Permalänk
Medlem

Strålning, funkar sten?

Hej! Jag bara undrar om det funkar med en takplåt i marmor istället för metall vad gäller strålningen.

Och då menar jag på ett liggande chassi så den blir en hyffsad stor yta.

Permalänk
Sötast

Strålningen lär inte vara något att oroa sig över

Permalänk
Medlem

ok
är fortfarande helt novis på datorbyggande men kanske kommer försöka mig på att bygga ett htpc chassi någon gång eftersom att min hjärna snart sprängs av ideer

Permalänk

om det är sten som får användas bland människor så är strålningen så låg att den inte ökar bakgrundstrålningen särskilt mkt

däremot skulle jag mer oroa mig för krossade komponenter då det är ett stentak...som kan falla...

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem

hihihi skulle se bra ut :S

Nae men det har ja en lösning på

Permalänk

Varför just sten? Chassiet kommer ju att bli jättetungt då..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woodlauncher
Varför just sten? Chassiet kommer ju att bli jättetungt då..

Stöldsäkert kanske

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Slipad blanksvart marmor
Måste ju ha något eget att skryta med :S
Och sen så kommer den ju stå still... så vikten blir det nog inga problem med.

Permalänk
Medlem

Du kanske skall ha någon form av plåt under också ? Tänk på att arbetsfrekvenserna på de olika komponenterna i en dator är väldigt hög och att eventuella radiovågor som skulle kunna leta sig ut borde kunna penetrera ganska väl..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ett lock i sten är inte sämre än ett stort plexifönster i sidan vad det gäller strålning. Däremot så är det säkert snyggare!

Permalänk
Medlem

det kommer att vara ett sorts trä mönster som kommer hålla uppe 4 hårddiskar ungefär som scaleo home servers upphängning precis under stenen...

Men nu får ni inte veta mer ska lär mig pro engineer först

Permalänk
Medlem

Tes: Om det inte är något du kan göra dig illa på eller bli sjuk av att äta så är det inte farligt.

Genomförande: Ej applicerbart.

Slutsats: Strålning finns nog inte ens.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Edit: Läste LITE fel :S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
Tes: Om det inte är något du kan göra dig illa på eller bli sjuk av att äta så är det inte farligt.

Genomförande: Ej applicerbart.

Slutsats: Strålning finns nog inte ens.

Precis! Vinden är bara en illusion. Eller förstår jag inte alls vad du säger?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Draim
Genomförande: Bara en locket kommer va sten och det blir beställt

Vad?

Permalänk
Avstängd

Re: Strålning, funkar sten?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Draim
Hej! Jag bara undrar om det funkar med en takplåt i marmor istället för metall vad gäller strålningen.

Och då menar jag på ett liggande chassi så den blir en hyffsad stor yta.

Vilken strålning till att börja med? Ska du skydda datorn mot kosmiskt strålning, mot värme, mot ljus, mot radiostörning eller ska du skydda omgivningen mot EMC? Eller är det statens/rymdödlornas/whatevers tankestrålar du ska skydda dig mot? I det senare fallen rekommenderas en foliehatt.

Om det är neutriner du vill skydda dig mot så rekommenderar jag en några ljusår tjock blyvägg. Är det radiovågor rekommenderar jag metall eller vatten. Är det IR funkar glas. Marmor kanske fungerar mot viss typ av radioaktiv strålning men med risk för tjerenkovstrålning, bremsstrahlung eller något annat roligt scatteringfenomen, vad vet jag. Personlig utstrålning kanske kan förhindras med solglasögon...

Kort sagt, vad tusan ska du skydda och mot vad? "Strålning" i sig betyder ingenting. Och inget som lämnar en dator i "etern" är farligt på något sätt (utom möjligen för annan elektronik som kan störas. Det vanliga plåtchassit som datorer normalt kommer i (du kanske lagt märke till att märkesdatorer i marmor är ovanliga) duger fint för att möta EMC-kraven och därmed inte ska störa omkringliggande elektronik). Elallergi är en psykisk åkomma som är felbenämnd. Det har inget med el eller "strålning" att göra. Patienter med detta görs en otjänst i att luras att tro att "el" orsakar symptomen.

Så vad är det för, förmodad pseudovetenskaplig, "strålning" du vill skydda (dig?) mot?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Du är ju farligt "över-allmänbildad" om du inte förstår vilken strålning han pratar om, du nämner den i texten iallafall.

Permalänk
Medlem

(Jag är helt novis på detta)

Jag bara snappade upp att strålning från komponenterna kan vara skadlig för omgivningen... All i know

Permalänk
Medlem

Den elektromagnetiska strålningen från en PC är inget att oroa sig för, om det hade varit farligt för människor så hade ett nobelpris i fysik delats ut för länge sedan. Det är bara joniserande strålning som är bevisat skadlig (och det skulle möjligen kunna vara ett problem om stenen t ex innehåller uran eller något annat radioaktivt material, men marmor gör inte det). De problem man möjligen kan få från strålningen kan vara att en radioapparat i närheten kan få lite störningar, eller att det stör lite när du pratar i mobiltelefonen. Det finns inga vetenskapliga belägg för att icke-joniserande strålning är skadlig - den kan jämföras med att värma upp sig lite (t ex genom att ta en joggingtur eller ett varmt bad).

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

ok Sweet tackar!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woodlauncher
Du är ju farligt "över-allmänbildad" om du inte förstår vilken strålning han pratar om, du nämner den i texten iallafall.

Klart jag förstår men han var ju inte precis glasklar om vad han skulle skydda, datorn eller omgivningen? Och varför tror han sig ha problem med "strålningen" och vad tusan gör att han tror att marmor är så mycket bättre?

Alltså: Om man själv inte vet vad strålningen består i, och inte vet vad marmor gör, varför då fråga så specifikt samtidigt som man inte förklarar hur man menar?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Ber då om ursäkt för den dåligt formulerade tråden...

Men snälla, som jag sa är jag helt grön och bara ställde en oskyldig fråga, så varför lägga ner 5 min på att skriva ett 21 raders (Ja jag räknade) negativt (ur min synvinkel) svar.

Permalänk
Medlem

Hehe, du får ta MBY med glimten i ögat. Nej så vitt jag vet så är marmor inte så jättebra på att stoppa radiovågor eller EMC som det kallas. Om sten vore bra för det så skulle det vara jobbigt att lyssna på radio i sten-, betong- och tegelhus.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Lite delade meningar :S
Men jag får väll se om det går och annars byta ut det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Klart jag förstår men han var ju inte precis glasklar om vad han skulle skydda, datorn eller omgivningen? Och varför tror han sig ha problem med "strålningen" och vad tusan gör att han tror att marmor är så mycket bättre?

Alltså: Om man själv inte vet vad strålningen består i, och inte vet vad marmor gör, varför då fråga så specifikt samtidigt som man inte förklarar hur man menar?

Vi kan nog utesluta att han vill skydda sin dator. Hans undermedvetna vill nog ge sina pengar ett bättre liv långt borta från hans vårdslösa handhavande. När hans fina marmorblock lossnar pga användandet av lim (och på köpet ett dåligt ett) för att fästa marmorblocket och alla komponenter i datorn går sönder

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Draim
Ber då om ursäkt för den dåligt formulerade tråden...

Men snälla, som jag sa är jag helt grön och bara ställde en oskyldig fråga, så varför lägga ner 5 min på att skriva ett 21 raders (Ja jag räknade) negativt (ur min synvinkel) svar.

Varför MBY och många andra lägger ner tid på sånt här är för att hjälpa andra, var glad för det?

Själv tycker jag att MBY's svar var konstruktivt och visar att man måste skriva mer information än t ex "Jag har ett nätaggregat på 300W, klarar den det här?". Man måste kunna ta konstruktiv kritik.

Permalänk
Medlem

men om du ändå vill göra en über bur så sk adu ju först inhandla

en stor plåt av 1,5 cm blyplåt, radio vågs nät 5kvadratmeter så du kan vika flera gånger, ferrit plattor 1cm tjockt,

O sen bygger du såhär...

BB=bly(2 B'en eftersom det e så tjockt XD) FF=ferrit N=radiovågsblockerande nät

BBNFFBB
BBNFFBB
BBNFFBB
BBNFFBB
BBNFFBB
BBNFFBB
BBNFFBB

BB N FF BB
BB N FF BB
BB N FF BB
BB N FF BB
BB N FF BB
BB N FF BB
BB N FF BB

du kommer säkerligen inte få gamma strålning från din dator om typ dina komponenter är av Typ Ununhexium-290 eller Uran-232

Visa signatur

Main:
O11 XL, MSI 2080 TI GXT, AMD 3950X, Asus CH VIII Hero, EKWB WC Dual 360, HX1200

Media Dator
Phanteks P400, Strix 970, 6700K (delid), Asus Maxmimus VIII Hero Alpha, Corsair H100V2, TX750

Permalänk
Medlem

Strålning är väl en av de mest kända bovarna för entusiaster när det kommer till musik. Kablar och hårdvara ska vara helt avskärmade och tvinnade hit och dit för att motverka strålning och störningar på elektronerna från bland annat gravitation.

Förr eller senare når väl trenden till oss datornördar och det blir ytterst avgörande om chassit har 1,5cm tjockt blyplåt eller inte, då man ska kunna kräma ur de sista 1,2% ur sin dator och slippa de störningar som omgivningen ger som påverkar grafikkort och annan hårdvara negativt.

Att det krävs en kran för att få chassit och att datorer endast får användas i lägenheter på bottenplan får man dock räkna med.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Dagens garv blev det när man läste MBY´s inlägg...klockrent
Du har ju humor också, inte bara fakta och kunskap där inte.
//Patrik

Visa signatur

// Patrik (rookie)
AMD Phenom II x2 555, ASUS MA478T-E, Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz, SSD OCZ-AGILITY2 40Gb, Radeon 4850 X 2 CF,
Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

Att se omvandlingen från lägesenergi till rörelseenergi om man har ett 500 kg chassi på svaga bjälkar gör ju inget om man är i köket o att grannens barn inte leker i vardagsrummet på våningen under.
men man hoppas ju såklart att datorn är ok. Datorer är ju känsliga.
vad skulle hände om den landade på en unge o gick sönder... Datorn skulle ju kunna få fukt skador ... -.-'

Visa signatur

Main:
O11 XL, MSI 2080 TI GXT, AMD 3950X, Asus CH VIII Hero, EKWB WC Dual 360, HX1200

Media Dator
Phanteks P400, Strix 970, 6700K (delid), Asus Maxmimus VIII Hero Alpha, Corsair H100V2, TX750

Permalänk
Medlem

Men hur gör du med Radonet då människa?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bygg chassit i betong? Då kan du ju även passa på o göra en liten betongbunker mod också.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG