Permalänk
Medlem

Nytt material att göra CPU's etc. av

Jag hörde av min lärare i dag som är dator ingenjör eller nått, att någon i Japan har funnit ett nytt och 6 (!) gånger snabbare material att göra CPU's och minnen av än kisel som används idag. Det nya materialet var visst någon sorts plast av något slag. Läraren sa dock att det nog skulle dröja 10-15 år innan det kommer ut på marknaden (inte så förvånadsvärt kanske ).

Har någon annan hört om detta gudarnas material?

Visa signatur

<NE>

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag hört talas om just det materialet men jag tycker mig minnas att jag hört talas om liknande rön under de senaste 10 åren, utan att man för den skull sett skymten av några nya material eller metoder ännu.

Permalänk
Medlem

CNT kanske? Carbon Nanotubes, fritt översatt blir det Kolnanotuber.
Har skrivit ett litet arbete om dessa. Om du är intresserad kan du läsa arbetet, som enligt mig är intressant.

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/Anton_Wager_-...

Varning: En del av infon kanske inte är helt korrekt då det är ganska svårt att veta vilka källor man kan lita på.

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk
Medlem

Hörde för säkert två år sedan att någon japan hade fått upp en dators systembuss till 81GHz genom att ersätta alla kiselkretsar med diamantkretsar och att detta skulle vara standard redan första kvartalet 2007. HAr inte hört något om det sedan dess.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Willhelm
Hörde för säkert två år sedan att någon japan hade fått upp en dators systembuss till 81GHz genom att ersätta alla kiselkretsar med diamantkretsar och att detta skulle vara standard redan första kvartalet 2007. HAr inte hört något om det sedan dess.

diamant blir någ lite för dyrt det är dessa nanotuber som kommer ta över efter kisel

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem

crazydog:
Kanske det är det materialet, jag läser gärna arbetet! Dom här sakerna tycker jag är intressanta. Nanotuber, jag har läst om nano teknik i en tidning. Där stod det också om några forskare som hade tillverkat en så kallad "nano gitarr" som var några mikrometer stor eller nåogot, dom spelade faktiskt också på den med laserstrålar.

Willhelm
81 GHz?! Hm, undrar om den datorn klarar Doom III

Visa signatur

<NE>

Permalänk
Medlem

Hehe, bra att det finns andra än jag som tycker det är intressant!

Jag har läst nånstans att man har lyckats göra RAM minnen av kolnanotuber, tror att det står något om det i arbetet. Det tyckte jag var väldigt intressant, så hårdvaruintresserad som jag är

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk
Medlem

skulle bli ganska kul om dom lyckas få fram diamant prollar, har hört att dom ska klara ca 300 graders värme och kanppt nån värmeutveckling alls.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Finns ett företag i sverge (Thin Film nånting tror jag de heter) som arbetar med att få till ett plastminne, de sammarbetar med Intel, det går väl lite sisådär, men teorierna bakom är fina iaf

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

crazydog. ett mycket intresant arbete. låter som ett framtidsmaterial

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virustommy
diamant blir någ lite för dyrt det är dessa nanotuber som kommer ta över efter kisel

Industridiamanter är inte så dyra. Sen läste jag i Illustrerad Vetenskap att man antagligen ska kunna tillverka talriksstora diamanter billigt i framtiden.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Nä, inte det din lärare pratade om.

Det "nya" som Japanerna äntligen lyckats med är framställning av kiselkarbid. Det har man länge känt till och "vet" att det skulle vara långt bättre än rent kisel i produktion av chip. Tidigare har man inte kunnat framställa felfria skivor av kiselbarbid. Men nu har en grupp japanska forskare lyckats bättre.

Just nu ligger de på ca 100 fel per kvadratcentimeter (vilket alltså räknas som lite och som ett genombrott). Inom en snar framtid räknar de med att framställa felfria skivor.

För övrigt har detta varit känt sedan 50-talet, men det har inte varit möjligt att tillvärka hållbara komponenter i kiselkarbid - än.

Allt enligt NyTeknik.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av <NE>

Willhelm
81 GHz?! Hm, undrar om den datorn klarar Doom III

det lär ju lagga i det o optimerade Counter Strike ^^.

OnT: Den som lever får se :D, hoppas det kommer något nytt!