Regeringen utreder stopp mot olagliga IPTV-tjänster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Kanske borde vara en väckarklocka för mediabolagen. Folk är villiga att betala, men är less på att utbudet är splittrat på femtioelva olika tjänster.

Man förstår ju att bolagen är arga...det blir ju så svårt för dem att ta dubbelt så mycket betalt när det finns roligare alternativ.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

I det stora hela vill alla i kedjan ha pengar.
Gärna mer och mer för varje år.
Skådespelarna vill ha feta löner.
Fotbollspelare och atleter ska ha sina pengar.
Tv-bolagen ska ha sitt där VDn ligger i topp.
FIFA och Uefa maffian sin del.

När man ser på hela kedjan förstår man varför det ska kosta så jävla mycket från alla håll.

Sedan har du jurister och andra grupper som ska gnälla och leka duktiga. När det enda de gör är att se till att ovanstående får mer och mer pengar. Samtidigt som de ovan betalar dessa jurister och grupper att lobba åt dem hahaha

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Och. Rent krasst. Ingen bryr sig.

Betalar du mer än du behöver för senaste grafikkortet bara för att Webhallen ska kunna fortsätta bedriva sin verksamet och inte förlora arbetstillfällen eller sparar du in någon tusenlapp genom att köpa från t.ex. Amazon där det har rapporterats om bedrövliga villkor i deras förpackningscentraler (med mera). Inte helt samma för det ena är ju ok i lagens mening och det andra är inte det (även om det faktiskt som sagt inte är olagligt att ta emot IPTV-signaler), men principen är liknande tycker jag.

Eftersom du frågar:

Jag handlar oftast sådant från butiker som jag gillar, som Dustin, Komplett eller Webhallen.

Amazon är jag lite aviga emot, och handlar från när de jag föredrar inte har produkten.

Men det är jag det.

Jag tänker på mer än priset.

Jag har alltid haft förmånen att arbeta med produkter och tjänster som inte är det billigaste i inköp, utan som har bästa kvalitet/prestanda/livscykelkostnad. Detta går igen i allt jag gör. När jag konsumerar saker privat, eller när jag i yrkeslivet köper in/bygger/utformar/säljer saker tänker jag på helheten på lång sikt. Lägst pris är sällan bäst, oavsett om det handlar om konsumentprodukter eller samhällsfunktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Möjligtvis om man får med hela paketet så som det var 1987.

https://www.youtube.com/watch?v=y39DwfOutMI

Tack för länken! Ett musikalisk geni som tyvärr lämnade oss alldeles för tidigt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mha109:

Hur många piratar musik idag?
Jag vet ingen och jag gissar att det är till stor del just pga att tillgången till laglig musik är enkel och förhållandevis billig. Det är helt enkelt inte värt besväret att tanka musik idag.
Tillhandahåll bättre alternativ och ingen varken vill eller behöver ta på sig ögonlappen och träbenet.

Det finns dock ett par problem. Ett är att musikstreaming har gjort det svårare för artister att tjäna pengar på sin musik. De gigantiska artisterna går riktigt bra men att bara ha en topp är inte så bra från en kreativ synpunkt. Nu måste man inte leva på musik för att göra bra musik, men de flesta som gör intressanta verk är professionella musiker. Nu kan man dock göra musik rätt billigt nuförtiden, speciellt om man har lägre krav på produktionsvärdet, samt att man kan spela live för intäkter (bolagen gör dock sitt bästa för att göra det mindre lönsamt för artisterna också, fast det är ett annat problem).

Film och serier är generellt sett väldigt mycket dyrare att producera än musik så skulle man göra en lika bred tjänst som Spotify för film och musik skulle den nog bli väldigt dyr, även om streamingbolagen betalade dåligt och drev ner budgetar och löner för alla som jobbar i branschen. Det är inte direkt möjligt att göra verk av hyfsad kvalitet hemma i sovrummet som man kan med musik så det skulle definitivt minska produktionen överlag.

Lägg till saker som sport, där ligorna kräver enorma summor för rättigheter så det inte går att få tag i billigt.

Sett till detta är det inte direkt rimligt att förvänta sig att branschen ska följa musikbranschens väg.

Sedan är det ändå billigt nuförtiden. Man får väldigt mycket för pengarna med streaming jämfört med att t ex hyra film på 90-talet och att gnälla över att hantera prenumerationer är mest rejäl lathet. Många verkar heller inte klara av att om de tycker något är för dyrt eller krångligt så kan man bara strunta i det. Vissa klagomål man hör framstår lite som övercurlade barn som klagar på att de inte får allt serverat.

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Det finns dock ett par problem. Ett är att musikstreaming har gjort det svårare för artister att tjäna pengar på sin musik. De gigantiska artisterna går riktigt bra men att bara ha en topp är inte så bra från en kreativ synpunkt. Nu måste man inte leva på musik för att göra bra musik, men de flesta som gör intressanta verk är professionella musiker. Nu kan man dock göra musik rätt billigt nuförtiden, speciellt om man har lägre krav på produktionsvärdet, samt att man kan spela live för intäkter (bolagen gör dock sitt bästa för att göra det mindre lönsamt för artisterna också, fast det är ett annat problem).

Film och serier är generellt sett väldigt mycket dyrare att producera än musik så skulle man göra en lika bred tjänst som Spotify för film och musik skulle den nog bli väldigt dyr, även om streamingbolagen betalade dåligt och drev ner budgetar och löner för alla som jobbar i branschen. Det är inte direkt möjligt att göra verk av hyfsad kvalitet hemma i sovrummet som man kan med musik så det skulle definitivt minska produktionen överlag.

Lägg till saker som sport, där ligorna kräver enorma summor för rättigheter så det inte går att få tag i billigt.

Sett till detta är det inte direkt rimligt att förvänta sig att branschen ska följa musikbranschens väg.

Sedan är det ändå billigt nuförtiden. Man får väldigt mycket för pengarna med streaming jämfört med att t ex hyra film på 90-talet och att gnälla över att hantera prenumerationer är mest rejäl lathet. Många verkar heller inte klara av att om de tycker något är för dyrt eller krångligt så kan man bara strunta i det. Vissa klagomål man hör framstår lite som övercurlade barn som klagar på att de inte får allt serverat.

Ge oss on demand istället, allt på en plats!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Sedan är det ändå billigt nuförtiden. Man får väldigt mycket för pengarna med streaming jämfört med att t ex hyra film på 90-talet

Det håller inte jag med om. Jag minns att man ofta kunde hyra tre filmer över en helg för typ 40-50 spänn. Inget man väl gjorde varje helg heller, så kanske 100 spänn i månaden för en handfull filmer. Säg att det är det dubbla i kronor i dag. Streamingtjänster i dag kostar väl många hundra vardera.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kostnaden för stora licenser som fotboll är helt astronomiska...Någonstans så är det inte hållbart att spelare i dem större ligorna tjänar 10 000 pund i veckan?

För svensk del så är det inte heller hållbart att baka in svensk sport med NHL, PL, LA Liga etc. Låt mig följa mitt lag för en 200-300 kr i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har ingen som helst aning om helheten. Det jag sett är att några sådana grupperingar åkt dit och då kan man få lite glimtar in kanske.
Här är en sådan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/guldtackor-och-wh...

Nu tror jag inte det är Bengt-Erik och hans polare Gösta med ett intresse av Whiskey och Guld som man syftar till. Det är ju i sig inget kriminellt att köpa whiskey eller guld. Det i sig tyder ju inte på Sponsring av terror nätverk eller gängkriminalitet.

Personligen så tror jag dock att det finns ett nätverk av kostym kriminella som spelar bakom kulisserna och som i sin tur har en del i tyngre kriminaliteten och att det är en del i kedjan, men är det något vi redan vet så är det att huvudpersonerna bakom IPTV tjänsterna kommer hitta nya sätt att få cash flow.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Det här är lösningen, lobba hårt nog för att regeringen ska skapa en lag om förbud istället för att de själva skapar tjänster/produkter som kunderna är villiga att betala för.

Tänk om Coca-Cola tillsammans med de andra dryck-bolagen skulle höja sina drycker till 100kr/flaska och sen lobba för att förbjuda drickbart vatten i kranarna så att folk tvingades att köpa deras produkter på flaska/burk. Tänk sen att politikerna föreslår en lag som förbjuder indraget dricksvatten till hemmet i syfte att tvinga folket att köpa de svindyra dryckerna. Visst, man kan alltid dricka vatten ur toaletten men vem vill det?

Vill jag se två-tre programserier på ett år på SVT och följa mitt lag i högsta hockeyligan på tv så kostar det mig säkert över 1000 kr per månad. Kan vara gångbart för en med 50.000kr i månadslön men det svider rejält för oss lägre stående varelser i samhället.

Skall erkänna att det Svider även för oss med 60+ i bruttolön. Skulle byta bredband nu då mitt avtal gick ut och Telia ville ha 649kr istället för 399 för en 250/250 lina. Bytte till Ownit för 1000/1000 för 449kr.

Va avgiften, elen, diverse streamingtjänster, inflation everything. Såklart att folk kommer tänja på sina moraliska gränser för att få se på lite TV

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Jag trodde detta var olagligt redan? Men vad är det nu då, extra olagligt, med socker på?

Själv använder jag mig inte av detta nuförtiden då media är så enkelt att tillgå men förr i tiden så använde man sig ju av kabelteve-dekodrar och inte fan låg man vaken och grämade sig över hur de stackars teve-bolagen skulle gå runt.

Det är olagligt att sälja det men inte att konsumera det.
Så nu kommer de att knåpa ihop en lag som gör även detta olagligt.
Antagligen kan den utformas så att abonnemangs delning också blir olagligt, så man ytterligare kan öka profiten för de stackars rättighetsinnehavarna.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Av någon anledning känns pirat IPTV många gånger värre än fildelning... Kanske är för gammal för att förstå... Varför stoppa pengar i någon annans ficka för att man inte vill betala mediabolagen? Syftar såklart på de som väljer att betala för pirat IPTV.

Ungefär som vi gjorde med D2MAC på 90 talet, kodade kort för dekoding av krypterade tv kanaler. Same shit bare i modärn fattning.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

Älskar hur regeringen använder ursäkten med "gängen" och "kriminalitet" igen. Blir nog mer spioneri och polisstat kan man säga. De vägrar att vara sanningsenliga om att de vill egentligen bara beskydda upphovsinnehavare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har ingen som helst aning om helheten. Det jag sett är att några sådana grupperingar åkt dit och då kan man få lite glimtar in kanske.
Här är en sådan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/guldtackor-och-wh...

Så pengarna går ändå till något bra. Whiskey är ju gott.
Vilken horibel aspect ratio på videon förövrigt...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det håller inte jag med om. Jag minns att man ofta kunde hyra tre filmer över en helg för typ 40-50 spänn. Inget man väl gjorde varje helg heller, så kanske 100 spänn i månaden för en handfull filmer. Säg att det är det dubbla i kronor i dag. Streamingtjänster i dag kostar väl många hundra vardera.

Måste man ha flera streamingtjänster? En av de billigaste, typ amazon prime video, ger väl bättre utbud än den där lokala videobutiken.

Så att jämföra en gammal videobutik med flera dyra streamingtjänster är att jämföra äpplen och päron, tycker jag.

Sen att man kanske vill ha flera streamingtjänster, det är en annan sak. Det har vårt hushåll också. Men då har vi ju höjt utbudet och tillgängligheten något helt enormt jämfört med den gamla videobutiken. Så jag tycker definitivt att en ”baskonsumtion” av underhållning går att få mycket billigare än för några decennier sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svartmålladstålle:

Älskar hur regeringen använder ursäkten med "gängen" och "kriminalitet" igen. Blir nog mer spioneri och polisstat kan man säga. De vägrar att vara sanningsenliga om att de vill egentligen bara beskydda upphovsinnehavare.

Att skydda upphovsrättsinnehavare och förhindra att den kriminella sektorn tjänar pengar tycker jag är centrala uppgifter för samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det du nämner är under vad snittet var för hyfilmskostnad men trots det är det betydligt billigare idag. Utbudsmässigt så får man enormt mycket mer än tre filmer och man får en månad på sig att välja när man vill titta istället för att tvingas se tre filmer på kort tid. Många gnäller på att behöva säga upp en tjänst men det är knappast mer bestyr än att fysiskt gå och lämna tillbaka filmer.

Prismässigt vet jag inte var du får att streamingtjänster kostar "många hundra vardera". Många är ett lite subjektivt ord men det behövs tre hundra för att vara 'flera hundra' och många brukar man använda i högre antal än flera. För att ta några godtyckligt valda tjänster så har vi Disney+ 59-139 kr, Netflix 109-199 kr, Max 89-169 kr, Amazon Prime 59 kr.

Var är de många hundra per tjänst och på vilket sätt får man mindre för pengarna med hela utbuden i en månad än tre filmer i ett par dagar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ge oss on demand istället, allt på en plats!

Det är nog åtminstone lite mer troligt än motsvarigheten till musikstreaming men jag tror inte att man nödvändigtvis kommer billigare undan om man ser till utvecklingen av pay-per-view i USA. Det största problemet återstår nog dock, vilket är vem som ska driva tjänsten och locka alla andra att använda den istället för sina egna där de får full kontroll. Driften av tjänsten är billig jämfört med vad det kostar att framställa film och tv-serier så det är svårt att locka framgångsrika bolag att betala för att någon annan ska göra det.

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Det du nämner är under vad snittet var för hyfilmskostnad men trots det är det betydligt billigare idag. Utbudsmässigt så får man enormt mycket mer än tre filmer och man får en månad på sig att välja när man vill titta istället för att tvingas se tre filmer på kort tid. Många gnäller på att behöva säga upp en tjänst men det är knappast mer bestyr än att fysiskt gå och lämna tillbaka filmer.

Prismässigt vet jag inte var du får att streamingtjänster kostar "många hundra vardera". Många är ett lite subjektivt ord men det behövs tre hundra för att vara 'flera hundra' och många brukar man använda i högre antal än flera. För att ta några godtyckligt valda tjänster så har vi Disney+ 59-139 kr, Netflix 109-199 kr, Max 89-169 kr, Amazon Prime 59 kr.

Var är de flera hundra per tjänst och på vilket sätt får man mindre för pengarna med hela utbuden i en månad än tre filmer i ett par dagar?

Du glömmer Cmore och viaplay, showtime, discovery

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Det är nog åtminstone lite mer troligt än motsvarigheten till musikstreaming men jag tror inte att man nödvändigtvis kommer billigare undan om man ser till utvecklingen av pay-per-view i USA. Det största problemet återstår nog dock, vilket är vem som ska driva tjänsten och locka alla andra att använda den istället för sina egna där de får full kontroll. Driften av tjänsten är billig jämfört med vad det kostar att framställa film och tv-serier så det är svårt att locka framgångsrika bolag att betala för att någon annan ska göra det.

Så är det absolut men när jag och sambon skulle se på serien homeland så var säsongerna utspridda över 3 bolag i Sverige...
Samma med Modern family

Som sagt så skulle jag personligen önska något mitt imellan, amazon prime har ju delvis on demand åtminstone

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Kanske borde vara en väckarklocka för mediabolagen. Folk är villiga att betala, men är less på att utbudet är splittrat på femtioelva olika tjänster.

På samma sätt som stöldgods på Blocket ska få Elgiganten att sänka sina priser?

Tja, finns alltid en dålig ursäkt för dåligt beteende. Du är inte villig att betala det som underhållning kostar, då har du inte rätt till den heller. Fritt fram att skapa dina egna serier och sända dem gratis om det nu är så kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

På samma sätt som stöldgods på Blocket ska få Elgiganten att sänka sina priser?

Tja, finns alltid en dålig ursäkt för dåligt beteende. Du är inte villig att betala det som underhållning kostar, då har du inte rätt till den heller. Fritt fram att skapa dina egna serier och sända dem gratis om det nu är så kul.

Den här jämförelsen fungerar inte på något sätt. Det här är inte fysiska produkter, det är en digital tjänst. Pinsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Var är de många hundra per tjänst och på vilket sätt får man mindre för pengarna med hela utbuden i en månad än tre filmer i ett par dagar?

Nyss talades det ju om 800+ kr. Jag använder inga streamingtjänster (annat än allt dyrare Spotify), så exakta priser kan jag inte.

Men vem kollar på mycket mer än så? Dussinet långfilmer per månad? Jag har inte sett så många senaste årtiondet sammanlagt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Så är det absolut men när jag och sambon skulle se på serien homeland så var säsongerna utspridda över 3 bolag i Sverige...
Samma med Modern family

Som sagt så skulle jag personligen önska något mitt imellan, amazon prime har ju delvis on demand åtminstone

En sådan röra är ju såklart uselt. Jag har inget emot argumentet att det skulle kunna göras, och borde göras, bättre. Jag talade mest utifrån att musikbranschens situation inte är fullt jämförbar, då en annan postare använde den liknelsen, samt hur troligt det är att bolagen skulle samsas om en tjänst.

Jag tror alltså att det är ett problem som tyvärr inte har någon bra lösning inom den närmaste framtiden.

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

En sådan röra är ju såklart uselt. Jag har inget emot argumentet att det skulle kunna göras, och borde göras, bättre. Jag talade mest utifrån att musikbranschens situation inte är fullt jämförbar, då en annan postare använde den liknelsen, samt hur troligt det är att bolagen skulle samsas om en tjänst.

Jag tror alltså att det är ett problem som tyvärr inte har någon bra lösning inom den närmaste framtiden.

Nej förmodligen inte, inte utan att de får lite lägre ersättning per användare. Men flera istället

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

yepp vi är tillbaka till gamla parabol-TV tiden och kabel-TV tiden. Samma skit men över internet istället.
Det var ju de vi ville undvika.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av tintinj:

Det här är lösningen, lobba hårt nog för att regeringen ska skapa en lag om förbud istället för att de själva skapar tjänster/produkter som kunderna är villiga att betala för.

Tänk om Coca-Cola tillsammans med de andra dryck-bolagen skulle höja sina drycker till 100kr/flaska och sen lobba för att förbjuda drickbart vatten i kranarna så att folk tvingades att köpa deras produkter på flaska/burk. Tänk sen att politikerna föreslår en lag som förbjuder indraget dricksvatten till hemmet i syfte att tvinga folket att köpa de svindyra dryckerna. Visst, man kan alltid dricka vatten ur toaletten men vem vill det?

Vill jag se två-tre programserier på ett år på SVT och följa mitt lag i högsta hockeyligan på tv så kostar det mig säkert över 1000 kr per månad. Kan vara gångbart för en med 50.000kr i månadslön men det svider rejält för oss lägre stående varelser i samhället.

En skillnad är att coca cola är billigt att producera. Man vet också innan ungefär hur mycket man kommer att sälja. TV och film är ju nycket dyrare att göra. Och man vet heller inte om filmen eller tv-serien kommer att slå. Hela produktionen bygger på en vision inne i manusförfattarens och regissörens huvud. Coca cola bygger på att folk blir törstiga och vill ha en energikick när de släcker den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nyss talades det ju om 800+ kr. Jag använder inga streamingtjänster (annat än allt dyrare Spotify), så exakta priser kan jag inte.

Men vem kollar på mycket mer än så? Dussinet långfilmer per månad? Jag har inte sett så många senaste årtiondet sammanlagt.

Det måste varit någon som pratade om att ha flera/alla tjänster samtidigt eftersom de priser jag nämnde är de som är aktuella nu.

Att du inte tittar mycket på film är inte ett argument som hör till diskussionen om att streamingtjänster ger mer för pengarna än hyrfilm gjorde, vilket var påståendet som du svarade på och sade att du inte höll med om.

Men för att ändå besvara den biten så tror jag det är många fler som ser t ex en film per helg, eller några filmer utspritt över en månad, än de som sätter sig och ser tre filmer under samma helg. Jag skulle även säga att de som idag sitter och ser flera filmer över en helg generellt är sådana som konsumerar mycket underhållning kontinuerligt.

Permalänk
Medlem

Nej förmodligen inte, inte utan att de får lite lägre ersättning per användare. Men flera istället

det är ju lite av en våt dröm å utopi om vi skulle lyckas övertyga bolag som Disney+, HBO (MAX) och andra att alla samla sig hos NetFlix igen.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Lycka till! Det enda som lär komma ur det här är att dom svenska IPTV-sidorna stängs. Men dom som vill åt det kommer hitta andra leverantörer, alternativt bli dirigerade dit av sin nuvarande leverantör när eventuell nedstängning syns på horisonten.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V