Permalänk
Medlem

Datorn vägrar visa bild

Hej!

Skriver denna tråd för en kompis räkning. Han köpte nyligen ett gäng komponenter och byggde ihop sin första dator. När man trycker på knappen startar alla fläktar, hårddisken brummar, etc. Problemet är att den inte visar någon bild. Jag hade själv ett liknande problem p g a att jag satt minnena på fel sätt. Men det verkar inte vara problemet i det här fallet.

Datorns konfiguration lyder som följer:

Moderkort: Asus P5W DH Deluxe

RAM-minne: Corsair TWIN2X 6400 DDR2
Processor: Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz

Grafikkort: Gainward GeForce 7950GT 256MB

Nätaggregat: NorthQ 4001EXT, Silent ATX 400W
Hårddisk: Samsung SpinPoint P120 250GB

Jag kan inte hitta några klara kompabilitetsproblem. När man trycker på startknappen tänds inte heller tangentbordets dioder. Skulle vara kanon om någon har någon lösning på det här.

Tack på förhand,
antennen

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM

Permalänk

Re: Datorn vägrar visa bild

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antennen
Hej!

Skriver denna tråd för en kompis räkning. Han köpte nyligen ett gäng komponenter och byggde ihop sin första dator. När man trycker på knappen startar alla fläktar, hårddisken brummar, etc. Problemet är att den inte visar någon bild. Jag hade själv ett liknande problem p g a att jag satt minnena på fel sätt. Men det verkar inte vara problemet i det här fallet.

Datorns konfiguration lyder som följer:

Moderkort: Asus P5W DH Deluxe

RAM-minne: Corsair TWIN2X 6400 DDR2
Processor: Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz

Grafikkort: Gainward GeForce 7950GT 256MB

Nätaggregat: NorthQ 4001EXT, Silent ATX 400W
Hårddisk: Samsung SpinPoint P120 250GB

Jag kan inte hitta några klara kompabilitetsproblem. När man trycker på startknappen tänds inte heller tangentbordets dioder. Skulle vara kanon om någon har någon lösning på det här.

Tack på förhand,
antennen

Säkerligen en av alla dessa extra strömkablar till moderkort eller grafikkortet som ni har glömt att koppla in. Kolla manualen om nin är osäkra på vilka det är.

Permalänk
Medlem

instämmer, exakt detta som brukar hända när inte p4 kabeln är ikopplad

Permalänk
Medlem

Detta hände mig då mitt moderkort var defekt men testa ovanstående förslag först går det inte då prova moderkortet och grafikkortet i annan dator.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 @ 4005 | True 120 Extreme | 2*2048 Corsair Xms2 6400 5-5-5-18 @ 891 | Asus P5Q Deluxe | HD 4850 @ 700/1100 accelero S1 Rev 2 | P180B | corsair HX 520w

Permalänk
Avstängd

detta hände mig då min tuniq tower kortslöt moderkortet på ngt vis.
samma symptom som att den gick i gång, det hörde man, men ingen bild.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Testa att köra minnena i andra slottar och eller testa dem ett åt gången, har själv varit med och felsökt en ny burk med, inte exakt men, samma serie moderkort och detta löste problemet med att starta burken.
Värt att prova säger jag.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basep
Testa att köra minnena i andra slottar och eller testa dem ett åt gången, har själv varit med och felsökt en ny burk med, inte exakt men, samma serie moderkort och detta löste problemet med att starta burken.
Värt att prova säger jag.

Har provat allt (det du nämnde + lite till), men som sagt så försvann problemet då jag tog av min tuniq tower.
Lite synd, den kylde riktigt bra..

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Jag var och hjälpte honom idag. Minnena var felaktigt isatta och processorkylaren satt löst. Detta gjorde att datorn stängde av sig själv efter ett par minuter. När vi sedan skulle testa den efter att vi skruvat ihop den uppstod det "artifakter" på skärmen, konstiga fyrkanter och muppade färger. BIOS var knappt tydligt nog att läsas. Jag antar att det är grafikkortet som gett upp?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM

Permalänk

minnena lär ju vara sprängda om ni försökt starta dem fel i satta haha.
inte konstigt ni får en lurig bild

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem

de satt inte i bak och fram, mer låg i slotsen ; ). De var aldrig nerpressade så jag tvivlar på att de fick ström över huvud taget(?). Kan korrupta minnen orsaka artifakter?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM

Permalänk

Om den vägrar vill den nog bara inte. Själv tror jag att det är nåt fel som gör att den inte kan visa bild, men jag kan ha fel.

Visa signatur

Deltahead - Don't move to Finland

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaktusagent
Om den vägrar vill den nog bara inte. Själv tror jag att det är nåt fel som gör att den inte kan visa bild, men jag kan ha fel.

What?! Att det är fel har jag förstått, men vi har faktiskt bild om än dock muppad. Artefakter kanske är fel ordval. Men det är näst intill oläslig text i BIOS ska ta och skicka en bild imorn, annan skärm hjälpte inte och det blev så efter en omstart.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM

Permalänk
Medlem

Här är bilder tagna på skärmen så ni får se hur det ser ut i BIOS:

http://www.sendspace.com/file/bk5ufe grafikkorts problem?
(rar filen består av 4 bilder)