Permalänk
Medlem

Sverige har otroligt mycket att vara stolt över.

Tänk på det; Ni har 9 miljoner invånare men ändå är ni kända världen över inom forskning, sport, teknik, musik, livsstandard osv.
Nej, det är vi definitivt inte.

Har ni någon som helst aning vilken dålig kvalitet det är på köttet i Norge, alltså jämfört med Sverige? Köttfärsen är helt konstig, stor och inte alls lika fin som den är i Sverige. Och det är Norge! I Oslo kan man köpa heroin på gatan! HEROIN!!
Antar att du inte varit i Stockholm.

I Sverige måste man fan leta för att se knarkare på gatan. Klart de finns, men om du varit i Oslo hade du förstått vad jag menat med knarkare.
Som sagt. Gå till plattan eller något ställe.

Nu får ni ta och skärpa er svenskar, klart ni ska vara stolta över ert land! Ni är bäst!
Woohoo

Jag är inte så jävla stolt över mitt hemland (Iran), speciellt när de sysslar med sina dumheter med atomenergi och tvingar folk till det och det andra. Stenar barn för de är homosexuella osv.
Klart Sverige är bättre i den aspekten.

Själva landet tycker jag om, det är ett fint land. Speciellt norra Iran. Landets historia och vad vi stod för innan är också väldigt intressant och tufft. Men landets image, och hur det egentligen är där nere gillar jag inte för fem öre. Är rätt svårt att vara stolt när de sysslar med saker som de gör.
Nice.

Därför tycker jag att ni borde iaf. känna nån slags stolthet att ni har hållit er undan för såna saker så pass länge. Det är helt underbart.
Yay! Passiva i över 100år! Wooo!

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Det är nog högst subjektivt det där.

Jag är stolt över vissa saker från mina två fosterländer, men kan inte komma på särskilt mycket svensk kultur jag är stolt över om jag ska vara ärlig.

Om du inte är stolt över Svensk kultur, varför bor du kvar här?

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L0rden
Om du inte är stolt över Svensk kultur, varför bor du kvar här?

... Helt ologiskt.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L0rden
Om du inte är stolt över Svensk kultur, varför bor du kvar här?

På vilket sätt är "stoltheten" en anledning till att inte bo kvar i Sveige?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Sverige har otroligt mycket att vara stolt över.

Tänk på det; Ni har 9 miljoner invånare men ändå är ni kända världen över inom forskning, sport, teknik, musik, livsstandard osv.
Nej, det är vi definitivt inte.[/QUOTE]

abba,dynamiten, kullagret finns väldigt mycket.

Citat:

Har ni någon som helst aning vilken dålig kvalitet det är på köttet i Norge, alltså jämfört med Sverige? Köttfärsen är helt konstig, stor och inte alls lika fin som den är i Sverige. Och det är Norge! I Oslo kan man köpa heroin på gatan! HEROIN!!

Antar att du inte varit i Stockholm.
håller med dig här. I min lilla skitstad så är det alltid någon som vill sälja skit till mig och är det inte knark så är det polska ziganare som försökter sälja fejkguld...

Citat:

I Sverige måste man fan leta för att se knarkare på gatan. Klart de finns, men om du varit i Oslo hade du förstått vad jag menat med knarkare.
Som sagt. Gå till plattan eller något ställe.

håller med

Citat:

Nu får ni ta och skärpa er svenskar, klart ni ska vara stolta över ert land! Ni är bäst!
Woohoo

Jag är inte så jävla stolt över mitt hemland (Iran), speciellt när de sysslar med sina dumheter med atomenergi och tvingar folk till det och det andra. Stenar barn för de är homosexuella osv.
Klart Sverige är bättre i den aspekten.

Håller med dig också här, tortyr av oliktänkande. Kanske är ett fint land men stämingen är inte kul alls.

[QUOTE]
Själva landet tycker jag om, det är ett fint land. Speciellt norra Iran. Landets historia och vad vi stod för innan är också väldigt intressant och tufft. Men landets image, och hur det egentligen är där nere gillar jag inte för fem öre. Är rätt svårt att vara stolt när de sysslar med saker som de gör.
Nice.

Därför tycker jag att ni borde iaf. känna nån slags stolthet att ni har hållit er undan för såna saker så pass länge. Det är helt underbart.
Yay! Passiva i över 100år! Wooo!

[/QUOTE]

Hellre passiva i över 100 år än dra och kriga, om du vill göra det gå och anmäl dig till någon legoknektfirma som kör i irak...

Visa signatur

Gammal

Permalänk
Medlem

Det finns stora spänningar, eller "främlingsfientlighet", bland folkgrupper som invandrat, så själva rubriken är en smula missvisande.

Anledningen till att svenskar generellt är rasistiska är antagligen att människan är funtad så att man är skeptisk till sånt som är annorlunda, må det vara hudfärg, religion eller kultur.

En annan bidragande orsak till rasismen är invandrares överrepresentation i brottsstatistiken, men det beror nog snarare på sociala faktorer än vilken härkomst man har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Jo, är nog en PK-grej att vi inte kan vara stolta över sverige... för att det är rasistiskt.

Men mer seriöst, vad är det som är så kempegrejt med sverige?

Finland slog ryssen... men vi?

Det var då värst vad det skylls på det här med PK, iofs inte bara i den här frågan. Ingen har hindrats oss från att vara stolta, det är upp till var och en. Så va stolt du, om du vill, skyll inte på annat.

Angående krig. Jag visste inte, att det ända man kunde vara stolt över är hur många krig man har varit med i. Om det kan vara en tröst för dig så krigade Sverige en hel del tidigare, du kan ju alltid vara stolt över det, om nu inte våran välfärd smäller högt nog

Visa signatur

On my lap: DELL Studio XPS 16 (Numera stendöd efter utspilld burk med oliver. R.I.P).

Efter 2 år utan stationär är nu Sandy + Sapphire 6950 beställd. :)

Permalänk
Medlem

Nej, det är vi definitivt inte.
Nobelpriset, Jas-plan, vinner minst 4 guld varje OS, rymdprogrammet, The Sounds, Millencolin, Håkan Larsson och Zlatan, det är känt att sverige är IT-pionjärern (inget land är bättre etablerat inom bredband), typ all bra House musik är svenskt (bättre än engelskt kolla upp Swedish House mafia), SAAB och Volvo (inte svenska längre men är kända som svenska), Koenigsegg för några självklara exempel. Sen får du gärna gräva djupare om du vill, kommer säkert hitta mer exempel.

Antar att du inte varit i Stockholm.
Antar att du inte varit i Oslo.

Som sagt. Gå till plattan eller något ställe.
Dra till centralstationen i Oslo.

Yay! Passiva i över 100år! Wooo!
För att stilla tonårslusten efter lite spänning så rekommenderar jag dig till att dra ner till sydafrika eller colombia en sväng så får vi se om du fortfarande vill till ett land där de tycker det ena och det andra.

Det är jättekul med mord och våldtäkt. Verkligen.

Men som EvilNed sa så är det viktigt att man inte är nöjd och alltid strävar efter förbättring, dock tycker jag det är viktigt att åtminstone veta vart man ligger i världen.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Du kan inte ens jämföra Stockholm och Oslo när det kommer till öppenhet av heroin. Har varit många gånger på plattan och nä, det är inte ens i närheten av hur det ser ut i Oslo.

Sen så finns det massvis av bra saker att vara stolta över, se Cloudstones inlägg t ex.

Klart vi skal bara stolta över kräfskivor och midsommar firandet. Det är inte som förr dock.

Och sen att vi inte har krigat i över 100år är jag med många flera väldigt stolta över.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganescha
Du kan inte ens jämföra Stockholm och Oslo när det kommer till öppenhet av heroin. Har varit många gånger på plattan och nä, det är inte ens i närheten av hur det ser ut i Oslo.

Precis.

Oslo - "Heroin capital of the world"
http://www.guardian.co.uk/Archive/Article/0,4273,4469819,00.h...

500-600 personer går och köper heroin från "heroin-kiosken" varje dag.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Precis.

Oslo - "Heroin capital of the world"
http://www.guardian.co.uk/Archive/Article/0,4273,4469819,00.h...

500-600 personer går och köper heroin från "heroin-kiosken" varje dag.

De försökte införa ett sprututbytesprogram som misslyckades kapitalt och det är delvis grunden till att Oslo ser ut som det gör.

Bara en liten notis.

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att Sveriges neutralitet är något som man faktiskt borde vara stolt över, eller iallafall insé att det är en bra bedrift. Angående forskning och så vidare så är det ju också något som Sverige är väldigt bra på, men för det mesta handlar det väl inte om statliga organisationer. T.ex. Carolina Klüft hade nog varit bra på idrott även ifall staten Sverige såg annorlunda ut (ja, ni fattar). Klart man blir glad när Sverige vinner pris, men det finns fortfarande mycket i Sverige som jag anser är väldigt orättvist för att jag skulle vilja vara stolt över landet.

Men just neutraliteten skulle andra länder kunna lära sig ett och annat från oss (och Schweiz).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Nej, det är vi definitivt inte.
Nobelpriset, Jas-plan, vinner minst 4 guld varje OS, rymdprogrammet, The Sounds, Millencolin, Håkan Larsson och Zlatan, det är känt att sverige är IT-pionjärern (inget land är bättre etablerat inom bredband), typ all bra House musik är svenskt (bättre än engelskt kolla upp Swedish House mafia), SAAB och Volvo (inte svenska längre men är kända som svenska), Koenigsegg för några självklara exempel. Sen får du gärna gräva djupare om du vill, kommer säkert hitta mer exempel.

Jas-plan var och är från första sekunden en miljardförlust. Skulle knappast säga att det är något att vara stolt över. Vi har varit framstående inom IT men har tappt vår placering på senare år och nej vi är inte bäst etablerade inom bredband. Själv anser jag att den bästa House musiken kommr från Nederländerna. Koenigsegg kan jag väl hålla med om men SAAB och Volvo är ännu ett företag bland dom andra. Rymdprogrammet är ett hån och totalt bortkastade pengar.
Antar att vissa personer blir stolt när någon invandrad jugoslav kan sparka på en boll jättebra men är inte så insatt i sport mer än att jag spelar pengar på matcher.
Millencolin? Återigen så har vi dessa personlia åsikter och inte något som egentligen har ett gemensamt värde.

Edit: Har faktist varit i columbia i samma veva som jag var i Peru och Venezuela.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Så enligt er är
1) All förändring utav ondo då när invandrare(?) vill förändra något
och
2) invandrare har mindre att säga till om i frågor som rör den svenska kulturen, pga av deras härkomst.

När det dyker upp nytt folk som inte kan anpassa sig och hörs och syns för mycket i ett nytt forum så kommer det väcka irritation. När dom dessutom ser till att briljera inom kriminalitet och snyltande av landets resurser så är det väldans sjävklart att den befintliga skaran kommer bli förbannade.

Invandrare som anpassar sig bör ha minst lika mycket att säga till. Men alla dessa blattar som har samma nivå på förståndet som bergsfolket bör onekligen förpassas vidare.

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Medlem

Som svar på trådskaparens fråga, för mig avgör inte själva medborgarskapspappret om jag betraktar personen som svensk eller ej. Det är ju absurt att vem som helst plötsligt skulle bli "svensk" över en natt bara för att man har råkat bo här i just 5 år (eller vad gränsen nu är).

Medborgarskap är för mig bara en enda faktor av tiotals som inverkar på hur jag betraktar en utlänning och hans "rätt" att kritisera, tycka och tänka om Sverige. Tiden för hur länge man bott här spelar mycket större roll, liksom den allmänna attityden till landet och samhället, hur anpassad man är, hur svensk man är som person socialt och kulturellt etc.

Låt mig ta ett exempel. Om vi säger att person X från Långtbortistan bott i Sverige i 5 år och har fått sv medborgarskap men samtidigt är kriminell, illojal, föraktar samhället och tycker att svenska tjejer är typ horor som ska utnyttjas osv, så tänker ju inte jag "åh, visst är dina åsikter lika mycket värda som Pelles och Lisas", utan jag tänker snarare "ut ur mitt land!".

Alltså, gränsen är svårdefinierad men det handlar om oerhört mycket mer än bara medborgarskap.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Jag håller med om att Sveriges neutralitet är något som man faktiskt borde vara stolt över, eller iallafall insé att det är en bra bedrift. Angående forskning och så vidare så är det ju också något som Sverige är väldigt bra på, men för det mesta handlar det väl inte om statliga organisationer. T.ex. Carolina Klüft hade nog varit bra på idrott även ifall staten Sverige såg annorlunda ut (ja, ni fattar). Klart man blir glad när Sverige vinner pris, men det finns fortfarande mycket i Sverige som jag anser är väldigt orättvist för att jag skulle vilja vara stolt över landet.

Men just neutraliteten skulle andra länder kunna lära sig ett och annat från oss (och Schweiz).

Här har du ett citerat text-stycke jag brukar tänka på när jag hör neutraliteten nämnas:

"Svenskarna och schweizarna har åstadkommit underbara saker med sina samhällen som världen har varit avundsjuk på. Men att båda dessa samhällen har överlevt beror uteslutande på andra folks kampvilja.

Under de år som nazismen triumferade spelade Sverige och Schweiz roller som inte kan kallas annat än föraktliga. För dem var neutralitet bättre än nederlag. Om Hitler hade vunnit kriget skulle han ha krossat svenskarna och schweizarna i vilket fall som helst.

Men de kunde hoppas på att andra folk skulle se till att Hitler förlorade. Vilket andra folk gjorde. Hela polska städer kämpade praktiskt taget till siste man, så att Sverige och Schweiz kunde fortsätta att fullända sina samhällssystem. I det avseendet påminnde Sverige och Schweiz om de små republiker som då och då har bildats i västerlandets historia,
först Aten och sedan Romerska republiken och sedan medeltidens stadsstater - sköra republiker som har tindrat så länge omständigheterna varit gynnsamma. Men förr eller senare har fjärran plundringsarméer fått smårepublikerna att brista som bubblor. Ingen av dessa republiker kunde någonsin upptäcka överlevandens hemlighet. "

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Här har du ett citerat text-stycke jag brukar tänka på när jag hör neutraliteten nämnas:

Ett sätt att se på det som jag inte alls håller med om. Sveriges neutralitet under Första och Andra Världskriget är enligt mig föredömligt. Det är enkelt att titta tillbaka och säga "Men fyfan va elaka tyskland var, Sverige borde ha gjort något". Ja, det är faktiskt otroligt lätt att vara efterklok.

Samt hade Tyskarna inte krossat varesig Schweiz eller Sverige om de vunnit kriget, utan snarare hunsat in länderna i en "arisk allians" pakt, liknande Nato eller EU fast där Tyskland såklart hade den mycket dominanta rollen.

Om man anser att Sverige agerade föraktligt så får man göra det, men man ska göra det på goda grunder. Jag såg inga som helst dåliga grunder i det citatet du gav, tyvär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Ett sätt att se på det som jag inte alls håller med om. Sveriges neutralitet under Första och Andra Världskriget är enligt mig föredömligt. Det är enkelt att titta tillbaka och säga "Men fyfan va elaka tyskland var, Sverige borde ha gjort något". Ja, det är faktiskt otroligt lätt att vara efterklok.

Samt hade Tyskarna inte krossat varesig Schweiz eller Sverige om de vunnit kriget, utan snarare hunsat in länderna i en "arisk allians" pakt, liknande Nato eller EU fast där Tyskland såklart hade den mycket dominanta rollen.

Om man anser att Sverige agerade föraktligt så får man göra det, men man ska göra det på goda grunder. Jag såg inga som helst dåliga grunder i det citatet du gav, tyvär.

Så alla borde ha underkastat sig tyskland och detta skulle varit något bra?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Nej men rasism bottnar ju i biologiska skillnader, då kan man inte applicera den på kulturella sådana. Det säger sig självt.

Nej du är i vanlig ordning ute och cyklar. Inom rasism innebär inte begreppet "ras" just biologisk ras, utan det är snarare att begrepp som används för att dela in människor i olika grupper.Dessa grupper tilldelar man sedant ett visst människorvärde beroende på vilka egenskaper dessa antas inneha. Egenskaperna kan vara "biologisk ras", kultur, hudfärg , språk, storlek på händerna, ögonfärg osv osv osv osv. Rekommenderar skarpt att du iaf försöker ta reda på LITE information om rasism innan du kastar ur dig något mer felaktigt.

Permalänk
Medlem

Då tycker jag det är konstigt att varken jag eller någon jag känner har hört talas om din definition. Jag betvivlar starkt att den på något sätt är vedertagen, vad har du för källor?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Så alla borde ha underkastat sig tyskland och detta skulle varit något bra?

Du kan inte endast räkna med Andra Världskriget. Sverige har varit neutralt i snart 200 år, i en kontinent som är ganska känd för sina enorma krig. Det är inte många som kan skryta om det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Du kan inte endast räkna med Andra Världskriget. Sverige har varit neutralt i snart 200 år, i en kontinent som är ganska känd för sina enorma krig. Det är inte många som kan skryta om det.

Som sagt, feghet är inget jag skulle anse att det är något att skryta med. Andra har fått dö för eran frihet istället.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Som sagt, feghet är inget jag skulle anse att det är något att skryta med. Andra har fått dö för eran frihet istället.

Feg är ju ett sätt att se på det. Jag tycker smart är en sundare syn.
Vilka andra dog för vår frihet?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Feg är ju ett sätt att se på det. Jag tycker smart är en sundare syn.
Vilka andra dog för vår frihet?

Folk ser ofta smarthet som feghet och dumhet som modighet. Jag ser inget fegt i det Sverige gjorde, och det är det nog få som gör. Ett krig utbryter på Europa. Om man inte går med i det är man feg. Ok. Logik.

Det ska tilläggas att på den tiden var det inte alls lika klart att tyskland utrotade 6 miljoner judar. Man hade sina aningar, men det var knappast allmän fakta som det är idag. Alltså: Lätt att vara efterklok.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Folk ser ofta smarthet som feghet och dumhet som modighet. Jag ser inget fegt i det Sverige gjorde, och det är det nog få som gör. Ett krig utbryter på Europa. Om man inte går med i det är man feg. Ok. Logik.

Det ska tilläggas att på den tiden var det inte alls lika klart att tyskland utrotade 6 miljoner judar. Man hade sina aningar, men det var knappast allmän fakta som det är idag. Alltså: Lätt att vara efterklok.

Ja men alla andra länder gick i princip ihop gemensamt för att slå tillbaka denna fiende. Sverige knäböjde och lät Hitler frakta trupper som användes i norge osv.

Hade även sverige gått med så hade Hitler fått det svårare. Det var klart det var smart gjort av sverige som nation. Men de andra länderna hjälpte varandra istället.

*** EDIT ***

Jaja, detta får vara som det är det är för mkt offtopic, de flesta andra länder omkring sverige, finland, norge ,danmark och många fler anser garanterat att sverige agerade fegt, givetvis kommer vi inte kunna övertyga alla svenskar. Smart för sverige som land, fegt att inte vara solidarisk och hjälpa sina vänner.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Tror inte Sverige hade den militära kapaciteten att göra något större.

Samt att de flesta andra länder blev invaderade/ockuperade och tvingades slåss. Vi blev aldrig anfallna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Tror inte Sverige hade den militära kapaciteten att göra något större.

Samt att de flesta andra länder blev invaderade/ockuperade och tvingades slåss. Vi blev aldrig anfallna.

Inget land hade något sådant, varken danmark, eller norge. Men de vägrade ge upp sin frihet och bli nazisternas knähundar, därför blev de även invaderade. hade sverige inte låtit hitler använda sverige som han ville så hade även sverige blivit invaderat. Eller i varje fall anfallet. Då hade norge kanske orkat hålla sig kämpande tills britterna kom och hjälpte till och så hade snöbollen varit i rullning.

"War is an ugly thing, but not the ugliest of things. The decayed and degraded state of moral and patriotic feeling which thinks that nothing is worth war is much worse. The person who has nothing for which he is willing to fight, nothing which is more important than his own personal safety, is a miserable creature and has no chance of being free unless made and kept so by the exertions of better men than himself. ~John Stewart Mill"

*** EDIT ***

Vi säger så här, vad skulle ha hänt om Danmark, Norge och alla andra länder som Polen osv alla lagt sig platt för Hitler, hade världen varit en bättre plats? De hade ju gjort det smarta eller hur?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Inget land hade något sådant, varken danmark, eller norge. Men de vägrade ge upp sin frihet och bli nazisternas knähundar, därför blev de även invaderade. hade sverige inte låtit hitler använda sverige som han ville så hade även sverige blivit invaderat.

Vi säger så här, vad skulle ha hänt om Danmark, Norge och alla andra länder som Polen osv alla lagt sig platt för Hitler, hade världen varit en bättre plats? De hade ju gjort det smarta eller hur?

Min mormor är norsk och det verkade som norrmännen blev ägda rätt snabbt...

De länder du nämner blev invaderade. Tvingade till strid. Ingen av de vann heller..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Min mormor är norsk och det verkade som norrmännen blev ägda rätt snabbt...

De länder du nämner blev invaderade. Tvingade till strid. Ingen av de vann heller..

De hade givetvis kunnat hindra krig om de la sig platt på rygg och sprattlade som sverige. De förhindrade och orsakade skada för nazityskland genom hela kriget även efter att deras heroiska frihetskamp för deras länder misslyckats för att andra inte hjälpte till.

De var på den vinnande sidan efter kriget och deras kämparvilja och uppoffringar räddade åtskilliga liv i europa och de stoppade en galen diktator från att kunna ta över europa och sinkade denne så att han kunde bli slagen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ja men alla andra länder gick i princip ihop gemensamt för att slå tillbaka denna fiende. Sverige knäböjde och lät Hitler frakta trupper som användes i norge osv.

Hade även sverige gått med så hade Hitler fått det svårare. Det var klart det var smart gjort av sverige som nation. Men de andra länderna hjälpte varandra istället.

Nu var det ju så att Tyskland ställde inga större krav på Svenskarna, och i slutet av kriget lät Sverige de Allierade använda deras flygbaser. Så det faller lite på var sida.

Sverige har varit neutralt i 200 år. Om du anser det vara en feg handling så kan jag bara skaka på huvudet. Jag upprepar mitt tidigare påstående:

Citat:

Du kan inte endast räkna med Andra Världskriget. Sverige har varit neutralt i snart 200 år, i en kontinent som är ganska känd för sina enorma krig. Det är inte många som kan skryta om det.

Om Tyskarna hade ställt större krav på Sverige hade Sverige antagligen vägrat. Det var ju just därför som Norge och Danmark invaderades! Om Tyskland hade begärt trupptransporter genom Danmark hade deras regering, likt Sverige, antagligen också givit med sig. Det finns en stor skillnad mellan smarthet och feghet.