Permalänk
Medlem

Kärna och grafiskgränssnitt

Tja, har en liten fråga. Jag letar efter ett OS som enbart består av kärnan med alla drivers mm, och ett grafisktgränssnitt. Det enda jag lyckas hitta är en massa packet med en mängd andra program i. Jag vill mest ha det så enkelt det bara går. Finns det något som skulle passa? Eller kan ni länka till något man skulle kunna "bygga" själv.

Mvh Roman

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

googla på linux from scratch

eller också så kan du göra en basinstallation av valfri distribution som till exempel debian.

Permalänk
Medlem

Tror att en gentoo stage1-tarball funkar lika bra för det du vill ha, LFS är ok och gentoo stage1 är väl typ så nära du kommer LFS utan att faktiskt vara LFS. Du har ju fördelen av emerge i gentoo. du får jacksquat med LFS, fast det kanske är helt ok för dig. Båda är helt ok val.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Gentoo röstar jag också på.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Har hört att debian ska gå att strippa ganska ordentligt också, men personligen ogillar jag debian... Röstar också för gentoo

Ska du använda systemet till nåt särskilt?

Permalänk
Medlem

I slackware-installern kan man välja bort en jäkla massa paket och få en fin strippad dist.

Permalänk

Nackdelen med Gentoo och DSL är ju att man behöver kompilatorn med alla tillhörande verktyg för att ö.h.t. kunna använda det till något vettigt, och det tar plats

FreeBSDs bassystem är jäkligt slimmat, finns i stort sett inget med Dock blir det lite jobb innan man har ett grafiskt gränssnitt (vilket det blir i de flesta linuxdistar också om man installerar något basic).

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

slackware är enklast att strippa tack vare en enkel och smart pakethanterare som ger dig megakoll på vad du installerar

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

låter som det är slackware som gäller då. Jag tänkte först använda det på min bärbara och vänja mig vid linux, sen tänkte jag göra om den till en HTPC, med linux som grund.

Tack för alla tips, ska titta på slackware och dem andra.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Arch Linux

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Arch Linux

Känns som att du skriver de där 2 orden ganska ofta

Jag röstar för Gentoo

Permalänk
Medlem

Slackware kan vara väldigt strippat om man gör rätt. Annars är FreeBSD base-install mycket liten med (~200MB), samt de enkelt att pkg_add'a Xorg och det sen.

Gentoo tycker jag nästan känns lite bloat ibland me tanke på hur mycke källkod och skräp man meckar med.

Permalänk
Medlem

Arch Linux

Permalänk
Medlem

Alltid lika roligt med dårar som bara häver ut sig det dom själva kör utan att faktiskt motivera det ö.h.t.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Alltid lika roligt med dårar som bara häver ut sig det dom själva kör utan att faktiskt motivera det ö.h.t.

Håller med helt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Alltid lika roligt med dårar som bara häver ut sig det dom själva kör utan att faktiskt motivera det ö.h.t.

NanoBSD!:rolleyes:

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Arch linux kan man få väldigt slimmat, utan att behöva mecka för mycket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Alltid lika roligt med dårar som bara häver ut sig det dom själva kör utan att faktiskt motivera det ö.h.t.

Om vi säger såhär då:
Gentoo för att du kan slimma det något sjukligt ifall du vet hur du använder USE flaggor ordentligt.

Permalänk
Medlem

Till alla som slänger ur sig dist-förslag:
Crux är väl bland det mest strippade om man orkar krångla, gör man inte det så är slackware svinenkelt att strippa ner, installationen är väldigt straight-forward och det är bara avmarkera de paket man inte vill ha. Vet man inte vad som behövs så står det i beskrivningarna

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk

Gentoo är väl inte världens bästa val om man inte orkar sig bygga allt på en annan dator? För kompilatorer och allt annat som behövs tar plats. Mycket hellre Arch som drar in exakt vad du behöver. Mycket enkelt och går snabbt.

Permalänk
Medlem

Frågan är: varför lägga ner en massa tid på att ta bort saker när de redan finns alternativ som är otroligt små?

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adisbladis
Om vi säger såhär då:
Gentoo för att du kan slimma det något sjukligt ifall du vet hur du använder USE flaggor ordentligt.

Där har vi ju något att komma med...jag menade mer folk som skrev bara "Arch Linux!" och inget mer... det är ju inte direkt konstruktivt i en sån här tråd.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Ok,
Arch Linux

Smidigt system som du kan få väldigt slimmat utan att sitta och ta dötid på att kompilera (t.ex Gentoo, LFS) Rackarns bra pakethanterare.

Give it a try, fast jag varnar er. Once u go Arch, u never go back.

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'