Permalänk

Vilken av paketen ska jag välja?

Hallå där! nu är det dags.. tänkte beställa nu veckan som kommer men behöver synpunkter innan jag trycker på "bekräfta" knappen. Jag kommer inte klocka , men jag vill datorn ska vara spelduglig i några år och hålla en hög standard. Så alla synpunkter är välkomna va ni tycker om de olika paket jag har tagit fram. Får gärna ge förslag om jag ska byta ut något eller berätta mer om de negativa postiva delarna på vissa produkter som jag har lagt till.

Paket 1 : http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=468-40866
19455:-

Paket 2 : http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=536-40995
27745:-

Paket 3 : http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=344-41003
22455:- (samma paket som paket 2 , bara en annan processor)

Tack på förhand!

PS.
Undrar också om det någon som vet om priserna sänks mycket inför september månad d.v.s slutet av augusti etc!
DS.

Permalänk
Medlem

För det första tycker du absolut inte ska välja Paket 2 och 3. Det är inga prisvärda komponenter. Låt oss därför bygga vidare på paket 1.

För det första har du valt ett Nvidia-moderkort, men 2 stycken ATI grafikkort.

Det är lite onödigt att ha två nätagg och dessutom betala så mycket för chassit.
Välj istället P182 och ett nätaggregat på minst 650W.

Raptorn är inte ett speciellt bra köp, den är inte mycket snabbare än vanliga diskar och låter mycket. Om du nödvändigtvis ska ha en välj en Velociraptor.

Permalänk

ok, om vi bygger vidare på paket 1 så undrar jag då.. vilket moderkort ist ska jag köra med? och så tänkte jag fråga hur stor skillnad är det på spel med extreme processor och den jag har valt där? p182 chassit har jag tänkt på.. skulle det då orka som du säger ha nätagg på 650 w som kör 2 graffekort?
Raptorn vill jag ha.. så jag får väl lägga till en hd-dämpare till i såna fall.

Permalänk
Medlem

Detta rekommenderas av många: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=351827

Du kommer knappt märka någon skillnad mellan Extreme-processorn och Q9450. Processorn har inte så stor betydelse i spel, det är mest grafikkortet som är viktigt.

650W skulle fungera utmärkt med två grafikkort, om du vill kan du även gå upp till 750W om du ska ha mycket grejor.

Tror inte raptorn har så mycket att tillföra för det priset, det finns säkert någon annan som är bättre på detta.

Lägg helst inte för mycket pengar på din dator, spara dem och uppgradera senare istället.

ATI 4870x2 kommer troligen ut nästa vecka, tycker du borde vänta på det.

Permalänk
Medlem

Ska också köpa en ny speldator för ca 20k och planerar att köpa en 4870X2 som lanseras om 2 dagar. Rekommenderar den till dig med

Extreme processor ska du ALDRIG köpa, jag gjorde felet och köpte QX6700 och ångrar det mest av allt, betalade 10k för den, den är värd 1,5k idag
2,66ghz core 2 är bus enkel att klocka upp till extreme versionen.

Jag kommer i alla fall köra på Corsair 600w för 4870X2 , 4gb ram, 700gb osv.

OBS: Har raptor X 150gb i dagsläget, den rekommenderas INTE, låter som en jävla hårtorkare och ser INGEN prestanda fördel mellan den och min Samsung.

Permalänk

Tackar tackar så mycket för svaren.. känns som om man får lite häng på va man ska köpa nu.. men som följdfråga, 4870x2 vs gtx 280.. vilket är håller bäst enligt din mening? ska jag köra på 2st 4870?

Permalänk
Hedersmedlem

Inget av dom duger tyvärr och det är för mycket problem att det är bättre att börja från noll.

P190 har mycket Watt men dom har gjort helt fel när dom valde nätdelarna och det leder till att man slösar på potentialen och man står med bara brister.

Det finns billigare minnen som ger lika bra prestanda.

Du måste välja ett moderkort med 780i chip om du vill kunna köra full SLI då 680i inte är kompatibel med nyare Intel processorer. Vill du köra med Crossfire så är det X38/X48 om du vill köra med full Crossfire.

Skall du inte klocka så duger inte Quad då dom har för låg frekvens som gör att att dom underpresterar i nya spel.

Två GTX260 i SLI lär hålla ett bra tag i spel.

Ta en snabbare Raptor och Samsung F1 TB då 750GB versionen inte är lika snabb.

När det gäller skärmar så tillhör jag dom som ser ner på TN paneler så där får någon annat ge förslag för själv hade jag tagit av några tusen på datorn och lagt dom på en riktig skärm istället.

Det är Vista Premium och inte Basic du skall ha.

Här är ett förslag på monster dator.
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=611591...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Håller INTE med MaLo

1. GTX260 i SLI är bara dumt, 4870x2 presterar "MYCKET" bättre än GTX280 i SLI. Enligt de test som finns ute

2. Raptor rekommenderar jag inte överhuvudtaget.

3. Vaddå quad duger inte för spel? En Quad på 2.66ghz duger mycket bra för alla de spel som finns ute, samt det finns en 2,8ghz på quad och högre.
Men den 2,66 eller 2,8ghz räcker, även om man inte skulle överklocka.

4. Ska själv köpa en DELL 24", ska ha mycket bra panel och färger och även bra för spel, kostar dock 5800kr men ska vara värt det!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
Håller INTE med MaLo

1. GTX260 i SLI är bara dumt, 4870x2 presterar "MYCKET" bättre än GTX280 i SLI. Enligt de test som finns ute

2. Raptor rekommenderar jag inte överhuvudtaget.

3. Vaddå quad duger inte för spel? En Quad på 2.66ghz duger mycket bra för alla de spel som finns ute, samt det finns en 2,8ghz på quad och högre.
Men den 2,66 eller 2,8ghz räcker, även om man inte skulle överklocka.

4. Ska själv köpa en DELL 24", ska ha mycket bra panel och färger och även bra för spel, kostar dock 5800kr men ska vara värt det!

Min raptor hörs inte alls och inte den nya VelociRaptor heller enligt test och jag tycker det är kul att vara ute på multikartor först så man får välja vilket godis man vill ha för alla andra. CrossFire eller SLI är helt avgörande på vilka spel man skall spela och jag valde Crysis och där vinner SLI lätt! I dagens spel stöds inte Quad och man skall ha en frekvens på runt 3GHz för dagens spel så Quad duger inte utan då är en snabb Dual bättre.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Vaddå man ska ha en frekvens på runt 3ghz? 2,66 räcker gått och väl för tex. Crysis.

Raptor är inte värt pengarna helt enkelt, varför inte köpa en vanlig o spara pengar? Raptor presterar INTE bättre enligt mig.

Permalänk

men va tycker ni att jag ska köra för processor då? kommer nöta warhammer online när det kommer ut.. så fram med förslagen gubbar

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
Vaddå man ska ha en frekvens på runt 3ghz? 2,66 räcker gått och väl för tex. Crysis.

Raptor är inte värt pengarna helt enkelt, varför inte köpa en vanlig o spara pengar? Raptor presterar INTE bättre enligt mig.

Just i Crysis går det bra fast inte i alla spel men det är ingen skillnad mellan en dyr Quad och en E8400 så varför lägga så mycket extra? Klart en Raptor är snabbare för det märker jag när BF2 laddar och Velociraptor är snabbare igen.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

uhm MaLo jag har bf2 o har spelat det sedan det kom ut.

Har även Raptor X 150gb, och en samsung, Bf2 laddar INTE fortare på raptorn.. aja skit samma ^^

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
uhm MaLo jag har bf2 o har spelat det sedan det kom ut.

Har även Raptor X 150gb, och en samsung, Bf2 laddar INTE fortare på raptorn.. aja skit samma ^^

Skumt för det blev ett lyft för mig och jag är alltid bland de första ut på plan men jag har 8GB minne och en överklockad Q6600 så det kanske är helheten som gör det. Men har du BF2 på Raptorn för annars gör det inget extra i prestanda? för har du bara Raptorn som systemdisk så är det Samsung disken som avgör hur fort det laddar. Den extra disken är till för saker som inte är beroende på hur fort disken laddar som filmer och liknade och Raptorn lägger man saker som behöver snabbheten

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellviper
Jag kommer inte klocka , men jag vill datorn ska vara spelduglig i några år och hålla en hög standard.

Röstar pga detta för Quad... om några kommer spelen ha stöd för Quad och lägger man ut så här mkt pengar för en dator är det lika bra att köpa en Quad-processor IMO.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Röstar pga detta för Quad... om några kommer spelen ha stöd för Quad och lägger man ut så här mkt pengar för en dator är det lika bra att köpa en Quad-processor IMO.

Det kan jag hålla med om för Quad kan bara bli bättre med tiden men frågan är om man skall lägga så mycket pengar på en dator? Fast jag vill slösa på en VelociRaptor så jag skall nog hålla tyst.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Det kan jag hålla med om för Quad kan bara bli bättre med tiden men frågan är om man skall lägga så mycket pengar på en dator? Fast jag vill slösa på en VelociRaptor så jag skall nog hålla tyst.

hehe samma här :> men ska nog vänta lite på 150 GB versionen som dykt upp på prisjakt ska se hur de billiga SSD verkar när de släpps också...

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist