Permalänk
Medlem

Pollen is back

Tjena!
Sommaren är här igen och allt är jätteskönt...

Förutom den ständiga pollen som jag stör mig över varje år utan att orka göra något speciellt åt. Men iår ska jag försöka klara mig undan; rinnande och irriterande ögon, snuva och irritation i halsen.

Därför ber jag er swecare att ta ge mig nåra råd och tips hur ni handskas med pollen. Just nu består min (nästan obefintliga) medicinering av läkemedlet zyrlex (men det verkar inte fungera så bra).

Så bomba mig med förslag så jag kan njuta av sommaren.

//DiDu

Visa signatur

"DiDu Tar Dig"

Permalänk
Medlem

Förra året fanns det tabletter med namnet Acura, tror de kom från Nordic Drugs, som till skillnad från många andra mediciner faktikst funkade för mig.
I år har Apoteket (i alla fall det lokala) kastat ut dessa och ersatt dem med endast de absolut dyraste modellerna.
Vilket stör mig då de dyra fina Clarityn inte funkar för mig.

Så, om du kan hitta Acura någonstans, testa dem. De funkade för mig

Permalänk
Hedersmedlem

Även jag lider utav pollenallergi. Tycker dock att inget av de medicineringar som jag har testat fungerar. Som tur är får jag inga svullna ögon utan mina reaktioner är rinnande näsa, nysningar och kan känna mig allmänt trött (vilket iofs är tillräckligt). De jag har testat som kanske fungerar på dig är:

Acura
Cetirizin
Kestine (enda man kan köra med dubbel dos)

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk

Åh, bara inte jag som drömmer om gräsbränder.

Så vitt jag vet är Zyrlex, Acura och Cetirizin precis samma sak.
Tar Cetirizin nu (tror jag), och det verkar inte hjälpa. Annars har jag ögondroppar av märket Livostin. De fungerar iaf temporärt. Kyler ögonen mäkta skönt. <3

Inom de närmsta åren blir det iaf till att undersöka den där serien av sprutor som kostar typ 2700 eller så. Tänk om man kunde andas på sommaren. Helt otroligt.

Edit: Det finns ju en del olika sorters Cetirizin. Den jag tar nu är "Cetirizin Scand Pharm 10 mg".

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Medlem

Har också denna djävulens påfund. Har provat dom flesta produkterna på apoteket, senaste var Kestine. Fungerade i ca 1 gång sen hjälpte den inget mer. Dubblade dosen, ingen skillnad

Har provat nått nässpray för ca 150kr på apoteket, täppte igen näsan ännu mer. Tvingas andas med munnen ungefär hela sommaren, pga igenblockad näsa.
Nej idag får jag ta och ringa farbror doktor.

Permalänk
Medlem

Har nu varit och köpt Apoteket! Köpte "kestine" och "livostin". Och hell yeaah. Snuvan har försvunnit, ögonen e lite bättre och halsen känns inget alls.. Men ska man droga sig varje dag i 3 månader.. låter lite overkill.. vad var det för spruta ni snacka om, har hört om det där att vissa tar en spruta på hösten sen slipper man pollen. låter som ett värt köp.. kommer nog upp i 2300 med alla mediciner som behövs..

Vad är det för pollen ni lider av? Jag är gräspollen allergiker (kanske inte kan röka gräs då, har inte provat )

/DiDu

Visa signatur

"DiDu Tar Dig"

Permalänk
Medlem

Rinexin är kanon mot snuvigheten.

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem

har också den otroligt härliga pollenallergin.
Förr i tiden käkade jag zyrlex, det funkade okej ett tag.
Nu kör jag på någon nässpray, rhinocort, funkar sådär.
Bättre än inget, men jag blir mest snorig, kanske lite lite rinnig i ögonen i värsta fall.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Om ni får en remiss från vårdcentralen till Lung & allergikliniken på erat sjukhus så kan ni få behandling i form av hypersensibilisering eller vad det nu heter.

För björkpollen så finns det sprutorna som nån ovan pratar om. Om man tar dom med ett visst mellanrum i 3 år så kan man bli HELT immun mot det.

För gräspollen så finns det från och med i år även i tablettform (äts en gång per dag)!
Jag äter den medicinen nu och den heter Grazax. Det är samma princip som sprutorna, man får i sig en viss dos av allergernerna man inte tål så bygger kroppen succesivt upp ett försvar!

Första året nånsin som jag är i princip HELT fri från allergierna mina.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

OC&Burn

Låter ju helt underbart? kan man börja med Grazax redan idag? och är det receptbelagt? Lider så fruktansvärt av det hela. Hur länge har du använt medicinen? hade du mycket problem innan, ingen tabletter fungerade eller?

Tack på förhand.

Visa signatur

"DiDu Tar Dig"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OC&Burn
Om ni får en remiss från vårdcentralen till Lung & allergikliniken på erat sjukhus så kan ni få behandling i form av hypersensibilisering eller vad det nu heter.

För björkpollen så finns det sprutorna som nån ovan pratar om. Om man tar dom med ett visst mellanrum i 3 år så kan man bli HELT immun mot det.

För gräspollen så finns det från och med i år även i tablettform (äts en gång per dag)!
Jag äter den medicinen nu och den heter Grazax. Det är samma princip som sprutorna, man får i sig en viss dos av allergernerna man inte tål så bygger kroppen succesivt upp ett försvar!

Första året nånsin som jag är i princip HELT fri från allergierna mina.

Det låter mycket intressant. Skall helt klart kolla upp detta. Dels för de otroligt irriterande besvären plus att jag inte kan bära dygnet-runt-linser pga pollenallergin.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiDu
OC&Burn

Låter ju helt underbart? kan man börja med Grazax redan idag? och är det receptbelagt? Lider så fruktansvärt av det hela. Hur länge har du använt medicinen? hade du mycket problem innan, ingen tabletter fungerade eller?

Tack på förhand.

Jepp, jag blev den första i Umeå att testa den här medicinen. Det är som sagt receptbelagt så man måste få en remiss från vårdcentralen till lung & allergikliniken på sjukhuset för att få det genom dem.

Jag hade kliande ögon, rinnande näsa, nös 20ggr per dag osv. Använde mig av Kerstine osv som finns på apoteket men de gav bara en milt lindrande effekt. Nu mår jag riktigt bra!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Det låter mycket intressant. Skall helt klart kolla upp detta. Dels för de otroligt irriterande besvären plus att jag inte kan bära dygnet-runt-linser pga pollenallergin.

Det kostar en slant, men vi har ju högkostnadsskydd i sjukvården, så det är bara dyrt en gång, sen kan man hämta ut en hel del medicin under året utan kostnad. Så det enda jag ser som en nackdel är kostnaden. Men för min del så är det värt varenda krona då jag äntligen kan ligga ute på en gräsmatta och njuta av sommaren!

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jepp, jag blev den första i Umeå att testa den här medicinen. Det är som sagt receptbelagt så man måste få en remiss från vårdcentralen till lung & allergikliniken på sjukhuset för att få det genom dem.

Jag hade kliande ögon, rinnande näsa, nös 20ggr per dag osv. Använde mig av Kerstine osv som finns på apoteket men de gav bara en milt lindrande effekt. Nu mår jag riktigt bra!

Det kostar en slant, men vi har ju högkostnadsskydd i sjukvården, så det är bara dyrt en gång, sen kan man hämta ut en hel del medicin under året utan kostnad. Så det enda jag ser som en nackdel är kostnaden. Men för min del så är det värt varenda krona då jag äntligen kan ligga ute på en gräsmatta och njuta av sommaren!

...vågar man fråga vad priset ligger på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
...vågar man fråga vad priset ligger på?

Kikade på Grazax-kartongen nu, 100 piller gick på ~3000kr ;).
Man behöver ca 180/säsong som jag förstod det. Men då har man högkostnadsskyddet. Så nästa 100 jag hämtar ut blir gratis.

Tror jag betalade 1800kr eller nått vilket är max.

Står mer här: http://www.vardguiden.se/Article.asp?c=2974

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

kunde varit värre, själv resulterade värmeböljan i sämre sömn samt mkt sol = herpes, hatar att vara en av "bärarna".

även jag som officielt inte är pollen alergiker känner av när det är mkt skit i luften, många som jag känner och inte heller är det känner det oxå, sen skall man ju inte tala om dom som är alergiska

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Ett tips är att börja äta piller långt innan symptomen börjar. Jag har på senare år ätit tabletterna sen tidig maj även fast de riktiga problemen börjat i juni. Då har man det i systemet så att säga

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ett tips är att börja äta piller långt innan symptomen börjar. Jag har på senare år ätit tabletterna sen tidig maj även fast de riktiga problemen börjat i juni. Då har man det i systemet så att säga

Eller så försöker man få en remiss för hypersensibiliseringen eller vad det nu exakt heter, för att bli fri allergierna.... ;).

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Eller så försöker man få en remiss för hypersensibiliseringen eller vad det nu exakt heter, för att bli fri allergierna.... ;).

Jo, men eftersom jag e allergisk mot mycket, bland annat gräs och björk så är det sprutor som gäller. Och att åka och ta sprutor hela tiden är jobbigare än allergin blir ifall man konstant har tablett i sig Hade en kompis som tog sprutor, gud vad han rände på sjukan för de där sprutorna.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem

Fick Cetirizin, Budesonid nässpray och Emadin ögondroppar av doktorn igår, får se om dedär hjälper

Permalänk
Hedersmedlem

Cetirizin hjälpte inte mig, hoppas det fungerar bättre för dig. Nässprayen nyser jag bara mer av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har pollenallerigi och allergiastma. Jag har testat flera olika mediciner med inget tyck hjälpa. Mitt råd till dig är att du försöker ignonera och tänka på annat.

Min kompis (som också är allergiker) går och vaccinerar sig, skulle ta tre år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jo, men eftersom jag e allergisk mot mycket, bland annat gräs och björk så är det sprutor som gäller. Och att åka och ta sprutor hela tiden är jobbigare än allergin blir ifall man konstant har tablett i sig Hade en kompis som tog sprutor, gud vad han rände på sjukan för de där sprutorna.

Vet inte om du missade det, men mot gräspollen så finns det numer i tablettform istället som du kan äta hemma. Man slipper alltså sprutorna och sjukan!

Nu när jag äter det och får Aerius (vanlig receptbelagd medicin mot pollen) så känner jag inte av björken heller. Har inte behövt börja med sprutor mot björken tack vare gräspollentabletterna.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

själv käkar jag recepfria zyrlex, funkar bra
verkar inom 30-60 min om ja inte har helt fel

Permalänk
Medlem

OC&Burn: Intressant det där, låter helt klart som något jag borde prova.

Inga tabletter i värdlen hjälper för mig, har tagit kortison-spruta 2 gånger, hjälpte jättebra första gången men tyvärr inte alls året därpå.

Finns det några biverkningar från det där "vaccinet" som du käkar?

När måste man börja med det för att få någon effekt, antar att det är lite sent nu

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
OC&Burn: Intressant det där, låter helt klart som något jag borde prova.

Inga tabletter i värdlen hjälper för mig, har tagit kortison-spruta 2 gånger, hjälpte jättebra första gången men tyvärr inte alls året därpå.

Finns det några biverkningar från det där "vaccinet" som du käkar?

När måste man börja med det för att få någon effekt, antar att det är lite sent nu

Biverkningarna försvann efter ca 3-5 dagar, det kliar i munnen och på tungan osv. Man kan känna sig lite svullen i halsen. Men det är mest just när man tar tabletten och försvinner som sagt bara efter ett par dagar.

Man bör börja 3 månader innan pollensäsongen tror jag. Men kontakta läkaren redan nu. Bra att vara ute i god tid!

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Vet inte om du missade det, men mot gräspollen så finns det numer i tablettform istället som du kan äta hemma. Man slipper alltså sprutorna och sjukan!

Nu när jag äter det och får Aerius (vanlig receptbelagd medicin mot pollen) så känner jag inte av björken heller. Har inte behövt börja med sprutor mot björken tack vare gräspollentabletterna.

Jo jag såg det, jag menar bara att jag är allergisk mot hyffsat mycket, så jag kommer behöva sprutan eller ta samma tabletter jag tar nu. Och om jag laddar någon månad innan det börjar har jag väldigt milda symptom. Enda är väll att klippa gräs som ger ordentliga problem, men det behöver ja inte göra direkt

Det blir bättre och bättre för mig varje år, och jag tog bort polyper samt halsmandlar för något år sedan, och det förmildrar symptomen ytterliggare.

Men tack för tipset! kanske kollar upp det till nästa år!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska börja som kyrkovaktmästare på måndag, får se hur man överlever det

Permalänk
Medlem

Jag hade pollen i flera jobbiga år förr, riktigt irriterande pollen och ibland kunde jag inte hålla ögonen öppna. Dock bestämde jag mig att strunta i all medicin och helt enkelt försöka leva med det, jag gick ut så ofta jag kunde utan att ta någon allergimedicin och till min lycka fungerade det =/. Nu har jag ingen pollen längre, denna metod fungerade också för pälsdjursallergi och jag har verkligen ingen aning hur det ens kunde fungera, men det gjorde det :). Då min poäng med detta, försök inte överbelasta dig själv med piller hit och dit, din kropp Kommer att stöta bort det om du tar samma piller dag efter dag och gör det till en "rutin". Om jag var du skulle jag testa med att helt enkelt strunta i att ta piller ett tag, kanske har du samma tur som mig.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sanazin
Jag hade pollen i flera jobbiga år förr, riktigt irriterande pollen och ibland kunde jag inte hålla ögonen öppna. Dock bestämde jag mig att strunta i all medicin och helt enkelt försöka leva med det, jag gick ut så ofta jag kunde utan att ta någon allergimedicin och till min lycka fungerade det =/. Nu har jag ingen pollen längre, denna metod fungerade också för pälsdjursallergi och jag har verkligen ingen aning hur det ens kunde fungera, men det gjorde det :). Då min poäng med detta, försök inte överbelasta dig själv med piller hit och dit, din kropp Kommer att stöta bort det om du tar samma piller dag efter dag och gör det till en "rutin". Om jag var du skulle jag testa med att helt enkelt strunta i att ta piller ett tag, kanske har du samma tur som mig.

Det man gör när man tar hypersensibiliseringen är att man utsätter kroppen för koncentrerade doser av allergenerna man inte tål. Alltså exakt samma sak som du gjorde när du gick ut.

Men sen är det bra som du säger att utsätta kroppen för lite "skit". I och med att jag flyttade hemifrån så blev även jag av med min kattallergi pga att jag troligen levde betydligt "skitigare" än förr och nu har jag faktiskt 3 egna katter :).

Men att strunta i medicin tycker jag verkar dumt. Möjligtvis att vanliga Clarityn osv som man köper på apoteket är "onödiga", men att strunta i hypersensibiliseringen som bevisligen fungerar väldigt bra är bara dumt. Får man möjligheten av en läkare att påbörja denna behandling så ska man absolut ta den!

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Har testat alla piller, och det enda som verkligen funkar bra är Zyrlex men man blir så himla trött av det. Äter Singulair mot astma och pollen allergi just nu. Reseptbelagt men ändå funkar den inte hela tiden.