Permalänk
Medlem

Bada tangentbordet?

Hey, jag har en fråga... som kan uppfattas som dum men om det är ngn elektronikkunnig får de gärna ge ett rakt och välmotiverat svar.

Som jag förstått det kan elektronik enbart kortslutas om det går en ström genom dom. Jag har sett personer som badat sina processorer och moderkort och inte haft ngra problem efteråt bara de har låtit det torka ordentligt innan de startat det igen.

Så min fråga lyder:
Kan jag bada mitt tangentbord och låta det stö blött under ett längre tag, bara jag låter det torka ordentligt innan det kopplas in igen?

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk

Fördeförsta vf ska du bada det? ;D

Ingen sprey, eller lufttrycks grejsemojs som du kan köra med och rensa?
Jag ska va helt ärlig, så e inget vatten nära elektronik bra vad jag vet.

Jag e inte helt säker men de finns andra sätt än bada det

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem

Jag skuule vilja bada mitt tangentbord åxo, det så skitigt:)

Permalänk
Medlem

Vad jag vet ska det gå bra. Öl spilldes över mitt ultra-x en gång på en fest, så tvättade det och lät det torka över natten. Det funkade dagen efter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaktusen
Vad jag vet ska det gå bra. Öl spilldes över mitt ultra-x en gång på en fest, så tvättade det och lät det torka över natten. Det funkade dagen efter

Samma här. Vis av tidigare erfarenhet med fastklibbade tangenter spolade jag direkt efter cola-spill (eller var det öl) ett Ultra-X under varmt vatten en stund, skakade ur det värsta och lät det torka ca ett dygn.

Permalänk
Medlem

Vad har du för tangentbord?

Kan ana att det inte är så bra att bada ett Logitech G15 eller liknande tangentbord med display och allt. Har hört att dom är ganska fuktkänsliga.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekomendera det.
Om det är smutsig så kör med en våt trasa eller dylikt och om du vill ha bort te.x smulor under knapperna så använd en tryckluft. Blåser bort allt kan jag lova

Visa signatur

Have a nice day!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Såvida det inte är 100% destilerat vatten ska du inte använda vatten ^^ Finns massa skit i "vanligt vatten" det är det som gör att det leder ström. Även fast du tror det har torkar kan det ligga kvar lite då är du i trubbel... tror inte att små resterna från det "smutsiga vattnet" är bra heller även fast det har torkat

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Va de inte M3 som testade vanliga mobilers tålighet. Bl.a la dom dem i ett badkar med vatten, sedan torkades samtliga mobiler i torkskåp på 60* i någon timme. Alla fungerade efter förutom en motorla som hade lite kondens i displayen några dagar.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

det fungerade utmärkt kan jag säga
Badade det ordentligt i en stor ikea-plastpåse med maskindiskmedel. fick stå ett tag. När jag startade den så fungerade det inte först. Så jag skruvade upp det... och mycket riktigt, det var fortfarande fuktigt. Gick loss med hårtorken och nu fungerar det utmärkt!

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Avstängd

kan säga så här oxidering är det som kommer att ske nu innom den närmsta tiden, du har just förkortat livslängden på ditt tangentbord . det spelar ingen roll om du torkar det riktigt du kan aldrig få tangentbordet i det skick det va innan. som "Smartidiot" sa så innehåller vatten en massa skit det är det som gör att saker oxideras hade du däremot använt desitilerat vatten så kan du ha klarat dig från att tangentbordets kretskort oxideras o sakta men säkert bryts ner. vatten o elektronik här inte ihop det är bara o inse det

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Hedersmedlem

Tangentbord är för det mesta tillräckligt okänsliga för att tåla det mesta. Jag vet flera som brukar köra sina tangentbord i diskmaskinen för att få dem rena, säkerligen inte världens snällaste mot dem men får de bara torka ordentligt efteråt så är det inget problem. En extra sköljning med rent vatten kan dock vara en bra ide, maskindiskmedel är troligen inte allt för nyttigt om det blir kvar i större mängder.

Bäst för tangentbordet är dock om man kan plocka ner det i småbitar och tvätta alla plastdetaljer (knappar, framsidan, baksida) för sig och därför undvika att blöta ner kretskortet.

Datorprylar är inte så känsliga för vatten som man kan tro, jag har gjort allehanda riktigt korkade grejer, exempelvis dränkt ett moderkort i snö (ja, snö!) ett par gånger. När jag skrotade det ett par år senare fungerade det fortfarande

Just ja, när man tillverkar kretskort och har lött dit kretsarna så tvättar man dem.. i vatten

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Äsch, varmt vatten med lite diskmedel eller Vim tar bort bort nästan all smuts man kan tänka sig, bara krama ur trasan ordentligt och glöm inte att dra ur tangentbordet ur burken, minimalt med torktid behövs.

Eller vad snackar vi för nedsmutsning egentligen... tjockolja...!?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Vi snackade använding sen typ -97... alltså ungefär 10 års användning.
Tangentbordet är så gammalt att det gulnat (får bli klorinbad nästa gång) Men det är så sjukt skönt att jag vägrar släppa det!
Efter ett ordentligt bad så vart det bra mycket renare

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Avstängd

jag hade plockat ner det i smådelat coh tvättav av med t-röd eller liknande.. (brukar göra det på jobbets tangentbord då dessa blir sjukligt skitiga väldigt snabbt)

dock så rekomenderar jag att du sköjler ditt t-bord nu väldigt noga med destvatten så du blir av med allt som kommer sabba t-bordet om du nu är så fäst vid det.
bara ett råd.

annars lycka till i ramtiden och hoppas det håller längre än ett halvår

BTW älskar din avatar

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

Jag brukar ta fram skruvmejsel och bända loss knapparna, lägga de i blöt, diska dem lite, låta torka, blåsa bort damma från tangentbordet och sedan hoppas på att man får tillbaka knapparna. Erfarenhetsmässigt kan jag säga att man bör ta det väldigt försiktigt med space knappen.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Jepp, jag har spolat ur ett tangentbord en gång med vatten då en polare skvätt grogg ner i det. Efter en dag hade fortfarande inte torkat, då skruvade jag isär det och torkade torrt, det fungerar i alla fall bra ännu så här 7-8 år senare. Sen finns det säkert både mer och mindre stryktåliga tangentbord och det sitter förmodligen finare/mindre och mer känslig elektronik i dagens tangentbord. Men är det ingen display och annat skräp skulle det nog förmodligen ändå gå bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
kan säga så här oxidering är det som kommer att ske nu innom den närmsta tiden, du har just förkortat livslängden på ditt tangentbord . det spelar ingen roll om du torkar det riktigt du kan aldrig få tangentbordet i det skick det va innan. som "Smartidiot" sa så innehåller vatten en massa skit det är det som gör att saker oxideras hade du däremot använt desitilerat vatten så kan du ha klarat dig från att tangentbordets kretskort oxideras o sakta men säkert bryts ner. vatten o elektronik här inte ihop det är bara o inse det

Det är inte själva elektroniken som inte är kompatibel med vatten, utan koppar komponenterna
Fast nu är jag bara anal

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem

Ifall det går att öppna tangentbordet är det bara att ta isär det och tvätta det som är smutsigt. Jag har ett gammalt Microsoft ergo tangentbord som är över 10 år som jag trivs bra med och har tvättat det ett antal gånger.
Man bör nog akta sig för att stoppa ner hela tangentbordet under vattenkranen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arneri
Ifall det går att öppna tangentbordet är det bara att ta isär det och tvätta det som är smutsigt. Jag har ett gammalt Microsoft ergo tangentbord som är över 10 år som jag trivs bra med och har tvättat det ett antal gånger.
Man bör nog akta sig för att stoppa ner hela tangentbordet under vattenkranen.

Gick bra för mig... men som sagt det är ett så pass gammalt tangentbord.... ps/2 osv... tror inte det är särksilt avancerad elektronik i det.

BTW, tack towi! Johnny Bravo e kung

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Medlem

jag spillde ut en hel kopp kaffe i mitt tangentbord (saitek eclipse gen.1 ) när det var inkopplat. Allt jag behövde göra var att skölja ur det ordentligt och sen låta det torka i ett par dagar. Har fungerat klockrent sen dess (ca 4 månader sedan)
Funderar på att ge det ett bad snart igen, för det börjar bli skitigt och äckligt igen.