Windows 10, sitter fast i "safe mode"

Permalänk

Windows 10, sitter fast i "safe mode"

Har en gammal HP med windows 10. Förutom att den är lite utdaterad så fungerar den fint. MEN. Jag glömde bort mitt lösenord, alltså helt, och googlade lite och fick reda på att jag kunde ordna det om jag startade den i safe mode. Fint. Det gjorde jag, ändrade lösenordet till nåt jag kan komma ihåg, och startade om. Enligt den tutorial jag följt skulle jag då tas tillbaka till vanliga windows.

Det hände inte. Jag startade om typ tio gånger. Googlade lite mer och fick reda på att det finns settings där man kan kryssa ur rutan som säger starta i safe mode. Fint, öppnade dem. Men rutan är INTE ikryssad. Att kryssa i, spara, och sen kryssa ur och starta om fungerar inte.

Jag har ingen aning om hur jag ska lösa det, inga av de tutorials jag hittat fungerar eller är vad jag behöver hjälp med.

Så ja, jag sitter fast i safe mode och ni som startat datorn i det vet ju hur fult allt är...

Någon som har några idéer? Jag är inte direkt dödsduktig på datorer, så har ni några förslag får ni gärna skriva detaljerat som om jag vore lite dum...

Visa signatur

"I know I'm guilty of something, but punishment hardly ever suits the victims of a crime."

Permalänk
Medlem

Det finns windows 10 password reset boot key som jag brukar använda.

https://www.hirensbootcd.org/download/

http://www.chntpw.com/

Permalänk
Skrivet av ehskha:

Det finns windows 10 password reset boot key som jag brukar använda.

https://www.hirensbootcd.org/download/

http://www.chntpw.com/

Okej men lösenordet är inte längre problemet. Jag kan mitt lösenord och kan logga in osv. Men är fast i safe mode.

Visa signatur

"I know I'm guilty of something, but punishment hardly ever suits the victims of a crime."

Permalänk
Medlem

Testa om du kan köra msconfig i Run/Kör där kan du ändra uppstartsalternativen:

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Det har jag provat och tyvärr fungerar det inte heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuybrushThreepwo:

Det har jag provat och tyvärr fungerar det inte heller.

Och du har tagit bort bocken i fliken "Boot" vid "Safe boot" ?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Nej för det konstiga är att den rutan är inte i klickad. Jag har provat kryssa i, spara, kryssa ur, spara, men det fungerade inte. Det är därför jag är så förvirrad kring hur jag ens kan sitta fast i det här läget när allt i min dator säger att den ska starta vanligt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det jag brukar testa är att återställa datorn i windows till en tidigare återställningspunkt.

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] [💾WD Black SN850 NVMe SSD 2TB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [Crucial BX500 SATA SSD 4TB] [38TB NAS 7200rpm Lagringsdiskar] [🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] [🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

Testat att kryssa i, spara. Starta om.
Kryssa ur, spara. Starta om?

Permalänk

Ska prova först spara starta om sen starta om igen. Fungerar det inte får jag återställa den till ett tidigare läge helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk

Alltså jag tror jag tappar förståndet.

Kryssade i att den skulle öppna i safe mode. Sparade. Startade om. När den startade igen var den rutan INTE ikryssad längre??? Och jag är fortfarande i safe mode.

Valde att försöka återställa till en tidigare punkt. Men det går inte för tydligen finns det ingen?

Så. Jag är helt lost.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingen skillnad om du ser till att öppna msconfig som administratör?

Permalänk
Skrivet av Khwaj:

Ingen skillnad om du ser till att öppna msconfig som administratör?

Nej tyvärr, det vet jag att jag redan försökt också.

Ska posta en bild.

Visa signatur

Permalänk

Vad jag än gör, hur mycket jag än sparar och ändrar, ser det ALLTID ut så här när jag öppnar msconfig.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

Tyvärr fungerade inte det heller.
Alla inställningar på min dator säger redan att safe mode inte ska vara aktiverat. Svårt att stänga av nåt som datorn säger redan är avstängt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hittade det här tipset som jag sparat från en gammal tråd här på Sweclockers (hittar den inte nu):

"Satte boot safe mode i MSConfig - botar nu enbart i safe mode utan nätverk och vägrar godta mitt lösenord till Microsoftkontot"

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Hittade det här tipset som jag sparat från en gammal tråd här på Sweclockers (hittar den inte nu):

"Satte boot safe mode i MSConfig - botar nu enbart i safe mode utan nätverk och vägrar godta mitt lösenord till Microsoftkontot"

<Uppladdad bildlänk>

Det har jag provat också, kommer bara in i safe mode igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

<Uppladdad bildlänk>

Vad jag än gör, hur mycket jag än sparar och ändrar, ser det ALLTID ut så här när jag öppnar msconfig.

Visa bild om hur det ser ut på BOOT fliken?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Det ser exakt ut sådär. Rutan är inte ikryssad. Att kryssa i, spara, starta om fungerar inte heller för när datorn startar igen så är den i safe mode men rutan är inte längre ikryssad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det ser exakt ut sådär. Rutan är inte ikryssad. Att kryssa i, spara, starta om fungerar inte heller för när datorn startar igen så är den i safe mode men rutan är inte längre ikryssad.

Pratar inte om nåt är ikryssad eller inte. Titts på den blåa texten om boot entry.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Pratar inte om nåt är ikryssad eller inte. Titts på den blåa texten om boot entry.

Exakt likadant som på din bild.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Enligt den tutorial jag följt skulle jag då tas tillbaka till vanliga windows"

Vad var det för tutorial du följde? Den kanske kan ge en ledtråd till vad som hänt/vad vi missar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Exakt likadant som på din bild.

Kolla om win har ändrat enhet beteckning. Om det har får du ändra tilbaks det till C:.

Skapa installationsmedia för Windows 10 på en USB-enhet.
Boota upp med USB insatt.
Gå igenom installationsinställningarna och klicka på 'reparera' istället för 'installera' när det kommer upp. Detta öppnar återställningsmiljön.
I återställningsmiljön klickar du på "Felsökning" och sedan på "Kommandotolk".
Inne i CMD skriv: diskpart och se vilken volymbokstav Windows är installerat i. Ska stå C:.
Om det har ändrat enhet beteckning ex E:.

bcdboot E:\Windows /s C: /f ALL

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Vad var det för tutorial du följde? Den kanske kan ge en ledtråd till vad som hänt/vad vi missar.

Jag har försökt hitta den igen men lyckas inte.
Men det var i princip nästan samma som denna: https://support.hp.com/gb-en/document/ish_5000477-5000532-16

Visa signatur

Permalänk

Det verkar inte som jag kommer ur safe mode. Det är okej. Finns det något som inte fungerar som det ska då med safe mode med network? Jag kan använda internet fine, och youtube osv. Det SER fel ut, men fungerar. Hur är det med spel och sånt? Fungerar det också okej? I så fall skiter jag att få igång detta för jesus....

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Det verkar inte som jag kommer ur safe mode. Det är okej. Finns det något som inte fungerar som det ska då med safe mode med network? Jag kan använda internet fine, och youtube osv. Det SER fel ut, men fungerar. Hur är det med spel och sånt? Fungerar det också okej? I så fall skiter jag att få igång detta för jesus....

Installera över Windows på den gamla installationen utan att formatera. Välja spara filer och mappar, eller vad det nu heter.

Permalänk
Medlem

Jag har försökt hitta den igen men lyckas inte.
Men det var i princip nästan samma som denna: https://support.hp.com/gb-en/document/ish_5000477-5000532-16

Besvara huvudvärk och återställ datorn. Eller installera Win 10 på nytt.

Återställa datorn när Windows inte startar normalt:
https://support.hp.com/se-sv/document/ish_2804826-2620051-16

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Besvara huvudvärk och återställ datorn. Eller installera Win 10 på nytt.

Återställa datorn när Windows inte startar normalt:
https://support.hp.com/se-sv/document/ish_2804826-2620051-16

Säkert korkat, men behåller jag allt på datorn då? Det mesta som köpta spel från steam kan man ju ta ner igen, men när det gäller historier jag skrivit är det kinkigare. Eller bör jag lägga in allt på min externa om jag inte vill att det försvinner? Korkad fråga säkert, men ja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Säkert korkat, men behåller jag allt på datorn då? Det mesta som köpta spel från steam kan man ju ta ner igen, men när det gäller historier jag skrivit är det kinkigare. Eller bör jag lägga in allt på min externa om jag inte vill att det försvinner? Korkad fråga säkert, men ja.

Du ska alltid backa upp saker du inte vill ska försvinna, även om det finns ett val om att behålla allt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig