Nintendo Switch 2 släpps den 5 juni för 469 euro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Finns att förbeställa på power.se

7490 med Mario Kart
https://www.power.se/gaming/nintendo/nintendo-konsoler/ninten...

6695 utan Mario Kart

Samma priser hos Elgiganten, max 1st/hushåll.

Det var rätt dyrt.

Alltså, hallå eller 😂 Det är ju ett helt sjukt dåligt pris!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Webhallen hade samma pris på MK-bundlen men skrev att priset är preliminärt, vilket Power/Elgiganten inte gjorde.

Just nu är retro billigast med 6200 för MK-bundlen.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

800:- extra för "bundle" med ett digitalt spel.

Permalänk
Medlem

Fick mail från Komplett att Switch 2 var tillgänglig.

6700kr. Skrattretande dyrt, ska bli intressant att se hur detta kommer gå för Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

800:- extra för "bundle" med ett digitalt spel.

I regel brukar spelet vara rabatterat när det är bundlat, så den kostar fristående kanske 999kr? fyfan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

I regel brukar spelet vara rabatterat när det är bundlat, så den kostar fristående kanske 999kr? fyfan

Japp https://www.webhallen.com/se/product/384397-Mario-Kart-World-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Dagens troll kommentar? Annars så har du nog bara noll koll på vad en Steam deck är.

Nej, jag trollar inte, utan piratkopiering är ju steamdeck som en vanlig PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Finns att förbeställa på power.se

7490 med Mario Kart

6695 utan Mario Kart

Samma priser hos Elgiganten, max 1st/hushåll.

Det var rätt dyrt.

Hur fick vi ett sådant dyrt pris? 469€ motsvarar ju inte i närheten av 6700kr.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Haha wow. Det var lite halvt på skämt när jag skrev 999kr för inte skulle väl priset hamna där..

Permalänk
Medlem

Retro tar även 5849:- för endast konsol vilket bara är lite mer än tyskt pris + moms men att köpa hos Power känns lite onödigt.

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Medlem

Sjuka priser.
Blir inget nytt Switch för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Nej, jag trollar inte, utan piratkopiering är ju steamdeck som en vanlig PC.

Så en PC har inga bra spel?
Typ det ända som inte Steam Deck har är Nintendos egna exklusiva spel, resten är både billigare och rullar på bättre på Steam Deck.

Permalänk
Medlem

Någon som sett något klipp där man spelar 4 personer mario kart? Är fundersam över hur prestandan ser ut när konsolen behöver driva 4 separata skärmar.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i den andra tråden.

Nintendos främsta kundbas är barnfamiljer, och denna grupp har det riktigt tufft ekonomiskt så man kommer tappa tiotals miljoner av dessa som inte klarar av en prishöjning på konsolen med 50% och spelen med 33%. Konsolen är också för lik sin föregångare, och spelen är ju desamma i deras ögon, så man kommer att hålla fast vid sina Switch, precis som när man höll fast vid sina Wii. Switch 2 kan mycket väl bli en ny Wii U.

Konsolen är också gravt överprisad då man inte har några som helst problem med att sälja den i Japan med endast japanskt språkstöd för 1300 kr mindre. Trots det lägre priset så säljs den till vinst eftersom Nintendo aldrig säljer sina konsoler till förlust, så man kan ju fråga sig hur lågt det faktiska priset för konsolen egentligen är och hur mycket Nintendo tar i vinst?

Skrivet av Specias:

Någon som sett något klipp där man spelar 4 personer mario kart? Är fundersam över hur prestandan ser ut när konsolen behöver driva 4 separata skärmar.

Det är slowdowns redan vid en skärm. Syntes när man spelade i Tree House-streamen.

Permalänk
Medlem

Verkar gå att ställa sig i kö hos amazon.de med och ser ut som att de skickar den hit.
Blir kanske några kronor efter momsjustering, ffa så får inte Bergsala en enda krona.

https://www.amazon.de/dp/B0F2J4SYJ2

Permalänk
Medlem

Tror man ska vänta tills priserna är lite mer officiella. Torr inte man får den för det pris som står just nu. Detta kanske är ett sätt att motarbeta scalpers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Verkar gå att ställa sig i kö hos amazon.de med och ser ut som att de skickar den hit.
Blir kanske några kronor efter momsjustering, ffa så får inte Bergsala en enda krona.

https://www.amazon.de/dp/B0F2J4SYJ2

Ställde mig i morse men ej hört något. Funderar lite på att köpa från .es istället. Men hade ju helst blivit ett köp inom Sverige.

Permalänk

Blev taggad när jag fick mall om att den gick att förboka men när jag såg priset... Då stängde jag ner webbläsaren. Saftigt pris.

Kommer avvakta och ev kika på att köpa hem från Tyskland eller något.

Permalänk

Jag får inte ihop matematiken kring priset. 7500 spänn (dvs ~680 euro) för Mario Kart World bundle:n låter orimligt om man jämför med andra europeiska länders pris. Detta är betydligt högre än vad VAT borde applicera, eller? Är det bara jag som är dum och behöver en ekonoms åsikt...? Känns nästan som att Bergsala AB har lagt på en extra tusenlapp förlåt mig, jag menar två tusenlappar pga okänd anledning (och det hade inte varit första gången de åkte fast för olaglig kartell lol)

Skrev en tusenlapp, menade förstås två + skrev in euro
Permalänk
Medlem

Även jag blev chockad av de svenska priserna, spelbutiken skrev på sin Instagram att priserna som är satta nu är dem som gäller.

Nedan kommer en jämförelse:

Spelbutiken pris: 660 euro
Spelbutiken pris i email: 578 euro (detta annonserades som pris till alla som skrev upp sig på ett mail kring förhandsbokning. Det priset var det inte många som fick se, det höjdes rätt tidigt med ca 100-150kr för att sedan höjas med 1000kr till).
Amazon Tyskland: 509euro
Amazon Tyskland (med svensk moms istället för tysk): 534euro

Jag skrev alla priser som euro för att göra det enklare att jämföra

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade. Min prisguide för Switch 2 inkl importpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av billyskate:

Även jag blev chockad av de svenska priserna, spelbutiken skrev på sin Instagram att priserna som är satta nu är dem som gäller.

Nedan kommer en jämförelse:

Spelbutiken pris: 660 euro
Spelbutiken pris i email: 578 euro (detta annonserades som pris till alla som skrev upp sig på ett mail kring förhandsbokning. Det priset var det inte många som fick se, det höjdes rätt tidigt med ca 100-150kr för att sedan höjas med 1000kr till).
Amazon Tyskland: 509euro
Amazon Tyskland (med svensk moms istället för tysk): 534euro

Jag skrev alla priser som euro för att göra det enklare att jämföra

Ja, det är ju konstigt. @redaktionen kanske ska luska lite i det med återförsäljare och bergsala och försöka få en förklaring varför vi drabbas så stort, teots starkare krona mot euro på det senaste.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Ja, det är ju konstigt. @redaktionen kanske ska luska lite i det med återförsäljare och bergsala och försöka få en förklaring varför vi drabbas så stort, teots starkare krona mot euro på det senaste.

Inköpen som en distributör gör för denna typen av affär gjordes förmodligen redan förra hösten. Inte omöjligt att valutan låg på 11,5 vilket skulle ge ett pris en bit över 6000. En gissning såklart.
Jobbar själv som distributör i en helt annan bransch. Vi har deadline att beställa hos en tillverkare 1 juli för säsongen vår 2026. Inte ovanligt att man ligger 9-12 mån före leverans.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Medlem

Enheten kostar under 5000 kr i Frankrike.

Bergsala är verkligen experter på att ta ockerpris i Sverige! Börjar kännas som 90-tal, när Nintendo hade kartellbildning och SNES spelen gick för runt 1000 kr..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hades:

och spelen är ju desamma i deras ögon

Vad menar du?

Klart cross-gen titlar existerar men det gör det ju alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Ja. Det bara skriker bojkott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Digital Foundry:

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition features dynamic resolution between 540p and 1080p at 30 fps. There are frame drops down to 23 fps were noted in the video.

Det är också bekräftat att förutom Cyberpunk så kommer Elden Ring, Final Fantasy VII Remake och Duskbloods att vara 30 fps.

Skrivet av ipac:

Vad menar du?

Karin 38 år som ska köpa nytt spel till lilla Kalle 9 år tycker att Kalle redan har ett Mario Kart då han har Mario Kart 8 så varför köpa Mario Kart World, det är ju samma spel (enligt henne). Och varför köpa ny konsol tänker Karin, när Switch 2 ser ut och fungerar som Switch 1. Att Switch 2 kostar 50% mer och spelen 33% mer än föregångaren ger ännu fler skäl för Karin att låta bli.

Skrivet av Mirialia:

Det du säger är ingen sanning. Vi vet inte om den uapanska versionen går med vinst, Nintendo kan ha ändrat sig med det nya ledarskapet.

Svårt att tro att Nintendo ändrar sig efter 42 år och plötsligt börjar sälja med förlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hades:

Karin 38 år som ska köpa nytt spel till lilla Kalle 9 år tycker att Kalle redan har ett Mario Kart då han har Mario Kart 8 så varför köpa Mario Kart World, det är ju samma spel (enligt henne). Och varför köpa ny konsol tänker Karin, när Switch 2 ser ut och fungerar som Switch 1. Att Switch 2 kostar 50% mer och spelen 33% mer än föregångaren ger ännu fler skäl för Karin att låta bli.

Ahh, du menade kunden.

Vet inte det riktigt. Det är inte mindre skillnad på Switch än övriga elektronikprylar som kommer som nya generationer då och då. Dessutom, Karin köper ny iPhone vartannat år så hon kanske kan sätta sig in i Kalles behov ändå.

Men ja, Switch 1 succé blir svår att upprepa. Främst pga alla dessa ökade priser. Jag tror dock inte likheten med Switch 1 är någon nackdel, tvärtom snarare. Hade varit en större risk att frångå ett så framgångsrikt koncept.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad du klagar på, 1080@30 är ju jättebra för cyberpunk på en bärbar, med temporära dippar i upplösning/fps.

Visa signatur

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Förstår inte vad du klagar på, 1080@30 är ju jättebra för cyberpunk på en bärbar, med temporära dippar i upplösning/fps.

Utvecklarna har bekräftat att Cyberpunk kommer ha ett performance mode där man "siktar" på 45 fps (lol) samt ett quality mode där man "siktar" på 25-30 fps (lol). Notera att utvecklarna säger "siktar" på, vilket betyder att det kan bli ännu lägre. Att tycka det är okej med ett spel som 2025 har upp till 1080p i upplösning samt kanske 45 fps fast då med lägre texture är för mig nästan skrattretande, oavsett om det är till en bärbar konsol eller inte. Denna usla prestanda (ner till 540p23) får man i dockat läge. Hur mycket lägre blir det inte i handhållet läge?

Tycker synd om er som endast spelar detta spel på Switch 2.

Permalänk
Medlem

Hur låter ovan prestanda jämfört med vad man får ut på en Steam deck, någon som vet?