Hur hittar jag S-ata hårddisken?

Permalänk

Hur hittar jag S-ata hårddisken?

Jag har precis satt ihop min nya dator och har en 80gb s-ata hårddisk i den.
Det är första gången jag kör med s-ata, hur gör jag?
Jag har kollat i manualen till moderkortet på internet men det lilla "bioset" som man ställer in allt om hårddisken där kan jag inte välja mellan de olika sakerna, den enda funktionen som jag kan göra är att trycka på "esc" och gå ur det. Så nu sitter jag fast och vet inte vad jag ska göra, har ni några tips?

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

Har samma problem och håller på att få spunk. HJÄLP!

Visa signatur

Asus Sabertooth Z77 1155 | i5 3570k 3,4ghz @ 4,3ghz | Gigabyte Nvidia GTX 1060 6gb, 2 x 8gb Corsair DDR3 1600mhz, Noctua DH14 cooler

Permalänk
Medlem

Ska du instalera os på den eller vad är problemet?

Permalänk
Medlem

Ja och jag har gjort allt det där med att trycka f6 och lagt in asus viaraiddrivare osv, men den hittar ändå inte sata(ns)disken.

Grejerna jag har är: asus k8v se deluxe, SATA raptor 36 gig. Är det någon som har dessa grejjer och fått igång disken? Vad hade ni för drivrutiner?

Hemskt tacksam för svar

Visa signatur

Asus Sabertooth Z77 1155 | i5 3570k 3,4ghz @ 4,3ghz | Gigabyte Nvidia GTX 1060 6gb, 2 x 8gb Corsair DDR3 1600mhz, Noctua DH14 cooler

Permalänk

Ok så XP hittar inte din SATA HD och därför kan du heller inte installera ditt OS på SATA HDn?

Isåfall låter det som om du har installerat Raiddrivisarna till SATA hårddisken. Alltså fel drivrutiner. Kolla på din moderkorts CD så finns där SATA drivrutiner som du skapar med MakeDisk eller vad programmet nu heter. Eller så skaffar du XP MED SP1 integrerat så slipper du ha en floppy med SATA drivisarna.

Återkom gärna om du har fler frågor.

/bobby_digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk
Medlem

Hejsan och tack för att du är så tillmötesgående. Jag håller halvt på att bryta ihop nu. Satt uppe exakt hela natten fram till klockan 8 på morgonen för att fixa det här, men det gick inte. Jag trodde att jag prövat allt. På den här asus-skivan har jag hittat dessa drivrutiner och testat båda:

E:\Drivers\Promise\378RAID\makedisk.exe

E:\Drivers\VIARAID\6420RAID\DriverDisk\makedisc.exe > i den här mappen finns även en katalog som heter SATA´

Edit: Jag är nu inne i den där f6-setupen och har installerat stöd för följande enheter:

* Siliconm Image SIL 3x12 SATAlink controller WINXP
* Win XP promise FasTrak 376/378
* Via Serial ATA RAID Controller WINXP

Borde någon av dessa vara rätt till min SATA raptordisk som körs på SATA1 på mit ASUS K8VSE Deluxe??? Skall jag testa köra disken på raid kanske?

Edit 2: För övrigt så har varken Win XP med service pack 1 ELLER 2 gjort så att SATA-disken hittats!

Visa signatur

Asus Sabertooth Z77 1155 | i5 3570k 3,4ghz @ 4,3ghz | Gigabyte Nvidia GTX 1060 6gb, 2 x 8gb Corsair DDR3 1600mhz, Noctua DH14 cooler

Permalänk

Hej igen

Hmm bläddrar i minnet hur sökvägen såg ut på CD-romen då även jag har ett Asus moderkort. Har du ingen sökväg med typ E:\Drivers\Promise\ATA\något makedisk.exe? Har helt klart för mig att drivisarna låg under Promise diret nämligen. Kolla gärna där så hittar du det säkert annars hör av dig så löser vi det

*EDIT* kolla gärna denna tråd också där jag gick hjälp med rätt drivisar till SATA disken. Dock har jag ett annat Asus kort än vad du har men jag skulle tippa på att drivisarna kanske kan fungera ändå.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=30900...

/bobby_digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk
Medlem

Hej tack!

Den här mappen finns:

E:\Drivers\Promise\378ATA\makedisc.exe

Jag skall testa den på studs! Men det står ju ata...borde det inte stå SATA?

Edit: Den fungerade inte...

Visa signatur

Asus Sabertooth Z77 1155 | i5 3570k 3,4ghz @ 4,3ghz | Gigabyte Nvidia GTX 1060 6gb, 2 x 8gb Corsair DDR3 1600mhz, Noctua DH14 cooler

Permalänk
Citat:

E:\Drivers\Promise\378ATA\makedisc.exe

Det var exakt den jag utnyttjade iaf och den fungerade bra :/ Är du säker på att du kopplat in den rätt på moderkortet då? Verkar skumt då du inte hittar den tycker jag för det är rätt drivisar till SATA disken även om det står 378ATA i sökvägen.

/bobby_digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |