Permalänk

HJÄLP! Ta bort CPU

Hej jag har ett jobbigt problem, Jag kan inte ta bort CPU:n utan att moderkortet börjar tjuta utav bara helvete, ursäkta franskan.

Vad ska jag göra. HAr ett Abit AS8 moderkort.

Visa signatur

I am Alpha and Omega

Permalänk
Medlem

eehh...
Har du slagit av elen?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

jag har ingen somhelst aning om hur man gör det... så nä...

Visa signatur

I am Alpha and Omega

Permalänk
Medlem

Herregud, det kan ju vara smart att dra ur kontakten och stänga va elen innan du ska ta bort den?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

du kan ju börja med att dra ur kontakten till nätaggregatet (datorn) ur väggen... alternativt dra ur kontakten från vägguttaget till nätaggregatet ur datorn...

Visa signatur

:: Abit IS7-G | P4 2,4C| Zalman ZM-7000A-ALCU | Compucase CI-69U6 | 2x256 TwinMos PC3200 | Seagate Barracuda 120 gb Sata | Radeon 9500pro ::

Permalänk

jo et gjorde jag. Men när den startade sen så började det pipa o hålla på. Så dum e jag inte..

Visa signatur

I am Alpha and Omega

Permalänk
Medlem

Tar bort mitt svar,kom massa svar medans jag skrev mitt ;D

Permalänk
Medlem

Det kan ju kanske vara smart att ha en CPU monterad när man startar datorn ;D

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk

Alltså jag har gjort allt ni säger. Det är inte det som är problemet. Problemet är att jag kan inte ta bort fläktkontakten utan att datorn tjuter.

Jag stänger av datorn, drar ur sladdar. Sedan drar jag bort sladen till CPUfläkten. Sätter in de andra sladdarna igen statar datorn. Men den tjuter ändå.

Visa signatur

I am Alpha and Omega

Permalänk
Proffsmoddare

Självklart kan du inte ta bort fläktkontakten då får moderkortet ingen rpm signal ifrån cpufläkten och tjuter som en varning att fläkten är kass. Jag tycker inte att det verkar så smart att hålla på och skruva i sin dator om man har så pass begränsade kunskaper som du tycks ha.
För din egen skull så borde du ta reda på lite mer om hur datorns komponenter fungerar innan du går bärsärk så att du inte bränner hela ditt system.

obs
jag säger detta i all välmening en förstörd dator är inte kul.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk

Mina kunskaper är inte begränsade jag har gjort det mesta med mina datorer. Jag vet vad jag hålelr på med.

Men det här fattar jag alltså inte. Har stängt av allt som kan tänkas ha med detta problem att göra i BIOS. Men inget fungerar.

Så jag behöver HJÄLP av någon som kan.

Visa signatur

I am Alpha and Omega

Permalänk
Proffsmoddare

Någon som vet vad han sysslar med skriver inte
"Jag kan inte ta bort CPU:n utan att moderkortet börjar tjuta utav bara helvete"

Antingen så har du skrivit helt fel i första inlägget eller så har du väldigt begränsade kunkaper

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan ju vara så att det s.k tjutet inte har med fläkten att göra. Startar datorn i övrigt som den ska ? Dvs, går den igenom POST, skickar signal till skärm, m.m

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Det är ju sant. Just detta har jag inte den minsta aning om varför det händer. Med tanke på att jag provat allt jag kan iaf.

Du råkar inte veta hur man gör så att datorn inte bryr sig om rpm signalen.

Datorn starta i övrigt utan problem. Men just nu har jag fläkten "hängande" vi sidan av för att det inte ska tjuta.

Visa signatur

I am Alpha and Omega

Permalänk
Hedersmedlem

Men varför vill du koppla bort fläkten ? Du lär ju grilla CPUn såvida du inte underklockar rejält

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Ska köra med vattenkylning...

Visa signatur

I am Alpha and Omega

Permalänk
Medlem

Ursäkta men jag måste bara få fråga. Håller du på bygger vattenkylning ?

Edit för sent

Visa signatur

AMD Athlon64 2800+, 2048 Mb ADATA PC3200 Dual Channel , 80Gb Maxtor, 60 Gb Maxtor,Sapphire Radeon 9600 Pro Advantage 256 DDR, Abit NF8

Permalänk

Nej den är insatt. Ett färdigt kit Fråm Asetek.

Visa signatur

I am Alpha and Omega

Permalänk
Medlem

Ok ska det inte finnas nån inställning i bios för det. Så att den slutar varna om fläkten inte snurrar ?

Visa signatur

AMD Athlon64 2800+, 2048 Mb ADATA PC3200 Dual Channel , 80Gb Maxtor, 60 Gb Maxtor,Sapphire Radeon 9600 Pro Advantage 256 DDR, Abit NF8

Permalänk

JO har redan grejat det. Men fan skiten slutar ju inte tjuta

Visa signatur

I am Alpha and Omega

Permalänk
Medlem

mr_mikael: Testa med detta, sätt på "orginal" fläkten. Starta datorn och gå in i bios, där letar du efter monitor....... någonting där bios övervakar temp osv. Sedan kollar du efter om det finns någon inställning där du kan stänga av larmet, tex "shut down computer when temp above" ##. Så kolla om du har något sådant, har du det så stäng av det och sedan testa att koppla ur fläkten.

Permalänk

redan gjort... men tack ändå

Visa signatur

I am Alpha and Omega

Permalänk
Hedersmedlem

Så nu har jag offrat mej och laddat ner manualen till ditt mb. Om jag förstår den rätt så ska du installera programmet AbitEQ och i det kan du disabla CPU fan beep.

EDIT !!! Fel av mig, det är under µGuru Utility i BIOS. Sektion 3-1 i manualen.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

hade det inte varit mycket lättare att berätta att du skulle prova vattenkylning i början så hade vi sluppit tro något annat om dig...

Visa signatur

:: Abit IS7-G | P4 2,4C| Zalman ZM-7000A-ALCU | Compucase CI-69U6 | 2x256 TwinMos PC3200 | Seagate Barracuda 120 gb Sata | Radeon 9500pro ::

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Så nu har jag offrat mej och laddat ner manualen till ditt mb. Om jag förstår den rätt så ska du installera programmet AbitEQ och i det kan du disabla CPU fan beep.

EDIT !!! Fel av mig, det är under µGuru Utility i BIOS. Sektion 3-1 i manualen.

Tack så mycket, dum som jag kan vara ibland så hade jag nog inte listat ut det utan din hjälp. Jag står i evig tacksamhet... Danke

Visa signatur

I am Alpha and Omega

Permalänk
Medlem

hahahahahahahahahahahahahaha.
hehehehehehehehehe
hohohoho
h0h0h0
omg

Visa signatur

Mobo: Abit nf7-s v2.0 CPU: 2500+ (200x11.5) Gfx: 6800le flashat 12/5 1.4 HD: Maxtor 120gig
RAM: 512Mbyte DDR 400 Kylning: CPU: Vatten GFX: CPU kylare ALX 800

Permalänk

jäjäjä...

Visa signatur

I am Alpha and Omega

Permalänk

ett klart fall där man är väldigt kortfattad å inte beskriver vad man gjort..

inget ill menat mot någon.. vet själv hur irriterad å arg jag blir när saker inte går som jag vill..

*lägger mig på golvet å garvar en stund*

Visa signatur

"Viam inveniam aut faciam" "Stultus est sicut stultus facit"
MSN:jimc_83@hotmail.com ICQ:244952016 jim.karlsson@telia.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bart0on
hahahahahahahahahahahahahaha.
hehehehehehehehehe
hohohoho
h0h0h0
omg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bart0on
hahahahahahahahahahahahahaha.
hehehehehehehehehe
hohohoho
h0h0h0
omg

Seriöst, detta var riktigt kul.. (tråden allså) Du förklarar som en kratta...

Permalänk
Medlem

hehehe detta var en ganska rolig tråd:) skönt att det löste sig... men som andra sagt så säger jag samma sak. berätta lite mer i detalj nästa gång så man förstår allt.. hehehe (kan inte sluta små garva).. jag själv trodde du ville ta bort cpufläkten och köra igång den och att den pep då..

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Nzxt kraken X42 | Gigabyte X570 Elite | Corsair LPX Vengeance 16GB 3200 | EVGA RTX 2080 XC Ultra | Win 10 Pro 64bit | Nzxt S340 elite | EVGA 850W G2 | Logitech G900 & PRO