Permalänk
Medlem

IS7-E + celeron 2.2Ghz ?

http://www.komplett.se/k/k.asp?ck=1&r=1&action=info&s=fp&p=35...

http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=29482&t=1401&l=...

1. Kommer denna kombination funka bra?

Det skall alltså vara ett uppgraderingspaket till farsans kontorsdator så prestandan är inte så viktig. Det viktigaste är att det går stabilt, utan krasher osv.

2. Bör jag köra med parvis minnen på detta moderkort eller tror ni inte att det gör ngn större skillnad?

3. Jag hade tänkt köra med Crucialminnen förmodligen, alternativt twinMos beroende vad som är billigast. Det skall väl inte vara några problem?

Visa signatur

Epox 8RDA+(1.1), Barton 2500+, 2x512MB TwinMos PC3200, Powercolor X800XT, 80GB + 160GB Seagate

Permalänk

absolut inte celeron. har du inte rpd med p4 köp barton 2500+ och ett abit nf7s

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

ok .. är prestandan verkligen så dålig? Det ska bara användas till kontorsarbete (office/surf/photoshop).

Vad skulle ni säga att en 2,2Ghz Celeron motsvarar för modell i AMD:s sortiment, om man snackar vanligt kontorsarbete?

Visa signatur

Epox 8RDA+(1.1), Barton 2500+, 2x512MB TwinMos PC3200, Powercolor X800XT, 80GB + 160GB Seagate

Permalänk
Medlem

jag kör med IS7 o en celeron2.2GHz...
http://hem.passagen.se/domper/m_cpu.JPG
http://hem.passagen.se/domper/m_3dmark.JPG
cpun är ju inte super bra men visst duger den...

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Medlem

Celeron 2.2 blir nog alldeles utmärkt! Oroa dig inte för vad det motsvarar förmodeller osv. Du får i regel vad du betalar för, och din farsa kommer nog bli alldeles förträfligt nöjd med en celeron 2.2 Skaffa ett intel-moderkort och en celeron så behöver du inte mixtra så mycket med bios osv. Bara att plugga i och starta i princip. Sen kommer det rulla på.. stabilt

Visa signatur

[size="1"]Abit IC7-G, BIOS v.17, P4 2.8C, 2*256Mb Corsair 2-3-2-5
160Gb Seagate SATA, 2*120Gb WD. 60Gb Seagate
GF3 Ti 200 @ Ti 500 :D, Gbit LAN (intel), SB Audigy 2 eX[/size]

Permalänk

en amd xp 1800+ kommer slå hans celeron i de flesta tester...

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

En amd XP 1800+ funkar dock utmärkt till kontorsarbete samt de saker han skulle göra med burken.

Byggde själv ihop ett system med en celeron 2.2:a förra veckan till ett exakt likadant ändamål, den funkar klockrent.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk

db.com
asus a7n8x 899.00:-
barton 2500+ 899:-
--------
1800:-

komplett.se
is7-e 995:-
celeron 2.2 866,-

1900:-
---
finns _ingen_ anledning att välja en celeron 2.2Ghz framför en barton 2500+

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Iofs är Intel boxad och inte AMD vilket gör att AMD-alternativet blir några kronor dyrare(inte avgörande direkt).

Sedan så finns varken AMD-prollen eller moderkortet du nämde i lager på db.se. Jag har kollat på dem tidigare och det är typ en vecka nu som det inte funnits inne.

Men främsta anledningen till att jag funderar på Intel är att jag tycker det skulle vara kul att testa att bygga ett sånt system eftersom jag själv hela tiden hållt mig till AMD. Vissa hävdar ju även att det bör bli aningen mer stabilt med en Intellösning(jag är iofs rätt tveksam).

Visa signatur

Epox 8RDA+(1.1), Barton 2500+, 2x512MB TwinMos PC3200, Powercolor X800XT, 80GB + 160GB Seagate

Permalänk
Medlem

Jag har då inte sett några bevis på det.. men det är möjligt...
Jag hade nog ändå skaffat ett biligt I-moderkort och satt i en billig celeron.
Intels processorer har bra termiska skydd ifall fläkten skulle sluta funka, lr
flänsen trilla av... man vet ju aldrig

Visa signatur

[size="1"]Abit IC7-G, BIOS v.17, P4 2.8C, 2*256Mb Corsair 2-3-2-5
160Gb Seagate SATA, 2*120Gb WD. 60Gb Seagate
GF3 Ti 200 @ Ti 500 :D, Gbit LAN (intel), SB Audigy 2 eX[/size]

Permalänk
Medlem

Aldrig celeron , har kört med det ett tag förut , ush säjer jag bara ,

Permalänk
Medlem

Det blev en XP2500+ istället Även om det vore kul att testa att bygga ett Intelsystem så känns det efter att ha läst lite testaer som att det skulle gett väldigt dålig prestanda jämfört med motsvarande prisklass hos AMD.

Visa signatur

Epox 8RDA+(1.1), Barton 2500+, 2x512MB TwinMos PC3200, Powercolor X800XT, 80GB + 160GB Seagate

Permalänk

Inte Celeron. Som oC MasteR Jay skrev så kommer AMD-paketet att vara mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köpa en AMD i dagsläget, mest pga att de chipset som finns tillgängliga inte är i närheten av Intels när det gäller stabilitet och kompatibilitet.

Och nej, Celeron är inte så slö som vissa påstår. Det finns en skillnad mellan benchmark och verklighet.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Meh!? Celeron duger nog gott! Man kan ju ändå uppgradera den till Pentium 4 sedan när dom blir billigare! och vad jag har läst på några ställen så ska den gå att klocka rätt rejält!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oC MasteR Jay
en amd xp 1800+ kommer slå hans celeron i de flesta tester...

Japp förmodligen,, speciellt intressant för hans far att köra syntetiska tester dagarna långa på kontoret!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless