Ett Tack Till Datorbutiken

Permalänk
Medlem

Ett Tack Till Datorbutiken

TACK TILL DATORBUTIKEN.COM

För ca. ett år sedan köpte jag ett moderkort från komplett.
Jag tänkte då att nu ska jag bygga en sjuhelvetes till burk.
Men tyvärr kraschade min ekonomi.
I alla fall!!!
Så i år när jag fick lite pengar över så beställde jag resterande komponenter från DATORBUTIKEN.COM och fick äntligen bygga ihop mitt system.
Men till att börja med så var systemet ostabilt och jag fick inte datorn att gå rent med win.XP.
Bla. nätagget (be quiet! Straight Power) dödade strömmen till allt utom CPU, CPU-fläkt & HDD.
Och fick byta ut detta två ggr. Så jag gick till lokal data butik & köpte ett Blue power agg & då funkade det igen.
Beställde ett OCZ GameXStream 600W SLI ATX från datorbutiken.com och det fungerar ännu.
Aja skit samma tänkte jag och tog min dotter & åkte till dalarna en vecka.
När jag kom tillbaka hade datorn dött och det gick inte att starta upp den.
Om jag försökte starta den så pep skiten & levde om & i displayen på moderkortet (ASUS Crosshair) stod det & blinkade ”DET DRAM”.
OMGWTF? Tänkte jag då!
Testade med mina minnen i polarns burk & hans minnen i min burk och bägge startade upp fint.
Men inte mina minnen i min burk. :s

Och ett problem som jag hade både med Vista & XP var att när jag tog datorn ur skärmsläckar/viloläge så hade jag nått skummt ”strobblagg” inte bara i 3D-spel utan även i Windows.
Eller när jag spelat typ Knight Online eller Hero Online och där efter spelade Unreal Tornament (99) eller en mod till denna motorn, Tactical Ops för att vara exakt, så fick jag samma skumma lagg fast min FPS står på 100 konstant. (Skärm Hz 100 pluss Vert.Synk)
Men så fort jag srartade om datorn så fungerade TO klockrent igen. :s
Så här var det både när mina minnen var hela & med polarns minnen.

Skickade Moderkortet (nästan mot deras vilja) till komplett för analys men fick tillbaka det med svaret ”det funkar korrekt”.
OMFG!!!
Öööh OK!
Skickade tillbaka minnena till datorbutiken.com & fick ett par nya tillbaka.
Jag satte ihop datorn igen, installerade Vista & den fungerade skitbra (bortsett från alla sk. Vistabuggar) tills här om dagen när jag hade tröttnat på att inte kunna spela en del spel & allt som inte stödjer Vista64 bit ännu,
Så jag installerade XP startade om datorn, gick in i BIOS och såg till att stod som typ standard inställningarna ska göra.
Detta gjorde jag för att systemet kändes ostabilt & att det blev ”blåskärm” lite då & då & helt apropå.
OK!
Tröck på [F10] sedan enter. (ni som vet jad jag pratar om vet vad jag pratar om)
Vad tror ni händer?
ETT JÄVLA PIPANDE IGEN!!!!!
OMFG!!! (igen)
Samma jävla pip & samma jävla text på displayen på baksidan av moderkortet!
”DET DRAM”
SHIT ASSÅ!
Förtvivlad & lite skamsen ringde jag till datorbutiken.com & fick snacka med en som alltid lika tillmötesgående kundsupport.
(Det är nu jag ska komma till poängen med min lilla berättelse.)
Vi snackade om minnen, moderkort & lite av varje.
Trevligt!
Tillslut sa han ”vänta en tag”.
Ööh OK tänkte jag.
Efter en stund kom han tillbaka & sa:
-Vi gör sär att, jag skickar en retur sedel så du kan skicka minnena OCH skicka med moderkortet också så kan vi testa det.
DET MINA DAMER OCH HERRAR ÄR KUNDSUPPORT PÅ TOPPNIVÅ!!!
Till skillnad från kåmlätt som inte ens betalar en retursedel!
Snåla as!
Nä!
Darorbutiken.com är inte bara blad dom billigaste ställen att köpa dataprylar.
Dom ha har även en kundsupport av världsklass!!!

Så alltså ett stort tack till datorbutiken.com!

Ps. Jag vill inte göra reklam på någe sätt, jag vill bara att andra (inga namn just här nämnda) ska få upp ögonen & tänka på kunden och inte bara på att få saker sålt.
Det kommer dom att få tillbaka i slutändan iaf.
Over & out!
(Eventuella stavfel ÄR copyright skyddade av sPL!ff3r.se inc. )

Visa signatur

var för kulle just jag födas till att få ett helvete?
...och varför ska jag ha sån jävla otur när jag tänker?

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Hurvida en tråd hör hemma eller ej skall inte diskuteras i trådarna. Anmäl hellre tråden genom att klicka på länken "anmäl inlägget" (länk finns under varje trådinlägg). Så kommer någon moderator se över ärendet.

Trevligt att höra lite positiva omdömen om olika butiker emellanåt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag upplever också att Datorbutiken.com har blivit betydligt bättre på i princip allt på senare tid. Därför kommer huvuddelen av mina inköp hamna hos dem så länge deras prisövertag består.

Min tidigare erfarenhet var allt annat än bra, men för mig känns det som ett nytt företag fötts (sammanslagningen med JME blev uppenbart lyckad). Jag testköpte under ett halvår, stort som smått, och allt fungerar verkligen mycket bättre än tidigare.

Två tummar upp från mig också!

Bra att moderatorerna styr upp lite. Ibland är det för lite av det. Tack Airwolf.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Kul med folk som skriver om positiva erfarenheter för en gångs skull istället för o bara whina om skitsaker.

Håller med om att en bra kundsupport betalar sig i slutändan för företag. Många som sitter tex här på Swec avgör nog till viss del vart de ska handla genom att läsa här om kunders erfarenheter.

Permalänk
Medlem

datorbutiken har nu testat prylarna & dom har skickats till mej igen.
för att slippa spama så länkar jag i stället.
http://flite.sytes.net/thx/

EDiT
Skrolla bara ner till slutet av sidan så finns länk till logen.

Frågan man ställer sej i detta läge, är ju om dom verkligen har gjort nått test över huvudtaget på koplett.
...och om dom har gjort det, ved var det för übern00b som gjort det.
Eller hade han bara otur?
What ever....

Im gone

Visa signatur

var för kulle just jag födas till att få ett helvete?
...och varför ska jag ha sån jävla otur när jag tänker?

Permalänk
Medlem

Hyfsat imponerande av db att ta på sig detta, och sensationellt uruselt av komplett att trots felsökning inte upptäcka vad som av db´s logg verkar vara VÄLDIGT uppenbart.

Kul att det löste sig för dig.

Permalänk
Medlem

ja visst!
nu gäller det bara att få komplett att fixa sin bit
eller är det nån som vill köpa moderkortet ?
hehe

Visa signatur

var för kulle just jag födas till att få ett helvete?
...och varför ska jag ha sån jävla otur när jag tänker?

Permalänk
Medlem

Kanske inte ska klaga. Men du skriver ingen vidare vacker text

Sen har komplett alltid funkat för mig. Har bytt ut ett antal möss/datordelar och alltid fått fraktsedel hemskickad till mig.

Du kanske inte bad om någon sådan?

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem

Ööh JO!
iofs fick jag en fraktsedel men jag var ju lika förbannat tvungen att betala portot.

Skriver vackert?
OMG
Det här är väll inte nått PluttiNuttig diktsamlings forum eller?
hehe
Huvudsaken är väll att medelandet går fram.
Visst?

Visa signatur

var för kulle just jag födas till att få ett helvete?
...och varför ska jag ha sån jävla otur när jag tänker?

Permalänk
Medlem

Fraktsedeln klistrar du på paketet och lämnar till postombudet.
Fraktkostnaden hamnar på db´s konto, så det är inget du betalar.

Permalänk
Medlem

Ja, hos db ja!
Men inte om du vill skicka tillbaka nått till komplett heller.
Då får du allt vackert betala själv!
...och säg inte emot!
Jag har ju just gjort detta. Ringde till och med till kompett & frågade innan för dom på posten ifrågasatte om jag verkligen skulle betala frakten sjäv.

Visa signatur

var för kulle just jag födas till att få ett helvete?
...och varför ska jag ha sån jävla otur när jag tänker?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sPL!ff3r
Ja, hos db ja!
Men inte om du vill skicka tillbaka nått till komplett heller.
Då får du allt vackert betala själv!
...och säg inte emot!
Jag har ju just gjort detta. Ringde till och med till kompett & frågade innan för dom på posten ufrågasatte om jag verkligen skulle betala frakten sjäv.

Är det en godkänd reklamtion betalar komplett dina utlägg för frakten, ja.
En del skickar fraktsedlar medans andra betalar tillbaka.

Permalänk
Medlem

När det gäller Komplett så är det inte första gången det påpekas att deras RMA avdelning är bristande.
Jag själv har dåliga erfarenheter av Komplett på just den punkten, dock så gällde det minnena.
När man till slut fick tala med RMA chefen då löste sig problemet.
Folk som sitter och testar RMA returer på Komplett LÄSER INTE vad kunden skriver utan skriver nåt helt annat och skickar tillbaka grejerna. Det är mina erfarenheter och den uppfattningen har jag delat med x antal personer både här på forum och utanför.
Komplett kan nog sköta RMA om delarna/komponenterna är döda/sönder, men handlar det om att provsöka en grej som ger fel ibland eller fungerar halv bra så tycker jag att dom personerna som gör det inte har kompetens.

Komplett fungerar för övrigt mycket bra men just RMA (i vissa fall där det behövs bättre sökning av felet) är bristande. Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Är det en godkänd reklamtion betalar komplett dina utlägg för frakten, ja.
En del skickar fraktsedlar medans andra betalar tillbaka.

Här har vi tydligen nån som antingen jobbar eller har en polare på komplett!
Varför annars vara så envis?
hehe
Men inte hetsa upp sej nu!
Jag tycker att den här tråden börjar både spåra ur & bli ganska rolig

Visa signatur

var för kulle just jag födas till att få ett helvete?
...och varför ska jag ha sån jävla otur när jag tänker?

Permalänk

Jag har endast erfarenheter av att man bara behöver skicka tillbaka till Komplett så byter dem ut det direkt utan att kolla. Åtminstone verkar det så. Annars måste dem vara jävligt snabba på att felsöka osv. Mitt kort kom fram på en fredag och ett mail om ersättning av min vara gick ut på måndagen.

Däremot har jag märkt att Komplett blivit sämre överlag. När jag beställt den senaste tiden kan det ha tagit över en vecka innan grejerna kommit fast dem funnits i lager.

Permalänk
Medlem

Läste loggen från DB, hur kunde Komplett.se missat allt detta?
& skrivigt till dej att det inte är något fel?

Hmm, bra att du fick hjälp till slut efter 1års av frustration, stålar & tid du har lagt ner på detta strul.

Väldigt bussigt av DB må jag säga.

Lycka till, hoppas du får någon liten kompensation, så ni kan bli vänner igen & nästa gång kanske en god tråd om Komplett.se?

Visa signatur

*****PS:...all stavknas från c2c e © skyddat ;)*****
>---------------------(3DMark)--------------------<
{03-64.620p}-{06-16.890p}{Vantage-10.103p}
-->("Profil", för HårdVara info.Gammal info,ej uppdaterad!)

Permalänk
Medlem

Ja du Tony/c2c!
Mycket bra fråga!
NÄSTA!!!
närå
alvarligt!

Mitt moderkort är alltså:
Asus CROSSHAIR, nForce 590 SLI, DDR2,
Socket-AM2, 2xGbLAN, ATX, 2xPCI-Ex16
...och trasigt!

det har alltså bränt 4st DDR2 minnen & 2st nätag. <--- vad jag tror!
Jag tror till och med att mitt asus extreme 8800GTS har pajat!
För när jag stoppade i det i den här datorn här om dagen, så bara låste sej PC:n lite då & då bla när man försökte skrolla på vanliga hemsidor som typ denna.
Så jag installerade mitt x300 igen & problemet försvan. :s
det låter skummt, men så är fallet.

...och JA! Jag avinstallerade ATI drivarna ordenligt.
Jag installerade rätt nVidia rdivare ordäntligt.
Jag har använt detta 8800GTS kort i denna dator när jag skickade moderkortet första gången till komlett, och då funkade det korrekt.

Hoppas vi kan lyckas lösa detta på bästa möjliga sätt.
Som c2c sa... Jag har jävlats med det här skiten ett bra tag nu och jag börjar bli förbannat less på det här strulet nu!

>,<

*edit*
Har nu fått samma problm med ATI-kortet.
Vi skyller på Microsoft & MSN
*/edit*

Visa signatur

var för kulle just jag födas till att få ett helvete?
...och varför ska jag ha sån jävla otur när jag tänker?

Permalänk
Medlem

måste bara säga att du verkar vara en fett sköön farsa! xD

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk
Medlem

Exakt så som du upplever att din dator inte fungerat, div fel vid kopiering och blåskärm, samt frysningar, helt sporadiskt dvs.

Det hade en arbetskamrat på sin dator som han byggt ihop själv,
vi provkörde allt tyckte vi, dock fick jag för mig att jag haft en kunds dator med liknande problem. 2v tidigare.

Lösningen på problemet, Kolla vilken spänning minnena ska ha, och se till att ställa in det i BIOS.

efter att detta gjordes på datorn i fråga, vart den totalt stabil. inga blåskärmar, inget fel vid kopiering,

så min fråga är, Vilka minnen har du och vilken volt behöver dom ?

Billigare moderkort verkar inte klara att få fram detta på SPD settings.

återkom till mig om du inte känner dig säker på följande..

Mvh T
(Jag jobbar med datorer och ansvarar för driften på ett stort företag)

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem

hehe
Jag vet inte om du har läst hela tråden eller db´s logg över huvudtaget Thomas?
Billigare moder kort?
Det står ju klart och tydligt vilket moderkort jag har!
...och det "ska" ju inte vara något billit skräp.

Minnena jag har är: OCZ Nvidia SLI 2GB Kit 2x1024MB DDR2 PC2-8500 1066MH
Var beträffar spännings styrkan och så vidare så har nog både jag & db kollat den biten.

BTW... här är loggen en gång till!
http://flite.sytes.net/thx/log.htm
För alla som hade missat det

Visa signatur

var för kulle just jag födas till att få ett helvete?
...och varför ska jag ha sån jävla otur när jag tänker?

Permalänk
Medlem

Det tyder hur som helst på Minnes fel, dumt att enns installera vista / xp på en dator där Memtest säger ifrån..

absolut snällaste inställningarna står det ? antar att dom borde kolla vad minnena är specade att köras i och ställa in det, i det här fallet 2.1v 5-5-5-15,

fungerar inte detta borde man direkt konstatera felet. testa andra minnen med rätt spec till de minnena man byter emot. inte hålla på och dalta runt med "snälla inställningar" och försöka installera Os. en boot CD med Memtest eller Cputest borde kunna avgöra stabiliteten i systemet (ej grafikkort).

Det står inget om vilka inställningar som gjorts i BIOS på felrapporten, och eftersom det står "snälla" inställningar antog jag att det innebar att dom inte höjde volten? kanske bara jag som utläser rapporten så.

Dock skriver dom att dom testat ett exakt samma kort med samma bios utan problem. dumt att spekulera mer igentligen ville bara dela med mig av min erfarenhet hur system beter sig vid FÖR låg spänning till minnet.

Mvh T

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem

Om det står att det fungerade ENDAST på dom snällaste inställningarna, så betuder det väll att dom har testat andra inställningar?
Det är ju klart att det blir problem med minnena när moderkortet är trasigt & inte hittar dom.
Åandra sidan ska ju ett moderkort som detta, med minnes volten ställt på auto, inte behöva jävlas på detta sätt om det inte är något fel på det.
...och som både db & du skrivit, det var inget problem med ett likadant kort.

Jag kan riktigt inte förstå vart du vill komma?
Försöker du säga att db är newbs eller vad?
Det var ju ändå dom som såg felet.

*edit*
Direkt taket från konsumentvekets sida:

Fel på varan
Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:

* kräva att felet avhjälps,
* kräva omleverans av en ny, felfri vara,
* få prisavdrag,
* få ersättning för reparation,
* häva köpet och få pengar tillbaka,
* hålla inne betalning,
* få skadestånd.

Men du kan inte kräva alla alternativen vid ett och samma tillfälle. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Du har rätt att reklamera en vara upp till tre år efter köpet.

*edit*

Nu har jag fått tillbaka moderkortet från komplett.se.
Det har alltså varit på det 3e testet.
Men som första gången så kunde inte dom hitta nått fel på skiten.

Kan det var så att kortet inte tycker om nVidias SLI minnen ?
Nu har jag lånat ett par Kingston Hyper-X av en polare.
Så nu får vi se om fanskapet kraschar igen eller om det håller bättre.

Här finns komletts "logg" eller vad man ska kalla det:
http://flite.sytes.net/kpt/

Visa signatur

var för kulle just jag födas till att få ett helvete?
...och varför ska jag ha sån jävla otur när jag tänker?