Permalänk
Medlem

Okänt fel.

Hej! (Visste inte var jag skulle posta detta...)

Jag har då ett väldigt jobbigt problem med min burk och det började med mitt förra grafikkkort ( Asus X800XL 256 som när jag satt och spelade började visa rutor över hela skärmen i många olika färger. Jag skickade in kortet till Komplett.se och fick då ett nytt kort (Powercolor X1800XT 512) men nu är det ändå problem.

Här kommer en lista om vad som är krångel och vad som testats m.m.:

1. Vid uppstart så visas moderkortsloggan i alla möjliga färger, då den egentligen ska vara Svart-Vit/Silver.

2. Windows fungerar väldigt dåligt; Helt ny formaterad hårddisk och installlation av drivrutiner går inte så jätte bra. Efter att jag installerat ljudet från moderkortsskivan så startas datorn om men när Windows börjar ladda så startar datorn om sig själv.

3. Skärmen blinkar till ibland, ungefär som när man byter kanal på gamla tv-apparater, medan Windows håller på att startas.

4. När jag startade Oblivion tidigare (förra veckan) så startades spelet och sedan la det av och datorn låste sig.

Har testat att byta hårddisk, ta ut minnerna och köra ett å ett. Men problemet kvarstår.
Har kopplat bort allt förutom Graffe - minne - cpu. Felet kvarstår.
Har testat detta grafikkort i en annan dator och det fungerar som det skall.

Moderkortet har varit på besök hos Komplett men dom hittade inget fel på det.

Saker: Msi K8N Neo4-F, 1gb Crosair, Amd 64 3500+, Powercolor X1800xt 512, Wd Sata 320gb, Q-tec 500w

Tack på förhand! //Basse

Visa signatur

Amd 64 3500+, MSI K8N NEO4, 2x 512 Corsair, Powercolor X1800XT 512mb Pci-E

Permalänk
Medlem

jag ser problemet!.. nätaggregatet!.. Q-tec .. prova med ett annat.. är misstänkt på det! .. låna ett agg av en kompis och prova. eller om du har ett liggandes.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Har nu testat med ett annat nätagg. Därimot ett 300W Q-tec istället för 500W.
Samma problem...
Någon som har Någon idé? Alla tips är välkomna.

Visa signatur

Amd 64 3500+, MSI K8N NEO4, 2x 512 Corsair, Powercolor X1800XT 512mb Pci-E

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rukas
Har nu testat med ett annat nätagg. Därimot ett 300W Q-tec istället för 500W.
Samma problem...
Någon som har Någon idé? Alla tips är välkomna.

Samma tips igen.. ett 300W agg är på tok för litet för ditt system.. spec. ett qtec. har du ingen vän som har ett agg?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Jo vet att det är klent som satan...
Men vad behövs 4-500w?
jag har dessutom inte lust att lägga ut en massa pengar på något som Kanske inte är fel. Och polarna har ingen koll alls på vad dom har för aggs.

Visa signatur

Amd 64 3500+, MSI K8N NEO4, 2x 512 Corsair, Powercolor X1800XT 512mb Pci-E

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rukas
Jo vet att det är klent som satan...
Men vad behövs 4-500w?
jag har dessutom inte lust att lägga ut en massa pengar på något som Kanske inte är fel. Och polarna har ingen koll alls på vad dom har för aggs.

Nej, jag förstår ditt dilemma.. Men det är det enda felet jag kan tänka mig efter vad du testat.. Det eller moderkortet, men det ska ju vara ok så! ..

edit: ett 400W kvalitéts agg ska räcka.. tror det är X1800 som kräver minst 350W.. nåt av dom bättre är det iaf .. Vet en polare som brände sitt 300W shuttle nätagg med ett sånt kort.. hur det nu gick till.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rukas
Jo vet att det är klent som satan...
Men vad behövs 4-500w?
jag har dessutom inte lust att lägga ut en massa pengar på något som Kanske inte är fel. Och polarna har ingen koll alls på vad dom har för aggs.

grejen med q-tec är att större delen av alla nätagg har någon form av problem. Spelar ingen roll om du har 500W, antagligen ger agget en ojämn strömförsörjning (eller liknande) som skapar instabilitet.

Visa signatur

CoolerMaster Centurion 532 | Tagan 430W EC | DFI LP UT NF4 Ultra-D | AMD64 3700+ SD BN @ 2915Mhz (Zalman CNPS7000B-Cu) | 2x512MB Kingston DDR400 | Asus Radeon X850PRO PCI-E (Zalman VF700-Cu) | 280GB IDE HDD | SuperPI 29s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av addebosse
grejen med q-tec är att större delen av alla nätagg har någon form av problem. Spelar ingen roll om du har 500W, antagligen ger agget en ojämn strömförsörjning (eller liknande) som skapar instabilitet.

Mhm..
Kan ni ge något tips på några bra nätagg? Helst inte för dyra saker...

Visa signatur

Amd 64 3500+, MSI K8N NEO4, 2x 512 Corsair, Powercolor X1800XT 512mb Pci-E

Permalänk

Behöver du något och billigt och bra borde nog detta fungera: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311011

Har en kompis som kör med ett sånt och med ungefär likadana delar som du har..

Vill du satsa på ett riktigt kvalitétsagg är något i den här stilen otroligt prisvärt:http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310017
Men smakar det så kostar det

Visa signatur

CoolerMaster Centurion 532 | Tagan 430W EC | DFI LP UT NF4 Ultra-D | AMD64 3700+ SD BN @ 2915Mhz (Zalman CNPS7000B-Cu) | 2x512MB Kingston DDR400 | Asus Radeon X850PRO PCI-E (Zalman VF700-Cu) | 280GB IDE HDD | SuperPI 29s

Permalänk

Som alltid annars och denna tråd är inget undantag så har dom flesta för sig att det räcker att enbart titta på hur många watt ett nätagg klarar av att leverera eller vad det utger sig för att leverera....

Ni har alla helt fel, det enda som är viktigt är hur många ampere som nätagget klarar av att leverera. Till ATI:s kort i serierna X1800 och X1900 är kravet att nätagget klarar av att ge minst 30A intermittent dvs vad nätagget klarar av att ge ut hela tiden, inte bara under en kort tidsperiod.

Nätaggen som Addebosse här ovan hänvisar till är bra exempel på två medelmåttiga nätagg, det billigare klarar av att ge 31.6A och det dyrare kvalitetsagget klarar av 30A precis...

Som sagt stirra er inte blinda på vad tillverkaren anger som max effekt, kolla in vad specen säger vad nätagget verkligen klarar utav. Tagan agget utger sig för att vara ett agg på 480W men i själva verket klarar det bara av ca 360W...

Det är riktigt riktigt dåligt och dessutom är det riktigt dyrt för den klena effekten.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk

Jaha ja. Så du menar alltså att NorthQ-agget inte skulle orka driva ett X1800?

Visa signatur

CoolerMaster Centurion 532 | Tagan 430W EC | DFI LP UT NF4 Ultra-D | AMD64 3700+ SD BN @ 2915Mhz (Zalman CNPS7000B-Cu) | 2x512MB Kingston DDR400 | Asus Radeon X850PRO PCI-E (Zalman VF700-Cu) | 280GB IDE HDD | SuperPI 29s

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av addebosse
Jaha ja. Så du menar alltså att NorthQ-agget inte skulle orka driva ett X1800?

Det går säkert men stabilt blir inte det systemet och det finns fler än ett inlägg om märkliga fel som kan uppstå här på detta forum som med stor säkerhet har med dåliga nätagg att göra...

Det finns inga billiga bra nätagg, bland det bästa man kan köpa är Antec Phantom, framförallt är 350 wattaren mycket bra.

I mikrodatorns jämförande test förra året kom den på en överlägsen första plats... Inte dåligt för ett nätagg som inte har någon fläkt!

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Som alltid annars och denna tråd är inget undantag så har dom flesta för sig att det räcker att enbart titta på hur många watt ett nätagg klarar av att leverera eller vad det utger sig för att leverera....

Ni har alla helt fel, det enda som är viktigt är hur många ampere som nätagget klarar av att leverera. Till ATI:s kort i serierna X1800 och X1900 är kravet att nätagget klarar av att ge minst 30A intermittent dvs vad nätagget klarar av att ge ut hela tiden, inte bara under en kort tidsperiod.

Nätaggen som Addebosse här ovan hänvisar till är bra exempel på två medelmåttiga nätagg, det billigare klarar av att ge 31.6A och det dyrare kvalitetsagget klarar av 30A precis...

Som sagt stirra er inte blinda på vad tillverkaren anger som max effekt, kolla in vad specen säger vad nätagget verkligen klarar utav. Tagan agget utger sig för att vara ett agg på 480W men i själva verket klarar det bara av ca 360W...

Det är riktigt riktigt dåligt och dessutom är det riktigt dyrt för den klena effekten.

VI har inte alls fel.. Klart man inte stirrar sig blint på watt-talet då många tillverkare fuskar med sånt.. t.ex Q-tec .. därför jag sade att ett 400w kvalitéts agg nog skulle klara av det då dom förmodligen inte fuskar.. Men jag råder honom ändå att kolla specsen innan.. man vet aldrig.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Hej igen.
Det har gått ett tag nu. Jag har fått tag på ett nytt nätagg. Ett Hiper 525W - enligt försäljaren på Webhallen ett väldigt bra agg.
Kom hem - Packade upp - Monterade - Startade - Samma fel.

Några andra tips? Snart får hela burken åka in på service. Börjar tamefan bli förbannat trött på att skiten inte fungerar. Har varit utan dator sedan Veckan innan Sportlovet. (v.8)

Tack på förhand/ Basse

Visa signatur

Amd 64 3500+, MSI K8N NEO4, 2x 512 Corsair, Powercolor X1800XT 512mb Pci-E

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rukas
Hej igen.
Det har gått ett tag nu. Jag har fått tag på ett nytt nätagg. Ett Hiper 525W - enligt försäljaren på Webhallen ett väldigt bra agg.
Kom hem - Packade upp - Monterade - Startade - Samma fel.

Några andra tips? Snart får hela burken åka in på service. Börjar tamefan bli förbannat trött på att skiten inte fungerar. Har varit utan dator sedan Veckan innan Sportlovet. (v.8)

Tack på förhand/ Basse

Kolla om det finns nyare bios till moderkortet som kanske löser dina problem?
Prova med ett annat grafikkort i din dator för att se om det funkar bättre?
Dra ner Memtest86 och kör det för att kolla om det är minnena som krånglar?
Prova att öka spänningen till minnena ett eller två hack och/eller vcore ett eller två hack för att se om systemet blir stabilare iaf även om startbilden är förvrängd vilket en del tydligen har problem med.

Permalänk
Medlem

Att q-tec ens finns kvar? Borde dom inte sluta tillverka sina produkter då dom lär skämmas?

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.