Permalänk
Medlem

HSB Bolina - angånde p2p

Tjo

Jag har inte särskilt mycket erfarenhet med HSB-uppkoppling.

Dock har jag satt min laptop hos pappa nu, som jag styr igenom radmin hem ifrån, gjort så för att jag trodde att jag skulle nå högra hastigheter emot internet med hsb, å kunna dra ner filer till laptopen, sedan i lugn och ro dra dem till min hem dator.

De interna hastigheterna är jag jättenöjd med, dock är de emot internet jättedåliga. Jag laddar sällan över 300 kB/sek via DC, uppströms kommer jag ALDRIG över 85 Kb/sek, hur många som än laddar, testat att ha 20 portar öppar utan förbättrade resultat. Det verkar som hastigheten uppströms är låst där, det trodde jag också tills jag satte upp en ftp. När folk ladda upp filer var det inte ovanligt med hastigheter som 500 kB/sek, uppströms nåde dem som mest 350 kB/sek. Dvs mycket bättre hastigheter än på DC, så nu undrar jag om det är så för dem andra? Har HSB låst hastigheterna på DC, kan man förbättre uppströms på någotvis? (kör aktiv, ifall det nu skulle spela någon roll).

Är det likadant på andra p2p nätverk ex WinMX? Hur funkar HSB med BitTorrent?

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk

Säger en sak gosse lilla; byt port i dc-klienten.

Visa signatur

***
**
*

Permalänk
Medlem

Har redan gjort, ingen som helst skillnad.

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Avstängd

Vad jag har hört ska "bolina" ha kass hastighet mot internet oavsett port, men ska ha bra hastighet internt.
Innan fanns det en "bolina" hub på dc, vet inte om den finns kvar dock.

Visa signatur

Gigabyte GA-K8N Ultra-9 | AMD64 4000+ San Diego | Corsair TWINX2048-3200C2 | Msi 7800GTX | 4 st WD 200GB i Raid 0 (2 st R0) + en Raptor 36GB (c:\) | Antec Sonata II 450W |

Permalänk
Medlem

Huben(/hubbarna) finns kvar, går att nå riktigt trevliga hastigheter där.
Har också märkt av den dåliga hastigheten på dc, en person jag känner skulle tanka något av mig så jag sprang in på dc och lät honom tanka.
Efter en stund låg hastigheten stabilt på cirka 40kb/s...
Jag la upp filen på min webserver som ligger på exakt samma lina fast på port 80 och gav honom länken... 580kb/s.

Är lite dassigt men man klarar sig.

Visa signatur

Oh. Uhm, look... if we built this large wooden badger...

Permalänk

p2p är strypt på något vis. Testade att tanka bittorent från brorsan som bor i samma hus, dvs vi ligger kopplade på samma switchbox i källaren, fick c:a 75k download när han seedade
Det verkar inte hjälpa att ändra portar iheller.
Mot internet får man typiskt 80-120k ner och 80-120k upp. Har man högre down får man lägre upp och vice versa. Verkar som man får begränsa antingen upp eller downloaden själv för att balansera ut och få stabil fart.

Skickar man direct via irc (DCC) så får man en rejäl fart internt och ibland också ut via internet.

Vad som är väldigt mysko dock är att vid vissa tillfällen man tankat bitorrent och någon annan på bolina har börjat tanka samma fil så har man kunnat få upp till 500k:s fart?!
Varför funkar det till vissa, men internt i huset är det strypt?

Jag talade med Östring, iofs för ett bra tag sedan, men en av åtgärderna för att fixa packetlossen och den dåliga hastigheten skulle bli att stoppa eller begränsa p2p trafiken, verkar som dom satt de planerna i verket nu.

Förra hösten när jag testade BT första gången fick man ju bra fart, runt 2Mbit ner och 2Mbit upp, det var ju trevligt, men nuförtiden får man vänta lite längre på att få hem "kompisens semesterfilm".

Permalänk
Medlem

Verkar ju väldigt märkligt att det skulle gå i enbart 75kb/s internt i nätet.
Det känns inte för mig som det är strypt på något sätt internt utan snarare externt... I allafall inte på DC.
De få gånger jag testat bittorrent så har jag inte heller överskridigt ~120kb/s på varken up eller download.

Jag är iaf glad att de fixat packetlossen, det var verkligen ett helvete att lira UT med 20% PL

Visa signatur

Oh. Uhm, look... if we built this large wooden badger...

Permalänk
Medlem

Har själv en kompis som har HSB (har Telia ADSL 2Mbit själv) och han tankar i ca 7MB internt i HSB nätverket och runt 300 från internet.
Från honom så ligger jag på runt 220-250KB.

Dock så har HSB alltid haft problem peeringen till andra ISP's nät.
Bara att ringa o klaga tills dom fattar.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Har själv en kompis som har HSB (har Telia ADSL 2Mbit själv) och han tankar i ca 7MB internt i HSB nätverket och runt 300 från internet.
Från honom så ligger jag på runt 220-250KB.

Dock så har HSB alltid haft problem peeringen till andra ISP's nät.
Bara att ringa o klaga tills dom fattar.

De är snarare så att Telia snålat extremt med bandbreden. Hoppas att HSB bytar till B2b istället för Telia.

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Medlem

De borde fixa ett system liknande MKB's där man kan välja operatör själv.
Hade varit klockrent.

Visa signatur

Oh. Uhm, look... if we built this large wooden badger...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe_
De borde fixa ett system liknande MKB's där man kan välja operatör själv.
Hade varit klockrent.

Är på väg. De har sagt upp avtalet med Telia och gått ut med förfrågningar till andra externa parter. De ska eventuellt fixa något i stil med MKB. Förhandlingarna ligger dock nere under sommaren pga semestrar.

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andrin
Är på väg. De har sagt upp avtalet med Telia och gått ut med förfrågningar till andra externa parter. De ska eventuellt fixa något i stil med MKB. Förhandlingarna ligger dock nere under sommaren pga semestrar.

Källa på det?

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Medlem

Säg så här... Jag känner en person vars systers flickväns kusins man jobbar på ett företag som HSB har börjat förhandla med

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk
Medlem

Syster kusins mans brors vänsterprassels kusins mamma...

Ujujuj...

Via alla dessa personer är du ju bundis med President Bush och Jimmy Hoffa oxo!

GL & HF!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

Aja, kan ju bara hoppas att det stämmer. Btw så undrar jag också ifall jag bytt port på rätt ställe, dvs där man kan välja aktiv-mode, har jag fyllt i IP och port :S

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche