Permalänk

Dator vill inte starta

Igår så startade min dator om och visade den där rutan att att datorn stängts av på felaktigt sätt tidigare. Vilken den inte gjort. Efter det så var den segstartad men när jag kom in i datorn så fungerade den bra.

Idag när jag ska slå igång den så vill den inte alls.
Man hör att datorn startar upp. Det står MSI på skärmen. Men det dyker inte upp någon Windowssymbol. Man ser att alla 3 skärmar lyser upp men är svarta. Drar jag musen på mina sekundära skärmar så är det en vanlig mussymbol. Har jag musen på den primära skärmen så är det en blå ring som snurrar som att den håller på att ladda. I det läget sitter dator fast. Jag har startat om den med den fysiska knappen några gånger för att se om det händer något och för att testa om jag kan in i bios. Jag kommer in i bios men vet inte vad jag ska göra där.

Vad ska jag göra? Windows 11. Ihopbyggd dator för kanske 2 år sedan.

Permalänk
Medlem

Ominstallation av Windows, ännu bättre ifall det kan göras på en annan disk, låter som OS problem.

Det lyser väl ingen LED om något fel på moderkortet när det blir så, dvs. led-lampan som tänds vid uppstart blir grön eller stängs av?

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Ominstallation av Windows, ännu bättre ifall det kan göras på en annan disk, låter som OS problem.

Det lyser väl ingen LED om något fel på moderkortet när det blir så, dvs. led-lampan som tänds vid uppstart blir grön eller stängs av?

Den lampan lyser som vanligt. Kan jag installera om det utan att förlora något? Är inte varje dag jag installerar om Windows så jag minns inte riktigt.

Permalänk
Medlem

Efter som du säger att en blå ring snurrar som att den håller på att ladda. Har du låtit datorn stå på någon timme innan du startar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalla Knut:

Igår så startade min dator om och visade den där rutan att att datorn stängts av på felaktigt sätt tidigare. Vilken den inte gjort. Efter det så var den segstartad men när jag kom in i datorn så fungerade den bra.

Testa faktiskt att stänga av datorn ett par gånger när detta händer (ifall du låtit den ladda en lägre stund någon gång och det inte hjälpt), och starta om så kanske du lyckas få Windows att starta i felsäkert läga igen.

Skrivet av Kalla Knut:

Den lampan lyser som vanligt. Kan jag installera om det utan att förlora något? Är inte varje dag jag installerar om Windows så jag minns inte riktigt.

Då du inte ens kan ladda in Windows överhuvudtaget är det svårt att välja att behålla filer. Du kan istället installera det på en annan disk, då behöver du inte alls röra den disken som du har Windows installerat på nu. Men det kräver såklart en andra disk som du måste formattera (ta bort allt från).

Permalänk
Medlem

En vild gissning här.
Du har ingen USB-enhet inkoppland som kanske sätter käppar i hjulet när det står och laddar?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av EWS:

Efter som du säger att en blå ring snurrar som att den håller på att ladda. Har du låtit datorn stå på någon timme innan du startar om?

Den har stått hela i några timmar och jag har försökt starta om många gånger tyvärr.

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

En vild gissning här.
Du har ingen USB-enhet inkoppland som kanske sätter käppar i hjulet när det står och laddar?

Bra tanke. Men ingen ny usb som tillkommit på senare tid. Är vara lurar, tgb och mus

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Bort med USB-enheter, koppla ur en skärm. Efter det koppla ur grafikkortet och pröva CPU'ns integrerade grafik (longshot) Jag gissar på att det är nåt med grafikkortet som bråkar som drivare eller vram.

Lista också dina komponenter.

Permalänk

Har själv inte kört Windows 11 men jag stöt på exakt samma fel med Windows 10.

Jag kunde lösa det genom att starta om explorer.exe.
För att göra det behöver du dock logga in på datorn, är lite osäker på om det går men du kan prova följande...
Efter du har startat om datorn kan du prova att trycka på en valfri tangent för att få upp lösenords rutan, skriv sen ditt lösenord och tryck enter, vänta sen några minuter. Även fast du inte ser något så borde datorna förhoppningsvis logga in.

Nu borde du kunna få upp aktivitetshanteraren genom att tryck CTRL + Shift + ESC, > Klicka Gå sen till "Information" fliken > Klicka på "Kör ny aktivitet" > skriv "explorer.exe" och klicka sen på "OK"
Om det inte skulle fungera kan du kolla i informations fliken om Explorer.exe redan kör leta upp "Explorer.exe", > Om den finns högerklicka och välj "Avsluta aktivitet", prova sen starta "explorer.exe" igen.

Skulle inte det fungera prova något av det som @tcntad skrev i föregående inlägg.

Permalänk

Uppdatering. Jag hade Windows 11 på ett usb-minne. Körde in den och fick då alternativ att blåsa rent hela datorn eller installera om windows och behålla mina personliga filer.

Jag valde att installera om windows och behålla mina filer. Nu funkar datorn. Alla program och spel jag hade på datorn är nu borta men bilder och andra projekt var kvar.

Tack för alla svar.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att veta vad som triggar detta. Jag fick samma igår med svart skärm och blå cirkel som snurrar och kunde inte ta mig in i windows med varken ctrl+alt+delete, ctrl+esc eller win+ctrl+shift+b. Jag har haft en låsning på den primära skärmen en gång innan också före alla dom nya drivrutinerna till 5000 serien, men inget jag funderade vidare på då det gick att hoppa ur det ganska lätt med win+p. Skulle tro att det har att göra med dom olika Hertzen på olika skärmar och kassa drivrutiner från NVIDIA. @laxpudding

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | Gigabyte 32" OLED 4K 240 Hz -

Permalänk
Skrivet av MrQke:

Hade varit intressant att veta vad som triggar detta. Jag fick samma igår med svart skärm och blå cirkel som snurrar och kunde inte ta mig in i windows med varken ctrl+alt+delete, ctrl+esc eller win+ctrl+shift+b. Jag har haft en låsning på den primära skärmen en gång innan också före alla dom nya drivrutinerna till 5000 serien, men inget jag funderade vidare på då det gick att hoppa ur det ganska lätt med win+p. Skulle tro att det har att göra med dom olika Hertzen på olika skärmar och kassa drivrutiner från NVIDIA. @laxpudding

Bra fråga. Jag har aldrig haft problem sen jag byggde dator för ca 2 år sedan. Har 3 skärmar med olika Hertz. Jag vet inte om datorn precis gjort någon uppdatering. Den brukar sköta det själv 😅. Jag har ingen aning vad som hände, som du säger fungerar inte ens ctrl-alt-del eller någon annan knapptryckning.

Men nu är den nyinstallerad ☺️

Permalänk
Bildexpert 📺

Olika frekvens eller inte: detta har nog väldigt lite med skärmarna att göra och nästan allt med krånglande dator att göra. Men eftersom felen syns på skärmarna är det lätt hänt att man misstänker skärmarna.