Permalänk
Medlem

varm amd64.

Hej. jag sitter på lan just nu och när jag spelar så går datorn i ca 70 grader. nu undrar jag om det är nånting jag ska behöva vara orolig över? har en amd64 3200+ och ett abit kv8 moderkort.

Permalänk
Avstängd

DIN TEMPMÄTARE LÄSER AV FEL. Okej?
Du förstår väl att datorn inte går i 70*C?

Inget att oroa sig för, när du har 70 riktiga grader, då kan du börja grina och vara orolig..

Permalänk
Medlem

Re: varm amd64.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av meistah
Hej. jag sitter på lan just nu och när jag spelar så går datorn i ca 70 grader. nu undrar jag om det är nånting jag ska behöva vara orolig över? har en amd64 3200+ och ett abit kv8 moderkort.

Hur länge har du haft datorn hur har det varit med tempen innan ?
Öppna lådan och kolla så att kylflänsen inte har flyttat på sig under transporten rör på den lite.

Permalänk
Medlem

Känn på flänsen fan. Om du bränner skitet av dig så läser moderkortet rätt och det är dags att antigen fixa till problemet eller låta prollen grillas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fordie
DIN TEMPMÄTARE LÄSER AV FEL. Okej?
Du förstår väl att datorn inte går i 70*C?

Inget att oroa sig för, när du har 70 riktiga grader, då kan du börja grina och vara orolig..

Smart att övertyga killen om att processorn absolut inte ligger på 70 grader. Med felmonterad kylning eller dålig luftgenomströmning kan processorn mycket väl komma upp i den tempen.

Visa signatur

Luxman L-430 | Dynaudio Audience 42 | Nuforce Udac

Permalänk
Avstängd

dålig luftgenomströmning? Förklara för mig hur du får upp en processor i 70*C genom att ha dålig luftgenomströmning? Jag har aldrig lyckats med det, inte ens vid maxklockning av komponenterna som finns..

Visst, om du skrivit "och", så kanske.

Du tror inte datorn skulle bli ostabil om kylningen var felmonterad?
Och det krävs nog en hel del för att få en felmonterad kylning på A64, och om man lyckas så går nog tempen högre än så, för då får inte processorn kontakt med kylaren ALLS och då tror jag inte datorn skulle lyckas mer än att visa windows boot-logga, men men. spekulationer

Jag och en kompis har förövrigt testat att montera standardkylningen utan kylpasta, då nådde vi 68c enligt extern tempmätare mellan fläns och processor med sensorn neråt mot processorn

Permalänk
Avstängd

DET KANSKE ÄR FAHRENHEIT INTE CELSIUS

Visa signatur

Pentium duger men Celeron suger

Permalänk
Medlem

Vad är V Core? Har du klockat den?

Visa signatur

[AMD64 3800+][A8V][Corsair XL 2*512MB][PC x800Pro][WD Raptor 74GB][Samsung 160GB]
[NEC DVD-RW 2510][SAMSUNG 172x][Audigy2 ZS]

Permalänk
Medlem

Fordie, du har fel angående att den visar fel temp.

Jag har en Athlon64 3200+ med en OEM Zalman 7000 monterad på den och den är jävligt varm, vred upp cpu fläkten till 5000 varv för att hålla CPUn "bara" vid 70C.

Det är monterat helt riktigt med kylpasta och sånt, men den ligger på ramen som följde med moderkortet och tydligen ligger den inte emot riktigt. Får "CPU Fan Error!" ganska ofta vid uppstart, inte varje gång dock. Det följde inte med några egna fästen för Zalman fläkten så jag hade inget val än att montera det på moderkortets standard saker.

Tänk efter lite innan du säger att någon inte ska oroa sig för varm processor, veckan därpå kan datorn rycka.

Edit, datorn fungerar som det ska... inte ostabil alls, men det är på tok för varmt.

Visa signatur

AMD X2 4400+@2521Mhz, Gainward 7800gtx 512, 4GB Corsair PC4000, Maxtor DiamondMax 10 300GB, Xerox 19" XA7-192i
3DMark05 = 9760; 3DMark03 = 20366; 3DMark 2001 = 31397

Permalänk
Medlem

Dammigt fläns .. ? Värt & kolla upp=) lycka till!

Visa signatur

AMD XP 2800+ @ 2.3Ghz / 2 x Twinmos 256MB DDR400 / Asus Radeon 9600XT / 120GB WD 7200rpm.

Permalänk

Jag tjänade 5 grader på att ta bort allt damm från flänsen, det var en hel del.

Visa signatur

XP-m 2400+, DFI Lanparty NFII Rev. B, 3x256mb Mushkin PC3500 LvlII BH5, Sapphire 9800pro 128mb, Lian Li PC70, Tagan 380w, 440gb hdd
Kylning: DD TDX, DD Maze4 GPU, Eheim 1048, BIX II

Permalänk
Medlem

Flänsen är splitterny
Har haft det sen i fredags.

Visa signatur

AMD X2 4400+@2521Mhz, Gainward 7800gtx 512, 4GB Corsair PC4000, Maxtor DiamondMax 10 300GB, Xerox 19" XA7-192i
3DMark05 = 9760; 3DMark03 = 20366; 3DMark 2001 = 31397

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EsSeT
Det är monterat helt riktigt med kylpasta och sånt, men den ligger på ramen som följde med moderkortet och tydligen ligger den inte emot riktigt.

Det här kanske verkar lite wild and crazy, men jag skulle nog använda den ramen som kom med kylaren istället. Jag har för mig att den är gängad djupare. Fast om kylaren blir brännhet så lär den ju ligga imot. Och då är det något allvarligt fel på din processor, eller så är din Vcore skyhög.

Permalänk
Medlem

He he, 70 grader är ju småpotatis. Fordie, du har aldrig ägt en palomino va?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LikeUnigo
Jag tjänade 5 grader på att ta bort allt damm från flänsen, det var en hel del.

Ja tjäna 12 grader på det hihi var rätt mycket dam kan ja ju säga

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Icetec, du missade visst att det inte följde med någon ram med kylaren.
Har bara det som jag fick med moderkortet.

Kylaren blir inte brännhet så ingen risk den ligger emot

Visa signatur

AMD X2 4400+@2521Mhz, Gainward 7800gtx 512, 4GB Corsair PC4000, Maxtor DiamondMax 10 300GB, Xerox 19" XA7-192i
3DMark05 = 9760; 3DMark03 = 20366; 3DMark 2001 = 31397

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EsSeT
Icetec, du missade visst att det inte följde med någon ram med kylaren.
Har bara det som jag fick med moderkortet.

Kylaren blir inte brännhet så ingen risk den ligger emot

Jag är nästan helt säker att det beror på att det är fel ram. Om den inte ligger imot som den ska så kyler den inget vidare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EsSeT
Fordie, du har fel angående att den visar fel temp.

Jag har en Athlon64 3200+ med en OEM Zalman 7000 monterad på den och den är jävligt varm, vred upp cpu fläkten till 5000 varv för att hålla CPUn "bara" vid 70C.

Det är monterat helt riktigt med kylpasta och sånt, men den ligger på ramen som följde med moderkortet och tydligen ligger den inte emot riktigt. Får "CPU Fan Error!" ganska ofta vid uppstart, inte varje gång dock. Det följde inte med några egna fästen för Zalman fläkten så jag hade inget val än att montera det på moderkortets standard saker.

Tänk efter lite innan du säger att någon inte ska oroa sig för varm processor, veckan därpå kan datorn rycka.

Edit, datorn fungerar som det ska... inte ostabil alls, men det är på tok för varmt.

Han har helt korrekt, det är mest troligt den interna tempmätaren i processorn som läses av fel av en hel del moderkort (gäller enbart A64or med den senare CG-stepingen).
Om du har abit så flashar du bara in senaste bioset och om du har MSI så lägger du in senaste betabioset så ska du se att tempen visas BETYDLIGT lägre.

Detta är ett ganska känt problem, moderkortstillvärkarna skyllde på AMD och vice versa, därför tog det ganska lång tid innan problemet blev åtgärdat.

Visa signatur

"There he goes. One of God's own prototypes. A high powered mutant of some kind, never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die. "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VioL8oR
Han har helt korrekt, det är mest troligt den interna tempmätaren i processorn som läses av fel av en hel del moderkort (gäller enbart A64or med den senare CG-stepingen).
Om du har abit så flashar du bara in senaste bioset och om du har MSI så lägger du in senaste betabioset så ska du se att tempen visas BETYDLIGT lägre.

Detta är ett ganska känt problem, moderkortstillvärkarna skyllde på AMD och vice versa, därför tog det ganska lång tid innan problemet blev åtgärdat.

Jag sitter på ett K8N NEO FSR, 64:a 3200+, Zalman 7000A-CU,2x120mm.

Men detta system ligger jag på 50grader idle med alla fläktar på full, känns inte detta lite högt? Det som är extra konstigt är det att kylflänsen knappt känns ljummen. Kan det vara bios som spökar för mig? Jag har version 1.3. Hur får jag tag i beta versionen som det talas om i citatet ovan?

Hoppas på lite hjälp.

Visa signatur

MacBook 2.0 C2D, Samsung 226bw and I love it.

Permalänk
Medlem

Min ligger oxå på 50 grader idle temp. Har oxå bios 1.3
Iofs så har jag en boxad fläkt.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

Plattan som man ska sätta på under moderkortet ska ersättas med moderkortets asså?

Hur får man bort moderkortets då ? Finns det skruvar, läste nånstans att den var klistrad typ...

Sen att det var nån kartongbit eller nåt som var med?

Visa signatur

AMD Athlon64 3200+, MSI K8N Neo Platinum, 2x512mb Corsair VS PC3200, Leadtek Geforce 6800GT 256mb, Western Digital 200gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelan
Jag sitter på ett K8N NEO FSR, 64:a 3200+, Zalman 7000A-CU,2x120mm.

Men detta system ligger jag på 50grader idle med alla fläktar på full, känns inte detta lite högt? Det som är extra konstigt är det att kylflänsen knappt känns ljummen. Kan det vara bios som spökar för mig? Jag har version 1.3. Hur får jag tag i beta versionen som det talas om i citatet ovan?

Hoppas på lite hjälp.

Tog du bort plåten på baksidan av moderkortet och satt dit den från zalman? Anars har du ingen bra kontakt mellan kylarn och prollen.

MSI har fortfarande inte riktigt lyckats lösa problemet med felvisande temp så det kan åxå vara felet. Den visar fel för mig åxå. Tempen kan hoppa 12 grader upp och ner bara man öppnar iexplorer. men den ligger vanligtvis runt 47 grader i corecenter och alltid 4 grader lägre i MBM 5. När man startar om datorn så kan det bli lägre temperaturer. Jag kör med BIOS 1.47b. Men 1.4 officiella kom ut igår...

Permalänk

jag har samma problem som du...jag har samma prylar som du i stort sätt..förutom processorn då som är en amd64 3400+ system temp 30C och CPU 77C alltså den kan bara inte stämma...jag har känt på kylflänsarna dom e iskalla!!

Visa signatur

Amd64 Newcastle 754 3400+ , Thermaltake Venus 12 , Zalman Fläktkontroll, Dfi Lanparty UT Nf3 120Gb ,1024mb i ram, Powercolor x800pro vivo klockad till 515/550 Zalman VF700-Cu, Antec Lanboy 430W, 3dmark 03 11600p, 3dmark05 5700p

Permalänk
Medlem

niko..plutten...köp en volcano som vi snackade om.....

Visa signatur

Intel Core i7 12700K • MSI MPG Z690 FORCE WIFI • Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL38 Dominator Platinum RGB • MSI 3060 Ti Ventus 3X OC • AOC 27" 27G2U • Razer Basilisk V3 • Razer Cynosa • Lian-Li O11 Dynamic - Razer Edition • Seasonic FOCUS GX 850W

Permalänk

Så här är det mitt kv8 visade oxå fel, men så uppgraderade jag bios , och vips visade det rätt

Visa signatur

Amd barton 2800+ @ 2.2 ghz, Abit an7, 9600XT, 4400 poäng i 3dmark03 . 2x 512mb [Pc 3200 333mhz],

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fordie
dålig luftgenomströmning? Förklara för mig hur du får upp en processor i 70*C genom att ha dålig luftgenomströmning? Jag har aldrig lyckats med det, inte ens vid maxklockning av komponenterna som finns..

Visst, om du skrivit "och", så kanske.

Du tror inte datorn skulle bli ostabil om kylningen var felmonterad?
Och det krävs nog en hel del för att få en felmonterad kylning på A64, och om man lyckas så går nog tempen högre än så, för då får inte processorn kontakt med kylaren ALLS och då tror jag inte datorn skulle lyckas mer än att visa windows boot-logga, men men. spekulationer

Jag och en kompis har förövrigt testat att montera standardkylningen utan kylpasta, då nådde vi 68c enligt extern tempmätare mellan fläns och processor med sensorn neråt mot processorn

Är du född dum eller har du gått kurs?
Klart CPUn kan komma upp i 70C. Värme gränsen för min amd ligger mellan 80C och 95C. Du har helt enkelt inte en aning vad du snackar om. Vad var maxklockning och av vilka komponenter?

För övrigt kan man inte lita på MB tempsen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
Ja tjäna 12 grader på det hihi var rätt mycket dam kan ja ju säga

apropå det här med att rengöra flänsen till cpun.

vågar man damsuga flänsen?

eller hur gör ni???

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X-MODDER
DET KANSKE ÄR FAHRENHEIT INTE CELSIUS

tror inte att dom sitter i 21.11111111111111 C på lanet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qiwii
Är du född dum eller har du gått kurs?
Klart CPUn kan komma upp i 70C. Värme gränsen för min amd ligger mellan 80C och 95C. Du har helt enkelt inte en aning vad du snackar om. Vad var maxklockning och av vilka komponenter?

För övrigt kan man inte lita på MB tempsen.

Och du har en A64?

Permalänk
Medlem

haft samma problem jag med, jag har också abit kv8 med dock en amd64 3000+..när jag precis byggt ihop datorn och satte på den visade det sig vara "65" grader..och tempen inne i chassit var mellan 25-30C. haha helt cpit..jag har dock inte orkat anstränga mig mer än att ändå byta till en bättre fläkt..körde med originalfläkten man fick med cpun..enligt vad jag hört och märkt är den helt värdelös..kör med en 3d cooling Gigabyte och tempen e på 55-60C,,märker inga instabiltetsproblem eller nåt

Men jag funderar på att Flasha bios..men hört också att det kan gå åt helvete??

Visa signatur

[Lanparty UT nf3 250gb] [A64 3000+] [Kingston Value 512] [Maxtor DiamondMax Plus9 160gb S-ATA] [OCZ Modstream 450W] [Leadtek 6800LE 1.3V@16/1,6] [TT Tsunami]