Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khendon
*Ovanstående inlägg var #1197 i tråden*

Var det inlägg nr 1197, eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mårten C
Var det inlägg nr 1197, eller?

Ja

Edit:

Har nu talat lite med Acers support, och lite förvånande vill dom ha kvitto innan dom tar in datorn för reparation. Både förvånande och irriterande imo, med tanke på att det knappast finns särskilt mycket tvivel om att det är dom som har gjort datorn, och modellen inte är ett år gammal än. Dessutom det första datorföretaget jag varit i kontakt med någonsin som krävt kvitto för att reparera.

Hur som helst... någon som vet vad man ska skicka? Har en postförskottsfaktura från Dustin Home, duger den tros? Fick ju inte direkt med något annat.

Visa signatur

Give a man a fire and he'll be warm for a night. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khendon
Ja

Edit:

Har nu talat lite med Acers support, och lite förvånande vill dom ha kvitto innan dom tar in datorn för reparation. Både förvånande och irriterande imo, med tanke på att det knappast finns särskilt mycket tvivel om att det är dom som har gjort datorn, och modellen inte är ett år gammal än. Dessutom det första datorföretaget jag varit i kontakt med någonsin som krävt kvitto för att reparera.

Hur som helst... någon som vet vad man ska skicka? Har en postförskottsfaktura från Dustin Home, duger den tros? Fick ju inte direkt med något annat.

Varför ska du skicka in den? Värme?

Permalänk
Medlem

GiiX,

Har du provat det där med att klocka ner processorn för att få den att gå svalare? Typ sänkt Mhz:en eller dragit ner på volten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Varför ska du skicka in den? Värme?

Yes, den ska inte gå så varm som den gör helt enkelt. Ska ju kunna fungera även sommartid när det är varmt ute. Och såvitt jag förstår så ska ju Turion faktiskt vara en relativt sval processor, är väl halva poängen, så nånting är det som inte stämmer. Får se hur det går, skulle ju inte bli förvånad om jag får tillbaka den med samma problem efter att dom har startat den i en luftkonditionerad arbetslokal och noterat att den klarar boota utan att självantända

Men då får dom tillbaka den så många gånger som behövs. Skickade tillbaka en compaq-skärm 5 gånger för nåt år sedan, till slut fick jag en sprillans ny skärm av nyare modell. Tror dom tröttnade

nkl och ev. andra: Man ska ju iofs inte behöva sänka processorhastigheten. Har man betalt för 1.8GHz så ska den fungera felfritt i den hastigheten. Egentligen ska man ju inte behöva ändra volttalet heller. Verkar iofs som om det bara är jag o gix som har några direkta problem med värme, så får väl se om det hjälper med en runda hos acers service.

Visa signatur

Give a man a fire and he'll be warm for a night. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khendon
Yes, den ska inte gå så varm som den gör helt enkelt. Ska ju kunna fungera även sommartid när det är varmt ute. Och såvitt jag förstår så ska ju Turion faktiskt vara en relativt sval processor, är väl halva poängen, så nånting är det som inte stämmer. Får se hur det går, skulle ju inte bli förvånad om jag får tillbaka den med samma problem efter att dom har startat den i en luftkonditionerad arbetslokal och noterat att den klarar boota utan att självantända

Men då får dom tillbaka den så många gånger som behövs. Skickade tillbaka en compaq-skärm 5 gånger för nåt år sedan, till slut fick jag en sprillans ny skärm av nyare modell. Tror dom tröttnade

nkl och ev. andra: Man ska ju iofs inte behöva sänka processorhastigheten. Har man betalt för 1.8GHz så ska den fungera felfritt i den hastigheten. Egentligen ska man ju inte behöva ändra volttalet heller. Verkar iofs som om det bara är jag o gix som har några direkta problem med värme, så får väl se om det hjälper med en runda hos acers service.

Jag skickat ett mail till dom om problemet.

Kanske ska ringa för att det ska gå fortare?

Dom tar väl inte ut någon avgift för att felsöka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Jag skickat ett mail till dom om problemet.

Kanske ska ringa för att det ska gå fortare?

Dom tar väl inte ut någon avgift för att felsöka?

Gör dom säkert om dom inte hittar något fel. Men tjah, är det fel så är det, inte mer med det. Hittar dom inget skickar jag tillbaka, gnäller dom bussar jag KO på dom. Men skulle nog tro att det går bra. Kanske bara behövs mer än ett försök, misstänker att dom inte kollar så noga. Skärmen jag fick tillbaka 4 gånger hade exakt samma fel varje gång utom den tredje gången då jag fick tillbaka en annan skärm av helt fel (och sämre) modell.

Edit: Eller så kan ju förstås allting gå helt smärtfritt, dom fixar datorn (eller skickar ny, även om jag föredrar min nuvarande tillbaka) och alla lever lyckliga i alla sina dagar.

Visa signatur

Give a man a fire and he'll be warm for a night. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.

Permalänk
Medlem

Snart får jag min 5024. Liten fråga, vill gärna ha XP pro på datan istället för home. Kan man få nåt problem om man gör en cleaninstall? Läste nåt om att fläktstyrningen kunde flippa ur..

Lite OT: Vill nämligen ha remote desktop och det finns väl inte på xp home?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arnie
Snart får jag min 5024. Liten fråga, vill gärna ha XP pro på datan istället för home. Kan man få nåt problem om man gör en cleaninstall? Läste nåt om att fläktstyrningen kunde flippa ur..

Lite OT: Vill nämligen ha remote desktop och det finns väl inte på xp home?

Du kan använda remote desktop i home. Men bara att ansluta till andra datorer.. Som t.ex din stationära kan du styra ifrån 5024an. Så gör jag och det funkar väldigt bra om man har stationära kopplad till stero anläggningen t.ex

EDIT: Snart kommer guiden om hur du undervoltar din 5020 dator med hjälp av rmclock. Guiden är gjord av Leffex. Har ni någon guide ni vill ha med så säg till.

Kan bara säga en sak om att undervolta prollen. FY FAN så bra det är. förut hade jag runt 78 grader i full load i prime. Nu har jag otroliga 65 grader! Så beroende på hur mycket man kan ställa ned volten så kan man tjäna många grader!
Denna "nyhet" kommer nog väldigt välkommet för de som har en 5024. (om det funkar lika bra på de datorerna vill säga.)

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrDuM
Du kan använda remote desktop i home. Men bara att ansluta till andra datorer.. Som t.ex din stationära kan du styra ifrån 5024an. Så gör jag och det funkar väldigt bra om man har stationära kopplad till stero anläggningen t.ex

Ah, skönt. Då slipper jag dra in pro på den. Såvida det inte är nåt jag kommer sakna.

Permalänk
Medlem

Hmm, ändrade volttalet från 1.450 till 1.250 och den blev onekligen kallare. Verkar hamna nånstans runt 67 grader nu i full load. Nästan så man funderar på att strunta i att skicka tillbaka den till Acer. Frågan är bara om det är stabilt... kanske skulle köra 3DMark05 i några timmar och se vad som händer.

Visa signatur

Give a man a fire and he'll be warm for a night. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khendon
Hmm, ändrade volttalet från 1.450 till 1.250 och den blev onekligen kallare. Verkar hamna nånstans runt 67 grader nu i full load. Nästan så man funderar på att strunta i att skicka tillbaka den till Acer. Frågan är bara om det är stabilt... kanske skulle köra 3DMark05 i några timmar och se vad som händer.

herregud vilken skillnad jag såg nu. drog upp volten till orginal och då brände prollen på i 84 grader!!! i 1.150 volt så är det 66 grader nu så.. man har mycket att spara

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem

skulle va skoj att se hur myket batteri tid man vinner på att undervolta när man tittar på divx eller dvd

Visa signatur

Tb 800 512 ecc ram 200 gb hdd
POWER BY MATROX
och en acer 5024 som är lite bättre;)

Permalänk
Medlem

Jag har gjort en snabb uppdatering av min recension: http://rijo.1go.dk/aceraspire5021/

Edit: bilderna verkar inte fungera, ska fixa det sedan...

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Medlem

Ja jäklar... körde 3DMark05 två gånger, först med 1.45 volt vilket gav cirka 79-80 grader konstant. Andra gången körde jag med 1.25 volt och blev orolig när inte fläkten drog igång omedelbart som den brukar, trodde jag hade råkat disabla den på nåt vis. Men efter hela första testet så sparkade den igång, och vad jag kan utläsa av MobileMeter-grafen låg den på cirka 66-67 grader under resten av testet. Sanslöst stor skillnad, ändå ingen större ändring i volttal. Enda jobbiga är att RMClock som jag använder verkar sno åt sig all kontroll över energisparfunktionerna, hade ju hunnit vänja mig med windows men nu får man väl försöka luska ut hur man ska ställa in det så bra som möjligt.

Edit: Om man nu bestämmer sig för att strunta i att skicka in datorn, vågar man ringa Acers support och säga att man har sänkt volttalet tros? Eller ska man försöka hitta på någon annan bra förklaring? Vet inte hur det är med garantier om man sänker volttalet och talar om att man har gjort det...

Visa signatur

Give a man a fire and he'll be warm for a night. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.

Permalänk

Är inte så insatt när det gäller undervoltning. Men förlorar man inte hastighet (Hz)??? Om man INTE gör det så är det skitbra, annars vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mårten C
Är inte så insatt när det gäller undervoltning. Men förlorar man inte hastighet (Hz)??? Om man INTE gör det så är det skitbra, annars vet jag inte.

Du förlorar ingen slags hastighet. Det är nog bara att tjäna i det här fallet. Batteritid t.ex vill man ju ha. kan nog få minst 3 h o 30 min nu vid vanlig surfning.

Kan ju meddela till alla att Leffex Undervoltnings / Klocknings guide nu finns upp på Acer 5020 hemsidan. Finns på guider. För er som inte vet hur man gör så är det bara att kika in där.

http://www.acer5020.info.se

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk

men om man stänger av RM Clock så används väl inte de volten längre?
Är det under Mangement -> Use P-Sate Transitions som jag ställer in vad den ska använda?

Permalänk
Medlem

Jepp, gör somsisåhär...

Adda en inställning med FID 4X, 1.0V och en FID 8X, 1.25V. Sen kan du ju välja lite som du vill när det gäller Performance/Power profiles. Jag har automatic management på AC Profile, vilket gör att processorn throttlar beroende på behov. Sen har jag Minimal som battery profile, så den alltid går i 800MHz när sladden är urdragen. Den byter profil automatiskt när du stoppar i eller tar ur laddaren. Kan även byta enkelt genom att högerklicka på tray-ikonen och välja en profil i menyn som dyker upp.

Går nog lägga till fler PST's, 5X, 6X etc, men har inte direkt något behov av det själv.

Edit: Inte direkt kollat nåt på Advanced-tabben, verkar funka bra som jag har det inställt nu och det är allt jag begär Ska bli intressant att se skillnaden i batteritid med mina inställningar som är något högre än de i guiden.

Edit2: Ser nu att du har en 1.8GHz, så då ska du förstås inte använda 8X som det högre värdet, utan 9X. Fast det kanske du räknat ut på egen hand vid det här laget ^^

Visa signatur

Give a man a fire and he'll be warm for a night. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrDuM
Du förlorar ingen slags hastighet. Det är nog bara att tjäna i det här fallet. Batteritid t.ex vill man ju ha. kan nog få minst 3 h o 30 min nu vid vanlig surfning.

Man måste förlora i effekt om man sänker spänningen till CPU:n. Eftersom Ohm:s lag säger att P=U*I (effekt=spänning*ström) så måste antingen effekten på processorn minskas eller strömmen ökas. Ökar strömmen så minskar batteritiden.

OffT: Volt är spänning, inte volttal eller volten. Hz (alt. MHz) är frekvensen, inte hastighet eller MHz:en.

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RiJo
Man måste förlora i effekt om man sänker spänningen till CPU:n. Eftersom Ohm:s lag säger att P=U*I (effekt=spänning*ström) så måste antingen effekten på processorn minskas eller strömmen ökas. Ökar strömmen så minskar batteritiden.

OffT: Volt är spänning, inte volttal eller volten. Hz (alt. MHz) är frekvensen, inte hastighet eller MHz:en.

Man förlorar effekt, men i form av värme. Tror jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mårten C
Man förlorar effekt, men i form av värme. Tror jag.

Jo, den mesta energin man förlorar är antagligen i värme som du säger (vilket är mycket bra!)...

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk

Sitter på farsans 5024 och är nöjd!
Allt fukar utan trubbel, BF2 flyter då iaf.
Demon gör det iaf, men det är väll ingen skillnad?

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RiJo
Man måste förlora i effekt om man sänker spänningen till CPU:n. Eftersom Ohm:s lag säger att P=U*I (effekt=spänning*ström) så måste antingen effekten på processorn minskas eller strömmen ökas. Ökar strömmen så minskar batteritiden.

OffT: Volt är spänning, inte volttal eller volten. Hz (alt. MHz) är frekvensen, inte hastighet eller MHz:en.

Förlorar ingen prestanda, oavsett hur mycket effekt du nu kan tänkas förlora. Och o ja, så fullständigt acceptabelt det är att tala om hastighet i samband med klockfrekvens. Har det varit i åratal nu, trots att processorn inte direkt förflyttar sig sådär väldigt mycket fortare i 1000 svängningar per sekund än 500

Edit: Och mmm, jag kan mycket väl säga att jag sänkt volttalet. Det är ett tal och det är sänkt. Och jag säger så trots att även jag läste fysik i högstadiet.

Visa signatur

Give a man a fire and he'll be warm for a night. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khendon
Förlorar ingen prestanda, oavsett hur mycket effekt du nu kan tänkas förlora.

Håller inte riktigt med om det. Oavsett hur mycket effekt man kan tänkas förlora... Om du förlorar all effekt, CPU:n förbrukar 0W, har du fortfarande samma prestanda? Minskar du effekten så minskar prestandan. Kanske inte till en början (då effekten som förbrukas mestadels går till värme), men när man kommer till den gräns för vad processorn kräver.

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RiJo
Håller inte riktigt med om det. Oavsett hur mycket effekt man kan tänkas förlora... Om du förlorar all effekt, CPU:n förbrukar 0W, har du fortfarande samma prestanda? Minskar du effekten så minskar prestandan. Kanske inte till en början (då effekten som förbrukas mestadels går till värme), men när man kommer till den gräns för vad processorn kräver.

Ja, givetvis förlorar du prestanda om du får processorn att sluta fungera Men hela syftet med bärbara processorer är väl trots allt att försöka spara in på energiåtgång utan att tappa prestanda. Och när man gör marginella sänkningar i spänning så blir det i praktiken ingen skillnad i prestanda, trots att effekten minskar.

Visa signatur

Give a man a fire and he'll be warm for a night. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khendon
Ja, givetvis förlorar du prestanda om du får processorn att sluta fungera Men hela syftet med bärbara processorer är väl trots allt att försöka spara in på energiåtgång utan att tappa prestanda. Och när man gör marginella sänkningar i spänning så blir det i praktiken ingen skillnad i prestanda, trots att effekten minskar.

Det var det svaret jag väntade på. Självklart vill man ju att processorn ska dra så lite ström som möjligt och ändå behålla prestandan

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RiJo
Håller inte riktigt med om det. Oavsett hur mycket effekt man kan tänkas förlora... Om du förlorar all effekt, CPU:n förbrukar 0W, har du fortfarande samma prestanda? Minskar du effekten så minskar prestandan. Kanske inte till en början (då effekten som förbrukas mestadels går till värme), men när man kommer till den gräns för vad processorn kräver.

Du har EXAKT samma prestanda om du undervoltar en CPU. Anledningen till att en CPU körs med en viss spänning är att den ska vara stabil. När tillverkaren bestämmer vilken spänningen en CPU ska köras med försöker de givetvis sätta den så lågt som möjligt, men eftersom det finns en del individuella skillnader mellan en CPU och en annan så sätts spänningen också med ganska stor marginal.

Du får samma prestanda med en undervoltad CPU, det som man dock kan råka ut för är stabilitetsproblem. Därför måste man noggrant testa sin dator med div stailitetstester om man undervoltar CPU:n.

Permalänk
Medlem

Är dom senaste ljuddrivarna fortfarande knastriga?? Om inte, vad tankar man dom?

Permalänk
Medlem

Har nu bestämmt mig för att beställa 5024an =D
Blir nog imorgon ..