Permalänk
Medlem

Ja den ser ju bra ut!

Hur är det med UCG-Max då, ser lite kraftfullare ut på papperet?!

Permalänk
Medlem

TLDR: Är https://hub.docker.com/r/jacobalberty/unifi smdigare/bättre än https://hub.docker.com/r/linuxserver/unifi-network-applicatio....

Datorn som kör UnifiNetworkApplication ska installeras om med annan dist/OS. Jag behöver därför konfigurera om Docker från grunden på annan maskin (utan nybörjar-tabbar). Med tanke på att det är krånligt att uppgradera MongoDB stegvis mellan olika utgåvor (4.4 -> 5.x o.s.v.), skulle jag gärna ha något som är smidigare.

Innan jag stångar mig blodig... Hur står sig https://hub.docker.com/r/jacobalberty/unifi i jämförelse med befintlig lösning? Den har långt fler nedladdningar och likes än allt Linuxserver har släppt som är relaterat till UniFi. Talar siffrorna sitt tydliga språk?

Sökt på jacobalberty i tråden och fick typ några träffar.

Ideala vore att CloudKey gen 2 kostade lika mycket som gen 1.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stampedo:

Halloj alla,

Söker att byta ut USG 3P…

Har följande enheter:
USG 3P
US 8 60W (Connected to USG 3P Port 1)
USW Lite 8 PoE (Connected to Switch 8 (60 W) Port 3)
AC LR x2 (Connected to USW-Lite-8-PoE Port 1)

Bredband:
Telia Fiber Bredband 100/100

Har Controllern snurrandes i docker.

Som sagt, önskar byta ut USG 3P till en som mot en som klarar av VPN, så att all eller delar av nätverkstrafiken går via VPN.

Vilken gateway rekommenderas så man får trafiken helt eller delvis via VPN?

Tacksam för svar!

UCG Ultra bäst val för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

UCG Ultra bäst val för det.

Tack för svar, men av vilken anledning?
Stirrar mig blind på de två modellerna (UCG-Max och UCG-Ultra) och förstår inte varför den något svagare modellen skulle vara bättre?

Förklara gärna…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stampedo:

Tack för svar, men av vilken anledning?
Stirrar mig blind på de två modellerna (UCG-Max och UCG-Ultra) och förstår inte varför den något svagare modellen skulle vara bättre?

Förklara gärna…

De bygger på samma kretsar så har samma prestanda i grunden.

UCG Max:
dyrare
2,5Gb på alla portar (1.5Gb ips/dpi)
M.2 ssd slot för Unifi Protect kameror

UCG Ultra:
billigare
1Gb på alla portar (1Gb ips/dpi, maxar där pga 1Gb portarna)
Inget stöd för Unifi Protect, ingen M.2 slot.

Så vill du köra deras kameror eller gärna vill ha 2,5Gb portarna så är Max väldigt bra val.
Har du inte nytta av det så är Ultra bättre, så kan du lägga pengar på annat imo.

Edit:
Vill du har mer prestanda är det Dream Machine Pro som gäller, den är starkare chip för t.ex. VPN. Ultra och Max verkar maxa Wireguard 600Mbit typ, men man kan köra Wireguard på bara vissa enheter så behöver inte vara någon egentlig begränsning. Kan ju komma updates sen som gör att Wireguard går snabbare, vem vet.

Men min Ultra maxar utan problem min 1000/1000 lina för wifi och kablat. Så finns ingen anledning köpa något annat om man inte har specifika behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

De bygger på samma kretsar så har samma prestanda i grunden.

UCG Max:
dyrare
2,5Gb på alla portar (1.5Gb ips/dpi)
M.2 ssd slot för Unifi Protect kameror

UCG Ultra:
billigare
1Gb på alla portar (1Gb ips/dpi, maxar där pga 1Gb portarna)
Inget stöd för Unifi Protect, ingen M.2 slot.

Så vill du köra deras kameror eller gärna vill ha 2,5Gb portarna så är Max väldigt bra val.
Har du inte nytta av det så är Ultra bättre, så kan du lägga pengar på annat imo.

Edit:
Vill du har mer prestanda är det Dream Machine Pro som gäller, den är starkare chip för t.ex. VPN. Ultra och Max verkar maxa Wireguard 600Mbit typ, men man kan köra Wireguard på bara vissa enheter så behöver inte vara någon egentlig begränsning. Kan ju komma updates sen som gör att Wireguard går snabbare, vem vet.

Men min Ultra maxar utan problem min 1000/1000 lina för wifi och kablat. Så finns ingen anledning köpa något annat om man inte har specifika behov.

Aha, då är jag med - tusen tack!!

Mitt mål är att ha nätverkstrafiken helt eller delvis genom VPN...
Är det möjligt att använda Dream Machine Pro med min uppsättning, det verkar så. Den verkar inte köra Controller, utan allt administreras direkt i DMPro?

Min uppsättning (utan USG då):

vpn...
Permalänk
Medlem
Skrivet av Stampedo:

Aha, då är jag med - tusen tack!!

Mitt mål är att ha nätverkstrafiken helt eller delvis genom VPN...
Är det möjligt att använda Dream Machine Pro med min uppsättning, det verkar så. Den verkar inte köra Controller, utan allt administreras direkt i DMPro?

Min uppsättning (utan USG då):

Alla cloud gateway och dream machine har "inbyggd" controller. Så du behöver ingen extern. Googla lite på VPN hastigheter folk får ut med Wireguard på Dream Machine Pro och Cloud Gateways så vet du vad du kan förvänta dig, tror Dream Machine Pro klarar 1Gbit över VPN, men den kostar också en hel del mer och är stor (rack size kan vara för/nackdel).
Oavsett modell du väljer så bör de funka fint med alla dina Unifi prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Alla cloud gateway och dream machine har "inbyggd" controller. Så du behöver ingen extern. Googla lite på VPN hastigheter folk får ut med Wireguard på Dream Machine Pro och Cloud Gateways så vet du vad du kan förvänta dig, tror Dream Machine Pro klarar 1Gbit över VPN, men den kostar också en hel del mer och är stor (rack size kan vara för/nackdel).
Oavsett modell du väljer så bör de funka fint med alla dina Unifi prylar.

Då är är jag med - tusen tack! 🙏🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

TLDR: Är https://hub.docker.com/r/jacobalberty/unifi smdigare/bättre än https://hub.docker.com/r/linuxserver/unifi-network-applicatio....

Datorn som kör UnifiNetworkApplication ska installeras om med annan dist/OS. Jag behöver därför konfigurera om Docker från grunden på annan maskin (utan nybörjar-tabbar). Med tanke på att det är krånligt att uppgradera MongoDB stegvis mellan olika utgåvor (4.4 -> 5.x o.s.v.), skulle jag gärna ha något som är smidigare.

Innan jag stångar mig blodig... Hur står sig https://hub.docker.com/r/jacobalberty/unifi i jämförelse med befintlig lösning? Den har långt fler nedladdningar och likes än allt Linuxserver har släppt som är relaterat till UniFi. Talar siffrorna sitt tydliga språk?

Sökt på jacobalberty i tråden och fick typ några träffar.

Ideala vore att CloudKey gen 2 kostade lika mycket som gen 1.

Vet inte om den är smidigare eller bättre. Det är dock den jag kör med och har inte testat "linuxserver"-versionen. Den blir ju smidigare ur det perspektivet att det bara är en container att hålla reda på, men om man ändå kör "docker compose" så är det nog inte någon jätteskillnad. Man "slipper" dock sätta upp en dedikerad Mongo-container och se till att den kör "rätt" version enligt Unifi-controllern. Den funkar utmärkt att köra med docker rootless.

Nedan är min "compose.yaml" för Jacobalberty. Dock kör jag just nu på en några releaser gammal, men inte sett något behov av att uppdatera då den enbart rullar för mitt hemnät och inte är nåbar från Internet.

version: '3' services: unifi: container_name: unifi image: jacobalberty/unifi:v8.1.113 restart: always volumes: - /opt/local/containers/unifi/storage:/unifi ports: - 1900:1900/udp # Make application discoverable on L2 network - 3478:3478/udp # STUN - 6789:6789/tcp # Speed test - 8080:8080/tcp # Device/ controller comm. - 8443:8443/tcp # Controller GUI/API as seen in a web browser - 8843:8843/tcp # HTTPS portal redirection - 10001:10001/udp # Device/AP discovery environment: - TZ=Etc/UTC user: unifi networks: default:

Dold text
Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, rtx2660s
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Konsolgrävare

https://ui.com/wifi/enterprise

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Vet inte om den är smidigare eller bättre. Det är dock den jag kör med och har inte testat "linuxserver"-versionen. Den blir ju smidigare ur det perspektivet att det bara är en container att hålla reda på, men om man ändå kör "docker compose" så är det nog inte någon jätteskillnad. Man "slipper" dock sätta upp en dedikerad Mongo-container och se till att den kör "rätt" version enligt Unifi-controllern. Den funkar utmärkt att köra med docker rootless.

Nedan är min "compose.yaml" för Jacobalberty. Dock kör jag just nu på en några releaser gammal, men inte sett något behov av att uppdatera då den enbart rullar för mitt hemnät och inte är nåbar från Internet.

version: '3' services: unifi: container_name: unifi image: jacobalberty/unifi:v8.1.113 restart: always volumes: - /opt/local/containers/unifi/storage:/unifi ports: - 1900:1900/udp # Make application discoverable on L2 network - 3478:3478/udp # STUN - 6789:6789/tcp # Speed test - 8080:8080/tcp # Device/ controller comm. - 8443:8443/tcp # Controller GUI/API as seen in a web browser - 8843:8843/tcp # HTTPS portal redirection - 10001:10001/udp # Device/AP discovery environment: - TZ=Etc/UTC user: unifi networks: default:

Dold text

Tack. Låter bra. Och visst har UnifiNetworkApplication sina fördelar. Tack för ditt script. Ska titta på det senare i veckan för imorgon har jag lovat frugan att vi ska lira Tomb Raider II hela kvällen.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Tur att U7 Enterprise kostar nästan dubbla mot U7 Pro Max så man inte ångrar sitt köp 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Tur att U7 Enterprise kostar nästan dubbla mot U7 Pro Max så man inte ångrar sitt köp 😂

Haha, ja. Gissar att du menar E7?

10 Gbit/s uplink vore inte fel, men PoE++ är ju lite tråkigare. 2.5 Gbit/s duger väl, även om plattformen som U7 Pro/Pro Max bygger på stödjer 5 Gbit/s.

Med en strömförbrukning på upp till 43W undrar man hur de hanterar värmeutvecklingen?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Haha, ja. Gissar att du menar E7?

10 Gbit/s uplink vore inte fel, men PoE++ är ju lite tråkigare. 2.5 Gbit/s duger väl, även om plattformen som U7 Pro/Pro Max bygger på stödjer 5 Gbit/s.

Med en strömförbrukning på upp till 43W undrar man hur de hanterar värmeutvecklingen?

Ja E7 lol… Ubiquitis namnscheman är hemska 😅

Ja den drar flera watt mer än hela min Unifi setup
🥵☀️

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Ja den drar flera watt mer än hela min Unifi setup
🥵☀️

Du får köpa fler prylar Jag ligger på runt 150W, lite mer när det är mörkt ute...

Permalänk
Skrivet av p.lindblom:

Igenkänningsfaktorn är hög

11 februari 2024:
https://i.imgur.com/W6sBBFR.jpeg

6 maj 2024:
https://i.imgur.com/8XtyYJI.jpeg

7 juli 2024
https://i.imgur.com/uTaDyt1.jpeg

20 juli 2024
https://i.imgur.com/3o8989Q.jpeg

Skönt att andrahandsvärdet på UniFi-prylar är så pass bra.

Intresserad av hur du löst det med NAS. Två olika. En 10xx och en 2xx? Jag har en 1522+. Men får inte till det med Unifi. Att logga in via webbläsaren går bra. Men att öppna rätt portar eller så för att få via VPN access verkar inte jag förstå mig på.

Permalänk
Medlem

Tja!

Har en Gateway cloud ultra och en UP 7 Pro Max. Samt en switch, flex mini.

Jag får upp varning att routern inte orkar driva U7, även fast jag har en, den fungerar och går att använda.
Efter att ha läst här och diverse andra trådar så köpte jag en Ubiquiti PoE Injector 30W, klarar denna inte av att driva U7 ändå?

Det blev en U7 pro max pga bra pris.
Har 1000/1000.

Behöver jag köpa något mera eller byta ut injectorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dykarn13:

Tja!

Har en Gateway cloud ultra och en UP 7 Pro Max. Samt en switch, flex mini.

Jag får upp varning att routern inte orkar driva U7, även fast jag har en, den fungerar och går att använda.
Efter att ha läst här och diverse andra trådar så köpte jag en Ubiquiti PoE Injector 30W, klarar denna inte av att driva U7 ändå?

Det blev en U7 pro max pga bra pris.
Har 1000/1000.

Injectorn är troligen passiv, så AP:n kan inte veta hur mycket ström injectorn klarar att leverera. Därför klagar den, även om det egentligen inte är något problem i praktiken. Misstänker att de kommer låta dig dölja detta meddelande i framtiden.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dykarn13:

U7 Pro Max kräver PoE+

Är det denna 30W du köpt så är det PoE+:
https://eu.store.ui.com/eu/en/category/accessories-poe-power/...

Så den borde inte gnälla, vad exakt är felmeddelandet?

Cloud Gateway Ultra har inte PoE ut överhuvudtaget vad jag ser på spec, så hur har du kopplat allt?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Injectorn är troligen passiv, så AP:n kan inte veta hur mycket ström injectorn klarar att leverera. Därför klagar den, även om det egentligen inte är något problem i praktiken. Misstänker att de kommer låta dig dölja detta meddelande i framtiden.

Skrivet av Mindfighter:

U7 Pro Max kräver PoE+

Är det denna 30W du köpt så är det PoE+:
https://eu.store.ui.com/eu/en/category/accessories-poe-power/...

Så den borde inte gnälla, vad exakt är felmeddelandet?

Cloud Gateway Ultra har inte PoE ut överhuvudtaget vad jag ser på spec, så hur har du kopplat allt?

Nej det var det jag misstänkte också men fick först varningar då jag jag hade den i flex mini'n också för att kunna ha annat trådat så prövade jag direkt i ultran det blir samma. Injectorn har ju ström + nätverk så tyckte det var väldigt konstigt.

Internet in i ultran - kabel ifrån port 1 till injectorn och ifrån injectorn till UP7.

Har än så länge bara hunnit koppla in allt för att testa det, har wifi lampor jag ska få över samt dra kablar till det som behövs. 😅

Att gå ifrån operatörs router till detta är än så länge en fröjd.

Blir spännande!

Bild
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dykarn13:

Blir spännande!<Uppladdad bildlänk>

Verkar vara en ui bugg i ios app:en enligt community.ui.com, så kolla i webinterface't istället.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Konsolgrävare

Det är en känd bugg @Dykarn13 , så länge allt fungerar så är det bara sitta lugnt i båten 👍

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Verkar vara en ui bugg i ios app:en enligt community.ui.com, så kolla i webinterface't istället.

Skrivet av tyvar1:

Det är en känd bugg @Dykarn13 , så länge allt fungerar så är det bara sitta lugnt i båten 👍

Ah men kanon, det var de jag nog hade läst här i tråden att de är lite buggar.

Men tänkte jag kollar!

Har ju knappt hunnit satt mig in i interface'n ännu då så blir spännande.

Någon ni använder som man inte får missa? Första gången med Ubiquiti nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dykarn13:

Någon ni använder som man inte får missa? Första gången med Ubiquiti nu.

Inte specifikt med ubiquiti men nu är det dags att dyka ner i wifi generellt, eftersom du nu har tillgång till inställningar på ett helt annat sätt så gäller det ju givetvis att optimera sin radio-miljö. Saker som att hitta (och förstå) optimala inställningar för dina klienter, kanaler, kanalbredd och sändarstyrka kan du nörda ner dig i under lång tid framöver och roligare blir det när du adderar fler ap:or.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Hej,

Har läst så delade meningar om Ubiquiti UniFi Express. Är den värd ett köp som både router och wifi? kommer köra 300/300mbit, streaming tjänster, HA, 2 laptops, sonos mm.

Huset är 100kvm enplan och träväggar.

MVH
Jakob

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr-knox3000:

Hej,

Har läst så delade meningar om Ubiquiti UniFi Express. Är den värd ett köp som både router och wifi? kommer köra 300/300mbit, streaming tjänster, HA, 2 laptops, sonos mm.

MVH
Jakob

Jag skulle inte skaffa en sådan åt mig själv, faktiskt. Jag installerade en Express åt min svärmor. Förutom att den är väldigt långsam att navigera i har den hängt sig och krävt två omstarter på ungefär sex månader. I övrigt duger den fint för normal användning, men jag skulle inte gilla att uppkopplingen plötsligt försvinner för att enheten har hängt sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr-knox3000:

Hej,

MVH
Jakob

Min har funkat felfritt sen köp nu för några veckor sedan. All firmware efter 4 verkar funka stabilt.

Permalänk
Skrivet av Laffe:

Min har funkat felfritt sen köp nu för några veckor sedan. All firmware efter 4 verkar funka stabilt.

Okej, härligt att höra! Har du bra räckvidd?

Permalänk
Skrivet av p.lindblom:

Jag skulle inte skaffa en sådan åt mig själv, faktiskt. Jag installerade en Express åt min svärmor. Förutom att den är väldigt långsam att navigera i har den hängt sig och krävt två omstarter på ungefär sex månader. I övrigt duger den fint för normal användning, men jag skulle inte gilla att uppkopplingen plötsligt försvinner för att enheten har hängt sig.

Hmm okej.. får besluts ångest. Men tänker att om jag börjar med en express och om jag inte blir nöjd har möjligheten att köpa en switch med en ap. Eller är det dumt? Bättre att köpa en router, switch och ap?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr-knox3000:

Okej, härligt att höra! Har du bra räckvidd?

Har svårt att svara på det eftersom jag kör en u7 pro AP också som växlar över utan att jag märker. Men den verkar ge duglig täckning för undervåningen på 60 kvadrat och då är den ändå placerad i ena hörnet av huset. Min nintendo switch står så långt bort som möjligt på samma våningsplan och fick ut 300Mbps idag över 5ghz mot UXn idag och det motsvarar typ vad jag brukade får med min gamla router som generellt haft bättre täckning än det mesta jag provat. Med tanke på att den inte har någon antenn att tala om är jag nog nöjd med det anekdotiska resultatet.

Någon prata om att den var seg. Unifi OS kan ta någon sekund att vakna till när man vill göra något, men jag tycker inte att det är förfärligt och det är knappast som att jag behöver göra något akut där heller. Första timmarna efter att den var installerad var det mycket sirap i maskineriet medan den hittade allt och hanterade uppdateringar, men det gick över när allt var klart.