Permalänk

Vad ska man köpa för moderkort?

Jag skall köpa lite ny hårdvara och funderar över vad för moderkort man skall välja.
resterande hårdvara ser ut ungefär såhär.

Athlon64 3200+
Kingston Dual Channel 2x512 MB PC3200
ATI Radeon X800GTO Ultimate

Hade tänkt detta moderkort: Asus A8R-MVP Men finns det bättre inom samma prisklass? hellst på shg.biz Jag tänkte nämligen beställa därifrån.

Visa signatur

1: AMD 64 3200+ - x800 - 530gb sata
2: P4 1.6 - 9500np - 520gb
"Trying is the first step towards faliure"

Permalänk

moderkortet är ett helt ok kort. men kan vara lite knepigt att få igång ordentligt. när det väl fungerar är det superstabilt. överklockningen är inte rolig dock. har kört uppemot 290 men får inte cpun stabil där pga strömförsörjningen... också minnesklock är träligt.

en del som klagar på RAID och onboard audio också. hade dock inga problem med raid men har inte testat ljudet...

om något av detta verkar besvärligt så välj ett nf4 utlra istället. asus a8n-e eller abit k8n ultra. det är beprövat och bra

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd att läsa ifall man funderar att beställa något från SHG
- http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=55669...

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
moderkortet är ett helt ok kort. men kan vara lite knepigt att få igång ordentligt. när det väl fungerar är det superstabilt. överklockningen är inte rolig dock. har kört uppemot 290 men får inte cpun stabil där pga strömförsörjningen... också minnesklock är träligt.

en del som klagar på RAID och onboard audio också. hade dock inga problem med raid men har inte testat ljudet...

om något av detta verkar besvärligt så välj ett nf4 utlra istället. asus a8n-e eller abit k8n ultra. det är beprövat och bra

Hur menar du "knepigt att få igång"? Probs med drivisar eller? Jag skulle vilja ha det moderkortet pga att det är passivtkylt på det och jag har ingen lust o börja byta kylare på ett helt nytt kort. Mitt system skall vara så tyst som möjligt. Hmmm det är ju en enda jä_la djungel av kort.

Visa signatur

1: AMD 64 3200+ - x800 - 530gb sata
2: P4 1.6 - 9500np - 520gb
"Trying is the first step towards faliure"

Permalänk

ok kollat på något nF4 SLI? kanske känns meningslöst när du tänkte köpa ati.

alltså, det kändes som jag fick igång mitt med tur hehe... moderkortet har lite strul med IRQ-tilldelning. orkar man pilla lite i bios så löser man det med.

Permalänk

Hmm vill ha det så enkelt som möjligt. Men det måste som sagt vara tyst. Jag har ju inge behova av crossfire så det är igentligen onödigt.. Men har ni nå konkreta tipps så skulle det vara possitivt.

Visa signatur

1: AMD 64 3200+ - x800 - 530gb sata
2: P4 1.6 - 9500np - 520gb
"Trying is the first step towards faliure"

Permalänk

kollat på abit ax8? enkelt stabilt och utan fläkt. inga konstigheter alls. inget prestandamonster men det lär ju inte handla om något märkbart.

Permalänk

Hmm har beställt och det blev ett asus a8r-mpv.. Hoppas att den funkar bra.. jag gillar asus...

Visa signatur

1: AMD 64 3200+ - x800 - 530gb sata
2: P4 1.6 - 9500np - 520gb
"Trying is the first step towards faliure"