Intresse för Petra's Tech Shops vattenkylnings kit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xavixavixavi
The page wasnt found så att säga...

Prova med att ta bort punkten i slutet av länken.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xavixavixavi
The page wasnt found så att säga...

Så fixat. Punken råkade komma med i adressen när jag skrev den.

Permalänk
Medlem

Helt okej temporär sida. Själv sitter jag ännu och bollar om jag vill skaffa vattenkylning. Lite versionen är den enda jag har råd till men jag är inte säker på att den presterar bättre än min Tuniq Tower 120.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk

Allright! Detta är lite lustigt.. Jag har gått i en månad nu och funderat på om det skulle vara möjligt att starta en vattenkylnings webbbutik.. Skulle baseras på att man väljer en tillverkare som man litar på och många tycker om, typ swiftech... Ska ta tag i detta imorgon då jag passande nog har projekt och företagande i skolan, går 2:an.. Min idé är väll att kolla vilka produkter som skulle vara mest eftertraktade av folk och sen kolla med tillverkaren hur små de minsta partierna är som går ut. Kommer tillbaka imorgon och berättar om jag kommit fram till något vettigt eller om jag har gett upp Kul att det finns ngn som tänker i samma banor!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slaktareOlsson
Allright! Detta är lite lustigt.. Jag har gått i en månad nu och funderat på om det skulle vara möjligt att starta en vattenkylnings webbbutik.. Skulle baseras på att man väljer en tillverkare som man litar på och många tycker om, typ swiftech... Ska ta tag i detta imorgon då jag passande nog har projekt och företagande i skolan, går 2:an.. Min idé är väll att kolla vilka produkter som skulle vara mest eftertraktade av folk och sen kolla med tillverkaren hur små de minsta partierna är som går ut. Kommer tillbaka imorgon och berättar om jag kommit fram till något vettigt eller om jag har gett upp Kul att det finns ngn som tänker i samma banor!

Bara du inte snor min idé så. Det vore ju inte så schysst =). Men lycka till med ditt projekt iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CazeW
Helt okej temporär sida. Själv sitter jag ännu och bollar om jag vill skaffa vattenkylning. Lite versionen är den enda jag har råd till men jag är inte säker på att den presterar bättre än min Tuniq Tower 120.

Jag vet inte riktigt hur de presterar men du kanske hittar någonting om du söker här på SweClockers om det är någon som har den.

Mvh Jakob

Permalänk
Medlem

Försök annars komma i kontakt med asetek vattenkylnings tillverkaren i danmark ? eller var det tyskland ?. Då slipper du EU tullen, Och lägre frakt kostnad :), Dock är deras varor inte lika intressanta kanske, Jag är "lite" intresserad av "petras" men desto mer av "DangerDen's"

Visa signatur

CaseLabs fanboi, önskar bara att jag kunnat lacka mitt chassi snyggt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IzzE
Försök annars komma i kontakt med asetek vattenkylnings tillverkaren i danmark ? eller var det tyskland ?. Då slipper du EU tullen, Och lägre frakt kostnad :), Dock är deras varor inte lika intressanta kanske, Jag är "lite" intresserad av "petras" men desto mer av "DangerDen's"

Men det är lite sent nu att ändra så det blir Petras nu i början iaf. Senare kanske man kan utöka sortimentet, men det blir nog inte på ett tag. Många här på SweClockers är ju dessutom väldigt nöjda med Petras produkter så det är ju alltid bra. Dom verkar också väldigt bra att ha att göra med, vilket också är bra. Så just nu blir det bara Petras vattenkylnings kit.

Mvh Jakob

*UPDATE*

Hej igen!

Nu har jag kommit en bit på vägen och är väl snart redo att starta detta, men det är fortfarande en del saker som jag måste kolla och fixa osv. Jag har nu iaf räknat på ungefär vad priset skulle ligga på för de olika produkterna vid inköp av 5 st per gång. Skriver dom i slutet. Men nu tänkte jag bara kolla vilka av deras produkter som skulle vara mest intressanta ifall jag skulle ha ett litet lager (ej säker på om jag ska ha det, men kan va bra att kolla). Så ni kan väl skriva vilka kit som är mest intressanta.

Angående priserna så blir det billigare att köpa in de dyra produkterna och därför kommer de billigare vara lite dyrare om man bara jämför med dollarkursen om ni förstår. Det blir asså dyrare för mig att köpa in en billig produkt än en dyr produkt. Det är svårt att förklara men hoppsa ni fattar. Priserna gäller vid inköp av 5st per gång, dvs att jag kommer köpa in 5st produkter per gång. Detta är asså ungefär vad produkterna kommer kosta för kunden. Här kommer listan:

Cookit Lite - 1 580 kronor

Cookit Basic - 2 330 kronor

Cookit Elite - 2 580 kronor

Cookit GPU Basic - 2 700 kronor

Cookit GPU Elite - 2 990 kronor

Cookit GPU Extreme - 3 700 kronor

Cookit GPU SLI Basic - 3 030 kronor

Cookit GPU SLI Elite - 3 510 kronor

DangerDen Lover's Edition - 2 430 kronor

Som sagt så är dessa bara preliminära priser och frakt tillkommer. Verkar detta rimligt? Skulle ni vara intresserade av att köpa någon av dessa produkter?

Permalänk
Inaktiv

Betalar du något i tullavgift eller någon annan skatt? Vad kostar frakten från dom hit till Sverige? vad kommer frakten från dig till kunden kosta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xavixavixavi
Betalar du något i tullavgift eller någon annan skatt? Vad kostar frakten från dom hit till Sverige? vad kommer frakten från dig till kunden kosta?

Det jag betalar är: Frakt hit till Sverige, moms (25%) och speditionsavgift (det är en avgift till de som tar hand om tulldeklarationen och varorna när dom kommer hit) och själva produkten såklart =).

Frakten för 5 st kostar cirka 160 dollar. Kostnaden kan öka eller minska beroende på vilka produkter man köper eftersom vikten påverkar kostnaden.

Jag vet inte riktigt vad frakten från mig till kunden kommer kosta, men om man kollar här så verkar det ligga på virka 150 kornor. Paketen väger mellan 6lbs och 11lbs, dvs cirka 2.7 kg och 5 kg. Detta är en av sakerna jag ska kolla innan jag startar igång detta.

Om ni har några fler frågor så fråga på så ska jag försöka svara på dom.

Mvh Jakob

Permalänk
Medlem

Du måste inse att du måste förse oss med mer än bara "Vattenkylningspaket" ?
annars kommer din business inte hålla så länge

vad ska du göra när folket fått sitt kära paket, men bara vill uppgradera? fetare block, radiator, ny slang, kanske ett Nb block och allt i diverse vägar?

du kanske redan har tänkte att ha mer saker än så? eller är det bara paket som gäller, ta mig tex, jag har allt high-end, men kommer det ett nytt nice block somtar Fuzion, vilket inget gör än mer eller mindre ,så kommer jag vilja ha det.. har DU det då?

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infa
Du måste inse att du måste förse oss med mer än bara "Vattenkylningspaket" ?
annars kommer din business inte hålla så länge

vad ska du göra när folket fått sitt kära paket, men bara vill uppgradera? fetare block, radiator, ny slang, kanske ett Nb block och allt i diverse vägar?

du kanske redan har tänkte att ha mer saker än så? eller är det bara paket som gäller, ta mig tex, jag har allt high-end, men kommer det ett nytt nice block somtar Fuzion, vilket inget gör än mer eller mindre ,så kommer jag vilja ha det.. har DU det då?

Jo men det blir ju mycket jobbigare om man t ex ska erbjuda hela Petra's lager. Då måste jag ta reda på vad alla deras produkter väger för att veta vad frakten kostar. Sen måste jag sitta och räkna ut vad varje enskild produkt skulle kosta för mig att köpa in osv. Det blir ju ganska mycket mer jobb om jag gör detta. Det är därför jag bara hade tänkt att köra med paketen. Det finns ju inget som säger att jag kanske utökar utbuden senare om jag märker att det skulle gå och om efterfrågan finns, men nu i början får det nog endast bli paketen. Det kommer bli för komplicerat annars. Sorry. Men som sagt så KANSKE jag utökar utbudet när saker och ting börjar flyta på.

Mvh Jakob

Permalänk
Inaktiv

Hur går det jakob?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xavixavixavi
Hur går det jakob?

Jag funderar tyvärr att lägga ner allt och köra som "låtsatsföretag" istållet. Jag tycker att det är för riskabelt och det känns som om allt bara kommer gå åt pipan. Det är ju ändå ganska mycket pengar som det handlar om för mig och jag vill ju helst inte förlora allt man har tjänat när man sommarjobbat osv. Men jag har inte lagt ner det än, men jag måste fundera lite. Det är ju så mycket som skulle kunna gå fel känns det som. Men som sagt så måste jag fundera på hur jag ska göra. Jag vill ju göra det men ändå inte om ni förstår. Tyvärr.

Mvh Jakob

Permalänk

Inte för att vara dum nu men de krävs lite guts för just sånt här och nu när ja såg att du lagt en post så tänkte ja lite snabbt på just om du lagt ner de eller inte och min gissning i meningsuppbyggnad stämde väldigt korrekt in på posten. =/

Tråkigt förstås att du lägger ner de, men du är nog medveten om hur fel allt skulle kunna gå och då ångrar man sig rejält. Men du har iaf haft fina tankar och de är positivt.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Inte för att vara dum nu men de krävs lite guts för just sånt här och nu när ja såg att du lagt en post så tänkte ja lite snabbt på just om du lagt ner de eller inte och min gissning i meningsuppbyggnad stämde väldigt korrekt in på posten. =/

Tråkigt förstås att du lägger ner de, men du är nog medveten om hur fel allt skulle kunna gå och då ångrar man sig rejält. Men du har iaf haft fina tankar och de är positivt.

Men nu efter lite peptalk av morsan så har jag ändå bestämt mig för att försöka. Jag ska börja litet och testa att bara ta in en eller två stycken kit för att se hur det går till osv. Strunt samma om jag går back på dom två första, men nu känner jag ändå att jag vill prova. Om jag märker efter dom två första att det var skit jobbigt och krångligt osv. så lägger jag nog ner det. Men om jag märker att detta kanske kommer funka ändå så fortsätter jag. Så ni blir inte av med mig så lätt =).

Jag var väl nere i en svacka men nu är jag på väg upp igen.

Mvh Jakob

Permalänk
Inaktiv

Själv skulle jag prova på och sälja Herbalife en gång. La ut 1200kr på ett startkit. Man fick reda på allt om produkten och säljknep. Det gick ut på att lura folk att pröjsa 1000 för ett paket som var värt 200. Inte för att jag tror att du lurar folk utan bara för att upplysa hur förädiskt det kan vara att lägga ut pengar när man ger sig in i något nytt. Där rök 1200kr. Och pulvret jag fick åkte i soptunnan.

Jag sålde aldrig Herbalife, kunde inte med att lura folk på så mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xavixavixavi
Själv skulle jag prova på och sälja Herbalife en gång. La ut 1200kr på ett startkit. Man fick reda på allt om produkten och säljknep. Det gick ut på att lura folk att pröjsa 1000 för ett paket som var värt 200. Inte för att jag tror att du lurar folk utan bara för att upplysa hur förädiskt det kan vara att lägga ut pengar när man ger sig in i något nytt. Där rök 1200kr. Och pulvret jag fick åkte i soptunnan.

Jag sålde aldrig Herbalife, kunde inte med att lura folk på så mycket pengar.

Jo men som sagt så vill jag iaf prova. Jag kommer ju bara ångra mig något otroligt annars. Och om jag endast tar inte 2 st så kan jag inte förlora så mkt pengar. Visst det är några tusen men jag tycker att det kan vara värt det. Ingenting säger ju heller att jag kommer att misslyckas så det kan ju gå vägen. Och nej jag lurar inte folk

Mvh Jakob

Permalänk
Medlem

Hejsan Jakob, hur går det med ditt projekt?
Ja har börjat lite i vattenkylningsbanorna..
Så en intresserad köpare har du iaf

Permalänk

Make that two intresserade köpare

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk

eller three... fan också blev ju för många?

Permalänk
Avstängd

Intressant. Vattenkylning är jag faktiskt lite intresserad av. Ifall du får igång så skulle jag kunna tänka mig o köpa från dig.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Om jag nån gång får för mig att börja kyla med vatten så kan jag tänka mig att köpa från dig ifall priserna är rimliga.

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III | Intel Core i7 950 + Thermalright Ultima-90I | GTX 580 | 6GB DDR3 Corsair XMS3 | OCZ Vertex II SSD 120GB x 2 @RAID0 |

Permalänk
Medlem

Kul att se att många är intresserade. Jag ska försöka göra klart allt nu i veckan, så snart kan jag börja ta beställnningar. Jag kommer som sagt testa första gången att bara köra in två stycken för att se hur det går till, men efter det om allt går som det ska så kan jag börja på ritkigt. Ska bli kul detta.

@fraze86
Priserna kan du antingen se på min hemsida (http://vattenkylning.googlepages.com/home) eller lite högre upp på sidan.

Jag vet att hemsidan är ganska dålig men ska försöka fixa till den lite någongång. Är inte jätte bra på att göra hemsidor, men men.

Mvh Jakob

*UPDATE*

Nu har jag fixat allt jag behöver så nu är det bara upp till speditionsfirman som ska bli klara och kontakta Petras och sen kan jag beställa. Jag ska även skriva köpvilkor och lägga ut på hemsidan men det gör jag nu i helgen så då är det bara speditionsfirman jag väntar på. Som ni kanske vet så kommer jag att beställa in två stycken första gången, så jag tänkte så att alla som är intresserade kan skicka ett mail till mig (vattenkylning@gmail.com) och säga vad de skulle vara intresserade av att köpa. Detta är inget bindande utan bara för att se vilka paket som är mest intressanta för att bestämma vad jag ska ta in första gången. Skriv gärna mailet såhär:

Jag skulle vara intresserad av ..............
Jag är mycket/kanske/lite intresserad av det

Det skulle vara jätte bra om ni gjorde det så jag tar in två populära paket första gången. Det är även priserna på hemsidan som gäller. Jag kommer att gå back på dom två första, men det gör inget.

Tack

Mvh Jakob

Permalänk

En sak fattar jag inte, varför ska man betala tullavgifter för? När man ändå ska betala 25 % moms för?? Köper man något i EU land behöver man inte betala tull ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefanken
En sak fattar jag inte, varför ska man betala tullavgifter för? När man ändå ska betala 25 % moms för?? Köper man något i EU land behöver man inte betala tull ?

Ja du, fråga dom som gjort systemet =). Men tullen är väl någon slags avgift man betalar för att få föra in saker i Sverige eller nått. Jag vet inte riktigt men det är ju iaf någonting man måste betala.

Och nej, tull behöver man endast betala om man köper någonting utanför EU. Alla saker behöver inte heller förtullas.

Mvh Jakob

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jacke89
Ja du, fråga dom som gjort systemet =). Men tullen är väl någon slags avgift man betalar för att få föra in saker i Sverige eller nått. Jag vet inte riktigt men det är ju iaf någonting man måste betala.

Och nej, tull behöver man endast betala om man köper någonting utanför EU. Alla saker behöver inte heller förtullas.

Mvh Jakob

Är det momsfritt om jag köpt prylarna i EU-land och sedan säljer dessa på blocket? Typ köpa massa billiga datordelar. Måste jag som privatperson betala moms om dessa säljs vidare?

( Vad händer om jag typ glömmer förtulla typ 100 st penryn processorer från USA?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefanken
Är det momsfritt om jag köpt prylarna i EU-land och sedan säljer dessa på blocket? Typ köpa massa billiga datordelar. Måste jag som privatperson betala moms om dessa säls vidare?

Inom EU behöver du inte betala moms eftersom den är redan betalt i det landet du köpte saken från.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem

Var inte rädda, skicka ett mail =). Någon av alla som svarat att de skulle vara intresserade kan väl skicka ett mail. Skulle verkligen underlätta för mig. Då kanske ni även kan få en paket ganska snart om jag tar in just ert paket.

Det kommer gå till så att alla av mail jag får in så kommer jag att se vilka produkter som är populärast och sedan köpa in två av dom. Sedan när jag har fått hem dom skickar jag ut ett mail till alla som mailat om just dom produkterna och dom två som svarar att dom vill köpa får dom. Så maila på.

Mvh Jakob

Permalänk

Tjena Jakob!

Jag tycker din idé och ditt initiativ är kanonbra, och är en rätt trevlig nisch.

så här kommer ett förslag.

Även om Dollar'n just nu är rätt billig, så kan mycket av det man
tjänar in på att handla i USA, ätas upp av moms och tullavgifter osv.

När det gäller så här stora paket som ett vattenkylningskit, så kommer
det troligen inte slinka igenom tullen utan att bli påförda dessa avgifter.

I England finns det två stycken välsorterade nätbutiker för
vattenkylning och som gärna säljer till Sverige när man behöver något:

http://www.over-clock.co.uk/ Producenterna av bl.a Thermochill radiator

http://www.chilledpc.co.uk/shop/

Inget ont om Petra's Tech Shop, men då det ligger utanför EU
kan importen av dessa kit i ditt fall, bli lite vanskligt dyr i slutändan.

Dessa två brittiska butiker som jag nämner har även de,
vattenkylningskit bestående av toppkomponenter.

Kanske skulle det bli lättare för dig att kontakta någon av dessa
två butiker med en förfrågan på samma sätt som du gjorde med Petra's ?

(Kanske är det möjligt att utarbeta något med dem?)

Det skulle i så fall bli mycket enklare än att behöva
importera från ett land utanför EU.

Det här är bara ett förslag och ett tanke-experiment till dig då jag tycker
om din framåtanda och initiativförmåga, vilket påminner mig
om mig själv i mina yngre dagar.

Ge aldrig upp! utan försök alltid i stället hitta alternativa lösningar på dina problem.
Undersök alltid saker noga från många infalls/synvinklar, vänd och vrid på problemen.
Till slut kommer man ofta på en lösning om man tror på sina Ideér och har mycket
"jävla anamma!" i sig - vilket krävs att man har som en entreprenör/företagare.

Det är aldrig någon dans på rosor och lätt att bli en egen företagare,
och det är tidvis många uppförsbackar speciellt vid uppstarten av ett företag.

Men belöningarna är också många! och desto tidigare du börjar
samla erfarenhet som entreprenör, desto snabbare kommer du att utvecklas
och få en större insikt om hur entreprenörskapet och affärsvärlden fungerar.

Så jag håller tummarna för dig! och önskar dig lycka till med vad du än kommer att satsa på.

Sverige behöver fler ungdomar som dig!

Med vänliga och kollegiala hälsningar / RawX (entreprenör & mångsysslare)

Permalänk
Medlem

Tack för alla positiva kommentarer!

Det skulle kännas jobbigt att byta butik nu om man säger så. Jag har ju ändå kommit så pass långt nu att jag är redo att ta in inom nästa vecka om allt går som det ska. Jag vet ju att det blir lättare om man skulle köpt från et EU land men det är ju ändå USA som har det bästa och jag valde det från början och sen har det blivit det bara. Skulle nästan kännas som om man började om nu om man bytte butik att importera från. Så tyvärr kommer jag inte att göra det. Jag har ju gjort allt mitt jobb utifrån att jag skulle importera från Petra's.

Ska jag vara ärlig är det även så att det inte är någon tull på dessa varor så det blir ju ingen ökning i priset på det sättet. Så jag skulle nog inte tjäna så mycket på att importera från ett EU land. Iof så slipper man väl momsen (eller har jag fel?) så lite hade jag kanske sparat på det. Men dollarn är ju så låg just nu också så då spar jag på det.

Sen är det ju lite mer utmaning att importera från USA eller andra länder utanför EU. Det kan ju vara kul de också

Mvh Jakob