Permalänk
Medlem

Progman virus!

Hej!

Jag har märkt att jag har ett virus i windows/help mappen. Fall jag kör en virussökning så kommer den en bit och sen startas datorn om!
Jag satte mig ner och kolla vilka filer den sökte igenom, tillslut kom den till windows/help/progman eller något liknande och startades om. Jag gick in och kolla på mappen help och där fanns 2 filer som hetter proman.cnt och progman! progman var en hjälpfil stog det och den andra han jag inte kolla på för då startades datorn om! så när jag håller musen över eller högerklickar/vänsterklickar startas datorn om. Jag har windows xp home edition SP2!

Hur ska jag få bort dessa två filer?

Permalänk

Tja... ett beprövat knep är ju att gå via dos eller liknande. Win98 start disk? Funkar säkert lika bra via XPs.

PROGMAN.CNT Contents for Program Manager help
PROGMAN.EXE Program Manager
PROGMAN.HLP Program Manager help
Var svårt att hitta nån info om progman, men det verkar vara nån slags innehållsfil för en helpfil.
Kan maila dig min progman.cnt om du vill ha en som är frisk? (Har iaf aldrig haft problem med den)

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem

men den ersätter ju inte den andra filen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svarder
men den ersätter ju inte den andra filen.

Ersätter? Hur menar du då?
Du tar bort din och sen lägger du in min. klart!

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem

Men då läste du inte så nogrannt! Så fort jag högerklickar/vänsterklickar håller musen över den så startas datorn om! Då frågar jag hur tar jag bort den?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svarder
Men då läste du inte så nogrannt! Så fort jag högerklickar/vänsterklickar håller musen över den så startas datorn om! Då frågar jag hur tar jag bort den?

Via dos i som jag skrev i mitt första inlägg. Enklast är väl att boota från en diskett. Tex. Win 98 lr XP.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem

hoho! format c: brukar vara enklast

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
hoho! format c: brukar vara enklast

Vettefan. Man kan ju pröva lite enkla lösningar först innan man blåser allt. 10 minuters tråcklande kan ibland ge resultat.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.