Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De borde införa 18års åldergräns på dessa semlor. Jag var på tåget och några ungdomar åt och vi äldre gubbar och gummor fick se på.
Argumentet du din snåla fan köp en egen semla. Så är de ju dyra uppemot 70kr som nämns i tråden.

Lidl här i Kumla säljer dom för 29,90kr för ett 2 pack

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Råkar man ha nära till en EKO-butik föreslår jag man köper sina semlor och tårtor där. Inget fel på på kvaliteten trots priset.

<Uppladdad bildlänk>

Kanske är jag kräsen men jag har svårt att sätta ihop kvalitet med billiga semlor från Eko eller valfri annan centralbakad semla.

Köpte semlor till jobbet på ett av stadens bättre konditorier (har även köpt för egna pengar där). 59 kr/st. Dyrt? Med tanke på vad smör, grädde, el och annat kostar så tycker jag att det är helt ok. Hellre en grymt bra semla än ett par halvdana. Dessutom gynnas en lokal entreprenör.

Gubbgnäll till alla som stirrar sig blinda på priset. Råvaror och energi har gått upp de senaste åren. Går inte förvänta sig att exempelvis semlor ska kosta som 2020.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Kanske är jag kräsen men jag har svårt att sätta ihop kvalitet med billiga semlor från Eko eller valfri annan centralbakad semla.

Köpte semlor till jobbet på ett av stadens bättre konditorier (har även köpt för egna pengar där). 59 kr/st. Dyrt? Med tanke på vad smör, grädde, el och annat kostar så tycker jag att det är helt ok. Hellre en grymt bra semla än ett par halvdana. Dessutom gynnas en lokal entreprenör.

Gubbgnäll till alla som stirrar sig blinda på priset. Råvaror och energi har gått upp de senaste åren. Går inte förvänta sig att exempelvis semlor ska kosta som 2020.

Det hade varit trevligt om lönerna hade fått sig en liten skjuts också, så fler kan unna sig en 59kr/st semla

En 15kr/st semla (2 pack) på Hemköp fick duga, 6 av 10 semlor får den av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Well, det är väl bra med alternativ för alla de som inte vill/kan pynta 60 spänn för en semla?

De ggr jag är inom eko-butiken i Marieberg (Örebro) är det alltid galen kö till deras kafeteria så räknar med att de gör något rätt.

I övrigt vill jag gnälla på snömodd. Farking omöjligt att köra i. Avgå alla!!!

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR 1440p/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

De ggr jag är inom eko-butiken i Marieberg (Örebro) är det alltid galen kö till deras kafeteria så räknar med att de gör något rätt.

Märkligt det där, har också märkt att det alltid är snormycket folk just i Örebro. På Eko i Västerås, not so much.

Jag vill iaf gnälla på min halva visdomstand som rycktes ut för ett par timmar sen. Den samt resten av den som gick sönder av sig själv och skapade det onda.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

För jävla varmt idag. Gassar i lägenheten.
Shorts & T-shirt hade man på sig ute idag.

Jäkla Sverige där tempen går från typ 5c -> 16c på 2 dagar. Man hänger ju inte med! Om 2-3 dagar är det nere på 5c igen. Typ hallå väder.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Allt har blivit så jävla dyrt, fan det enda man tänker på är vad saker kostar.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jäkla Sverige där tempen går från typ 5c -> 16c på 2 dagar. Man hänger ju inte med! Om 2-3 dagar är det nere på 5c igen. Typ hallå väder.

Ja, och snart är april här. Då brukar det ju verkligen vara fram och tillbaka väder. Så kallat aprilväder.

Permalänk
Medlem

Om du sitter på jobbet och knåpar på programvara till en TV och kommer till frågan:

Ett par blåtandshörlurar som är anslutna till TV:n kopplas ifrån. Vad ska hända då?

a) Återgå till den ljudutgång som var vald innan hörlurarna anslöts.
b) Återgå ALLTID till de interna tv-högtalarna.

Väljer du B på den så ska du FAN HA SPARKEN!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Nivity:

De värsta är ju när man har en värmepump i huset som inte hänger med i svängarna. Har 25 grader inomhus nu och måste gå runt halvnaken för att inte svettas ihjäl!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Om du sitter på jobbet och knåpar på programvara till en TV och kommer till frågan:

Ett par blåtandshörlurar som är anslutna till TV:n kopplas ifrån. Vad ska hända då?

a) Återgå till den ljudutgång som var vald innan hörlurarna anslöts.
b) Återgå ALLTID till de interna tv-högtalarna.

Väljer du B på den så ska du FAN HA SPARKEN!

Låta användaren välja på nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

I dag är det dags att gubb(gum)gnälla på mig själv som var slarvigare än jag borde! Det är tillåtet att reta mig, för det är mitt eget fel! 😖😔

I tisdags beställde jag från mitt vanliga nätapotek, och eftersom det strulade med hemsidan så glömde jag att ändra deras förifyllda leverantör som är Early Bird, till InstaBox, som jag alltid gör eftersom Early Bird är ökända för att leverera fel eller inte leverera alls, iaf i vår stadsdel. Dessutom gillar jag inte att få paket ställda ute på gatan bredvid brevlådan, eller om jag har otur bredvid nån annans brevlåda.

De tre gånger jag medvetet har gett "morgonpippin" chansen att bevisa att de kan om de vill, har det strulat. Antingen har paketet kommit till nån annan, kommit en vecka senare än SMS:et de skickade en tidig morgon om att det skulle finnas i min brevlåda, till att inte komma alls.

Nu har jag fått mail att de ska leverera på lördag mellan 01-07, men jag tvivlar tills jag ser paketet! Hade jag sett mig för, så hade jag haft paketet i eftermiddag, skyddat i en box på ICA, som jag kunde hämtat när jag ändå helghandlar!

Update:
För en gångs skull hittade Early Bird rätt 🗳️! Men jag gillar inte rutinen att hänga paket som hade gått ner i lådan i en krok utanpå, och inte skicka sitt leverans-SMS förrän senare på morgonen ("för att inte väcka dig!" som det står i deras reklam). Men denna gången har de iaf följt sina riktlinjer, så nu hänger jag inte läpp längre. 😊

Permalänk
Medlem

Att skolverket hitils har lagt ner ~700(!) miljoner kronor och 8 års arbete på att göra Nationella proven digitala. Nu när det skulle vara klart så visar det sig att de har läckt elever personnumr och mer pengar och tid måste läggas för att få detta att fungera...

Grammatik
Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Att skolverket hitils har lagt ner ~700(!) miljoner kronor och 8 års arbete på att göra Nationella proven digitala. Nu när det skulle vara klart så visar det sig att de har läckt elever personnumr och mer pengar och tid måste läggas för att få detta att fungera...

Ah, men då har man iaf nånting när det är fixat.
Här har du (inte fullt lika mycket) pengar ner i avloppet: https://omni.se/kostade-halv-miljard-nu-skrotas-tagprojektet/a/eMwWyy
Fast man säger också att man har lärt sig nåt, så det nya kommer inte bli lika dyrt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Hur kan detta kosta så mycket pengar? förstår inte. Sverige är så korrupt. Sitter bara massa feta gubbar och kärringar i statliga bolag som håvar in pengar utan att göra något. Hoppas Sverige får igång SBK

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3D | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RX 7900 XT | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M | Noctua NH-U12S PnP

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Hur kan detta kosta så mycket pengar? förstår inte. Sverige är så korrupt. Sitter bara massa feta gubbar och kärringar i statliga bolag som håvar in pengar utan att göra något. Hoppas Sverige får igång SBK

När Elon Musk är färdig i USA kanske vi kan bjuda in honom till Sverige

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Ah, men då har man iaf nånting när det är fixat.
Här har du (inte fullt lika mycket) pengar ner i avloppet: https://omni.se/kostade-halv-miljard-nu-skrotas-tagprojektet/a/eMwWyy
Fast man säger också att man har lärt sig nåt, så det nya kommer inte bli lika dyrt.

Finns många exempel som journalsystem och skolplattformar som aldrig ledde fram till något heller, så att man lär sig något är nog inte helt sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Finns många exempel som journalsystem och skolplattformar som aldrig ledde fram till något heller, så att man lär sig något är nog inte helt sant

Fast 700 miljoner, för att kunna skriva test digitalt, det måste ju vara ett enormt mmissbruk av pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Fast 700 miljoner, för att kunna skriva test digitalt, det måste ju vara ett enormt mmissbruk av pengar.

I egenskap av IT inom skola så kan jag också säga att förutom att det hela inte fungerar så är hela systemet helt genomruttet. Inte användarvänligt överhuvudtaget. Bara grejen att menyval för användare blandar mellan engelska och svenska efter 8 år säger en del....

Värt att tänka på är alla timmar som lagts ner av rektorer, lärare osv för att lära sig det hela. Bara för att 1.5 vecka innan första provet höra att de ställer in allt det här läsåret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Nej jag blir också mållös - finns det någon som kan kasta lite ljus på detta?

Jag har en halvbra kunskap i data science, så länge man inte pratar om komplex deep learning. Men hur f*n kan ett system för att lagra en jämförelsevis liten mängd data, samt visa några prov online med olika fält för inputs kosta 700 MILJONER? Därtill att det blir helt misslyckat?

Helt ofattbart, likaså med andra liknande projekt.

Vad är det svåra i det hela egentligen? Eller är det inte så svårt? I sådant fall borde någon ha begått grovt tjänstefel, kanske även annars också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det hade varit trevligt om lönerna hade fått sig en liten skjuts också, så fler kan unna sig en 59kr/st semla

Det är bara människor som jobbar inom IT som kommer ha råd med fin-semlor i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Kan ju annars baka själv och få den som man vill ha den Är rätt enkelt att baka, är ju mer eller mindre jäst, mjöl, mjölk (tajt ekonomi kan du ta vatten), smör (ska du snåla kan du köra margarin), socker, salt och kardemumma (man kan utesluta de sista, om man inte gillar smaken). Dyraste är ju grädde, men själva bullarna får du runt 10 stycken som går att frysa in på runt 8 dl mjöl och 100 gram smör.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Fan vad mobiler har blivit billiga numera, barn (och vuxna!) kan få en riktigt duglig mobil för 2000kr. Skönt att mobiler kanske inte riktigt är samma klass-fråga som förut. Ojdå. Lite fel tråd, om man inte vill ha större klyftor i samhället och det vill jag ju inte.

Back on track: Varför i hela friden börjar Melodifestivalen så sent? Största målgrupperna, barn, barnfamiljer antar jag, har svårt att hålla övertrötta barn uppe. 20-22.15, varför inte 19-21?

Tycker egentligen att de flesta köpe-semlor är bra, bara brödet är dagsfärskt. Huvudproblemet är att sprut-grädde inte ens är samma produkt som vispad grädde, och smakar därefter. Så, köpe-semla = bra. Hemgjord semla med köpt bröd= jättebra.

Däremot är det inte värt att göra semla helt från scratch hemma, dvs, baka brödet, hacka mandlar, också. Vi har provat, och det var mycket jobb för något som visserligen blev bäst, men, tog evigheter.

Semla för 50kr är mer prisvärt än en kopp kaffe för 40, imho, men man borde få paketpris...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

”Det kvarvarande utvecklingsarbetet kommer gå snabbare och till en lägre kostnad, säger Mats Petersson, avdelningschef på Trafikverket”

Jag har fullt förtroende för alla chefer……..…..
(Kan även tolkas som gnäll)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Undrar när priserna ska sjunka till följd av starkare krona i förhållande till euron och dollarn - företagen var ju snabba med att höja priserna då kronans värde sjönk.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Gigabyte X870i AORUS PRO ICE, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9800x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Avslutade min tjänst hos Telenor och plötsligt skall en 6-7 år gammal router (om inte äldre t om) skickas tillbaka, när <censur> ändrade de detta istället för att man skulle återvinna "skiten". För det finns inte en chans att den kommer "skickas till ny kund" då den är lastgammal, har ett 2.4ghz band och inget wifi 6

Är det ett nytt sätt för dessa bolag att tvinga ur mer pengar av folk som inte vet vart de har gjort av riktigt gamla grejer? Som tur är har jag koll på vart jag lade all sån skit (även kablar etc), inklusive deras box de skickade allt i... så de får inga 500:- från mig för riktigt gammalt "skräp".

Men det var irriterande då de förut påstod att det var bättre att återvinna det och spara på miljön än att skicka tillbaka sånt här etc.

Edit:
Nu när jag tänker efter är den nog mer 9-10 år gammal....

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Avslutade min tjänst hos Telenor och plötsligt skall en 6-7 år gammal router (om inte äldre t om) skickas tillbaka, när <censur> ändrade de detta istället för att man skulle återvinna "skiten". För det finns inte en chans att den kommer "skickas till ny kund" då den är lastgammal, har ett 2.4ghz band och inget wifi 6

Är det ett nytt sätt för dessa bolag att tvinga ur mer pengar av folk som inte vet vart de har gjort av riktigt gamla grejer? Som tur är har jag koll på vart jag lade all sån skit (även kablar etc), inklusive deras box de skickade allt i... så de får inga 500:- från mig för riktigt gammalt "skräp".

Men det var irriterande då de förut påstod att det var bättre att återvinna det och spara på miljön än att skicka tillbaka sånt här etc.

Edit:
Nu när jag tänker efter är den nog mer 9-10 år gammal....

Absolut, varje chans ska tas på att tjjäna pengar. Värdet är typ noll kronor på grejorna numera men kan man jävlas med en kund för typ 250kr när allt är klart då gör man det. Dom verkar inte förstå att man ALDRIG vill ha ngt med dom att göra igen om man kan undvika det.

Permalänk
Medlem

Fan vad jag alltid är trött

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Höll på köra rakt in i vad som nu sticker ut från bilen på bild när jag höll ut för gångtrafik på motstånde sida. Bara tur sambon var alert.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

<Uppladdad bildlänk>

Höll på köra rakt in i vad som nu sticker ut från bilen på bild när jag höll ut för gångtrafik på motstånde sida. Bara tur sambon var alert.

Flak för snöskoter lär det väl vara, ser den inte ut att stå på en P-ruta för rörelsehindrade?