Korrupt disk eller kontroller-problem?

Permalänk
Medlem

Korrupt disk eller kontroller-problem?

Har sedan ett tag märkt att jag i enstaka fall råkar ut för att filer jag lägger på min Samsung SP2004C (200GB) kan bli korrupta. Det handlar om små fel vilket gör att CRC mellan en fil på den disken jämfört med samma på en nyare disk skiljer sig. Kollade då SMART-informationen med HDTune. Här hade den inget att anmärka på, inte en enda reallocated sector eller liknande. Körde även testet i programmet men den sa att disken var ok. Passade även på att köra chkdsk /F på den utan problem. Ska dock nämnas att jag fick ett fel i indexet för någon vecka sedan som chkdsk fixade.

Min fråga är följande. Är det fel på disken, trots SMART inte indikerar några som helst fel eller är det fel på min gamla Sil3112 (sitter på moderkortet i sign)? Har en annan disk på samma kontroller och den verkar inte ge några fel. Har dock för mig att jag hört att denna kontroller inte ska vara så hemskt bra. Någon som vet?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Eller en kombination av skraltig kontroller och HD.

Kör Samsung's HD test. Den är utmärkt. Och är det fel på kontrollern kommer det att märkas oxå.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Eller en kombination av skraltig kontroller och HD.

Kör Samsung's HD test. Den är utmärkt. Och är det fel på kontrollern kommer det att märkas oxå.

Är det HUtil du menar? Som jag förstod det är det ett DOS-program. Tyvärr har jag ingen floppy att lägga det på. Går det att boota någon version av DOS från dvd?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Japp.
Vet ej.
I och för sig kan du säkert boota från CD/DVD. Men frågan är om Hutil har rätt laddformat för det?

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Tror inte att det är något fel vare sig på HD'n eller kontrollern. Men du bör köra testet flera gånger. Speciellt när datorn är ordentligt varm.

Jag misstänker att felet kan bero på något annat.
Har du testat minnena? Tex med med MEM?

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Tror inte att det är något fel vare sig på HD'n eller kontrollern. Men du bör köra testet flera gånger. Speciellt när datorn är ordentligt varm.

Jag misstänker att felet kan bero på något annat.
Har du testat minnena? Tex med med MEM?

Har nu satt den i min nya dator och den gav en korrupt fil vid installationen av XP. Tycker därför det verkar vara disken trots allt. All annan hårdvara är annorlunda nämligen och bara den som ger korrupta filer. Har kört en vända memtest86+ på de nya minnena av en annan anledning. Gav inga fel.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q