Permalänk

Eget bygge - Dumpar virtuellt minne

Jag har äntligen fått mitt hemmabygge att funka, allt funkade tills igår, ja satt fredligt och spelade och helt plötsligt dör det och skärmen blir svart 2 sekunder sedan blir det som en bluescreen (blå bakgrund vit text) också står det: Dumpar virtuellt minne 1...2....3 osso räknar den vidare till slut starta ja om datorn och sedan hände det igen cirka 40 minuter senare, vad ska jag göra?

Jag antar att det har nått med minnen att göra så jag kan säga jag har:
2 st Twinmos 256mb PC3200

Visa signatur

Dahlstrom a n00b on hax

Permalänk
Medlem

har du kollat SWAP filen hur mycket du har delat och så vidare?

Visa signatur

i7.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
har du kollat SWAP filen hur mycket du har delat och så vidare?

Okej. swap saru... hehe karta till den filen? :> ja e njuub

Visa signatur

Dahlstrom a n00b on hax

Permalänk
Medlem

det är en bluescreen datorn krashar och sparar ner minnet för att man ska kunna se vad som gått fel. under start/inställningar/kontrollpanelen/system/avancerat/start och återställningar/inställningar bocka för den övre bocken om den inte är ibockad redan (skriv en händelse i systemloggen). välj dessutom inget under "skriv felsöknings information" då behöver du inte vänta på att den dumpar minnet vid krashen. Vänta på nästa krash...
gå sedan till start/inställningar/kontrollpanelen/administrationsverktyg/loggboken/system leta efter röd ikon med nyast datum och läs felmeddelandet eller posta det här

förutsätter att du kör XP

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikgus
det är en bluescreen datorn krashar och sparar ner minnet för att man ska kunna se vad som gått fel. under start/inställningar/kontrollpanelen/system/avancerat/start och återställningar/inställningar bocka för den övre bocken om den inte är ibockad redan (skriv en händelse i systemloggen). välj dessutom inget under "skriv felsöknings information" då behöver du inte vänta på att den dumpar minnet vid krashen. Vänta på nästa krash...
gå sedan till start/inställningar/kontrollpanelen/administrationsverktyg/loggboken/system leta efter röd ikon med nyast datum och läs felmeddelandet eller posta det här

förutsätter att du kör XP

Detta är senaste:
Tjänsten Remote_Procedure_Call kunde inte startas på grund av följande fel:
Tjänsten svarade inte på start- eller kontrollbegäran i tid.

Mer information finns i Hjälp- och supportcenter på sidan http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Nu har jag sagt det fel det står "dumpar fysiskt minne" inte virtuellt, och det händer iblann direkt när datorn startar (((

Visa signatur

Dahlstrom a n00b on hax

Permalänk

det där är blaster worm (virus!) du måste patcha typ.. man får det på xp direkt... tror jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaZzUp115
det där är blaster worm (virus!) du måste patcha typ.. man får det på xp direkt... tror jag

nja jag vet inte riktigt. har själv haft blaster ett flertal ggr och de där remote_procedure_call det är det som gör att datorn re bootar men att den skall dumpa fysiskt minne det "brukar" inte blastern göra. men man vet ju inte.

Visa signatur

siika.....
amd Athlon XP2600+||Abit NF7S Rev 2.0||ocz tec 512 ddr 400Mhz||Geforce FX 5600EQ 256ddr||
VattenKylning @ cpu,gpu,nordbrygga

Permalänk

det är inte blaster. Det har ja patchad plus virus skydd emot RPC är bara att datorn startas om behöver inte vara blaster

Visa signatur

Dahlstrom a n00b on hax

Permalänk

Nej, jag håller med, det verkar iaf inte som Blaster, men det är uppenbarligen något allvarligt. RPC är en vtial del i Windows och fungerar inte den så blir datorn ungefär lika stabil som en packad enhjulingscyklist som går igenom en svår känslomässig kris. Det kan vara väldigt svårt att säga vad det är för fel. Det är möjligt att det är någon form av Trojansk häst eller liknande som ställer till det, eller så är någon/några av Windows systemfiler skadade. Skulle jag råka ut för det och jag inte kommit på vad det är inom rimlig tid hade jag installerat om Windows XP. Det brukar gå snabbare och smidigare i längden.

Det kan däremot som du säger vara något med minnena. Kan det vara så att du har en AMD-processor och inte original-minnen? När jag byggde min dator så funkade den bra ett tag, men sen började den strula på diverse olika sätt och framför allt kraschade den titt som tätt. Jag kom till sist fram till att det var just att jag inte hade originalminnen. Samma sak hände för övrigt en kollega som uppgraderade sin dator med mer minne och det visade sig att hon inte köpt originalminnen och det strulade ända tills hon bytte ut dem.

Permalänk
Medlem

Jag hade precis samma problem men jag formaterade och köpte mer minne sen slutade det. (jag skulle ändå köpt nytt minne, det var inte bara för det)

Visa signatur

"Duct tape is like the force it has a light and dark side and it holds the universe together"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lime87
Jag hade precis samma problem men jag formaterade och köpte mer minne sen slutade det. (jag skulle ändå köpt nytt minne, det var inte bara för det)

Satte du bara in fler minneskapslar, eller bytte du ut de som redan satt i datorn?

Permalänk
Medlem

Jag köpte till en 512a, hade 256 förut.

Visa signatur

"Duct tape is like the force it has a light and dark side and it holds the universe together"

Permalänk

Så du har inte 256:an kvar i burken då antar jag. Är det originalminne då? Och har du AMD-processor?

Permalänk
Medlem

Jo 256an är kvar. Det är pentium minnen jag har. 256an är orginal minnena som var med datorn.

Visa signatur

"Duct tape is like the force it has a light and dark side and it holds the universe together"

Permalänk
Medlem

Har läst några artiklar om att det inte är uppskattat av datorn att köra med olika sorters minnen... kan detta vara fallet för dig kanske?

Visa signatur

ASUS A6Ja Q011P

Permalänk

2 st 256 twinmos minnen pc3200 har jag

Visa signatur

Dahlstrom a n00b on hax

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brainchild
Nej, jag håller med, det verkar iaf inte som Blaster, men det är uppenbarligen något allvarligt. RPC är en vtial del i Windows och fungerar inte den så blir datorn ungefär lika stabil som en packad enhjulingscyklist som går igenom en svår känslomässig kris. Det kan vara väldigt svårt att säga vad det är för fel. Det är möjligt att det är någon form av Trojansk häst eller liknande som ställer till det, eller så är någon/några av Windows systemfiler skadade. Skulle jag råka ut för det och jag inte kommit på vad det är inom rimlig tid hade jag installerat om Windows XP. Det brukar gå snabbare och smidigare i längden.

Det kan däremot som du säger vara något med minnena. Kan det vara så att du har en AMD-processor och inte original-minnen? När jag byggde min dator så funkade den bra ett tag, men sen började den strula på diverse olika sätt och framför allt kraschade den titt som tätt. Jag kom till sist fram till att det var just att jag inte hade originalminnen. Samma sak hände för övrigt en kollega som uppgraderade sin dator med mer minne och det visade sig att hon inte köpt originalminnen och det strulade ända tills hon bytte ut dem.

amd+icke orginal minnen dåligt?konstigt körde förut på en duron 1300mhz och med minnen som inte var orginal om jag minns rätt fungerade fint fint..Eller CL 2.5 är orginal?*förvirrad*

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjRaven
amd+icke orginal minnen dåligt?konstigt körde förut på en duron 1300mhz och med minnen som inte var orginal om jag minns rätt fungerade fint fint..Eller CL 2.5 är orginal?*förvirrad*

Jag har hört från ett flertal olika ställen att man måste ha originalminnen med AMD-processor. Jag fick det ju också bekräftat när min dator strulade och det visade sig vara minnena (borde ha kollat upp minnestypen bättre när jag köpte dem först). Och min syrra hade liknande problem med sin burk och likaså min kollega jag berättade om också. Det är möjligt att det kan fungera om man har tur, men det är dumt att chansa.

Permalänk

USBPORT.sys stod det senaste gången den dumpade minne, kan det vara för att ja ej satt i fron usb portarna ??

Visa signatur

Dahlstrom a n00b on hax

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahlstorm
USBPORT.sys stod det senaste gången den dumpade minne, kan det vara för att ja ej satt i fron usb portarna ??

Nej det är det garanterat inte. Men det kan bero på felaktiga eller skadade drivrutiner för USB. Prova att ta bort USB-portarna i Windows Device Manager och sedan installera om dem. Det kan knappast skada iaf.
Jag tror att detta med USBPORT.SYS är troligen bara ett symptom för något mer grundläggande problem. Jag vidhåller fortfarande att det förmodligen är minneskretsarna.

Permalänk
Hedersmedlem