Sweclockers Amd64 X2 (Dual Core) tråd. Bios, Moderkort, Problem, Prestanda.

Permalänk
Medlem

Här kommer en första bild på hur det ser ut på min dator nu.

Har heft en del problem med nåde det ena å det andra (installation, blåskärmar osv,)
men verkar ha ordnat sig nu efter jag uppdaterat windows.

såg nu att jag har en ganska låg spänning på 12V... Den ligger bara på 9.4! är det någon fara?

Permalänk
Medlem

Jag har lite problem med min X2´a, vet inte om nån har en aning om vad det är.

När jag körde PCMark 2005 de första gångerna så gav det runt 1000 poäng totalt, och när jag kollade på de enskilda testresultaten så visade sig att hårddisktesterna gav 0.000MB/s-0.005MB/s. Det är väl inget större problem, då hårddiskarna givetvis inte presterar så dåligt normalt sett.

Problemet är att den buggar ur när man spelar med, muspekaren blinkar osv, ytterst irriterande.

Detta löstes med att installera AMD Processor Driver 1.2.2.2, men häromdagen kom felen tillbaka, och en ominstallation av cpu-drivrutinen hjälpte inte.

Systemet är en A64 X2 4200+, 1024MB Ram, Asus A8N-E med Beta bios 1006.003 (har testat senaste officiella också), ATi X800XT.

Jag kör 1 36GB Raptor och 1 200GB WD sata-disk, samt 2x Hitachi 7k250 160GB pata-diskar. Har en Pioneer DVD och en NEC DVD-brännare. Använder ett 10/100 PCI-nätverkskort med Realtek 8139 kretsar. Kör senaste Nforcedriversen (6.53) samt Catalyst 5.6. Om nån har nån aning om vad detta beror på så vore jag djupt tacksam.

MVH Jonathan

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leechu
Här kommer en första bild på hur det ser ut på min dator nu.

Leechu mycket fint. Skriv gärna vad du tycker mer om den.
Ang. din 12+ så är den ok. Den ligger på 11.78v och det är godkänt.

Leechu kan du säga vad dina temps ligger på.
CPU?
System? Alltås för moderkortet.
Nordbrygga (NB)? oxå för moderkortet.
Är intresserad?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoAim
Jag har lite problem med min X2´a, vet inte om nån har en aning om vad det är.

När jag körde PCMark 2005 de första gångerna så gav det runt 1000 poäng totalt, och när jag kollade på de enskilda testresultaten så visade sig att hårddisktesterna gav 0.000MB/s-0.005MB/s. Det är väl inget större problem, då hårddiskarna givetvis inte presterar så dåligt normalt sett.

Problemet är att den buggar ur när man spelar med, muspekaren blinkar osv, ytterst irriterande.

Detta löstes med att installera AMD Processor Driver 1.2.2.2, men häromdagen kom felen tillbaka, och en ominstallation av cpu-drivrutinen hjälpte inte.

Systemet är en A64 X2 4200+, 1024MB Ram, Asus A8N-E med Beta bios 1006.003 (har testat senaste officiella också), ATi X800XT.

Jag kör 1 36GB Raptor och 1 200GB WD sata-disk, samt 2x Hitachi 7k250 160GB pata-diskar. Har en Pioneer DVD och en NEC DVD-brännare. Använder ett 10/100 PCI-nätverkskort med Realtek 8139 kretsar. Kör senaste Nforcedriversen (6.53) samt Catalyst 5.6. Om nån har nån aning om vad detta beror på så vore jag djupt tacksam.

MVH Jonathan

Jag förmodar att Biosen är inte helt ok. Har du letat efter Beta Bios som är Ok och stödjer X2-an. Vet att DFI hade såna problem med musen under Beta Biosen men dom har löste det.

Angående 3DMark eller överhuvudtaget Futurmark program så har jag redan skrivit om det att dom har haft buggar i sina program. Men det kommer att lösa sig.
Jag fick installera om Windows från början för att allt skulle sätta sig på sin plats. Nu funkar allt som det skall.

Hoppas du har valt rätta drivrutiner för XP från denna sida. http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_...
Kan tillägga att det har funkat för mig utan AMD Processor Driver 1.2.2.2. Men jag har lagt in dom i efterhand och inte märkt nån skillnad.

NoAim hur uppfattar du annars processorn är du nöjd.
Vad ligger dina temps på?
Cpu?

OBS!! gäller generelt alla.

Tänk på det att Nvidia kommer att förbättra stöd för Dual Core Cpuer med nästa drivrutiner.
Jag har haft problem med att få stabil "FSP" i spel med officiella Grafikkort drivrutiner 77.72 för mitt 6600Gt. Men det fixade sig när jag la in Nvidias Beta drivisar. 71.84 http://www.nzone.com/object/nzone_downloads_rel70betadriver.h... Då blev spelen mycket bättre och stabilare.

Sen så har jag gjort lite tester ang. minnen och kommit fram till att 2-2-2-2-7 ger best resultat både i SiSoft Sandra och i Everest Home Edition. Har även provat 2-2-5-2-7 och även 2-2-2-2-8. Jag har A-data BH5. Vet ej hur det är med dom andra men förmodar att BH5 presterar bäst i den klassen.

Jag skulle även att ni provar att ladda ner Everest Home Edition och när ni är i själva programet så klickar ni på Dator och sen på Sensor. När ni får fram värden, tar nån sek, så skall ni lyssna på musik i Winamp och höra om ni får hack i ljudet när Everesten är igång just i Sensor läge. För det får jag, små hack i musiken.
Jag får även lagg i spelen när just Everest är i det läge. Så fort jag stänger av Everest så försvinner allt hackande. Även när man spelar så hackar det.
Är tacksam om ni provar det.

Ang. Cool & Quite. När den är aktiverad och jag kör Super Pi så går inte Cpu till 100% utan bara till 50-60%, och jag får en sämre Super Pi värde med CnQ aktiverad. Det får mig att tänka på om den går upp till 100% verkligen när det behövs t.ex i spel eller krävande appz. E.g skall den göra det men jag har ett litet frågetecken just i det här fallet?
När jag stänger av CnQ då får jag skarpa värden med Spuer Pi.

Permalänk
Medlem

Jag löste det nu, av någon anledning hade cpu-driversen fuckat sig, krävdes lite pill men nu verkar det funka igen.

Min processor ligger just nu på 28 grader, fläkten pinnar på i 3500 varv.

Jag märker inget klickljud när jag är inne i Everest, men jag använder Win Media Player, har inte winamp installerat, kanske kan vara programbaserat.

Jag är oerhört nöjd med processorn för övrigt, duktigt snabb och det känns som om man kan damma igång vad som helst medans man gör vad som helst utan att den får några problem med att hantera det. Har kört Intel tills nu pga Hyper Threading, då jag gillar att kunna multitaska mellan mmorpg o desktop, något jag inte tyckte amd klarade av (testade en 3500+ men var klart sämre på detta än min P4 3.2 med HT), så för mig var en amd-cpu med bra multitask egenskaper välkommen.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoAim
Har kört Intel tills nu pga Hyper Threading, då jag gillar att kunna multitaska mellan mmorpg o desktop, något jag inte tyckte amd klarade av (testade en 3500+ men var klart sämre på detta än min P4 3.2 med HT), så för mig var en amd-cpu med bra multitask egenskaper välkommen.

Ja när den smiskar 2xXeons med HT (2 faktiska 2 virituella CPU's) i multitasking.. då är det bra. och den gör det. Ver helt förstummad av skillnaden efter att ha lekt lite med Agent's x2'a

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoAim
Jag löste det nu, av någon anledning hade cpu-driversen fuckat sig, krävdes lite pill men nu verkar det funka igen.

Min processor ligger just nu på 28 grader, fläkten pinnar på i 3500 varv.

Jag märker inget klickljud när jag är inne i Everest, men jag använder Win Media Player, har inte winamp installerat, kanske kan vara programbaserat.

Jag är oerhört nöjd med processorn för övrigt, duktigt snabb och det känns som om man kan damma igång vad som helst medans man gör vad som helst utan att den får några problem med att hantera det. Har kört Intel tills nu pga Hyper Threading, då jag gillar att kunna multitaska mellan mmorpg o desktop, något jag inte tyckte amd klarade av (testade en 3500+ men var klart sämre på detta än min P4 3.2 med HT), så för mig var en amd-cpu med bra multitask egenskaper välkommen.

Hur får du det till 28c min ligger på 38c ifs så kör jag med 1300varv/min så det förklarar ju saken. Men hur har du lyckats dra på fläkten så högt. (med hjälp av nån program eller).

Skulle du kunna ladda ner Winamp och köra lite MP3 låtar medans du öppnar Everest och klickar på "Dator" och sen på "Sensor" och lyssna samtidigt. Håll kvar Everesten öppen och fortsätt lyssna på musiken. Undrar om du oxå kommer att få höra sån hack i låten. Men så fort jag stänger av Everesten så är allt frid och fröjd.

Ang. processor så är man väldigt nöjd precis som du beskriver det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf

Ja när den smiskar 2xXeons med HT (2 faktiska 2 virituella CPU's) i multitasking.. då är det bra. och den gör det. Ver helt förstummad av skillnaden efter att ha lekt lite med Agent's x2'a

Fluf glömmer inte ditt ansikts utryck än. Hehe du va helt förstummad.

En sak har jag märkt att när man har Everest home öppen i Sensor läge så hackar ju både spel och Winamp??
Har även märkt vissa hack med Speedfan igång dock väldigt lite.
Kan bero på programkompabilitet.

Fluf vad tror du kan vara för nåt? Är det programkompabilitet som spökar eller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent

Jag skulle även att ni provar att ladda ner Everest Home Edition och när ni är i själva programet så klickar ni på Dator och sen på Sensor. När ni får fram värden, tar nån sek, så skall ni lyssna på musik i Winamp och höra om ni får hack i ljudet när Everesten är igång just i Sensor läge. För det får jag, små hack i musiken.
Jag får även lagg i spelen när just Everest är i det läge. Så fort jag stänger av Everest så försvinner allt hackande.
Är tacksam om ni provar det.

Intressant att du nämde detta. Exakt samma sak inträffar på mitt system. Upptäckte detta för bara någon dag sen, när jag lyssnade på musik och skulle kolla tempen med Everest.

Så jag bekfräftar - dock kör jag ju ett helt annat system!

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0nsl
Intressant att du nämde detta. Exakt samma sak inträffar på mitt system. Upptäckte detta för bara någon dag sen, när jag lyssnade på musik och skulle kolla tempen med Everest.

Så jag bekfräftar - dock kör jag ju ett helt annat system!

-k0nsl

k0nsl det va sköt att få höra trodde det va nåt knäpingt hos mig. Tydligen så suger det programet så mycket eller så begrensar/låser det systemet ganska mycket själv.

Finns ett till alt. Speedfan kan oxå vara boven dock väldigt lite. Men det märks ibland och när man gör nåt mer t.ex kollar på film, samt som DC är igång och skriver nåt så kommer det lite lagg. "Glömde säga kör igång Prime och Super Pi. och ge dom hög prioritet. Hehe".

Permalänk
Hedersmedlem

Agent övertygade mig om att skriva lite här även innan jag börjar klocka (vilket skall ske när det blir lite svalare). Så här ser det ut för mig i Everest:

Jag misstänker att den visar fel grafikkortstemperaturer eftersom andra program (t.ex. Rivatuner) berättar annat för mig. Dessutom har den fått vilka fläktar som har vilka varvtal om bakfoten. Cpu-fläkten stämmer, men det den tror är en chassifläkt är nätaggregatsfläkten och det den tror är nätaggregatsfläkten är chipsetsfläkten.

Våra cpu-fläktsvarvtal är nog inte helt jämförbara då jag kör med Zalman 7700 Cu. Bilden togs när datorn nästan var i idle, men det är 27 grader i rummet, så jag hoppas på att åtminstone chipsetet skall få lägre temperaturer när det blir svalare.

Jag kör förresten det officiella 623-3-bioset.

Jag har inte hunnit göra några ingående tester än, men jag är på det hela taget mycket nöjd med mitt datorsystem. Jag blev på lite dåligt humör när det kom in en trips (det som brukar kallas för millimeterdjur) i min skärm och detta inte gick på garantin, men jag försöker komma över det.

I morgon skall jag installera Winamp (det är väl den senaste versionen det är frågan om?) och se om det hackar för mig också. Dessutom skall jag fixa till information om systemet i signaturen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
Agent övertygade mig om att skriva lite här även innan jag börjar klocka

I morgon skall jag installera Winamp och se om det hackar för mig också. Dessutom skall jag fixa till information om systemet i signaturen.

Jätte bra GAPa, allt handlar inte om att överklocka ;).

Ok du har CnQ aktiverad därför så har du så låg vartal och Cpu temp. Kanon.
Cpu tempen ligger stadigt i den här värmen på 38c, kylaren är kanon och varvtalen ligger allt mellan 1300-1900. Spelar man så sticker tempen upp till 43c. Själv anser jag att Cpu tempen är mycket bra i den här värmen. Kan tänka mig när det är lite kyligare så håller den sig rikgit lågt.
NB är den som är i stort sätt hög temp hela tiden, det är så hos mig oxå och jag letar förgäves för nån alternatis kylare till den. Själv har jag Zalman Reserator och e.g så vill jag ha en liten vattenkylare som kyler NB. Har hittat i en Tysk butik och det är hemsk när man inte förstår Tyska och dom har ingen Engelsk översättning så jag kan inte få fram info om dom skickar till Sverige.
http://www.mips-computer.de/
och här är själva testen på den vattenflänsen. Vill gärna ha den så om nån annan beställer så köper jag en sån oxå.
http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=2950

Moderkortets temp sticker snabbt iväg beroende hur mycket Vmm du ger med andra ord överklockar men den ligger allt från 39 till 59 beroende hur varmt det är och vad man gör spelar .... osv.

Ang. min Gpu så ligger den mellan 43-46c så det är som din.
Gpu omgivning så ligger min allt mellan 38-43c så det är ok.

Strömaggregat skall tro jag föreställa NB fan. Men du har 7k varv och ligger på 48c jag ligger oxå på 48c och min ligger på 3500-4000 varv.
Men kan vara som sagt även strömaggregat.

Så skall du överklocka så sticker Tempen upp lätt som en plätt.

Kommer förmodligen att slänga in Zalman Reserator för att kyla NB och Grafikkortets Gpu. Väntar bara på lämplig vattenblock till Nb.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, nej. Jag har inte CnQ aktiverat. Det är nog för att jag har Zalman-fläkten som varvtalet och temperaturen är låga.

Visar Rivatuner samma gpu-temperatur som Everest hos dig? Det gör det i varje fall inte för mig.

Jag har ställt in att chipsetsfläkten skall köra på max från 45 grader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
Nej, nej. Jag har inte CnQ aktiverat. Det är nog för att jag har Zalman-fläkten som varvtalet och temperaturen är låga.

Visar Rivatuner samma gpu-temperatur som Everest hos dig? Det gör det i varje fall inte för mig.

Jag har ställt in att chipsetsfläkten skall köra på max från 45 grader.

Den Zalman 7700 Cu verkar vara mycket effektivare än vad originalet är. Skall oxå införskaffa mig en sån och byta ut. För dom tempsen var riktigt fina med det varvtalet. Kan man köra den med flera olika hastigheter eller så reglerar moderkortet det. Finns det Silent och Normal mode. Låter fläkten nåt ?

Sen annan fråga:
Har du datorlådan helt stängd eller har du nån sida öppen?
Hur har du det med chassi kylning hur många fläktar har du?
Vilken datorlåda har du?

Ang. NB fläkten min ligger oxå på 48c och går i 3500varv. Min står kvar att den skall gå fullt igång över 55c.
Ställ ner så som det va från början och kolla vad dina temps ligger på.

En sak till CPU kärna hos dig visar den 1.26v hos mig så står det 1.31v.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Den Zalman 7700 Cu verkar vara mycket effektivare än vad originalet är. Skall oxå införskaffa mig en sån och byta ut.

Men, men, reseratorn då?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Men, men, reseratorn då?

Det har du rätt i. Men jag undrar om Reserator klarar att kyla både Cpu och NB och eventuellt Grafikkortet. Grafikkortet är inte så viktig e.g. för vill få bort den lilla fläkten från NB i första hand.

Vad tror du Fluf? Har du nån beräkning om det skulle gå.

Permalänk
Hjälpsam

Reserator har såpass lågt flöde att du inte bör köra mer än ett block på den, ev att du kan pluppa på ett NB block på den men inte GFX+CPU i alla fall är att rekomendera.

Koolance har ett NB block som fungerar för nForce4 kort, det har varit si och så med Koolance i sverige sedan Gtek lade ner dem, men såg nyligen att Komplett tagit in lite Koolance... Gå in på den officiella hemsidan och kika efter gpu/nb block så ser du vilken jag menar för NB.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Reserator har såpass lågt flöde att du inte bör köra mer än ett block på den, ev att du kan pluppa på ett NB block på den men inte GFX+CPU i alla fall är att rekomendera.

Koolance har ett NB block som fungerar för nForce4 kort, det har varit si och så med Koolance i sverige sedan Gtek lade ner dem, men såg nyligen att Komplett tagit in lite Koolance... Gå in på den officiella hemsidan och kika efter gpu/nb block så ser du vilken jag menar för NB.

Det va det jag misstänkte.

Men du skulle kunna rek. Cpu + NB. Då hade jag varit väldigt nöjd.

Grafikkortet spelar ingen roll för där har jag redan bytt till en sån Zalman fläns och den är tyst.

Tack för tipset skall kolla upp det. Vill helst ha den här.
Andra bilden från vänster. http://www.mips-computer.de/
Lite tester. http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=2950
Den har visat sig vara bra. Men den är från Tysklan har skickat ett mail till dom. Vi få se om dom svarar.

EDIT hittade http://www.koolance.com/shop/default.php?cPath=29_46.
Den andra uppifrån skulle jag helst vilja ha pga slangdragningen.
http://www.koolance.com/shop/product_info.php?cPath=29_46&pro...

Eller den första. http://www.koolance.com/shop/product_info.php?cPath=29_46&pro...

Permalänk
Hjälpsam

Koolance CHC-A05 chipset cooler.. inte världens bästa, men får plats under stora gfx kort på en SLI bräda.
http://www.koolance.com/shop/product_info.php?cPath=29_46&pro...

IOM att Komplett har tagit några Koolance Exos kan det vara värt att fråga dem om de skall ta in CHC-A05 också.

Och ja CHC-A05 + CPU är ingra problem med Reserator

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Koolance CHC-A05 chipset cooler.. inte världens bästa, men får plats under stora gfx kort på en SLI bräda.
http://www.koolance.com/shop/product_info.php?cPath=29_46&pro...
http://www.koolance.com/shop/images/chc-a05_02.jpg

IOM att Komplett har tagit några Koolance Exos kan det vara värt att fråga dem om de skall ta in CHC-A05 också.

Och ja CHC-A05 + CPU är ingra problem med Reserator

Kanon precis vad jag va ute efter.
Stog så här.
The CHC-A05, with a maximum heat rating of 30W, is well suited for motherboard Northbridge chipsets. It also includes a bracket compatible with P-4 motherboards.

Den passar väl ett NF4 NB oxå, menar följer med bracket för att fästa den med.

Fast den här känns vassare. http://www.koolance.com/shop/product_info.php?cPath=29_46&pro...
Och den skall vara bättre kvalite och lättare för slangdragning.
Featuring a very efficient 180W design, the GPU-180-H06 is Koolance's lowest-profile video cooler. It is created from high density solid copper and plated in gold.
Men Koolance rek. den till GPU. Skall väl oxå gå att få på NB.

Permalänk
Hjälpsam

Nej

Compability list;
http://www.koolance.com/technical/compatibility/index.html#gp...

Citat:

GPU-180-H06
Motherboard - Not recommended for motherboard Northbridge chipsets due to the wider-footprint nozzle design (the GPU-180-L06 is recommended).

Citat:

GPU-180-V06
Motherboard - If cooling a motherboard northbridge with the GPU-180, the mounting bracket may conflict with either SLI video card on some nForce4 chipset boards. The CHC-A05 is a recommended solution.

Citat:

CHC-A05
Motherboard - The CHC-A05, with a maximum heat rating of 30W, is well suited for motherboards. It also includes a bracket compatible with P-4 Northbridge chipsets. However, it will not provide as low of temperatures as the GPU-180-V06 (or L06). It is known to be incompatible with the Gigabyte 8KNXP Motherboard.

(söt trestegs raket va?)

Jag har läst det innan när jag funderade på vattenkylning av NB på K8N-DL

EDIT;
Om jag skall vara ärlig så är det den enda nForce4/SLI/Gfxkort kompatibla NB H2O kylaren jag känner till.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Nej

Compability list;
http://www.koolance.com/technical/compatibility/index.html#gp...

(söt trestegs raket va?)

Jag har läst det innan när jag funderade på vattenkylning av NB på K8N-DL

EDIT;
Om jag skall vara ärlig så är det den enda nForce4/SLI/Gfxkort kompatibla NB H2O kylaren jag känner till.

(söt trestegs raket va?)
Hehe du är bara skön. ;).

Blir nog en sån får dra mail till Komplett för det verkar inte finnas i Sverige. Tänkte beställa direkt från Koolances hemsida. Den kostar $22 och frakten skulle gå på $57.5. Slut summa $80 ca:600:- lite väl mycket eller hur.

Sen är jag lite orolig 30w. räcker det för NB är jäkligt varm. Har du nån siffra hur mycket värme NF4 avger.

Permalänk
Hjälpsam

Tyvärr har jag ingen t-spec på den. Flänsens främsta jobb är att hålla den tyst, inte iskall i detta läget. CHC-A05 är inte bäst, men det är det enda alternativ jag kunnat hitta.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Tyvärr har jag ingen t-spec på den. Flänsens främsta jobb är att hålla den tyst, inte iskall i detta läget. CHC-A05 är inte bäst, men det är det enda alternativ jag kunnat hitta.

Fluf du skall ha jätte stor tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Grabbar!
Fluf har du tittat på Zalmans dock VGA vattenblock för att använda på chipset? Dom har ett som är 28mm högt och ett som är 20mm (2mm högre än ena koolance-blocket alltså). Deras nyaste VGA-block som är 20mm som heter GWB2, finns på t ex mycom snart.
Bör väl gå att fästa på NF4 bryggan? Inte säker på hur mycket plats det finns så den kan väl möjligen ta i något. basen ska visst vara runt 45x45mm (45mm i diameter) så passar en zalman 47J så bör väl den passa, kan inte vad det är för mått mellan hålen på nf4 etc. Kanske kan vara ett alt iaf, men det ser trångt ut på höjden.

Permalänk
Hjälpsam

Mycket möjligt, men 63x45x20mm låter fruktansvärt stort. Återstår att se, som sagt Koolance är den enda jag sett som uttryckt att det funkar på nForcre4/SLI med hänsyn till gfx kort.

Ser fram emot fler nForce4 block och fläktar.

EDIT;
Tänk på att nForce4 orginal fläkt är 40x40mm, dvs flänsen är ca 41-42mm och fläkten är 38mm eller något liknande udda och det finns inte hur mcyket plats som helst tunr dem.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Dock tänker du nog dig fläkten som fyrkantig och då har den en diagonal på nästan 58mm om den är 41mm, om själva nordbryggan är 38mm kvadrat så är det ca 54mm i diagonalen och eftersom zalmanblocket har en diameter på 45 så är diagonalen på samma eftersom den är rund. Alltså bör det finnas utrymme att fästa den om inte nordbryggan är typ 30x30mm. Den har ju bland annat hål för ATI-korten som har 55mm mellan hålen, NF2 har också ca 55mm mellan hålen, är verkligen NF4 så mycket mindre? (Svårt att säga på bilder) En zalmanfläns är ~52mm på diagonalen och för att den runda kylflänsen som sitter på retailkort ska täcka hela nordbryggan måste den vara minst ~42mm i diameter och är hålen mer än 45mm isär. Jag är såklart också oroad om komponenterna omkring är ivägen och att den kanske är 1mm för hög, utöver att jag inte vet exakta storleken på nf4 chipset och dess monteringshål och därför inte kan säga om att den skulle kunna passa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Dock tänker du nog dig fläkten som fyrkantig och då har den en diagonal på nästan 58mm om den är 41mm, om själva nordbryggan är 38mm kvadrat så är det ca 54mm i diagonalen och eftersom zalmanblocket har en diameter på 45 så är diagonalen på samma eftersom den är rund. Alltså bör det finnas utrymme att fästa den om inte nordbryggan är typ 30x30mm. Den har ju bland annat hål för ATI-korten som har 55mm mellan hålen, NF2 har också ca 55mm mellan hålen, är verkligen NF4 så mycket mindre? (Svårt att säga på bilder) En zalmanfläns är ~52mm på diagonalen och för att den runda kylflänsen som sitter på retailkort ska täcka hela nordbryggan måste den vara minst ~42mm i diameter och är hålen mer än 45mm isär. Jag är såklart också oroad om komponenterna omkring är ivägen och att den kanske är 1mm för hög, utöver att jag inte vet exakta storleken på nf4 chipset och dess monteringshål och därför inte kan säga om att den skulle kunna passa.

Kanske lite info som skulle hjälpa dig på traven.
Den här funkar på NB DFI det är bevisat.

http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=2950

Base size: Base: 50 x 40mm
Dimensions: without fittings: 50 x 40 x 14mm (L x W x H)
Weight: ~155g
Base plate: Pure Copper 5mm
Top plate: Brass 5mm
Threading: G 1/4

Här är Zalmanen 63x45x20mm

Runt själva NB

Den här passar oxå (4.1cm x 1.8cm x 2.5cm)WxHxD. Så vi ser att 18mm i höjd går bra men frågan är om Zalmanens 20mm går bra.
Ser ut som den skulle kunna klara sig fast frågan är hur det är med slangar, samt att det sitter en konding stax ovan och en molex kontakt. Det blir tight isf.

Den här passar utmärkt.

Utalande från Koolance om:
CHC-A05 (MB)
***UPDATE***
Mijn mail:
Remarks: Is the comatible CHC-A05 (MB) with the DFI\'s LANParty nForce4 SLI-DR? This would be very good !!! Because I\'ve seen many overclockers who all love the bord but can\'t find an coolblock fot the Nforce4-chip! Only http://www.mips-computer.de/ has a block who works on it, but its very bad for the flow!

Het Antwoord:
Hello,
It should work, as we haven't encountered any nForce4 boards (or customers with boards) the CHC-A05 didn't fit on. The dimensions on our website include the nozzles, so the actual block is smaller.

Thank you for your inquiry,
Info

Koolance, Inc.
www.koolance.com

Nästa länk: skrolla en bit ner så kommer du att få se hur det ser ut fast mycket närmare.

http://www.bleedinedge.com/forum/showthread.php?p=67060

Och du kan ta dig en titt här oxå.
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/23556079

Nå vad säger ni nu killar?
Kanske vi kan komma fram till nåt ändå

Permalänk
Medlem

Bra bilder från den där tråden!

Eftersom flänsen är 40mm bred så måste avståndet mellan hålen vara en bra bit över 45mm, dessutom verkar inte alla kort ha samma hål om man kollar på t ex MSI-kortet?

Zalmanen har två problem riktad uppåt, den lilla kondensatorn den bör ha slänganslutningar högre än den dock, då man han ha små minnesflänsar under dom på grafikkort och molexkontakten. Den har ett par små kondensatorer ivägen när den är riktad neråt, samt stifft
De små kondensatorerna är ca 10-13mm, slanganslutningar är för ca 10mm ID slang så de är iaf 10mm och sitter några millimeter upp, gissningsvis inte mer än 5mm från basen. Man bör ha mest lycka med anslutningar neråt, då dem bör övergått till slang innan kondensatorerna och stifftkontakterna som man alltid kan böja undan lite om man har tur ;).
Dock är jag nog inne på att den är för hög nu, en PCI plats är bara ca 15mm, kortat kanske sticker upp 3mm över det, så det tyska blocket eller koolance låter mest lovande. Annars får ni bygga själva

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Den Zalman 7700 Cu verkar vara mycket effektivare än vad originalet är. Skall oxå införskaffa mig en sån och byta ut. För dom tempsen var riktigt fina med det varvtalet. Kan man köra den med flera olika hastigheter eller så reglerar moderkortet det. Finns det Silent och Normal mode. Låter fläkten nåt ?

Sen annan fråga:
Har du datorlådan helt stängd eller har du nån sida öppen?
Hur har du det med chassi kylning hur många fläktar har du?
Vilken datorlåda har du?

Ang. NB fläkten min ligger oxå på 48c och går i 3500varv. Min står kvar att den skall gå fullt igång över 55c.
Ställ ner så som det va från början och kolla vad dina temps ligger på.

En sak till CPU kärna hos dig visar den 1.26v hos mig så står det 1.31v.

Jag reglerar cpu-fläkten med moderkortets biosinställningar, men om man vill kan man koppla in en sådan här:

Zalman kallar maxinställningen på den för "normal mode" och den lägsta inställningen för "quiet mode". Jag är faktiskt osäker på om den låter mycket eftersom chipsetsfläkten (och kanske någon annan fläkt också) överröstar den.

Jag kör med stängd låda och har en Stacker med kylningen som ingår, alltså en 12 cm-fläkt fram, en likadan bak och en 8 cm-fläkt i taket. Jag har beställt en 4-in-3-grej till så att jag får ytterligare en 12-cm-fläkt fram. När den kommer (vilket tydligen dröjer) hoppas jag på att grafikkortet och chipsettet får lite mer luft. Jag återkommer med några bilder. Jag tyckte inte att jag fick till kabeldragningen ordentligt. Jag vet inte vad ni kommer att tycka.

Jag skall ställa tillbaka chipsetsfläktsinställningen så får vi se vad som händer med temperaturen. Jag återkommer.

Det där med spänningen till cpu:n var ju lite märkligt. Det kanske har med att jag inte har börjat peta i överklockningsinställningarna än att göra. Jag skall ta bilder på hur de ser ut, så kan vi se om vi har olika.

Permalänk
Hjälpsam

@agent.. Kika på detta
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=5534636...
Kör gfx kortet i sukundärslotten så kan du ha vilken block som helst som passa infästning utan att bry sig om GFX kortet

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem

Här är några bilder på datorn:
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/IMG_6786.jpg
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/IMG_6787.jpg
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/IMG_6788.jpg
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload7/IMG_6789.jpg

Biosbilder:
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload7/IMG_6792.jpg
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload7/IMG_6795.jpg

Med lite drygt 25 grader i rummet och chipsetsfläktsinställningen på standard (max efter 55 grader) ser det ut så här i Everest:
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload2/everest2.PNG

Edit: Jag installerade Winamp (den senaste Winamp Lite) nu. Det blev inga hack av att köra den samtidigt som sensorläget i Everest. Nu skall Winamp ut igen. Jag slutade gilla Winamp när version 3 kom.