhof och andra också skulle jag gissa.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buLLit:

Så är det ju. Det finns även en kommunikationsoperatör i de flesta öppna nät. Det är anledningen till varför priserna varierar så mycket, även hos samma tjänsteleverantör. Bostadsrättföreningar med bra avtal kan ju komma undan nästan gratis.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Open Universe blir i december en del av Global Connect och dom höjer avgiften mot Bahnhof och andra också skulle jag gissa.

Stämmer bra men samtidigt är det intressant hur Telenor i samma nät och samma hastighet kan ge 479kr i mån i 12 månader för något som Bahnhof "måste" ta 519 kr för då de fått "höjningar".