Asus tvärvänder: Kompenserar för Q-Release Slim Design

Permalänk
Melding Plague

Asus tvärvänder: Kompenserar för Q-Release Slim Design

Reviderade moderkort samt hjälp med garantiärenden på grafikkort utlovas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Kort och gott; det rörde sig om användarfel som ej påverkade funktionalitet.
Asus gör det igen (Y)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem

Alla verkar kräla för kina på alla möjliga sätt.

Får jag bättre hjälp om jag åker till kina med mina defekta saker tro?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Vilka moderkort gäller detta? jag rycker ju den där låsmekanismen på mina personliga datorer då de bara är otroligt irriterande när man installerar grafikkort "ofta"

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Vilka moderkort gäller detta? jag rycker ju den där låsmekanismen på mina personliga datorer då de bara är otroligt irriterande när man installerar grafikkort "ofta"

Dom nya tror jag.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Wallhack SP-004 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Håller med 100%
Att komma under där i en färdig dator är en mardröm. Har ångest att kan skall knäcka loss en konding istället.
Jag klipper bort f-nskapet. Man skruvar ju fast det i andra änden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Asus moderkort i 800 serien både Intel och AMD.

Permalänk
Medlem

Jag köper inte asus skit moderkort längre som enligt mig de är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Asus moderkort i 800 serien både Intel och AMD.

ok, har ett X570 så det är gammalt

Blir ett ASRock moderkort vid nästa bygge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Håller med 100%
Att komma under där i en färdig dator är en mardröm. Har ångest att kan skall knäcka loss en konding istället.
Jag klipper bort f-nskapet. Man skruvar ju fast det i andra änden.

Det är nog den sämsta lösningen någonsin, är bara ASRock som jag stött på som har bra låsningslösningar på sina moderkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jahapp. Ska man alltså behöva demontera hela burken och skicka in moderkortet för utbyte? Händer det i en region har jag svårt att tänka mig att de inte gör lika i alla. Hoppas isåfall det går via ÅF och inte Asus. De är inte särskilt enkla att ha att göra med.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Vad är ’Q-release slim design’ för något?

Antar att det är något med PCIe-spärren på grafikkort-sloten?

Permalänk
Medlem

Q-release slim design: "A new retention mechanism that unlocks the card without the need for an awkwardly placed lever or switch"

Här är de berörda korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad jag förstår är det andra generationen av Asus variant på en mer lätthanterlig låsmekanism för PCIe-kort.

Första generationen hade en mer lättåtkomlig knapp (det verkar väl flera tillverkare ha varianter på), denna verkar bygga på att man i princip bara behöver lyfta kortet längst bort vid baksidan där kortet förankras med skruv. Då låser den upp sig av att kortet börjar vinklas upp åt det hållet.

(Dvs, vad jag förstår designat utifrån antagandet att när kortet är fastskruvat så kan det inte röra sig alls vid den bakre sidan, och då fungerar låset som ett stöd på motsatt sida, men om man skruvat bort skruvarna så är det okej att låset öppnar sig)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Jag har Asus X870 F-gaming. Usel funktionen. Känns som man ska bryta av något. Jag brukar manuellt trycka på spärren. Dom hade sån smart funktion på mitt gamla Z690 Apex, en knapp på gavel med en vajer som fick till spärren. Funkade kanon.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Skrivet av Karate Taco:

Jahapp. Ska man alltså behöva demontera hela burken och skicka in moderkortet för utbyte? Händer det i en region har jag svårt att tänka mig att de inte gör lika i alla. Hoppas isåfall det går via ÅF och inte Asus. De är inte särskilt enkla att ha att göra med.

Jag tror inte jag orkar slicka in mitt. Tar ut kortet vart annat år. Orkar inte bygga datorn igen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du tiltar kortet så lossnar det från låset.

Funkar nog bra i ett normalstort chassi antar jag, men i mitt North har jag knappt 7mm clearance framför grafikkortet och det känns lagom läskigt varje gång man ska tilta upp det. Deras förra lösning med en knapp var oerhört mycket bättre.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX

Permalänk

Lite att göra en höna av en fjäder. Hur kan detta vara ett problem för den normala användaren eller har alla testbänkar där ni byter kort flera gånger om dagen. Man rör väl inte kortet på typ 2 år…?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men jösses, är det lilla skrapmärket på bilden något att gnälla över? Så länge inte kontakten riskerar att ta skada på ett vis som påverkar funktionaliteten. Tycker det snarare ser ut som förväntat slitage av att upprepade gånger stoppa i och ta ut kortet.

Permalänk
Medlem

Har ett X870E Hero, vågar inte ta ut mitt grafikkort för att se om det har blivit slitet av de 2-3 ggr jag har tagit ut det ur moderkortet för att jag är rädd att jag skadar det.... moment 22.

Schrödingers skada haha

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Asusgate

Skrivet av Knotvillage:

Lite att göra en höna av en fjäder. Hur kan detta vara ett problem för den normala användaren eller har alla testbänkar där ni byter kort flera gånger om dagen. Man rör väl inte kortet på typ 2 år…?

Tog ut mitt kort för första gången efter 7 år för att smeta på ny kylpasta...

Edit: Ska man tro det som Karate Taco länkade till så är det verkligen en storm i ett vattenglas.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Men jösses, är det lilla skrapmärket på bilden något att gnälla över? Så länge inte kontakten riskerar att ta skada på ett vis som påverkar funktionaliteten. Tycker det snarare ser ut som förväntat slitage av att upprepade gånger stoppa i och ta ut kortet.

Det där var ett otroligt milt fall. Ackumulerar såklart över tid.
https://x.com/unikoshardware/status/1882730268433477825

Skrivet av Dr.Mabuse:

Tog ut mitt kort för första gången efter 7 år för att smeta på ny kylpasta...

Tagit ut mitt kort ett flertal gånger på kort tid. Installera nya m.2 diskar, ny pasta på CPU:n, koppla in nya chassi-fläktar och installera sata-diskar, m.m. Blir väldigt trångt om du har en stor luftkylare också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Det där var ett otroligt milt fall. Ackumulerar såklart över tid.
https://x.com/unikoshardware/status/1882730268433477825
<Uppladdad bildlänk>

Fair enough, det kanske var ett dåligt val av bild av SweClockers.

Den du länkar ser värre ut, men det är ändå 60 gånger det stoppats i och tagits ut. Det är inte uppenbart att det är orimligt mycket slitage.

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att grafikkortstillverkare, speciellt asus har nekat garanti på grafikkort för liknande skador på pci-fingrarna.

Så jo, det blir något att gnälla över när grafikkortstillverkarna själva gnäller över det.

@DevilsDad

https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/1b3xh37/asus_rejected_...

https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/16yx2co/asus_denied_my...

https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/1arqabq/asus_denies_wa...

https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/1e3npag/asus_denied_my...

Permalänk

Fan vilken absurd historia. Slitaget om det ens är en grej för vanlig användare är knappast märkbar för de 10 tal gånger man behöver ta ut kortet och sätta in igen under dess livstid. Och om det är något som faktiskt kan påvisas genom att man tar ut och sätter in den låt säga 40-50 gånger, och detta faktiskt har någon effekt för funktionen, då är det väl snarare så att pci porten är för tight, inte att releasen gör något

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Problemet är väl att grafikkortstillverkare, speciellt asus har nekat garanti på grafikkort för liknande skador på pci-fingrarna.

Så jo, det blir något att gnälla över när grafikkortstillverkarna själva gnäller över det.

@DevilsDad

Skrivet av Oneirogen:

Fan vilken absurd historia. Slitaget om det ens är en grej för vanlig användare är knappast märkbar för de 10 tal gånger man behöver ta ut kortet och sätta in igen under dess livstid. Och om det är något som faktiskt kan påvisas genom att man tar ut och sätter in den låt säga 40-50 gånger, och detta faktiskt har någon effekt för funktionen, då är det väl snarare så att pci porten är för tight, inte att releasen gör något

Ja, själva kärnan i frågeställningen verkar väl utifrån vad som skrivs även vara en fråga om returhantering (pga orelaterade fel) av grafikkort med dessa småskador.

Sedan vad exakt som gör att dessa Asus-moderkort verkar orsaka mer omfattande slitage än vanligt spelar kanske inte så stor roll. Det verkar väl dock ändå höra ihop med den här varianten av låsmekanism eftersom det är det utmärkande för korten där detta händer.

Ur originalartikeln (via Google Translate):

"Regarding the warranty issue that everyone is most concerned about, we also consulted the after-sales customer service of multiple graphics card brands*(Note 1) as soon as possible, and the answer we received was that it would not affect the warranty of the functional failure of the graphics card."

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Slitaget om det ens är en grej för vanlig användare är knappast märkbar för de 10 tal gånger man behöver ta ut kortet och sätta in igen under dess livstid.

Det normala är nog att man aldrig behöver ta ut grafikkortet ur datorn, möjligen en gång när man sparar sitt grafikkort och tar med till en annan dator. Om man inte är någon slags manisk datorbytare som byter en gång i kvartalet så lär ingen hinna slita ut PCIe-anslutningen innan kortet är en museipjäs p.g.a. hög ålder.

Permalänk

Kort och gott. Har du en testbänk då är du drabbad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

@DevilsDad

Det låter onekligen som ett problem! Men då tycker jag SweClockers skrivit en artikel om helt fel sak..

Är iofs ingen nyhet att ASUS har rätt skitig customer support. Är tacksam för att vi i Sverige alltid kan gå via återförsäljare.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Det normala är nog att man aldrig behöver ta ut grafikkortet ur datorn, möjligen en gång när man sparar sitt grafikkort och tar med till en annan dator. Om man inte är någon slags manisk datorbytare som byter en gång i kvartalet så lär ingen hinna slita ut PCIe-anslutningen innan kortet är en museipjäs p.g.a. hög ålder.

Jag har nog tagit ut min minst 10 gånger på 4 år. Par gånger då jag uppgraderat till ny platform, 3-4 gånger för att byta pasta på cpun, då det inte går ta loss fläkten, och man måste komma åt skruv under fläkten, sen par gånger säkert för rengöring /avdammning av gpun. Så nä, du är nog lite extrem i din syn på hur sällan man tar loss gpun. 🤓😁

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10