Permalänk

P4 2.4GHz till 2.66?

Har en P4 2.4GHz Boxed. 533Mhz. Går den att klocka till 2.66GHz? Vad behöver jag isåfall?
CPU temp ligger på 35c
vcore 1.47
sys temp 35c

Permalänk

inget

Visa signatur
Permalänk

Men GÅR det?

Permalänk
Medlem

Ett mobo som man kan klocka på,samt nödvändig kylning

Permalänk
Medlem

Jag kan köra min P4:a 2,4Ghz Boxed. 533Mhz i 2988Mhz stabilt med _Original kylning_ (ska kyla NB bättre för att komma högre)

Kör CPU-Z finns i filarkivet:
http://ftp.sweclockers.com/index.php?action=list&dir=Optimeri...

Kolla vad som står på "Revision", står det C1 så borde det inte va några problem att få upp den i 3Ghz+ med tillräklig kylning....

Du kan även dra hem Prime95, som fins på samma ställe i Filarkivet, för att kolla stabiliteten och tempen vid full-load....

Klocka lite i taget och kolla tempen.....

OBS!!
Öka ALLDRIG V-core till 1,7 eller högre då DÖR din P4:a (är lite osäker på att den dör vid Exakt 1,7 men vet att den dör med högre spänningar än 1,7)
OBS!!

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk

Tack för svaren! Nu ska jag börja klocka!

Permalänk
Medlem

Den överlever 1.750 med orginalkylning... en stund... sen stängde datornjäveln av sig. Han prima i kanske 5 minuter... den blev VARM.
Har fått upp min 2,4B över 3.1 ghz. Vilket var en chock.

Visa signatur

Abit IC7-G, p4 2,6C ghz @ ~ 3,2ghz. Geforce TI4200 128 mb @ 310/550), 2*512 Twinmos Orginal PC3200, SB Audigy Live, 17" TFT*2.
"Love is the delusion that one woman differs from another."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Judas_I
Den överlever 1.750 med orginalkylning... en stund... sen stängde datornjäveln av sig. Han prima i kanske 5 minuter... den blev VARM.
Har fått upp min 2,4B över 3.1 ghz. Vilket var en chock.

Du bör ju defenitivt inte ge processorn 1,75vcore för då kan den dö vilken minut som hellst.

Permalänk
Medlem

Nja, den kommer förmodligen inte då på direkten även om det finns dem som gjort just det. Det troligaste är att den kommer klocka dåligt först, sedan kommer den inte vilja i originalhastigheten och till slut så startar den inte.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafnus
Du bör ju defenitivt inte ge processorn 1,75vcore för då kan den dö vilken minut som hellst.

Jag vet... Får en ny prolle i början av nästa vecka så jag tänkte att jag skulle kolla hur högt den gick... Vilket krävde ström. JAg rekommenderar det inte. DEn gick inte sönder. Men det är som du säger: Den skulle ha gjort det om jag tvingat igång den några gånger på rad. Elektromigration är helt enkelt inte bra för den.

Dessutom så undervoltar mitt moderkort så 1,75 var den nog aldrig uppe i. Strax över 1,7 kanske. Kortet undervoltar typ 0,04 v

Visa signatur

Abit IC7-G, p4 2,6C ghz @ ~ 3,2ghz. Geforce TI4200 128 mb @ 310/550), 2*512 Twinmos Orginal PC3200, SB Audigy Live, 17" TFT*2.
"Love is the delusion that one woman differs from another."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hentai-san
Nja, den kommer förmodligen inte då på direkten även om det finns dem som gjort just det. Det troligaste är att den kommer klocka dåligt först, sedan kommer den inte vilja i originalhastigheten och till slut så startar den inte.

Låter som om du beskriver en fruktansvärd sjukdom.
Blir nästan quote i sign på den där meningen. hehe.

Ontopic: Det är rätt, pina prollen innan du byter

Permalänk

Min är uppe i 2.54, och ibland så startar den om. Vad kan det bero på? vcore ligger på ~1.5, och tempen ligger på35

Permalänk
Vila i frid

Prova att drapå lite mer volt, 35 grader är ju inge att vara rädd för.

Permalänk

vcore alltså? gör jag det i bios också?

tack för svaret!

Permalänk
Medlem

ja det gör du

Visa signatur

P4 2,4b @ 2,4GHz | 1x 512 DDR PC3200 | Gainward Gf4 MX440 64MB @ 385/630

Permalänk

hur mycket vcore ska jag dra på?

Permalänk
Medlem

har hört att vid 1.7 så dör cpun... skulle prova med 0.1 i taget

Visa signatur

P4 2,4b @ 2,4GHz | 1x 512 DDR PC3200 | Gainward Gf4 MX440 64MB @ 385/630

Permalänk
Medlem

Vad borde jag göra då?
Min 2,4a ligger på ca 45 grader.
Tror jag har originalkylning.
Varför ligger min 10 grader över antiflash's processor?

Permalänk
Medlem

dålig kontakt mellan fläns och cpu? prova att sätta om den

Visa signatur

P4 2,4b @ 2,4GHz | 1x 512 DDR PC3200 | Gainward Gf4 MX440 64MB @ 385/630

Permalänk
Medlem

ok tack, får se om jag orkar.

Permalänk

har dragit på till 1.6... får se om den klarar sig så...