Amazon höjer priset på Prime

Permalänk
Melding Plague

Amazon höjer priset på Prime

Månadsprenumerationen ökar med 10 kronor eller 100 kronor årsvis.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var en ganska modest och överkomlig ökning jämfört med andra streamingtjänster.

Permalänk
Medlem

Tycker Prime är värt. Enda streaming tjänsten jag betalar för, pluss att du får Twitch och Prime Delivery.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

100 kr extra per år är inget jag gråter över. Beställer så pass mycket från Amazon så att det fortfarande är värt det. Tycker även att Prime har ett bra utbud av film och serier

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av tonii:

Det var en ganska modest och överkomlig ökning jämfört med andra streamingtjänster.

Precis. Det känns hanterbar och det är fortfarande den mest prisvärda tjänsten, i och med att man får så mycket på köpet.

Permalänk
Musikälskare

En av dom få tjänsterna jag har kvar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ingen kraftig prishöjning men personligen tycker jag att dom skulle kunna separera deras live-sport (betala extra om man vill ha det) som jag antar bidrar till prishöjningen.

Vad jag har förstått så är live-sport kanske dyra licenser.

Permalänk
Medlem

Enda som är värt det längre, har köpt prime ibland bara för att få gratis spelen ifrån https://gaming.amazon.com/home , glöm inte att claima, inga Steam spel men GOG är alltid trevligt med.

Altid irriterande med prishöjningar men den här var ganska mild åtminstone.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair HX1500i | Gigabyte X870 Aorus Elite WIFI7 Ice | Kingston FURY Beast RGB 64GB DDR5 RAM 5600MT | MSI GeForce RTX 5090 VENTUS 3X OC | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av RazorKrist:

Enda som är värt det längre, har köpt prime ibland bara för att få gratis spelen ifrån https://gaming.amazon.com/home , glöm inte att claima, inga Steam spel men GOG är alltid trevligt med.

Altid irriterande med prishöjningar men den här var ganska mild åtminstone.

Wtf. Visste inte att detta var en grej trots prime i flera år. Tack för tips!

Permalänk
Medlem

Tycker också att Prime är värt det, men gör ibland avbrott på 1-2 månader.

Spelen man får via Prime Gaming finns ofta tillgängliga i minst 60 dagar

Edit:
Numera finns även Luna i Sverige, som är Amazons Cloud Gaming:
https://luna.amazon.se/

En ganska stor bonus är att ett gäng GOG- samt Ubisoft-spel man äger ska gå att streama. Inget jag testat än dock.

Permalänk
Medlem

Har det mest för fri frakt, men man ska kanske gå över till årsvis istället för månadsvis. Verkar bli 14kr mindre per månad då om jag räknar rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Wtf. Visste inte att detta var en grej trots prime i flera år. Tack för tips!

Följ denna tråd så brukar det komma upp dessa foruminlägg som ger en bra överblick över spelen. Sedan kan du ge bort spelen du inte vill ha i denna tråden

Tycker det är en okej höjning, men amazon video är inte alltid så bra, men ibland dyker det upp bra saker där med. Kommer nog ha det kvar ett år till iaf.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem

Vi använder Amazon Prime Video och planerar att behålla det, men det finns ett par negativa saker som sticker ut:

• Aggressiv marknadsföring av filmer och serier från andra streamingtjänster som vi inte har.

• Betydligt mer hyr- och köp-innehåll utöver själva prenumerationen.

• Ibland visas reklam innan filmen startar.

Prishöjningen är dock okay jämfört med andra streaming tjänster.

Vi betalar ungefär 400–500 kr i månaden för 4–5 streamingtjänster. Det är samma månadskostnad som vi hade för analog TV via parabol omkring 2015, men med ett betydligt större och bättre utbud idag!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Dyrt värre... men antar att någon måste kompensera Bezos fallos-raket med 6x2 implantaten som avfyrades igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Vi använder Amazon Prime Video och planerar att behålla det, men det finns ett par negativa saker som sticker ut:

• Aggressiv marknadsföring av filmer och serier från andra streamingtjänster som vi inte har.

• Betydligt mer hyr- och köp-innehåll utöver själva prenumerationen.

• Ibland visas reklam innan filmen startar.

Prishöjningen är dock okay jämfört med andra streaming tjänster.

Vi betalar ungefär 400–500 kr i månaden för 4–5 streamingtjänster. Det är samma månadskostnad som vi hade för analog TV via parabol omkring 2015, men med ett betydligt större och bättre utbud idag!

Tycker också det är synd att de bästa filmerna är gömda bakom olika abonnemang eller hyr/köp som du säger. Dessa filmer syns dessutom lite överallt i listorna vilket gör det extra störande. Reklamen är lite märklig men handlar åtminstone bara om deras egna serier och är väldigt kort.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Skönt att vi kan få ett nytt tillfälle att fylla Bezos fickor. Trist att han bara har en jakt i 5 miljarderstrakten. Starkt tvek på att detta kommer gynna gemene arbetare.

Ökningen är, i ett vakuum, överkomlig. Att vi inte har tillgång till tilläggsabonnemanget för Dolby Vision i Sverige gör dock videotjänsten rätt medioker.

Mvh,
JaJagMärkerAttJagLåterBitter

Permalänk
Medlem

Köpte årsmedlemskap för 549kr. Väldigt prisvärt.

Permalänk
Medlem

Synd man inte kunde slänga in ett årsabb nu, det är redan 649:- på det. Min höjning kommer först i juni. Kanske byter då.

Permalänk
Medlem

Sa upp mitt när Alexa (Amazon) gav sig in i politiken.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Neon:

Detta är verkligen den mest frustrerande grejen med Prime Video. Det är lite känslomässig bergochdalbana när man ser någon titel man vill se och blir pepp, sen inser man att den egentligen är på typ Sky Showtime eller är hyrfilm.

Permalänk
Medlem

Eftersom inkomstförändringar så gott som alltid ges i procent så borde även kostnadsförändringar anges i procent, så man lätt kan jämföra om något blir relativt billigare eller dyrare.

Att Amazon höjer priset med 10kr låter inte mycket, men det är faktiskt en 17%-ig höjning. Det är alltså jämförbart med om Viaplay skulle välja att höja priset med nästan 120kr...

(Bortsett från att Amazons prisnivå är förhållandevis rimlig trots höjningen, och Viaplays är absurd även utan ytterligare höjningar.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Vad bra att du tycker det är överkomligt. Då höjer vi snart igen med samma överkomliga summa.

/Amazon

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Vad bra att du tycker det är överkomligt. Då höjer vi snart igen med samma överkomliga summa.

/Amazon

Den dagen den sorgen. Får vara glad att iaf en aktör än så länge inte är helt orimlig i sin prissättning.

Permalänk
Medlem

Lätt värt! Sparar 1500-2000/år i enbart fri frakt..

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Känns ändå billigt med tanke på vad andra streamingtjänster tar. Nu är det väl dags för AppleTV att höja snart antar jag då de ligger kvar på 59kr

Permalänk
Medlem

Känner mig gammal😅 när jag skaffade prime kostade det 39 kronor i månaden 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Känns ändå billigt med tanke på vad andra streamingtjänster tar. Nu är det väl dags för AppleTV att höja snart antar jag då de ligger kvar på 59kr

Apple höjde till 99kr/månaden för ett tag sen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem

Jag: Läser 100 kr i månaden. *hata Amazon!!11*

Läser igen: 100 kr per år. *älska Amazon!!11*

Försöker läsa hela artiklar utan att teagera, men idag gick jag bet. 😆

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Fortfarande 3 till 4 gånger billigare än HBO och Netflix.