Chat GPT kan kosta 2,5 miljoner kronor om året

Permalänk
Melding Plague

Chat GPT kan kosta 2,5 miljoner kronor om året

Nya premium-prenumerationer kan bli många gånger dyrare än idag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske inte ersätter så många jobb då. xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Wallhack SP-004 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk

Med 200 000 SEK/månad blir det billigare att anställa en organisk forskare och ge denna organiska forskare tillgång till lokala och/eller vissa betalda LLM:er i samband med sina arbetsuppgifter.

Den organiska forskaren har dessutom förmågan att utöka sin mängd "träningsdata" (inklusive lära sig av sitt "hallucinerande"), är frigående/kan ta initiativ, kan många gånger ha bättre "resonerande", och drar mycket mindre ström trots att den kan se, höra, läsa, lukta, smaka och fysiskt känna av olika former av data.

Visst, nackdelarna är att den organiska forskaren inte kan vara igång dygnet runt, inte alltid är lika snabb i sitt arbetande, kan råka ut för tillfälliga driftstörningar (sjukdomsfrånvaro), och även den kommer att begå misstag. Åtminstone kommer den att förhoppningsvis upptäcka sina misstag, lära sig utav dem, och sen gå vidare istället för att självsäkert påstå att allt den säger och gör alltid är rätt.

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Kanske inte ersätter så många jobb då. xD

Jodå. Ersätter billig arbetskraft med dyr AI, många ekonomers våra dröm.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk

Detta pris om väldigt många år. Jag ser inget alls konstigt att LLM i framtiden kan bli riktigt dyr om den är riktigt bra.
En otroligt bra chatbot skulle kunna kosta 1 miljard per år om den gav information värt detta. Problemet med dagens LLMer är att de inte precis ger så bra svar. Men de utvecklas och blir bättre.

Det stora problemet jag ser är att vi går emot en utveckling där allt fler anställda använder privata beskattade pengar för att köpa saker/tjänster som de använder i jobbet. Det kan vara en LLM för 10 000kr per år. Jag själv köpte en billig pryl för 500kr på superrea för att labba med så att första gången jag grejar med denna typ av produkt ej behöver vara i skarp produktion.
Andra köper LLM, Adobe cloud osv för privata pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Med 200 000 SEK/månad blir det billigare att anställa en organisk forskare och ge denna organiska forskare tillgång till lokala och/eller vissa betalda LLM:er i samband med sina arbetsuppgifter.

Den organiska forskaren har dessutom förmågan att utöka sin mängd "träningsdata" (inklusive lära sig av sitt "hallucinerande"), är frigående/kan ta initiativ, kan många gånger ha bättre "resonerande", och drar mycket mindre ström trots att den kan se, höra, läsa, lukta, smaka och fysiskt känna av olika former av data.

Visst, nackdelarna är att den organiska forskaren inte kan vara igång dygnet runt, inte alltid är lika snabb i sitt arbetande, kan råka ut för tillfälliga driftstörningar (sjukdomsfrånvaro), och även den kommer att begå misstag. Åtminstone kommer den att förhoppningsvis upptäcka sina misstag, lära sig utav dem, och sen gå vidare istället för att självsäkert påstå att allt den säger och gör alltid är rätt.

Mvh,
WKF.

Men om man lät en AI skapa en annan AI? Skulle inte alla fel försvinna? För då finns det ju ej någon "bakom" spakarna som gör fel hela tiden. Typ som att säga till en maskin att köra ett verktyg med så låg frihöjd att verktyget går i det som ska processas och verktyget går av. Det är inte maskinens fel utan personen bakom spakarna. En maskin för aldrig fel, den gör bara det den har blivit tillsagd. Så om en AI skapar en annan AI då slipper vi alla tänkbara fel. Och den magiska delen, AI.n som skapar den andra AI.n förklarar att den andra ALDRIG gör fel. Och vips no problems. Det är klart att vi bör ersätta all personal världen över med avancerad AI. Det lönar sig i alla lägen. Även praktiska jobb. Låt AI göra byggandet av hus, el och rör -dragning etc.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Mvh,
WKF.

En ai kan göra saker på sekunder som forskaren tar år på sig att göra.
Forskarens miljöförstöring är mångfalt större än AIns då den har behov såsom mat, nöjen, bilar, flyg, semester mm. AIn saknar dessa bekymmer och arbetsgivaren tycker nog att 200 tusen är billigt då denna slipper lokaler med tillräcklig ventilation, komfort kyla/värme. Inredning och sådant som vi människor kräver.
Följa arbetsmiljökrav, lagar regler jämstäldhet löne samtal konflikter ja allt detta slipper man ta hänsyn till med en AI. Arbetsförmåner, tjänstebil mm slipper man också tänka på.

Så AIn behöver bli väldigt dyr innan den kan ersättas av en forskare.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Jodå. Ersätter billig arbetskraft med dyr AI, många ekonomers våra dröm.

Jag jobbar på ett stort globalt företag och vi har som alla andra stora mycket av vår support i Indien och andra låglöneländer. Vi hade ett stort AI projekt i samarbete med Microsoft för drygt ett år sedan och en av de första punkterna som kom upp var att så länge människor i låglöneländer är billigare så är det här AI projektet endast av akademisk karaktär.

Så MS, och troligen alla andra AI giganter, är väl medvetna om behovet vs kostnaden.

Men de tänker sig nog inte att man ersätter EN anställd med sin AI för 200k/månad utan kanske en hel avdelning? Och då blir det mer intressant rent ekonomiskt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Forskaren kan behöva en daglig dos av LSD för att kunna ersätta ChatGPT.

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Jag jobbar på ett stort globalt företag och vi har som alla andra stora mycket av vår support i Indien och andra låglöneländer. Vi hade ett stort AI projekt i samarbete med Microsoft för drygt ett år sedan och en av de första punkterna som kom upp var att så länge människor i låglöneländer är billigare så är det här AI projektet endast av akademisk karaktär.

Så MS, och troligen alla andra AI giganter, är väl medvetna om behovet vs kostnaden.

Men de tänker sig nog inte att man ersätter EN anställd med sin AI för 200k/månad utan kanske en hel avdelning? Och då blir det mer intressant rent ekonomiskt.

inget unik för AI utan gäller all teknik. Inte minst se på jordbruket. När arbetskraften var billig så var det bara dumt att köpa de nya dyraste maskinerna. Detta emot idag då en vanlig mekaniker vill ha 1500kr/kr exkl moms och tar lika mycket för resa dit.

Nu kan andra företag köpa tjänster utomlands som du beskrev, men de vill snart ha mer betalt.

Permalänk

Mvh,
WKF.

Och interagera med den fysiska världen!

Permalänk
Medlem

Och innan dess, om det inte redan finns, AI med smygreklam.
Många använder chatGPT för att få förlag på julklappar, semestermål m.m.
När väl investerarna vill ha avkastning dröjer det inte länge förrän man kan betala sig till förlag och produktplaceringar.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Plötsligt billigt med en helt maxad Mac Studio Ultra och köra även stora modeller lokalt

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Forskarens miljöförstöring är mångfalt större än AIns då den har behov såsom mat, nöjen, bilar, flyg, semester mm. AIn saknar dessa bekymmer och arbetsgivaren tycker nog att 200 tusen är billigt då denna slipper lokaler med tillräcklig ventilation, komfort kyla/värme. Inredning och sådant som vi människor kräver.
Följa arbetsmiljökrav, lagar regler jämstäldhet löne samtal konflikter ja allt detta slipper man ta hänsyn till med en AI. Arbetsförmåner, tjänstebil mm slipper man också tänka på.

I viss utsträckning går det att arbeta hemifrån. Forskarens kontra AI:ns bidragande miljöförstöring är en separat diskussion.

Bara för att AI:n gör saker på sekunder betyder inte att allt är av allra högsta kvalité. Och att använda en ytterligare AI för att granska en annans AI:s kvalité har också begränsad kvalité i sig. Nuvarande "AI" i form av LLM:er har fortfarande noll faktisk förståelse av sin egen "träningsdata" jämfört med en människa som skulle kunna ha tagit del av samma "träningsdata" om än ej lika fort.

Exempelvis detta YT-klipp går igenom Googles nya hajpde "forskningsassistent" vilket skulle kunna ta fram helt nya hypoteser utifrån nuvarande inmatad forskning i LLM:en.

Kortfattat klargör videon hur experter inom området där detta testades av Googles SWEs visade sig "inte vara något nytt öht" utan bara tidigare föreslagna hypoteser djupt nedgrävda i ännu ej publicerad forskning. Således en viss nivå av intellektuell oärlighet(?) från Googles sida.

Jag väntar fortfarande på att dessa AI-bolag har ersatt sin egen tekniskt anställda personal (t.ex. SWEs) med dessa så kallade "AI-agenter". Är det inte konstigt att ett företag inte själv verkar vilja använda något fullt ut samtidigt som de vill pracka på alla andra företag att ersätta sin personal med?🤔

Det är lite som att jag försöker sälja dig en spade som jag aldrig själv skulle få för mig att använda till samma sak, nästan som om jag vet något mycket viktigt om spaden men vägrar att berätta för dig...

(Här finns över 50+ jobbpositioner för människor relaterade till "engineering" hos OpenAI (nästan som om de inte riktigt till 100 % litar på sina egna AI-agenters utförda arbeten...): https://openai.com/careers/search/

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Forskarens miljöförstöring är mångfalt större än AIns då den har behov såsom mat, nöjen, bilar, flyg, semester mm.

Enbart energi för att driva framtida AI modeller spås uppgå till 327GW per år 2030.

Genomsnittligt utsläpp är 600g 475gCO2 per kWh (så lite mindre miljoner människor än som står nedan)

Det ger runt 1.718.712.000 ton med CO2 per år.
En människa ger runt 345 ton över sin livstid

Det innebär att du kan ha runt 5 miljoner människors hela livstider jämfört med vad din AI modell kräver över ett år.

Men visst, problemet är teneriffaresan en gång per år

Edit.
Och då snackar vi enbart energin som krävs, inte ädelmetaller för komponenter, infrastruktur, underhåll etc…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Den här artikeln luktar lite som ”Vi ser en marknad för kanske fem datorer”.

Redan nu arbetas det med sätt att få maskininlärning att funka bättre och med betydligt lägre träningskrav än våra LLM:er idag. Det saknas fortfarande stora segment för att uppnå AI, men hur många tror att dagens ”ChatGPT-baserade” teknologi med dagens energiförutsättningar är vad vi kommer använda fortfarande om tio år?

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nej. Inte dagens AI iaf. Min och andra experters erfarenhet är att AIn idag är ytterst opålitlig när det kommer till spjutspetskompetens. (Men desto bättre på att rapa upp en hyffsat korrekt beskrivning av välkänd fakta som t ex kan stå i skolböcker eller baktill på mjölkpaket).

Forskning du inte kan lita på är värre än skräp.

Alla som idag okritiskt köper en AI som påstås "motsvara en forskare med PhD" förtjänar att förlora sina pengar.

AI inom forskning kan idag användas till okritisk brainstormning och språkgranskning. Detta gäller iaf inom medicin. Inom t ex mjukvara ser det kanske annorlunda ut.

Permalänk
Medlem

Det är marknaden som sätter priset. Det kommer inte kosta så mycket tror jag. Och gör det det så måste det bli avsevärt mycket bättre än idag.

Sen så skapar en sådan prissättning mer utrymme för utmanare att ta marknadsandelar.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Nej. Inte dagens AI iaf. Min och andra experters erfarenhet är att AIn idag är ytterst opålitlig när det kommer till spjutspetskompetens. (Men desto bättre på att rapa upp en hyffsat korrekt beskrivning av välkänd fakta som t ex kan stå i skolböcker eller baktill på mjölkpaket).

Exakt detta. Dagens AI (och jag förutspår framtidens) är mer som datorn i Star Trek snarare än Data. Det är så en effektivast används, men idioter vill använda den på ett sätt som kommer få riktiga konsekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Enbart energi för att driva framtida AI modeller spås uppgå till 327GW per år 2030.

Genomsnittligt utsläpp är 600g CO2 per kWh

Det innebär att du kan ha runt 5 miljoner människors hela livstider jämfört med vad din AI modell kräver över ett år.

Edit.
Och då snackar vi enbart energin som krävs, inte ädelmetaller för komponenter, infrastruktur, underhåll etc…

Kan du berätta lite mer var du hittade siffrorna?
Co2 per kWh varierar kraftigt över världen, och vi kommer inte ha datacenter i koleldade hus. Sverige ligger just nu på runt 17g/Co2 vad jag kan se. https://www.nowtricity.com/country/sweden/

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Co2 per kWh varierar kraftigt över världen, och vi kommer inte ha datacenter i koleldade hus. Sverige ligger just nu på runt 17g/Co2 vad jag kan se. https://www.nowtricity.com/country/sweden/

Det är ytterst få länder som har så låga utsläpp för el som Sverige. Majoritet av El i världen kommer från fossila bränslen.
Största enskilda källan är från "koleldade hus".

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Plötsligt billigt med en helt maxad Mac Studio Ultra och köra även stora modeller lokalt

De bästa modellerna kommer man ju inte kunna köra lokalt, då måste man betala.

Det är så det fungerar. Ge bort saker gratis, skapa beroende, börja ta ordentligt betalt, ka-ching!

Permalänk
Medlem

Visst, för en Tony Stark "Jarvis" typ Ai är det nog inga problem att motivera de summorna. För ett handikappat program som inte vet vad en hand är eller kan komma ihåg vad det sagt för fem sekunder sen, lycka till...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det är så det fungerar. Ge bort saker gratis, skapa beroende, börja ta ordentligt betalt, ka-ching!

Samtidigt som 80% av företagen går i konkurs för de blir utkonkurerade

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Sverige har vad jag vet noll (0) företag som utvecklar större framgångsrika modeller.

Verkar varit en kass källa för utsläppet, IEA anger medel till 475g /kWh.

Så runt 3 miljoner människors hela livstid per år

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

De bästa modellerna kommer man ju inte kunna köra lokalt, då måste man betala.

Kinesiska bolaget deepseek verkar tycka annorlunda iaf just nu där även deras bästa modeller inte bara är gratis men också öppna.
Och i datorvärlden är väldigt många saker som är opensource både gratis och det bästa alternativet.

Edit: Och även franska mistral har sina största modeller tillgängliga öppna och nedlaggningsbara.
Samma modell (Mistral Large) som man chattar med i Le Chat tycker jag mig kunna googla till.
Jag själv kör de mindre Mistral-modellerna Nemo och Small.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Genomsnittligt utsläpp är 600g 475gCO2 per kWh (så lite mindre miljoner människor än som står nedan)

Edit.

Alla som idag okritiskt köper en AI som påstås "motsvara en forskare med PhD" förtjänar att förlora sina pengar.

AI inom forskning kan idag användas till okritisk brainstormning och språkgranskning. Detta gäller iaf inom medicin. Inom t ex mjukvara ser det kanske annorlunda ut.

Tack för bra info !

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Edit.

Hur många användare kan samtliga framtida AI-modeller år 2030, som behöver 327 GW, hantera under ett år?
Vad för annan digital- och samhällsinfrastruktur kommer AIn ta över helt och dess utsläpp försvinner?

Troligen kommer AIn 2030 vara till nytta för fler än 3-5 miljoner människor och bli lika viktigt för hela samhället som internet är idag.

Med andra ord, det är som att år 1990 klaga på internet, som bara är en fluga, hur mycket elförbrukning och utsläpp som internet kommer släppa ut idag.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

I viss utsträckning går det att arbeta hemifrån. Forskarens kontra AI:ns bidragande miljöförstöring är en separat diskussion.

Bara för att AI:n gör saker på sekunder betyder inte att allt är av allra högsta kvalité. Och att använda en ytterligare AI för att granska en annans AI:s kvalité har också begränsad kvalité i sig. Nuvarande "AI" i form av LLM:er har fortfarande noll faktisk förståelse av sin egen "träningsdata" jämfört med en människa som skulle kunna ha tagit del av samma "träningsdata" om än ej lika fort.

Exempelvis detta YT-klipp går igenom Googles nya hajpde "forskningsassistent" vilket skulle kunna ta fram helt nya hypoteser utifrån nuvarande inmatad forskning i LLM:en.

Kortfattat klargör videon hur experter inom området där detta testades av Googles SWEs visade sig "inte vara något nytt öht" utan bara tidigare föreslagna hypoteser djupt nedgrävda i ännu ej publicerad forskning. Således en viss nivå av intellektuell oärlighet(?) från Googles sida.

Jag väntar fortfarande på att dessa AI-bolag har ersatt sin egen tekniskt anställda personal (t.ex. SWEs) med dessa så kallade "AI-agenter". Är det inte konstigt att ett företag inte själv verkar vilja använda något fullt ut samtidigt som de vill pracka på alla andra företag att ersätta sin personal med?🤔

Det är lite som att jag försöker sälja dig en spade som jag aldrig själv skulle få för mig att använda till samma sak, nästan som om jag vet något mycket viktigt om spaden men vägrar att berätta för dig...

(Här finns över 50+ jobbpositioner för människor relaterade till "engineering" hos OpenAI (nästan som om de inte riktigt till 100 % litar på sina egna AI-agenters utförda arbeten...): https://openai.com/careers/search/

Mvh,
WKF.

Dagens AI kommer nog inte klara det men när de kostar nära en arbetares lön så kommer de så klart kunna matcha eller överträffa en sådan. Annars skulle ingen använda AI och de skulle dö ut. Det ser nu helt tvärtom ut som att AI kommer göra många arbeten överflödiga.

Skrivet av SuperSverker:

Edit.

Vi ska ju bli fossilfria så då är det problemet löst?

När de börjar ta samma betalning som för en arbetare så kommer AI kunna matcha det såklart annars skulle ingen använda dom?

Finns AI's som idag överträffar läkare med att hitta sjukdommar. Får se när AI tar över helt.
https://optikbranschen.se/ai-teknik-avslojar-tidiga-tecken-pa...
https://www.umu.se/nyheter/rost-och-ansikte-ledtradar-for-ai-...
https://www.dagensmedicin.se/specialistomraden/cancer/succe-n...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Så, OpenAI skall plöja ned miljarder i "Stargate" projektet. Bara där kastade jag in handduken

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper