Permalänk
Medlem

Prestandaboost eller inte?

Tja!

Har inget bättre för mig såhär på måndagsaftonen så jag tänkte fråga er om det blir märkbart snabbare i windows-miljö, te x photoshop och sådant om man byter från:

P4 3.0Ghz "Northwood" ---> Athlon64 3700+ "San Diego"
Asus P4P800-VM ---> DFI Lanparty Ultra-D nForce4
Hitachi Desktar IDE 250GB ---> Samsung SP250GB NCQ S-ATA2
1250Mb minne (256Mb Kingston Value+A-Data 1024Mb) ---> G. Skill Dual Channel F1 2x512Mb
FX5950Ultra ---> 7800GT

Visst blir det boost i spel såklart, men övrigt?

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem

Re: Prestandaboost eller inte?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sobe
Tja!

Har inget bättre för mig såhär på måndagsaftonen så jag tänkte fråga er om det blir märkbart snabbare i windows-miljö, te x photoshop och sådant om man byter från:

P4 3.0Ghz "Northwood" ---> Athlon64 3700+ "San Diego"
Asus P4P800-VM ---> DFI Lanparty Ultra-D nForce4
Hitachi Desktar IDE 250GB ---> Samsung SP250GB NCQ S-ATA2
1250Mb minne (256Mb Kingston Value+A-Data 1024Mb) ---> G. Skill Dual Channel F1 2x512Mb
FX5950Ultra ---> 7800GT

Visst blir det boost i spel såklart, men övrigt?

Kan det bli. Fräsh disk (formaterad), uppdaterad windows och uppdaterade drivrutiner kan göra underverk vad det gäller prestanda i windows. Men du får absolut ingen prestandavinst i windows om du uppdaterar grafikkort. Prestandaskillnad lika med noll i windows om man tänker bara på byte av grafikkort. Vad det gäller Photoshop vet jag inte. Där är det tex CPU som till stor del avgör hur snabbt olika filtrar arbetar. Kan tänkas att grafikkort kan i vissa lägen vara av betydelse men om jag ska svara snabbt så säger jag nej. Om du inte spelar blir bytet av grafikkort helt meningslöst. Du får ett grafikkort som antagligen låter mer och så men du märker noll skillnad i windows.
Så om du inte spelar kan det räcka med byte av hårddisk. En fräsh disk och allting uppdaterat och disken defragmenterad då blir det definitivt skillnad.

Visa signatur

A64Clawham3400+, K8N4E, nForce4 2X1GB-XMS400C2..Gainward 7800GT CreativeXFIMusic&Sennheiser555..NEC991SB..Raptor&Seagate..
HauppaugeNova-T..8 MBit Telia..Antec550. WinXPsp2-32bit

Permalänk
Medlem

I fallet Photoshop så vill du ha så snabb processor och så mycket minne som möjligt. Grafikkortet har inte så stor roll då det inte behöver jobba i 3d-läge (rätta mig om jag har fel).

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem

Du kommer att fåd et snabbare om du byter allt förutom graffekortet om du nu bara ska arbeta i photoshop och liknande. Men om du ska spela så bör du även byta graffekort.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

dock skulle 2gb billigt minne göra större skillnad. tex. a-data på db för 1500:-

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

En SATA disk gör enorm skillnad i Windowsmiljö.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia