Permalänk
Medlem

Comhem - bra eller?

Har Telia DSL 2Mb och funderar på att byta.
Kostar mycket som fan, har lite strul med nät som börjat gå ner då och då, antagligen Telia/teleledningen, eller mitt uråldriga modem.

Tänkte att byter jag till Comhem 2Mb så sparar jag över 100kr/mån, får helt nytt nät med antagligen högre kvalitet (coax istället för tele), samt ett nytt modem.

Bra idé, eller är Comhem inte bra av nån anledning?

Tack

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Bra idé

Permalänk
Medlem

Hittar förresten inte ens nån info om modem följer med utan kostnad, eller om man får stå för det själv.
Vore kul om man fick router på köpet med då min börjar rasa, men det är nog ingen risk...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ett WebSTAR EPC2203 eller WebSTAR EPX2203 som du får med.

Engångsavgifter
Modem bindningstid 12 mån 1:-
Modem utan bindningstid 955:-

Permalänk

ASBR : är det före detta UPC så skulle jag kolla md grannarna. En del UPC nät i stockholm är ruskigt kassa. MIn kompis bor i Norsborg och kan knappt komma ut på nätet.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Ok, tack så mycket.
Kanske kör telefon där också, verkar ruskigt billigt ju.
Går nätet ner dör ju telefonen också, men man har ju mobil så man överlever nog...

Kollade med en polare som NOC'ar på Comhem och han såg inga anmälningar eller klagomål från min gatuadress så förhoppningsvis är det hyfsat ok ledningar. Skulle det va alltför risigt så kan man väl häva abonnemanget eller kräva skadestånd eller nåt antar jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja har du sedan någon bekant på NOCen hos comhem du kan ringa och klaga på när det blir fel så underlättar det ju Iofs skickar de bara tekniker på orts och områdesfel så är det rellaterat till din lägenhet vet han nog inte vad som behöver göras.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

vi bor i salem/rönninge, och har faktiskt en helt ok lina
dock i början var det massa "downtimes" istortsett hela tide
just vid "nergradering" (upp egentligen), fast upc var bra mkt bättre

får ut till 99,5% av våran lina 8/4.. ca 7.56/3.8x
dock är våran ping lite högre och ibland skyhöga:/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Ja har du sedan någon bekant på NOCen hos comhem du kan ringa och klaga på när det blir fel så underlättar det ju Iofs skickar de bara tekniker på orts och områdesfel så är det rellaterat till din lägenhet vet han nog inte vad som behöver göras.

Han slutar om en vecka dock

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
ASBR : är det före detta UPC så skulle jag kolla md grannarna. En del UPC nät i stockholm är ruskigt kassa. MIn kompis bor i Norsborg och kan knappt komma ut på nätet.

F.d UPC är ju klockrent :). Var iof som bäst när det bara var UPC.

Permalänk

Rambos_hier: Ja jag mena på att Comhem inte har fått uPc näten att fungera riktigt ennu.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
vi bor i salem/rönninge, och har faktiskt en helt ok lina
dock i början var det massa "downtimes" istortsett hela tide
just vid "nergradering" (upp egentligen), fast upc var bra mkt bättre

får ut till 99,5% av våran lina 8/4.. ca 7.56/3.8x
dock är våran ping lite högre och ibland skyhöga:/

Jag bor också där och har inget annat än problem nu.

Från tisdagskväll till igår vid lunchtid låg tele & bredband nere helt annars brukar modemet lägga av en sådär 3-4 gånger om dagen.

Blev värre efter att de varit i stationen och bytt grejer (sa de att de hade gjort i alla fall).

Jag skulle inte rekommendera comhem för det priset och allt arbete som man tvingas lägga ner om det börjar strula.

Det är ju kul för alla det funkar för men hur står felprocent har comhem igentligen???

Visa signatur

Sonata III Earthwatts 500w| Intel Core2Duo E6850 @ 3.5Ghz | Asus P5KC | Corsair XMS2-6400 DDR2 CL4 @ 880Mhz (4-4-4-12) | Gigabyte 460GTX 1GB @ 845Mhz | WD Raptor 74Gb | Samsung 160Gb Sata II | SB Audigy 2.......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alamartimo

Från tisdagskväll till igår vid lunchtid låg tele & bredband nere helt annars brukar modemet lägga av en sådär 3-4 gånger om dagen.

Blev värre efter att de varit i stationen och bytt grejer (sa de att de hade gjort i alla fall).

Jag skulle inte rekommendera comhem för det priset och allt arbete som man tvingas lägga ner om det börjar strula.

Det är ju kul för alla det funkar för men hur står felprocent har comhem igentligen???

Men vad händer då?
Alltså, vad säger dom?
Har du krävt någonting, eller dom lovat någonting?
Liksom, sådär kan man ju inte ha det utan att få ersättning känns det som, knappast nån längre tid iallafall.

Strula kan väl iofs ADSL också göra, nåt skumt fel på nån gammal kopparlina nånstans som ingen lyckas hitta, utan att det för den skulle är något generellt fel på ADSL eller aktuell leverantör. Mest att oturen kan va framme ibland.

Visa signatur

Permalänk

ASBR : Comhem bryr sig fan inte det tar kanske veckor innan dom fattar. Annars gör som jag tjata som fan att signalen är hit och dit gör egna tester då kan dom inte göra något annat en att skicka en tekniker. Du ska snacka saker som dom inte har en aning om helt enkelt.

Haft adsl innan aldrig haft strul . Med COmhem är det strul var och varranan dag trots 5 tekniker besök.

ärligt om en tekniker kommer hem till en säger att det är fel byter en sak och Säger " Jag vet inte om detta kommer att hålla" Dagen efter är nätet nere. Han snackade något om BAS näts fel. Och sedan så åkte han. Nätet gick som sagt ner ringer till Comhem och dom ska krångla till allt och skicka en ny ***** tekniker . Varför ?? Ring han som varit hoss mig ? han vet jue vart problemet ligger? tror inte det finns något som är mera instabilt en cabel internet.

Har du kass signal så får du typ stå ditt kasst att ditt nät inte har rätt signal när du bor i ett ny byggt hus!. Det skiter comhem i fullständigt. Brev efter brev man skickat då säger dom ops det var visst mycket höga ping tider. Men så länge din signal är OK så skiter dom i vilket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det så illa? Någon annan?

Visa signatur

Permalänk

Men du kan i alla fall alltid få ersättnig om något händer.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASBR
Men vad händer då?
Alltså, vad säger dom?
Har du krävt någonting, eller dom lovat någonting?
Liksom, sådär kan man ju inte ha det utan att få ersättning känns det som, knappast nån längre tid iallafall.

Strula kan väl iofs ADSL också göra, nåt skumt fel på nån gammal kopparlina nånstans som ingen lyckas hitta, utan att det för den skulle är något generellt fel på ADSL eller aktuell leverantör. Mest att oturen kan va framme ibland.

Tja jag bytte från ADSL som la av 3-4 gånger i månaden då jag tyckte det var för mycket samt att jag ville ha uploaden.
Nu ångrar jag det och hade gärna haft en förbindelse som BARA la av 3-4 gånger i månaden istället för som nu 3-4 gånger om dagen.

Vad som händer? Ja modemet slocknar bara och så försöker den ansluta igen utan att lyckas. Får dra ur allt kablage och pröva igen. 2-3 gånger brukar jag få göra så och det går det igång igen.

Ibland så slutar det bara att fungera utan att modemet startar om.
Då tappar jag IP-adressen och jag får inte tillbaks den.

Har lagt ner ungefär 40min till 1 timme varje dag nu i en månads tid.
De dagar jag varit hemma och upptäckt att det inte fungerar.
Varje gång har jag inte ringt då jag inte haft möjligheten då tele går via den här förbindelsen också. Mobilen använder jag inte till detta för det kostar redan tillräckligt som det gör och det är pengar som jag aldrig får igen. Så jag har skickat mail från jobbet dagtid. Har aldrig fått svar

Jag har fått nya modem, de har varit i stationen, de har avslutat massor av ärenden som status åtgärdat fast det inte varit klart och så har det pågått.

De säger att de inte kan ge ersättning så länge som de inte vet vad felet beror på.

Blir nog snart ARN så jag får bindningstiden hävd och ersättning för hela den här perioden jag haft Comhem och sen så säger jag upp skiten.

Visa signatur

Sonata III Earthwatts 500w| Intel Core2Duo E6850 @ 3.5Ghz | Asus P5KC | Corsair XMS2-6400 DDR2 CL4 @ 880Mhz (4-4-4-12) | Gigabyte 460GTX 1GB @ 845Mhz | WD Raptor 74Gb | Samsung 160Gb Sata II | SB Audigy 2.......

Permalänk
Medlem

Comhem är säkert bra för de som har turen att ha ett fungerande nät men får man problem så ska man inte räkna med att få snabb hjälp. Det är min erfarenhet i alla fall efter 1 månad utan internet funkat via comhem. Som tur är funkar mitt ADSL fortfarande, har inte vågat säga upp det än. Får nog nytt modem från comhem idag och hjälper inte det så blir det troligtvis tack å hej comhem.

Telia däremot är det sällan problem med för mig. Telia är dyrare man jag börjar förstå att Telia ändå är prisvärt. Kolla med grannarna om det funkat felfritt för dem, om inte så håll dig undan!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alamartimo

naaajs.. salembo:D
ajfan, låter inte bra:/.. ne att rekommendera dem gör inte jag heller
inte för det priset och sen allt skit man får om man signar up sig.

comhem står säkert för en hel del själva, och inte fan bryr dom sig
men "dom åtgärdar felen asap".. yea right..

tacka fan för upc:p..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky

lies! klart han vet.

and on another note, så skulle jag inte lita på vad razerrazer säger. han har någon sorts bisarr förmåga att överdriva/ljuga om saker till vansinnet, i synnerhet när det gäller upc / com hem.

Visa signatur

"well... whores will have their trinkets."

Permalänk

s0Ma : jasså det tror du du kan jue få komma hit och se på riktigt. Ring mig om en tid som passar // Mvh Martin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
s0Ma : jasså det tror du du kan jue få komma hit och se på riktigt. Ring mig om en tid som passar // Mvh Martin.

njae, rönninge ligger lite väl långt ut för min smak.

men vem vet, då kanske man kan få prova dina "20/20 som du får ut av dina 8/8"?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=666...

Visa signatur

"well... whores will have their trinkets."

Permalänk

s0Ma Det hade jag fel om det var mitt lan. min bärbara mätte det via lanet. annars skulle jag väll svarat på frågan om jag inte hade klantade fel ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När det funkar: billigt, snabbt, bra.
Vid problem: Kvittar nog vad för problem man har, från tekniska till faktura- eller vad som helst, det blir ett rent helsike. Comhem-supporten lyckas ALDRIG med NÅGONTING. Enastående inkompetens och slarv, helt enastående!

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi.....7800X3D.....Noctua D15.....64GB Kingston Fury Beast 6000MHz CL36.....Gigabyte Windforce 5080.....Corsair RM750X V2.....Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar.....Win 11.....Dell G3223Q 144Hz 4K IPS + Acer Nitro XV275KV IPS 4K 160Hz. Sig uppdaterad 2025-04-23.
Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Avstängd

Jo Comhems lina är bra, haft det i flera år i rad nu + att man får med modem + kablar osv, mkt bra kundservice också och dom har snabb leverans ++++++

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk

Aircut64 : va?
Då vet du inte mycket om Comhem :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Från det ena till det andra, är deras modem tysta?
Och då menar jag riktigt tysta, utan högfrekventa tjut eller annat som kan höras några meter bort på natten när allt är tyst.
Nån som har koll på det?
Mitt supergamla ADSL-modem har ett ganska högfrekvent otrevligt oväsen för sig nämligen....vore skönt att slippa det med.

Visa signatur

Permalänk

ASBR Deras modem låter absolut ingen ting.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Great, tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem

comhem hade ett gammalt modem förr i tiden som kunde tjuta men aldrig stött på det med de nyare modemen. Säkert 4år sedan jag uplevde att ett modem lät och alla sådana skall ivf garantibytas.

Kass på Stockholmsgeografin men någonstans i Sth har de haft en HEL del strul i F.D: UPCnätet senaste 1-2veckorna enligt deras NOC. Kanske gäller Salem då... det jobbades tydligen på iaf.

I comhemnätet är det sällan "större fel" numera, alltså sådant som berör hela stadsdelar (om vi räknar bort rena belastningar), verkar vara lite mer problem i F.D. UPCnätet. Alltså inte dåliga fastighetsnät utan fnurr på deras huvudcentraler. Tror de micklar en hel del i det nätet och i vissa fall alldeles för mycket. Kanske har med ihopsynkningen för att få näten att bli så lika som möjligt? Känns som de gör väldigt mycket med nätet utan uppehåll för att se om det fungerade tillfredställande. Inte så smart i början av sommaren då vi teckniker börjar gå på semester

Visa signatur

Dooh!