Permalänk
Medlem

Artificiell sötningsmedel?

Hej,

Artificiella sötningsmedel har slagit igenom stort under det senaste decenniet. Numera är det många som föredrar drycker där traditionellt socker har ersatts med artificiella sötningsmedel, såsom aspartam.

Naturligt socker är känt för att bidra till flera hälsoproblem, såsom typ 2-diabetes, karies, hjärt-kärlsjukdomar, fettlever och fetma.

Artificiella sötningsmedel har varit föremål för omfattande forskning, och de flesta internationella hälsomyndigheter, till exempel EFSA, WHO och FDA, anser att de är säkra att konsumera inom fastställda gränsvärden. Det finns dock studier som tyder på att de kan påverka aptitreglering, tarmflora, kroppsvikt och hjärt-kärlhälsa negativt.

Med tanke på hur mycket socker folk ändå konsumerar, så borde den massiva övergången till artificiella sötningsmedel åtminstone påverka statistiken för relaterade hälsoproblem en aning, men istället fortsätter fetma, diabetes och hjärtsjukdomar att öka i samma takt som tidigare.

Lösningen är såklart att inte använda socker alls men om man nu ändå har lasten, spelar det någon roll vilket socker som man förtär?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag tror att mängden socker som är i t.ex läsk är värre för människor än mängden sötningsmedel som är i sockerfri läsk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jag tror att mängden socker som är i t.ex läsk är värre för människor än mängden sötningsmedel som är i sockerfri läsk.

Det kan man tro, men inget tyder på det, i alla fall inte om man tittar på statistiken. Visst, många av de sjukdomar som naturligt socker bidrar till kan också påverkas av andra faktorer. Men om det sker ett så pass stort skifte från naturligt till artificiellt socker, borde man ändå se någon form av påverkan i statistiken?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det kan man tro, men inget tyder på det, i alla fall inte om man tittar på statistiken. Visst, många av de sjukdomar som naturligt socker bidrar till kan också påverkas av andra faktorer. Men om det sker ett så pass stort skifte från naturligt till artificiellt socker, borde man ändå se någon form av påverkan i statistiken?

Det är ju som vanligt svårt att mäta saker i ett vakuum. Folk kanske konsumerar mindre socker genom läsk än för x antal år sedan, men gissningsvis får man i sig vansinnigt mycket mer socker genom andra livsmedel så att det väger upp och blir över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det är inte så pass stort skifte. Visst, en del övergår från sockrade produkter till produkter med andra sötningsmedel, men de flesta fortsätter med samma gamla sockrade produkter. Och om man undantar läsk och andra drycker, så är det rätt begränsat användande av artificiella sötningsmedel.

Sen är socker/sötningsmedel bara en av många faktorer i livsmedel som påverkar vår hälsa.

Permalänk
Medlem

Det du beskriver gäller just läsk och tar inte upp den mängd socker som finns i godis, samt förtäring av "skräpmat" som fortsätter öka... där vi även kan inkludera halvfabrikat med socker. Så det är inte så konstigt att samtliga sjukdomar fortsätter öka. Du får ju även inkludera olika transfetter etc, så det går inte direkt att dra en slutsats av enbart en ingrediens i en kategori.

Sedan tror jag det, ute i den stora vida världen, fortfarande är mycket vanligare med "vanlig läsk" än dess "light" varianter. Se t ex bara Mountain Dew på andra sidan atlanten. Det kanske snarare visar på att det inte är dryckerna i sig som är den ledande faktorn gällande hur vi förtär "vitt socker".

Skulle "vitt socker komma idag" hade det utan tvekan varit förbjudet att använda och varit ett "restriktivt ämne".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Enligt DeepSeek har sockerkonsumtionen, per capita, i exempelvis USA och Sverige mycket riktigt gått ner gått ner de senaste 20+ åren. Till stor del beroende på ökad användning av konstgjort socker i läsk.

USA toppade sitt sockerintag med 69kg/person/år 1999, jämfört med 31-36kg under tidigt 1900-tal. Nu är genomsnittet 54-59kg.

I Sverige har sockeranvändningen per capita och år gått från 45kg/år för runt 50 år sedan, till 32-34kg per år i nuläget.

Allt enligt "AI"...men vi åt ganska mycket socker förr också, inte minst i form av konservering för sylt etc. Problemet idag är väl att vi äter mer totalt, och rör oss (i snitt) vansinnigt mycket mindre.

Min åsikt är att om en produkt innehåller artificiella sötningsmedel så smakar den så mycket sämre att jag lika gärna kan hoppa över den. Andra håller inte med, och älskar Pepsi Max exempelvis. Men jag dricker hellre mineralvatten.

Ett tillägg: Som vanligt med statistik, genomsnitt, etc, så skulle det vara intressant att se skillnaderna på för medel och median.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Hej!

Det är ju jättestor skillnad på hur man får i sig sockret oavsett typ av socker. Exempelvis så tar kroppen upp socker betydligt snabbare i dryckesform jämfört med fast form. Om man vill få en snabb höjning av blodsockret, då är apelsinjuice från 1 st. apelsin att föredra, men vill man ha en långsammare effekt (och bättre) så ska man hellre äta hela apelsinen. Det är lite som snabba VS långsamma kolhydrater där långsamma är mycket bättre.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk

Det tar nog några decennier innan vi ser om övergången till artificiella sötningsmedel resulterar i färre sjukdomar, då det vad jag tror är oftast yngre personer som konsumerar detta. Å andra sidan är ju exempelvis cancer något drabbar allt fler yngre personer.

Sedan kan vi väl inte med säkerhet säga att sockret är den största boven i dramat, skulle ju även kunna vara vegetabiliskt fett som orsakar en del av de sjukdomar i vi i den moderna världen råkar ut för, men det är en annan tråd kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Skulle "vitt socker komma idag" hade det utan tvekan varit förbjudet att använda och varit ett "restriktivt ämne".

Förbjuda vad? Kolhydrater?

Sockerarter finns överallt, i allt levande, det är inte någon exotisk främmande substans, som t.ex koffein eller kokain. Vi behöver faktiskt sockret för fortsatt god hälsa.

Problemet som vårt samhälle dras med, är överkonsumption av socker och det finns absolut inget som är bra för oss om vi överkonsumerar. Även övenkonsumption av vatten är dödligt och leder till njursvikt.

"Vitt socker" specifikt är inte heller roten till överkonsumption. I USA, där man har ännu större problem med övervikt, så kör man ju väldigt gärna med Isoglukos/High-Fructose Corn Syrup, vilket är det primära sötningsmedlet för amerikansk läsk.

stavfel
Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Hälsoeffekter tar tid

Skrivet av Neon:

Högt intag av snabba kolhydrater ger inget omedelbart utfall på någon folkhälsoparameter, som stroke, hjärtinfarkt eller död. Det tar åratal eller snarare decennier innan man kan se någon effekt av det på exempelvis medellivslängd. Då kan du ändå inte särskilja strösockret från solning, alkohol, motion och luftföroreningar i den statistiken.

Så vad är det du förväntar dig att se och i vilken statistik?

Permalänk
Medlem

Jag är ingen forskare så jag vet ju inte alls egentligen men...
Socker kan man ta upp en näve i handen utan skydd, det skadar mig inte (vad jag vet).
För aspartam finns strikta hanteringsrutiner, det är både hälsovådligt att få på huden eller råka andas in dammet, därför hanteras det med skyddshandskar, skyddsdräkt och friskluftsfilter sen på något magiskt vis blir det ofarligt att stoppa i munnen??!

Jag är skeptisk, dom gångerna jag lyxar till med läsk blir det med socker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willpower:

Högt intag av snabba kolhydrater ger inget omedelbart utfall på någon folkhälsoparameter, som stroke, hjärtinfarkt eller död. Det tar åratal eller snarare decennier innan man kan se någon effekt av det på exempelvis medellivslängd. Då kan du ändå inte särskilja strösockret från solning, alkohol, motion och luftföroreningar i den statistiken.

Så vad är det du förväntar dig att se och i vilken statistik?

Snabba kolhydrater är dåligt för bl.a. blodsockret. Långsamma kolhydrater ger t.ex. en jämnare blodsockerhalt vilket är ganska viktigt att ha av flera orsaker.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Qzetin:

Socker kan man ta upp en näve i handen utan skydd, det skadar mig inte (vad jag vet).
För aspartam finns strikta hanteringsrutiner, det är både hälsovådligt att få på huden eller råka andas in dammet, därför hanteras det med skyddshandskar, skyddsdräkt och friskluftsfilter sen på något magiskt vis blir det ofarligt att stoppa i munnen??!

Har du någon källa på allt det där?
Att andas in damm är sällan bra oavsett vad det består av dock, men resten låter ganska extremt. Hittade ett MSDS-blad för aspartam som inte ser mycket läskigare ut än ett för typ bordssalt. Hittade även att man köpa löst aspartam på påse, där fanns inte heller några varningar om att undvika hudkontakt eller liknande.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qzetin:

Nej, och det märks.

Det handlar om substansernas egenskaper och koncentration.

T.ex, vi behöver jod för att kunna leva, det är livsviktigt för oss. Men i sin naturliga och renodlade form så är jod en giftig gas som skadar slemhinnorna och kan få en att kvävas till döds om den inandas.

Kan även påpeka att vår egen mage innehåller saltsyra, en substans som kan orsaka fruktansvärda brännskador om man får det på huden. Men i magsäcken är syran ofarlig för oss (för det mesta) och behövs för att vi ens ska kunna äta.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har du någon källa på allt det där?
Att andas in damm är sällan bra oavsett vad det består av dock, men resten låter ganska extremt. Hittade ett MSDS-blad för aspartam som inte ser mycket läskigare ut än ett för typ bordssalt. Hittade även att man köpa löst aspartam på påse, där fanns inte heller några varningar om att undvika hudkontakt eller liknande.

Du verkar ha helt rätt i det, MSDS-blad för bordssalt och aspartam ser nästan identiska ut.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Qzetin:

Utan att ha dykt in på ämnet alls låter det väl inte spontant jättekonstigt då socker dels är rätt stora kristaller som förmodligen inte så lätt tar sig in någonstans och sötningsmedel är väl >200 gånger mer potent än socker för "samma" effekt om vi jämför mängden i t.ex. Coca Cola vs Coca Cola Zero så bara koncentrationen i sig bör väl göra ett rätt rejält avtryck.

Mycket möjligt att man behöver passa sig vid hantering, men tja även vatten i tillräcklig mängd är livsfarligt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Inte specifikt om socker, dock intressant tycker jag utan att ha kunskap om det!
https://www.svtplay.se/video/jE4REYk/farligt-gott

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Snabba kolhydrater är dåligt för bl.a. blodsockret. Långsamma kolhydrater ger t.ex. en jämnare blodsockerhalt vilket är ganska viktigt att ha av flera orsaker.

Ja? Skulle det ge omedelbart mätbara effekter på folkhälsa och överlevnad menar du? Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Artificiella sötningsmedel har slagit igenom stort under det senaste decenniet. Numera är det många som föredrar drycker där traditionellt socker har ersatts med artificiella sötningsmedel, såsom aspartam.

Senaste decenniet?
Sötningsmedel har östs på i våra livsmedel i säkert 50+ år.
Det går såklart i vågor hur mycket det promotas, men i stort så är (och har varit) det extremt vanligt.

Permalänk
Medlem

Högst anekdotiskt men baserat på mina erfarenhet både från när jag jobbade extra i baren under stundenttiden och sociala sammanhang nu så visst är det så att det dricks väldigt mycket light produkter bland oss svenskar. MEN kollar du vilka som beställer "riktig" läsk så har de generellt ett BMI klart över det normala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Förbjuda vad? Kolhydrater?

Sockerarter finns överallt, i allt levande, det är inte någon exotisk främmande substans, som t.ex koffein eller kokain. Vi behöver faktiskt sockret för fortsatt god hälsa.

Problemet som vårt samhälle dras med, är överkonsumption av socker och det finns absolut inget som är bra för oss om vi överkonsumerar. Även övenkonsumption av vatten är dödligt och leder till njursvikt.

"Vitt socker" specifikt är inte heller roten till överkonsumption. I USA, där man har ännu större problem med övervikt, så kör man ju väldigt gärna med Isoglukos/High-Fructose Corn Syrup, vilket är det primära sötningsmedlet för amerikansk läsk.

Med "vitt socker" syftades det på råsocker, vilket var en lyxvara en gång i tiden innan "nya världen" upptäcktes. Tyckte själv det var ganska klart, men om det inte var det ber jag om ursäkt och förtydligar det här. Människan behöver inte råsocker för god hälsa.

"Det finns inga positiva effekter på hälsan av att äta socker. Glukos däremot behövs för hjärnans funktion. Men eftersom kolhydrater i form av till exempel stärkelse som finns i potatis och bröd, kan brytas ner till glukos i kroppen finns inget behov av att äta tillsatt socker." // Livsmedelsverket

"Även om sockerarter inte är skadliga i små mängder för kroppen, behöver våra kroppar inte tillsatta sockerarter för att fungera korrekt . Tillsatta sockerarter bidrar med ytterligare kalorier och noll näringsämnen till maten. Att minska tillsatt socker kan hjälpa dig att minska kalorier, förbättra din hjärthälsa och kontrollera din vikt." // American Heart Association

High-Fructose Corn Syrup är en helt annan "gawd damn" grej som aldrig borde ha godkänts där borta, men "money talks" heter det. Nu har de ju flera saker på andra sidan "pölen" som är godkända där... som de inte ens får sälja i Europa.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av willpower:

Ja? Skulle det ge omedelbart mätbara effekter på folkhälsa och överlevnad menar du? Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Allt är relativt vad man menar med "omedelbara" effekter. Kroppen märker skillnad mellan snabba och långsamma kolhydrater på bara någon timme eller 2. För vissa sjukdomsbilder är det därför oerhört viktigt att dom lägger stort krut på långsamma kolhydrater, medan de snabba kolhydraterna bör undvikas in i det längsta. Detta gäller t.ex. för diabetiker oavsett typ.

Om diabetikern slarvar med detta, så ökar risken snabbt för följdsjukdomar, t.ex. dåliga njurar, nedsatt syn eller blindhet, amputerade fötter/ben mm. Dessa följdsjukdommar är vanliga hos diabetiker om man låter sjukdomen gå för långt. Och det kan gå på mindre än 5 år hos vissa personer! Folk dör fortfarade av diabetes, men då alldeles i onödan och oftast pga. eget slarv och/eller ren nonchalans.

För en helt frisk person kommer skillnaden nellan snabba/lånsamma kolhydrater inte märkas lika snabbt och lika påtagligt. (Detta för att bl.a. bukspottskörteln gör sitt jobb fullt ut). Men det påverkar kroppen i alla fall och är inte alls särskild bra för kroppen på längre sikt. Just detta är en anledning, dock inte den enda, till varför vissa personer får diabetes i vuxen ålder. Det kryllar av människor som har diabetes utan att ens veta om detta! Och om man går med det utan att behandla det....då lever man minst sagt livsfarligt!

Att unvika snabba kolhydrater är ingen garanti mot att undvika diabetes, men det minskar risken. Om man dessutom minimerar sockerintaget, äter sunt och ofta, samt vardagsmotionerar lite, då har man minskat risken väldigt mycket. Dock inte helt, men då har man åtminstone gjort det man kan göra. Att man får bättre skydd mot många andra sjukdommar, gör ju inte direkt ont!

Hur du tolkar mitt svar engående "omedelbara effekter" vet jag inte. Men jag säger att var och en får ta sina konsekvenser av hur man lever. Ett tips till alla är att gå till sin hälsocentral för att ta ett pyttelitet nålstick i fingret. På mindre än 1 minut får man svaret på om man har diabetes eller ej och detta är en jättebra livförsäkring vill jag lova! Jag har själv sett på ganska nära håll vilket elände diabetes kan ställa till med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nästan allt man äter innehåller lite kolhydrater som i kroppen bryts ner till någon slags sockerart.
Vad man ska äta och och man ska undvika socker?
Snegla på livsmedelsverkets rekomendationer till att börja med och ät en varierad kost.
Om ma ska äta socker eller något substitut har oftast inte med om man blir överviktig/smal tex, det har mera att göra med din livsstil.
Den som väljer en light produkt köper mindre troligt en chipspåse också, då det i sig inte är light produkten som gör denna människa "hälsosam" det är avsaknade av chipspåsen i inköpet.
Det är mina tankar, och jag vet att det är många som inte delar min åsikt.

Visa signatur

störst går först.....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pirum:

Enligt DeepSeek har sockerkonsumtionen, per capita, i exempelvis USA och Sverige mycket riktigt gått ner gått ner de senaste 20+ åren. Till stor del beroende på ökad användning av konstgjort socker i läsk.

Men är sirap inräknat där? Majssirap har de senaste 30 åren ersatt socker i mängder av produkter.
Mäter man bara sockerkonsumtion utan att titta på sirapskonsumtionen så ser det ju bra ut. Inte lika givet tillsammans...

Innehåller inte sirap också socker?
Jo.
Men varför skulle det inte vara med då?
Ja det är en himla bra fråga! Jag vet iaf att det där delas upp olik i en hel del statistik.

Det här är en vanlig fråga i sammanhanget kring sockerkonsumetion i USA.
Jag tror man behöver kolla på det statistiska underlaget för vad man faktistk mätt för typer av socker. Inte konstigt om AI-bottarna rör till det på området

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Bagarna bland er, vad köper ni för sötningsmedel?
Har själv köpt Stevia på glasbruk på coop men skulle vilja ha alternativ.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Naturligt socker är känt för att bidra till flera hälsoproblem, såsom typ 2-diabetes, karies, hjärt-kärlsjukdomar, fettlever och fetma.

Artificiella sötningsmedel har varit föremål för omfattande forskning, och de flesta internationella hälsomyndigheter, till exempel EFSA, WHO och FDA, anser att de är säkra att konsumera inom fastställda gränsvärden. Det finns dock studier som tyder på att de kan påverka aptitreglering, tarmflora, kroppsvikt och hjärt-kärlhälsa negativt.

Himla klokt! Jag känner ju precis sådär också kring sötningsmedlen. De har testats så ofantligt mycket de senaste årtiondena att de rimligen inte ger cancer eller extra tentakler på skulderbladen. De är säkert rätt så säkra.
Men - hur ser det ut med tarmflora och aptitpåverkan över tid? Hjälper det vernligen med kroppsvikten?

Skrivet av Neon:

Med tanke på hur mycket socker folk ändå konsumerar, så borde den massiva övergången till artificiella sötningsmedel åtminstone påverka statistiken för relaterade hälsoproblem en aning, men istället fortsätter fetma, diabetes och hjärtsjukdomar att öka i samma takt som tidigare.

Jag är inte först att ge det här svaret.
Jag tror likt andra att det inte är så självklart att socker faktiskt minskar. En möjlighet är ju att vi istället äter mer söta grejer. Allttså både mer grejer med sötningsmedel - och får i oss en hel del socker ovanpå det.
Dubbelsmocka.
Det är inte säkert att det är så heller - men det är alltså inte givet att mer aspartamkonsumtion måste innebära mindre sockerkonsumtion.

Sen används ju socker i ganska mycket mer än supersöta grejer. Skogaholmslimpa (ja typ alla limpor), i färdigköttbullar, färdigsåser och allt möjligt sådant. Kanske har sockerintaget ökat på den fronten med åren?

Finns väl också en möjlighet att det är en hel del tröghet i systemen. Att genomslaget kan ha många års fördröjning. Men jag vet inte. Kanske inte.

Skrivet av Neon:

Lösningen är såklart att inte använda socker alls men om man nu ändå har lasten, spelar det någon roll vilket socker som man förtär?

Ja det finns ju uppenbarligen en väldans massa ställningstaganden på området. Jag vet inte själv heller.
Det verkar finnas risker med båda hållen. Lite av varje minskar iaf risken för överkonsumtion av båda sidor.
Vet inte om det är rätt det heller

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av raver:

Nästan allt man äter innehåller lite kolhydrater som i kroppen bryts ner till någon slags sockerart.
Vad man ska äta och och man ska undvika socker?
Snegla på livsmedelsverkets rekomendationer till att börja med och ät en varierad kost.
Om ma ska äta socker eller något substitut har oftast inte med om man blir överviktig/smal tex, det har mera att göra med din livsstil.
Den som väljer en light produkt köper mindre troligt en chipspåse också, då det i sig inte är light produkten som gör denna människa "hälsosam" det är avsaknade av chipspåsen i inköpet.
Det är mina tankar, och jag vet att det är många som inte delar min åsikt.

Mitt råd är att äta och dricka exakt så som en diabetiker rekommenderas att göra. Det är inte så svårt att ställa om sig om man inte redan har gjort det. Man vänjer sig snabbt. Jag har själv gjort det efter att ha sett allt skit som diabetes har ställt till med hos vänner m.fl..

Jo, kroppen behöver socker. En helt frisk och fungerande bukspottskörtel ser till att reglera blodsockernivån så att den inte blir för hög. Men den funktionen fungerar dåligt eller inte alls hos en diabetiker. Exakt samma gäller åt motsatt håll, att bukspottskörteln reglerar blodsockret genom att öka produktionen av kroppens egna insulin. Den funktionen fungerar oftast inte alls hos en diabetiker.

Om en person som inte har diabetes får för lågt blodsocker, så är detta oftast ingen större fara. Man brukar känna av lite dåsighet, kanske irritation, huvudvärk mm. Men om en diabetiker får för lågt blodsocker, så är det förenat med omedelbar stor livsfara! Då är döden bara ett fåtal minuter bort! Då gäller det att hen får i sig socker snabbt som attan....annars är det blåljus in som gäller om hen hamnar i det som kallas för insulinkoma.

Här är den direkta orsken till varför diabetikern måste ha regelbunden stenkoll på sitt blodsocker och varför de alltid bör ha socker nära till hands, t.ex. Dextrosol-tabletter som ju är väldigt snabbverkande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Allt är relativt vad man menar med "omedelbara" effekter. Kroppen märker skillnad mellan snabba och långsamma kolhydrater på bara någon timme eller 2. För vissa sjukdomsbilder är det därför oerhört viktigt att dom lägger stort krut på långsamma kolhydrater, medan de snabba kolhydraterna bör undvikas in i det längsta. Detta gäller t.ex. för diabetiker oavsett typ.

Om diabetikern slarvar med detta, så ökar risken snabbt för följdsjukdomar, t.ex. dåliga njurar, nedsatt syn eller blindhet, amputerade fötter/ben mm. Dessa följdsjukdommar är vanliga hos diabetiker om man låter sjukdomen gå för långt. Och det kan gå på mindre än 5 år hos vissa personer! Folk dör fortfarade av diabetes, men då alldeles i onödan och oftast pga. eget slarv och/eller ren nonchalans.

För en helt frisk person kommer skillnaden nellan snabba/lånsamma kolhydrater inte märkas lika snabbt och lika påtagligt. (Detta för att bl.a. bukspottskörteln gör sitt jobb fullt ut). Men det påverkar kroppen i alla fall och är inte alls särskild bra för kroppen på längre sikt. Just detta är en anledning, dock inte den enda, till varför vissa personer får diabetes i vuxen ålder. Det kryllar av människor som har diabetes utan att ens veta om detta! Och om man går med det utan att behandla det....då lever man minst sagt livsfarligt!

Att unvika snabba kolhydrater är ingen garanti mot att undvika diabetes, men det minskar risken. Om man dessutom minimerar sockerintaget, äter sunt och ofta, samt vardagsmotionerar lite, då har man minskat risken väldigt mycket. Dock inte helt, men då har man åtminstone gjort det man kan göra. Att man får bättre skydd mot många andra sjukdommar, gör ju inte direkt ont!

Hur du tolkar mitt svar engående "omedelbara effekter" vet jag inte. Men jag säger att var och en får ta sina konsekvenser av hur man lever. Ett tips till alla är att gå till sin hälsocentral för att ta ett pyttelitet nålstick i fingret. På mindre än 1 minut får man svaret på om man har diabetes eller ej och detta är en jättebra livförsäkring vill jag lova! Jag har själv sett på ganska nära håll vilket elände diabetes kan ställa till med.

Du svarade på mitt inlägg om folkhälsa och överlevnad i den nationella statistiken.

Naturligtvis stiger blodsockret om man äter snabba kolhydrater, det är ingen diskussion vi är överens. Men din blodsockerhalt syns inte genast i någon statistik och ger inte omedelbart utslag i folkhälsan. Effekterna kommer på sikt.

Det var därför jag inte förstod vad du menade när du svarade "Snabba kolhydrater är dåligt för bl.a. blodsockret" på mitt inlägg. Det syns fortfarande inte i befolkningsstatistiken samma eftermiddag eller ens samma år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willpower:

Du svarade på mitt inlägg om folkhälsa och överlevnad i den nationella statistiken.

Naturligtvis stiger blodsockret om man äter snabba kolhydrater, det är ingen diskussion vi är överens. Men din blodsockerhalt syns inte genast i någon statistik och ger inte omedelbart utslag i folkhälsan. Effekterna kommer på sikt.

Det var därför jag inte förstod vad du menade när du svarade "Snabba kolhydrater är dåligt för bl.a. blodsockret" på mitt inlägg. Det syns fortfarande inte i befolkningsstatistiken samma eftermiddag eller ens samma år.

Okej. Alla slags kolhydrater som vi stoppar i oss ökar blodsockerhalten. Men på olika sätt.

Det här med statistik är inte alltid så enkelt som du ger sken av att tro.
Det jag har sagt i mina inlägg i denna tråd finns stöd hos varje läkare, diabetessköterskor, diabetiker, forskare, dietister, m.fl. runt om i hela världen. Räcker inte det som ett fullgott underlag?

Du får väl googla, så kanske du hittar statistik om det nu är så viktigt. För mig räcker ren och skär bevislig fakta från vetenskapen.

Visa signatur