Solceller, solpaneler, egen elproduktion, styra elförbrukning

Permalänk
Medlem

Ai bryggan eller vad ni kallar det, den är inbyggd i invertern som sitter på Batteriet.
Det andra stora skåpet år Sigen energy Gateway dety är det som gör att man kan köra ödrift om man vill.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

Snart kört min Sigenery i 1 månad. Än sålänge väldigt nöjd.
24paneler 450w, 10,78kw.
12kw växelriktare
10kwh batteri.

Just nu ligger förbrukningen på -78% jämfört med förra årets april.
Idag blir vädret inte så bra, så Ai har fyllt batteriet redan inatt då priset var som billigast.
https://i.imgur.com/TjT4kCU.png
https://i.imgur.com/sI8kx9A.png
https://i.imgur.com/nGMcVhh.png

Var intresserad av ett16kWh batteri också, men ca 80.000kr går inte att räkna hem tyvärr. Klart man kan räkna siffror att man minskat förbrukningen med 70-80%.

Men räknar man på att det är sol året runt och att medelpriset för el och nätavgift är 1.50kr över året och att det är noll förlust att ladda och att ladda ur så blir det 16*1.5*365‎ = 8 760kr per år vilket skulle ta 80000/8760‎ = 9,132 år att få återbetalning på det.

Och då har jag räknade jag med att det är sol som inte kan ladda upp det 4 månader på vintern, per år och att det inte är någon förlust att ladda och ladda ur, samt att jag inte räknat med degraderingen av batteriet över tid inte heller och att elen är nästan gratis ändå när solen skiner på sommaren och man har så låg förbrukning att man inte kan använda alla 16kWh man laddat det med. Rimlig återbetalningstid är minst 15+år tyvärr så jag står över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Vet inte då jag inte köpt något system ännu.

Ok, vad är det för Ai brygga du talar om då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Var intresserad av ett16kWh batteri också, men ca 80.000kr går inte att räkna hem tyvärr. Klart man kan räkna siffror att man minskat förbrukningen med 70-80%.

Men räknar man på att det är sol året runt och att medelpriset för el och nätavgift är 1.50kr över året och att det är noll förlust att ladda och att ladda ur så blir det 16*1.5*365‎ = 8 760kr per år vilket skulle ta 80000/8760‎ = 9,132 år att få återbetalning på det.

Och då har jag räknade jag med att det är sol som inte kan ladda upp det 4 månader på vintern, per år och att det inte är någon förlust att ladda och ladda ur, samt att jag inte räknat med degraderingen av batteriet över tid inte heller och att elen är nästan gratis ändå när solen skiner på sommaren och man har så låg förbrukning att man inte kan använda alla 16kWh man laddat det med. Rimlig återbetalningstid är minst 15+år tyvärr så jag står över.

Jag skulle säga att kapaciteten skulle ta storstryk om du laddade max och min varje dag dessutom, så det blir nog mindre än hälften av kapaciteten som utnyttjas per dygn

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Ok, vad är det för Ai brygga du talar om då?

Tja, här är det nog svårt att säga. Jag får information från säljaren som benämner det som AI brygga.
Det är kanske inbyggt i bassystemet men att det behövs en gateway / brygga för ödrift eller annat som jag specat att jag vill ha.

Om vi kanske släpper att det är en "AI-brygga" och istället säger att det är "AI-funktioner" så är ju mina frågeställningar gentemot den funktionaliteten och hur de som redan har systemet tycker att de funkar och vilka funktioner som finns (eller som de önskade skulle finnas (ex.vis kunna ställa in max effekt som ska användas gentemot nätägaren))

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Ja, det ska bli lite spännande och se här nu första året.
Och vad som händer med 60öringen bland annat.

Men jag stod i valet att köpa in en nyare bil, eller denna anläggningen. Och bilköp är ju ingen "investering" direkt. Så valet var ganska enkelt.
Bilen jag har är avbetald och går många år till.

Köpte huset när räntorna var som högst, så fick ner priset ganska bra från utgångspris. Nu har marknaden vänt, planerar att värdera om huset om ett år ungefär. Och räknar med en ganska bra ökning från vad vi köpte huset för. Bland annat tack vare sol-anläggningen. 👍

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Tja, här är det nog svårt att säga. Jag får information från säljaren som benämner det som AI brygga.
Det är kanske inbyggt i bassystemet men att det behövs en gateway / brygga för ödrift eller annat som jag specat att jag vill ha.

Om vi kanske släpper att det är en "AI-brygga" och istället säger att det är "AI-funktioner" så är ju mina frågeställningar gentemot den funktionaliteten och hur de som redan har systemet tycker att de funkar och vilka funktioner som finns (eller som de önskade skulle finnas (ex.vis kunna ställa in max effekt som ska användas gentemot nätägaren))

Med Sigenenergy kan du ställa in Max effekt som du vill dra från nätet och när du når gränsen så använder den batteriet.
Samt att om du vill ladda batteriet på natten så kan du ställa in om den ska ladda in med full effekt eller om den ska ladda batteriet i en långsammare takt.

Det jag saknade denna vinter var att ställ effekt avgiften då Ai'n bara räknade med Nordpools priser vilket blir fel om det är ett lågt pris på dagen då man får betala en hög effekt avgift på dagen och en lägre på natten så jag gjorde ett special schema för det och sedan funka det galant.
Men sedan april har jag bara satt systemet på egen förbrukning och det funka hur bra som helst.
Nu kom det en ny uppdatering igår som säkert förbättra något, men det kommer jag nog tidigast titta på i höst igen när jag kommer aktivera Ai läget igen skulle säkert kunna köra med Ai läget nu med men jag vill vet lite själv vad systemet gör.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Jag har länge varit intresserad av tekniken, men tycker det är svårt att få sig en bra överblick. Alla (?) installatörer verkar sälja ett eller möjligen två varianter av panel och växelriktare.

Men hur gör man, om ens möjligt, om man önskar (eller vill välja bort) en viss växelriktare eller en viss panel? Är man helt hänvisad till att ordna fram rubbet själv, eller finns installatörer som nichar sig på sådant?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Du glömmer en viktigt faktor och det är effekttarrifen som kan försvinna för er med batterier.
Använd batteriet att kapa topparna är mer lönsamt än förbrukningsminskningen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop