Permalänk
Medlem

Vettig mITX för 5k?

Av och till har jag funderat på att ta tag i att lära mig sätta ihop en egen dator. För det mesta har det runnit ut i sanden, men nu har jag ett infall igen. Tänker att jag ska sätta ihop en liten mITX-maskin och att jag då börjar med chassi, PSU, moderkort, RAM och CPU med en budget på 5000kr.
Kanske lite lågt, men med tanke på att jag inte gjort det tidigare så... Processorn bör ha inbygd grafik, men PSU bör, utan att vara överdriven kunna driva ett OK grafikkort.
Vill ha ett enkelt men snyggt chassi utan RGB. Men känner att jag i övrigt skulle behöva ha lite input vad för andra komponenter men bör titta på.

Permalänk
Medlem

Omöjligt om du inte köper äldre begagnad. Itx delar är betydligt dyrare. Dessutom har allt blivit dyrare för övrigt.

Visa signatur

Alienware AW2723DF- LCD2C- Apollo Twin X
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

5 000 kr räcker inte långt för mITX. Drygt 200 kr över budgeten och flera dumsnåla delar.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Alastor Moody:

5 000 kr räcker inte långt för mITX. Drygt 200 kr över budgeten och flera dumsnåla delar.

https://komponentkoll.se/bild/iWPYi.png

Blir nog knepigt att få in mATX-moderkort i 2000D också. :-C

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slickclique:

<Raderat inlägg>

Den är lika mycket mitx som du är trevlig.

Visa signatur

Alienware AW2723DF- LCD2C- Apollo Twin X
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Blir nog knepigt att få in mATX-moderkort i 2000D också. :-C

Ser ut som att det finns två moderkort på komponentkoll med identiska namn, en mATX och en mITX. Priset stämmer överrens med mITX kortet. Lite rörigt hehe

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av ichnusai:

Ser ut som att det finns två moderkort på komponentkoll med identiska namn, en mATX och en mITX. Priset stämmer överrens med mITX kortet. Lite rörigt hehe

<Uppladdad bildlänk>

Verkar vara något fel namn på deras sida japp, A520M-HVS är inte mITX.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Tack! Låter som jag får fundera lite mer. Kan öka budgeten, är mest bara inte ute efter att skapa en high-end maskin utan kanske en lagom kontorsmaskin som kan byggas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Tack! Låter som jag får fundera lite mer. Kan öka budgeten, är mest bara inte ute efter att skapa en high-end maskin utan kanske en lagom kontorsmaskin som kan byggas ut.