Varför har Tele2 C4 Hub snabbare wifi än Ubiquiti och Cambium?

Permalänk

Varför har Tele2 C4 Hub snabbare wifi än Ubiquiti och Cambium?

Tjena alla!

Vi får fiber om någon månad, jag sitter och testar lite olika lösningar för att komma fram till vilken typ av hårdvara jag ska bygga upp mitt nätverk med.

I dagsläget har jag Tele2 Coax via deras Wifi Hub C4.

Jag fick tag i följande att leka och testa med:
Cambium XV2-2 WiFi 6 Access Point
Ubiquiti UniFi UAP-AC-PRO

Om jag ansluter min laptop/mobil via Wifi till:

  • Wifi Hub C4 så får jag 320MBit ner / 50 Mbit upp.

  • Cambium XV2-2 WiFi 6 Access Point så får jag 220MBit ner / 48 Mbit upp.

  • Ubiquiti UniFi UAP-AC-PRO så får jag 190MBit ner / 35 Mbit upp.

Förutsättningar:
Router/Accepunkter placeras på exakt samma ställe riktat mot testpunkten.
Dator/mobil ansluter från samma placering.

Har tele2 C4 Hub verkligen så mycket bättre wifi än de två andra eller missar jag något?

Permalänk
Medlem

AC-pro är ju relativt gammal, Tele2 C4 supportar ju wifi 6E (gamla benämningen AX) som ger en del optimeringsförbättringar relativt wifi 5 (AC). Märkligt att de benämner den som wifi 6 då den inte supportar 6Hz bandet. Troligtvis är det så att din mobil/laptop kan utnyttja mer MIMO som wifi 6 ger. Så hade du testat med en ubiquiti U6 Pro så hade du nog fått mer liknande eller bättre resultat jämfört med Tele2 C4.

Kort och gott har C4 Hub mer MU-MIMO (alltså att den kan använda flera antenner samtidigt för att ge bättre data rates osv) än de andra.
Du jämför också relativt äldre grejer mot nyaste Tele2 ger ut. Antagligen så kommer både ubiquiti och cambium kunna ge mer data till fler enheter samtidigt. Men detta är inte helt så relevant för dig.

Som @suhrim påpekade blandade jag ihop wifi 6 och 6E
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Tele2 C4 supportar ju wifi 6E (gamla benämningen AX) som ger en del optimeringsförbättringar relativt wifi 5 (AC). Märkligt att de benämner den som wifi 6 då den inte supportar 6Hz bandet.

Det är 6E som har 6GHz bandet, 6 som C4 är har inte det.

Permalänk
Medlem

Du behöver troligen göra optimeringar för UniFi kontrollern för att få ut det mesta utav UniFi produkten.

Permalänk

Tack för alla svaren, det förklarar en hel del faktiskt. För min del lutar det mest åt ett mesh-system. Vilket har jag inte bestämt mig för än. Fibern kommer in i ena änden av källaren. Källaren är ca 120kvm med en övervåning på 120kvm som skall täckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Det är 6E som har 6GHz bandet, 6 som C4 är har inte det.

Whops, det har du helt rätt i!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyCasanova:

Tack för alla svaren, det förklarar en hel del faktiskt. För min del lutar det mest åt ett mesh-system. Vilket har jag inte bestämt mig för än. Fibern kommer in i ena änden av källaren. Källaren är ca 120kvm med en övervåning på 120kvm som skall täckas.

Kan vara värt att leta efter Mesh system som kan använda wifi 6E eller wifi 7 (6GHz bandet) som backhaul mellan noderna.
Stora vinsten för mesh är ju att man slipper dra sladdar överallt, men sladdar som backhaul är mer stabilt och bryr sig inte om väggar (förutom hålet där den går igenom ) vilket 6GHz gör.
Så kolla på vad du har för väggar, är det armerad betong överallt så lär inte ett Mesh system funka helt super, men ett par access punkter nära där man använder trådlösa enheter kommer funka bättre.

Permalänk
Medlem

@OnlyCasanova Accesspunkter från Unifi-serien har som standard en kanalbredd på 40 MHz på 5 GHz-bandet eftersom de är tänkta att monteras i större installationer med många APs, där man då inte kan utnyttja bredare kanaler utan överlapp. Du behöver upp på 80 MHz kanalbredd för att få vettig prestanda för ditt användningsområde där hög prestanda på färre klienter spelar mer roll än "tillräckligt bra" för massor av klienter. Löses enkelt med en inställning i controllern. Borde ge dig en bit över 400 Mbit/s eller aningen mer.

Som andra nämnt är det dock en många år gammal AP som erbjuder Wi-Fi 5 Wave 1 (12 år gammal standard) och råkar vara den äldsta generationen de fortfarande har stöd för. Sedan dess har Wi-Fi 5 Wave 2, Wi-Fi 6, Wi-Fi 6E och Wi-Fi 7 kommit.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Vill påpeka att om jag kör min unifi ac lite på 80MHz bandbredd så får min laptop ca 560Mbit/s down på fast.com 2m ifrån access punkten och ca 270Mbit/s down i ett annat rum kanske 7m bort.

Permalänk
Datavetare

Nog för att Tele2/Comhem har en rad brister när det kommer till kabelmodel. Men en sak de verkar gjort rätt är valet av Wifi-HW i deras C2/C3/C4 Hub:ar.

Hade en C2 innan och fick 500-600 Mbit/s till laptop:en. Har nu en C4, körde precis en mätning nu som gav

[ 5] local 192.168.0.69 port 61696 connected to 192.168.0.4 port 5201 [ ID] Interval Transfer Bitrate [ 5] 0.00-1.00 sec 86.4 MBytes 721 Mbits/sec [ 5] 1.00-2.00 sec 88.6 MBytes 745 Mbits/sec [ 5] 2.00-3.01 sec 93.6 MBytes 784 Mbits/sec [ 5] 3.01-4.00 sec 92.9 MBytes 783 Mbits/sec [ 5] 4.00-5.00 sec 93.5 MBytes 782 Mbits/sec [ 5] 5.00-6.00 sec 92.6 MBytes 777 Mbits/sec [ 5] 6.00-7.00 sec 89.9 MBytes 754 Mbits/sec [ 5] 7.00-8.00 sec 90.4 MBytes 760 Mbits/sec [ 5] 8.00-9.00 sec 91.1 MBytes 762 Mbits/sec [ 5] 9.00-10.00 sec 92.8 MBytes 780 Mbits/sec - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - [ ID] Interval Transfer Bitrate Retr [ 5] 0.00-10.00 sec 915 MBytes 768 Mbits/sec 257 sender [ 5] 0.00-10.00 sec 912 MBytes 765 Mbits/sec receiver

Konsekvent över 700 Mbit/s

I sommarhuset har jag en ZenWiFi XT8 lösning (stödjer också Wifi-6). Även den ger stabil nätverksaccess, men den ligger nog ca 100 Mbit/s lägre i hastighet mot samma laptop.

Enda jag testat som slår C4 är ASUS ZenWiFi Pro ET12 som gick att skrämma upp i 1100 Mbit/s över 6 GHz bandet (fast grabbens stationära med 3x3 Wifi-PCIe kort når ~1000 Mbit/s med C4:an).

Sen kanske inte C4:an har speciellt många finesser i sig, men de som finns verkar fungera bra.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Rekordmedlem

Mätt över wifi

Mätt med kabel.

I mitt fall är det troligen (kabeltv) nätet som sätter gränserna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Om jag skulle gå på ett mesh system vilket är att rekommendera?

  • Behöver ingen backhaul via kabel.

  • Vill gärna ha möjlighet att ansluta en hårdisk för enklare fildelning mellan alla enheter i huset.

  • Vill gärna ha ett användarvänligt gränssnitt med många funktioner.

  • Bra wifi täckning och hastighet

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyCasanova:

Om jag skulle gå på ett mesh system vilket är att rekommendera?

  • Behöver ingen backhaul via kabel.

  • Vill gärna ha möjlighet att ansluta en hårdisk för enklare fildelning mellan alla enheter i huset.

  • Vill gärna ha ett användarvänligt gränssnitt med många funktioner.

  • Bra wifi täckning och hastighet

.

Jag hade googles variant i många år men hoppade nyligen över till deco x50 som jag är väldigt nöjd med. Hade jag inte fått det för ett pris som jag inte kunde tacka nej till så hade jag hoppat på omada. Jag drog nätverkskabel förra veckan och märker att det blir en enorm skillnad med kabel och utan.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyCasanova:

Om jag skulle gå på ett mesh system vilket är att rekommendera?

  • Behöver ingen backhaul via kabel.

  • Vill gärna ha möjlighet att ansluta en hårdisk för enklare fildelning mellan alla enheter i huset.

  • Vill gärna ha ett användarvänligt gränssnitt med många funktioner.

  • Bra wifi täckning och hastighet

.

Det viktigaste är att den har en egen backhaul kanal. Antingen via 5GHz eller 6GHz.
Så alla som bara har en 5GHz kanal går bort.
Sen skall de ju ha möjlighet att köra via kabel.

Så gott som alla routrar är värdelösa på att dela ut diskar, de har funktionen men prestandan är så dålig att det knappt går att använda.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Dashio:

Jag hade googles variant i många år men hoppade nyligen över till deco x50 som jag är väldigt nöjd med. Hade jag inte fått det för ett pris som jag inte kunde tacka nej till så hade jag hoppat på omada. Jag drog nätverkskabel förra veckan och märker att det blir en enorm skillnad med kabel och utan.

Skrivet av Prelatur:

Det viktigaste är att den har en egen backhaul kanal. Antingen via 5GHz eller 6GHz.
Så alla som bara har en 5GHz kanal går bort.
Sen skall de ju ha möjlighet att köra via kabel.

Så gott som alla routrar är värdelösa på att dela ut diskar, de har funktionen men prestandan är så dålig att det knappt går att använda.

Okej bra att veta med diskarna, skulle TP-link Deco XE75 vara ett bra alternativ för ändamålet? Har pillat lite i deras app när jag installerade en enklare mesh variant hos svärfar och gillade verkligen enkelheten i appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyCasanova:

Okej bra att veta med diskarna, skulle TP-link Deco XE75 vara ett bra alternativ för ändamålet? Har pillat lite i deras app när jag installerade en enklare mesh variant hos svärfar och gillade verkligen enkelheten i appen.

Appen är enkel om du gillar plug and play. Tänkte också på dessa innan jag köpte x50. Du kommer garanterat ha de länge

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE