Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Är problemet att banken inte fattar vad som ska hända, eller är problemet att det inte går för Airbnb att skicka tillbaka pengar till ett spärrat kort?

Banken förstår vad som har hänt men dom hittar inte riktigt pengarna "då detta är ovanligt" som dom skrev.
Airbnb har skickat tillbaka pengarna, det gick som det skulle enligt dom

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MakubeX:

Banken förstår vad som har hänt men dom hittar inte riktigt pengarna "då detta är ovanligt" som dom skrev.
Airbnb har skickat tillbaka pengarna, det gick som det skulle enligt dom

Självklart kan Airbnb gräva fram sitt transaktions-ID och den metadata som finns för transaktionen. Kan de inte ge detta så har de troligen inte genomfört en överföring.

De (airbnbs bank) och din kortutgivare kan även genomföra en genomlysning "Trace request" där de utbyter lite info för att identifiera vart pengarna har landat och om de är mottagna eller i etern.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Självklart kan Airbnb gräva fram sitt transaktions-ID och den metadata som finns för transaktionen. Kan de inte ge detta så har de troligen inte genomfört en överföring.

De (airbnbs bank) och din kortutgivare kan även genomföra en genomlysning "Trace request" där de utbyter lite info för att identifiera vart pengarna har landat och om de är mottagna eller i etern.

Morrowbank har fått en "payment code" av mig som jag i min tur fick av Airbnb som Morrowbank skall behöva för att leta fram vart dom tog vägen men verkar inte finnas någon framgång där men Morrow har inte heller efterfrågat mer information om vad dom behöver för att fortsätta leta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Ett tips för att utöka köpställen på Amex är att skaffa Paypal, de accepterar Amex.

Min erfarenhet av Paypal är att de är bra på att ta ut avgifter. Är det några avgifter om man handlar med Amex via Paypal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SevenFour:

Min erfarenhet av Paypal är att de är bra på att ta ut avgifter. Är det några avgifter om man handlar med Amex via Paypal?

Det är inga avgifter för just detta

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Officiell jultomte

Precis fått hem våra Amex-kort och måste säga att det känns läbbigt lätt att samla poäng om man är aktiv. Som att dem "kastar" ut erbjudanden till befintliga kunder och om man är tillräckligt aktiv så lyckas man hugga allting. Är hittils uppe i cirka 55k poäng. För 60k poäng kommer vi kunna boka en ToR i Business-class till t ex. Miami eller annan plats i USA, eventuellt asien. Polaren har redan bokat en ToR i Business till LA vilket känns både kul men samtidigt tråkigt nu.

Vi ska testa korten det här året och se hur det känns men jag gillar iaf upplägget om att dels få poäng för sina köp men också kampanjerna för "gör det här för att få 10k"-poäng grejerna. Återstår att se hur det känns senare i år i alla fall.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Precis fått hem våra Amex-kort och måste säga att det känns läbbigt lätt att samla poäng om man är aktiv. Som att dem "kastar" ut erbjudanden till befintliga kunder och om man är tillräckligt aktiv så lyckas man hugga allting. Är hittils uppe i cirka 55k poäng. För 60k poäng kommer vi kunna boka en ToR i Business-class till t ex. Miami eller annan plats i USA, eventuellt asien. Polaren har redan bokat en ToR i Business till LA vilket känns både kul men samtidigt tråkigt nu.

Vi ska testa korten det här året och se hur det känns men jag gillar iaf upplägget om att dels få poäng för sina köp men också kampanjerna för "gör det här för att få 10k"-poäng grejerna. Återstår att se hur det känns senare i år i alla fall.

märkligt- det enda jag ser är
få 15.000p om man blir inbjuden.
var ser du alla dessa bra erbjudanden?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Savage_Gray:

märkligt- det enda jag ser är
få 15.000p om man blir inbjuden.
var ser du alla dessa bra erbjudanden?

Kanske ska kalla det Kampanjer, som det heter. För att minska förvirring.
Men här finns det olika kampanjer, och här har olika företag andra kampanjer för att få poäng. Har till exempel registrerat mig på 2 olika elavtal á 10.000 poäng, utan någon direkt skillnad i månadskostnad för elen.

Sen fick jag 15k poäng vid inbjudan som du nämnt, även bjudit in min mor och fick 15k till där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Nyfiken på vilka tur och retur business class flyg till Asien som kan bokas med 60k poäng? Allt jag hittar är minst 200k 🙂

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av playguu:

Nyfiken på vilka tur och retur business class flyg till Asien som kan bokas med 60k poäng? Allt jag hittar är minst 200k 🙂

Måste som sagt vara aktiv för att hitta guldkornen ibland. Det gäller inte samtliga datum. Finns t ex. Chatflights där man kan uppge hur många poäng man har och vart man vill resa business så hittar den datum som stämmer överens med dina kriterier.

Här är en bild från SAS angående poängen. Bilden gäller inte business ordinarie men det är ofta SAS kör perioder där det är samma poängpris i business. Då gäller först till kvarn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu fått mitt Amex Blue Cashback och detta är en early review.

Plus

• Smidig app

• Snabb support

• Relativt bra cashback med tanke på spend som krävs (2800kr i månaden för att täcka avgift på 35kr resten ren cashback)

• Första året fritt om signup görs med invite och man uppfyller kraven

Minus

• Butiker/restauranger som inte tar AMEX (Inte stött på än men ökänt problem)

• Kan ej koppla AMEX till klarna sedan 2023

• Avgift, även om den täcks av låg spend så är det alltid ett minus med avgift.

Punkt 2 löstes istället med att radera mitt Klarna konto, lite överdramatiskt men gillar inte denna approach.

Kompletteras med ett Norwegian kort som jag haft i många år samt ett Northmill kort för transaktioner i annan valuta för att slippa valutapåslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorken:

[li]Första året fritt om signup görs med invite och man uppfyller kraven[/li]
[li]Avgift, även om den täcks av låg spend så är det alltid ett minus med avgift.[/li]

Även kommande år blir gratis om du bjuder in en person.
Lite bevakande av såna här trådar så är det ganska lätt gjort.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Även kommande år blir gratis om du bjuder in en person.
Lite bevakande av såna här trådar så är det ganska lätt gjort.

Väldigt bra tips, det ska jag ha i åtanke!

Permalänk
Medlem

Fick just ett informationsutskick från Entercard/Remember om att "Ditt nya re:member Mastercard är på väg till dig, eller så har det redan landat i din brevlåda." trots att jag tidigare sade upp Everydaycard (och fått detta bekräftat).

Pratade med Entercards kundtjänst som menade att jag då inte kommer få något kort (trots utskicket om att kortet är på väg!), men man får nog vara på sin vakt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Fick just ett informationsutskick från Entercard/Remember om att "Ditt nya re:member Mastercard är på väg till dig, eller så har det redan landat i din brevlåda." trots att jag tidigare sade upp Everydaycard (och fått detta bekräftat).

Pratade med Entercards kundtjänst som menade att jag då inte kommer få något kort (trots utskicket om att kortet är på väg!), men man får nog vara på sin vakt.

jo jag fick också detta fast jag aldrig ens gick in och granskade och accepterade avtalet för re:member..

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

jo jag fick också detta fast jag aldrig ens gick in och granskade och accepterade avtalet för re:member..

Nej, det har ju inte jag heller gjort. Det enda jag aktivt gjort är att säga upp EDC.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

Nja jag menar byt bank så du får lönen på Lunar o sluta använda skandia. Varför fortsätta använda nåt som inte funkar för dig?

Nu blir det här lite offtopic.

Men i samband med att everydaycard läggs ner så tog hag beslutet att betala för Revolut istället, finns förmåner där som gillar.
Iom att jag börjar för över pengar till Revolut så märker jag mina nuvarande bankers begränsningar.

Så jag ansöker till Lunar, under ansökan så måste man fylla i om man tänker flytta pengar utomlands varpå jag svarar ja, jag har för avsikt att föra över pengar till Revolut om det fungerar bra...
Efter att ha skickat mian "bank statements" till Lunar från länsförsäkringar, Skandia samt Everydaycard så avslår de min ansökan pga "dålig kundkännedom"...

Skulle vara kul att överklaga, men orka...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Men i samband med att everydaycard läggs ner så tog hag beslutet att betala för Revolut istället, finns förmåner där som gillar.
Iom att jag börjar för över pengar till Revolut så märker jag mina nuvarande bankers begränsningar.

Så jag ansöker till Lunar, under ansökan så måste man fylla i om man tänker flytta pengar utomlands varpå jag svarar ja, jag har för avsikt att föra över pengar till Revolut om det fungerar bra...
Efter att ha skickat mian "bank statements" till Lunar från länsförsäkringar, Skandia samt Everydaycard så avslår de min ansökan pga "dålig kundkännedom"...

Själva ontopic-delen av det du säger väckte mitt intresse...

Funderade i lite liknande banor även jag, men såg inte riktigt poängen med att betala för någon högre nivå. Vilka förmåner är det du nyttjar/avser nyttja? Blir lite nyfiken om jag bara missat något.

Det jag själv gillat och nyttjat med Revolut är väl just att:

* man iaf blir mindre överkörd vad gällande betalningar i andra valutor (EUR, USD, ibland GBP för mig, så inga direkt uppseendeväckande krav) än med många andra kort. Wise verkar väl potentiellt minst lika relevant i just det avseendet, men har inte testat eller jämfört i detalj.
* man kan enkelt skapa virtuella kort vid behov

(Har själv aldrig haft problem att föra över pengar till Revolut, men har iofs inte gjort några jätteöverföringar på en gång eller liknande.
Har väl dock känslan av att vi hamnat i ett läge där det på *många områden*, inklusive banktjänster men långt ifrån begränsat till detta, hamnat i ett läge där det är särskilt besvärligt att vara ny kund.)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av issue:

Nä det e verkligen inte kul. Kundkännedom-strul är anledningen till jag lämnade Länsförsäkringar.

Gissar att banker inte gillar konkurrenter.

Men när jag ansökte till Lunar (danmark) behövde jag aldrig skicka in några statements.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

Nä det e verkligen inte kul. Kundkännedom-strul är anledningen till jag lämnade Länsförsäkringar.

Gissar att banker inte gillar konkurrenter.

Men när jag ansökte till Lunar (danmark) behövde jag aldrig skicka in några statements.

Garanterat för att jag var ärlig och skrev att jag skulle föra över pengar utomlands som jag blev nekad, surt.

Får väl testa senare i år, eller nästa år igen och då utelämna det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Själva ontopic-delen av det du säger väckte mitt intresse...

Funderade i lite liknande banor även jag, men såg inte riktigt poängen med att betala för någon högre nivå. Vilka förmåner är det du nyttjar/avser nyttja? Blir lite nyfiken om jag bara missat något.

Det jag själv gillat och nyttjat med Revolut är väl just att:

* man iaf blir mindre överkörd vad gällande betalningar i andra valutor (EUR, USD, ibland GBP för mig, så inga direkt uppseendeväckande krav) än med många andra kort. Wise verkar väl potentiellt minst lika relevant i just det avseendet, men har inte testat eller jämfört i detalj.
* man kan enkelt skapa virtuella kort vid behov

(Har själv aldrig haft problem att föra över pengar till Revolut, men har iofs inte gjort några jätteöverföringar på en gång eller liknande.
Har väl dock känslan av att vi hamnat i ett läge där det på *många områden*, inklusive banktjänster men långt ifrån begränsat till detta, hamnat i ett läge där det är särskilt besvärligt att vara ny kund.)

Ja men jag gillar att Headspace ingår, det är ju en app som kostar typ 900kr/år. Sen ingår ju plexperity pro, jag börjar bli en återkommande användare av chat ai nu om jag någon gång skulle få för mig att testa Tinder, singel som jag är, så ingår gold.

Sen var de förbannat drygt för ett år sen när jag bara använde gratisplanen och pengarna gick åt som smör i USA och jag inte längre kunde växla utan avgift. Så känns skönt att slippa bry sig om sånt.

Sen har dom ju sitt reward system där man får poäng som kan användas vid köp av flyg och hotell, återstår att se om det blir nåt vettigt av det.

Just LF tillåter ju bara att man använder sitt Visa för top-up på Revolut för Max 10k/dag och max 50k/ rullande månad.. vilket kommer innebära planering vid större köp som resor, renoveringar, dyrare möbler

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Ja men jag gillar att Headspace ingår, det är ju en app som kostar typ 900kr/år. Sen ingår ju plexperity pro, jag börjar bli en återkommande användare av chat ai nu om jag någon gång skulle få för mig att testa Tinder, singel som jag är, så ingår gold.

Sen var de förbannat drygt för ett år sen när jag bara använde gratisplanen och pengarna gick åt som smör i USA och jag inte längre kunde växla utan avgift. Så känns skönt att slippa bry sig om sånt.

Sen har dom ju sitt reward system där man får poäng som kan användas vid köp av flyg och hotell, återstår att se om det blir nåt vettigt av det.

Just LF tillåter ju bara att man använder sitt Visa för top-up på Revolut för Max 10k/dag och max 50k/ rullande månad.. vilket kommer innebära planering vid större köp som resor, renoveringar, dyrare möbler

Okej, intressant. Tack!
Ska kolla igenom bättre vad det är för tredjepartstjänster egentligen i de olika nivåerna, tittade ju huvudsakligen på korttjänsterna i sig.
(Just Perplexity ser inte ut som att det ingår för svenska kunder?)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Okej, intressant. Tack!
Ska kolla igenom bättre vad det är för tredjepartstjänster egentligen i de olika nivåerna, tittade ju huvudsakligen på korttjänsterna i sig.
(Just Perplexity ser inte ut som att det ingår för svenska kunder?)

Jo då, den ingår:) men av någon anledning såg det man den inte i appen som en benifit innan man uppgraderat.

https://help.revolut.com/sv-SE/help/profile-and-plan/my-plan-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Jo då, den ingår:) men av någon anledning såg det man den inte i appen som en benifit innan man uppgraderat.

https://help.revolut.com/sv-SE/help/profile-and-plan/my-plan-...

Tycker det känns rätt otydligt vad som faktiskt ingår.

Vissa sidor känns bara översatta rakt av utan att vara genomgågna och vissa så har man inte listat alla förmåner.
Så frågan är vad som faktiskt gäller i Sverige.

Man skulle iof kunna göra en test-uppgradering till premium eller metal en månad för att se vad som listas i appen.

Headspace, Tinder och Perplexity är relevant för mig så ingår det så sparar man ändå en slant och har redan konto
pga ena sonen under 13 behöver/har sitt kort och veckopengskonto där.

Permalänk
Skrivet av issue:

Garanterat för att jag var ärlig och skrev att jag skulle föra över pengar utomlands som jag blev nekad, surt.

Får väl testa senare i år, eller nästa år igen och då utelämna det

Jag var också ärlig.

Du kan ju välja att vara jobbig för din arbetsgivare. Få dom att betala din lön till Revolut.

Enligt EU regler har man rätt att ha vilken europeisk bank som helst och arbetsgivaren måste betala din lön dit (om jag har rätt föe mig) FAST inga svensla lömesystem fixar det så det blir manuellt arbete varje månad för nån administratör. 😄

Permalänk
Medlem

Så här säger Revolut-appen vid uppgradering.

Premium:
- Nord VPN Standard
- Tinder Plus
- Headspace
- Freeletics Coatch
- Picsart
- Sleep Cycle
- Wold

Metal:
- Financial Times Stndard Digital
- ClassPass 10 credits/month
- WeWoork 1 pass/month
- Masterclass 45+ classes
- NordVPN plus
- The Athletic
- Chess.com platinum
- Tinder Gold
- Headspace
- Freeletics Coach
- Picsart
- Sleep Cycle
- Wold

Ultra
- Financial Times Premium Digital
- ClassPass 20 credits/month
- WeWork 3 passes/month
- Masterclass Full Access
- NordVPN Complete
- The Athletic
- Chess.com Diamon
- Tinder Gold
- Headspace
- Freeletics Coarch
- Headway
- Picsart
- Sleep Cycle
- Wold

Dvs inget Perplexity.

Med reservation för felskrivning.

Permalänk
Medlem

Sitter och tittar lite på American Expresskorten.
Brukar lyckas spendera runt 15-20k per månad på nuvarande kort så det blir ju en del ändå men ett platinum verkar inte betala sig ändå enligt denna. Kasta in sambon med ett extrakort så ligger man nog och nosar runt 30k.
Kanske mer värt det om man reser mycket?

https://kreditkortguiden.se/kort/american-express-platinum/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Brukar lyckas spendera runt 15-20k per månad på nuvarande kort så det blir ju en del ändå men ett platinum verkar inte betala sig ändå enligt denna. Kasta in sambon med ett extrakort så ligger man nog och nosar runt 30k.

Jag har liknande förutsättningar som du och körde på Blue.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Jag har ungefär samma sits som du.
Jag tänkte så här:
Jag kommer garanterat upp i 150k spend per år, för att får 2 för 1 voucher.
Men poängen samlas under 5 års tid, och då kommer jag nog samla ihop poängen för en Nordamerika resa på två år.
Tänker man på kortavgiften 135kr/mån * 24 månader så är man uppe i 3240kr i årsavgifter på två år, vilket är billigare än vad en flygbiljett kostar. Men man har en kredit, samt bra reseförsäkringar på köpet.

Om du bestämmer dig för att skaffa amex kort, så skickar jag gärna ut en inbjudnings länk, så att vi får 15 000p extra var.
Skicka ett PM.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Bästa är att köra tillsammans med sin partner så får man mycket poäng, tullar ni runt 30k per månad tillsammans så blir det långdistans i business för 2 runt vartannat år så värdet av det är runt 40-50k om ni kör SAS Amex. Från det får man dra av årsavgifter och skatter som biljetterna kostar men ändå rätt hög procentuell ”återbäring”.

Jag själv har kört på det kortet för en majoritet av spenderandet de senaste 12 åren eller så, tycker det är värt mer än Amex Platinum.