Nvidia: Switch 2 har tio gånger bättre grafikprestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Visst var det så att sättet man räknar "CUDA-kärnor" (vilket matchar hur alla GPU-tillverkare räknar "kärnor"), d.v.s. antalet FMA-operationer per cykel, dubblades i Ampere utan att "generell spelprestanda" ökade i motsvarande grad.

Men ställt mot Switch Maxwell har Switch 2 Ampere dels nästan x10 högre teoretisk FP32-kapacitet. Utöver det har ju Ampere också RT-kärnor samt Tensor-kärnor, där de senare används av DLSS.

För att sätta x10 i relation till vad man kan förvänta sig: PS1->PS2->PS3 hade alla ungefär en x10 ökning i prestanda per generation. Stegen mellan PS3->PS4->PS5 är väsentligt mindre. Så är en PS1->PS2 och PS2->PS3 nivå man nog kan förvänta sig.

Sen har inte Nintendo pushat prestanda sedan möjligen Game Cube, ställt mot samtida konkurrenter. Det kommer ändå hänga på spelen! Givet hur mycket vi kört Mario Kart på Game Cube, Wi U och Switch här hemma är nästan bara det spelet värt ett köp av Switch 2

Det mesta verkar ju tyda mot att rent prestandamässigt så blir Switch 2 en rejäl uppgradering mot Switch (1).
Även om det kan vara svårare att sätta en exakt siffra på det.
Sen säg även om det alltid hade varit exakt 10X grafikprestanda så innebär det inte nödvändigtvis att man upplever det som 10X snyggare.

Kan bli en blandning av högre upplösning, högre framerate, högre detaljnivå, som tar prestanda.
Så även 10X råprestanda betyder inte nödvändigtvis 10X upplevd "snygghet" eller 10X högre FPS.
Men Switch 2 spel bör generellt se bättre ut än Switch 1 spel och generellt ha bättre flyt och skillnaden bör generellt vara tillräckligt stor för att vara märkbar.

Permalänk
Medlem

Hade ju varit konstigt utan. R-t är ju inne på 4:e generationen. Och som vanligt får man ta performance med en skyffel salt tills riktiga testet kommer, men ser ju intressant ut. Blir däremot aldrig en ny konsol från Nintendo, kanske begagnad om några år när det går att få spelen till mindre hutlösa priser, för det här kommer nog kosta.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vad man nu ska med bättre GPU på den? 🤣

Det finns ju roliga konsoller att emulera för det är enda rätta sättet att vara konsoll-pleb på..

Sen är det väl några video-format som inte ens 2019-modellen har stöd för som vi skulle kunna få stöd för i nästa iteration?

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

5x faktisk prestanda får vi iaf. Zelda går från 900p30 till 1440p60.

Permalänk
Medlem

Den blir nog svårsåld för närmare 7 000 kr. Jag skulle tro att taket för många är runt 5 000 kr. Det är ändå ca 43 % dyrare än Switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hades:

Priset är inte fastslaget ännu, vi har högre moms (25% mot 19% i t.ex Tyskland) samt en kemikalieskatt. Du verkar inte ha några problem med att Nintendo utan några som helst problem kan sälja den i Japan med endast japanskt språkstöd för 1300 kr mindre. Trots det lägre priset så säljs den till vinst eftersom Nintendo aldrig säljer sina konsoler till förlust, så man kan ju fråga sig hur lågt det faktiska priset för konsolen egentligen är och hur mycket Nintendo tar i vinst? Nintendo är maffian här.

Om 6795 kr stämmer, vilket förstås är en förutsättning för hela diskussionen, så är Bergsala en skurk så det bara sjunger om det.

Får ju t.o.m. Nordisk Film att framstå som Heliga Birgitta, vilket inte säger lite.

Finns absolut ingen anledning att försöka förklara bort diffen mot priset på kontinenten med de förhållandevis små påslagen skillnad i moms och kemikalieskatt ger. Absolut ingen.

Vad sen Nintendo har för marginaler på sina produkter kan man absolut diskutera men det är en helt annan diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För priset så är den billig, bara mitt tangentbord till iPaden kostade typ 75% av priset för hela Switchen.

Vad är det för tangentbord?

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Switch 2 kostar under 5000 kr i Frankrike.

Bergsala är verkligen experter på att ta ockerpris i Sverige! Börjar kännas som 90-tal, när Nintendo hade kartellbildning och SNES spelen gick för runt 1000 kr/st..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

Lär vara Magic Keyboard som ex till senaste iPad Pro kostar 4895kr.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Kanske att nintendo äntligen fattat att bygga en konsol med låg prestanda och som går att köra emulerad med bättre prestanda inte är den bästa idéen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Bundle från spanska Amazon var €509+frakt, landade på €543 vilket blir runt 6000:- beroende på växlingskurs.

Svenska påslaget är ju helt åt anders.

Fick bundlen för 6300kr från danska spelbutiken. Tror dock att de har lager i Sverige?

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Kanske att nintendo äntligen fattat att bygga en konsol med låg prestanda och som går att köra emulerad med bättre prestanda inte är den bästa idéen.

Nu visade det sig iofs att Switch 1 var en extremt bra idé.

Permalänk
Skrivet av Mo0rbid:

Apples original: https://www.webhallen.com/se/product/371571-Apple-Magic-Keybo...
Minussidan: Dyrt och tungt.
Plussidan. Utan denna så upplever jag min iPad Pro mer eller mindre dålig. Alltså jag använde den knappt, nu med ett riktigt bra tangentbord med bakgrundsbelysning och allt. Ja det blir lite som att börja används mus till en pc.

Där min poäng är att jag inte anser priset på Nintendo switch 2 vara så mycket om man bara hade tid att använda den mycket, nu blir det för mig 6000kr på en sak som jag inte skulle använda pga tidsbrist, det blir dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hades:

Det är Nintendo som är den egentliga maffian då man utan några som helst problem kan sälja den i Japan med endast japanskt språkstöd för 1300 kr mindre. Trots det lägre priset så säljs den till vinst eftersom Nintendo aldrig säljer sina konsoler till förlust, så man kan ju fråga sig hur lågt det faktiska priset för konsolen egentligen är och hur mycket Nintendo tar i vinst?

Det du säger är ingen sanning. Vi vet inte om den uapanska versionen går med vinst, Nintendo kan ha ändrat sig med det nya ledarskapet.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Väldigt trevlig nyhet. Synd att de inte hade något att visa upp av det på presentationen. Priset är vad det är. Tycker nintendo gör mycket rätt i det här läget ändå. Ska bli en spännande generation.

Permalänk
Skrivet av car2ns:

Har du provat sushi i Japan? Tänkte om du tycker den svenska sushin är gudomlig så kommer du med stor sannolikhet bli besviken på den japanska Vår är mer söt än deras. En polare till mig älskar sushi, han äter det flera gånger i veckan. När vi var i Japan var han så exalterad att prova sushi i landet där det kommer ifrån och blev grymt besviken. Han tyckte den var äcklig i jämförelse med svensk sushi

Sushin i Japan åker åttor runt den svenska dyngan

Permalänk
Medlem

Om man översätter till Engelska så är det "10x the performance".
...och vi vet ju alla hur mycket Nvidia förvridit betydelsen av "performance".

Men jag är ändå hoppfull att den har ca 2x så mycket kräm som Switch 1.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Men jag är ändå hoppfull att den har ca 2x så mycket kräm som Switch 1.

Citerar mig själv:

Skrivet av ipac:

5x faktisk prestanda får vi iaf. Zelda går från 900p30 till 1440p60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Citerar mig själv:

Med eller utan någon form av frame-gen?

Visa signatur

(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Enligt Digital Foundry så använder spelen som visats upp än så länge varken DLSS eller frame gen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Utan.
Det är DFs siffror. Och de hittade inga spår av Super Resolution heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Utan.
Det är DFs siffror. Och de hittade inga spår av Super Resolution heller.

Har hört rykten om att FSR används, är det vad du syftar på?

Visa signatur

(Rek. Stylus)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dpom86:

Har hört rykten om att FSR används, är det vad du syftar på?

Super Resolution är uppskalningsdelen i DLSS, alltså det som ofta kallas bara DLSS.
Den är ju byggd av NVIDIA och är bekräftad att ha DLSS-stöd, så det känns inte troligt att de kommer köra FSR också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Samtidigt finns det även betydligt långsammare SD Express på enbart 150MB/s, så frågan är vad som egentligen krävs?

På "gamla" Switch har jag flyttat vissa spel till det interna minnet för bättre prestanda, men långt ifrån alla spel som krävde det.

Har du länk till det kortet med 150MB/s inte för att jag misstror dig utan snarare för det bör untvikas.
Micro SD UHS kan redan komma med upp till 150MB/s så Express "bör" ha minst 300-350MB/s write för att ens vara värt att titta på, speciellt när de använder PCIE lanes i Switch 2 och då vissa spel kräver det.
Givet kommer vissa spel fungera på de långsamma korten men inte alla nya eller kanske fungerar de men blir långsamma.

Själv kommer jag se till att det har minst 800MB/s i read doch är sustained mycket lägre men så man kan nå en väldig hög hastighet för nya spel. Detta kommer även gynna äldre spel då deras laddningstider blir bättre.
Synd bara att det inte finns 512GB eller 1TB till rimliga priser men det kommer väl om 2-3 år.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 5800X3D | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av Digital Foundry:

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition features dynamic resolution between 540p and 1080p at 30 fps. There are frame drops down to 23 fps were noted in the video.

Det är också bekräftat att förutom Cyberpunk så kommer Elden Ring, Final Fantasy VII Remake och Duskbloods att vara 30 fps.

Permalänk
Medlem

Dessa uttalanden om prestanda 🤣 det är säkert inte rent tekniskt fel, det kanske finns någon parameter där GPUn är 10x första Switch eller något obskyrt spel där det nya kortet av en slump presterar extremt mycket bättre, men i verklig prestanda kommer vi såklart inte se i närheten några 10x. Inte minst när det till och med i marknadsföringen gick att se att spel tuggade på i låg fps, tex Elden Ring. Det blir ytterligare en tekniskt sett svag produkt från Nintendo till ett, såklart, sjukt högt pris.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskman:

Har du länk till det kortet med 150MB/s inte för att jag misstror dig utan snarare för det bör untvikas.

Tänkte mest på vad standarden säger här:

Tycker det verkar smått hopplöst att hitta microSD Express från andra tillverkare än just Sandisk och Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nu visade det sig iofs att Switch 1 var en extremt bra idé.

Troligtvis varit ännu bättre om den inte, sett till Microsofts och Sonys tre senaste konsol-generationer, gått att emualera bättre på en PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tänkte mest på vad standarden säger här:

https://www.sdcard.org/cms/wp-content/uploads/2023/10/SpeedClass9.1EN.png

Tycker det verkar smått hopplöst att hitta microSD Express från andra tillverkare än just Sandisk och Samsung.

Tack för grafen, mycket intressant.
Här finns Lexars (verkar trögt att hitta i Sverige just nu)
Lexars: https://www.amazon.de/dp/B0DXKQ1KR3 dock dyrt då det är €30 mer än Sandisk samma: https://www.amazon.de/dp/B0DFQGVLYF

Undrar hur många lanes det är i Switch 2 (antar 1) och om någon kommer släppa "Express" med 150MB/s.

Det jag hittar om just korten som kom för flera år sedan är "These cards typically have read speeds of around 985 MB/s and write speeds of around 950 MB/s, making them much faster than traditional microSD cards and their maximum read speed of around 100 MB/s." - Nu använder ju inte ens Sandisk det utan kör 600/800 på 512GB och lite lägre på 256GB men undrar om 150MB/s kommer räcka för alla spel nu när Nintendo kräver att man har kortet just för att vissa spel kräver snabbare överföring.

Blir spännande att följa detta när folk börjar använda det framöver, mer tester och kort kommer.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 5800X3D | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskman:

Blir spännande att följa detta när folk börjar använda det framöver, mer tester och kort kommer.

Med tanka på att det nu framkommit att Switch 2 konverterar(?) Switch-spelen, så förstår jag att snabbare lagring behövs.

Frågan är om det ens kommer gå att köra gamla Switch-spel direkt utan att det genereras upp "hjälpfiler" på ~10GB?

Tänker lite på hur Rosetta2 fungerar samt vad som krävs för 360-spel på nyare Xbox.

Även lite oroväckande att många gamla Switch-spel funkar så dåligt:
https://media.nintendo.com/switch-2/pdf-compatibility_issues_...

https://media.nintendo.com/switch-2/pdf-launchable_compatibil...

Annars är klart SD Express imponerande och hade gärna haft så snabba kort överallt. Vore skönt att slippa klumpiga SSD:er.