Permalänk
Medlem

Hjälp! Grafikkort eller nätagg?

Tjena, härom veckan så köpte jag ett HD 4850. När jag kopplade in det så slocknade datorn efter 10 sek och det kom fram en "blåskärm" där det stod att det skulle påbörjas en minnesdumpning. Jag letade runt lite på forumet och såg att det var mitt nätagg som failade.

Nu kommer min fråga, ska jag försöka returnera/ångra köp av kortet och köpa ett annat som mitt nätagg klarar av, eller ska jag köpa ett nytt nätagg http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339898 ?

Jag har ca 1500kr att röra mig med just nu. Vad rekommenderar ni?

Väldigt tacksam för svar // Oskar

Visa signatur

Länge leve Heaton

Permalänk
Medlem

Om du vet att det är ditt nätagg som fallerar så är det väl självklart att du ska skaffa ett nytt om du vill behålla ditt kort?...

Däremot, om du icke hafver vetskapen om att detta fel skola kunna bero på ditt nätaggregat, bör du kanske gifva oss information om ditt nuvarande nätaggregat så att alla duktiga medlemmar på detta forum skola kunna hjälpa eder med analys av felet. : )

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zetsu
Om du vet att det är ditt nätagg som fallerar så är det väl självklart att du ska skaffa ett nytt om du vill behålla ditt kort?...

Däremot, om du icke hafver vetskapen om att detta fel skola kunna bero på ditt nätaggregat, bör du kanske gifva oss information om ditt nuvarande nätaggregat så att alla duktiga medlemmar på detta forum skola kunna hjälpa eder med analys av felet. : )

precis! Vad har du för nåtagg nu trådskapare?
och vill du behålla kortet? vad hade du innan?

den länk du hade var på ett vettigt nätagg... köp det om du ska ha nytt.. eller om du ska ha crossfire i framtiden så ska du ta TX 650...

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk

Hittade ett trevligt nätagg på en annan tråd som kanske tillfredsställer dina behov

http://www.dustinhome.se/pd_5010132220.aspx

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crillie90
Hittade ett trevligt nätagg på en annan tråd som kanske tillfredsställer dina behov

http://www.dustinhome.se/pd_5010132220.aspx

Det är så grymt prisvärt att det borde inte ens få säljas Vad är ditt nuvarande nätagg Tuffen?

Visa signatur

Speldatorn: i5 6400 | 16GB ram | GTX 980 Ti | 250GB SSD | Windows 10 |

Permalänk

Jo det där var verkligen ett grymt pris, är det där den modulära varianten?

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunkaboy86
Det är så grymt prisvärt att det borde inte ens få säljas Vad är ditt nuvarande nätagg Tuffen?

Just nu har jag ett 350W nätagg, tror ni det räcker för andra typer av grafikkort i 1000-1500kr klassen?

Visa signatur

Länge leve Heaton

Permalänk
Medlem

Tjena vilket bra pris, skaffa det och njut av ditt nya grafikkort!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crillie90
Hittade ett trevligt nätagg på en annan tråd som kanske tillfredsställer dina behov

http://www.dustinhome.se/pd_5010132220.aspx

men satan vilket bra pris KÖP!!! har ett sådant själv, när det är nätdelen som börjar ge upp kan man få väldigt konstiga problem med datorn.

min hade ett eget liv och efter inköp av nätagget som är länkat här, har jag tyglat min dator och lyder mig till 100%

---------------------
"Jo det där var verkligen ett grymt pris, är det där den modulära varianten? "

det är inte moduler i detta. men givet köp, fick själv en chock över hur mycket kablar det var inbakat, tur hade jag en stort chassi där jag kunde stoppa undan lite överflöd.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tuffen
Just nu har jag ett 350W nätagg, tror ni det räcker för andra typer av grafikkort i 1000-1500kr klassen?

Nej jag tror inte det räcker så köp ett http://www.dustinhome.se/pd_5010132220.aspx medans dom finns kvar, det var ett grymt bra pris. Det var ett så bra pris att jag får tvångstankar

Visa signatur

Speldatorn: i5 6400 | 16GB ram | GTX 980 Ti | 250GB SSD | Windows 10 |

Permalänk
Medlem

köp TX 650 på rabatt! det lönar sig! ditt nätagg räcker inte till ett graffe för 1000.- lätt sagt...

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunkaboy86
Nej jag tror inte det räcker så köp ett http://www.dustinhome.se/pd_5010132220.aspx medans dom finns kvar, det var ett grymt bra pris. Det var ett så bra pris att jag får tvångstankar

Det verkar verkligen vara ett bra köp! Men behöver jag verkligen ett 650W nätagg för mitt kort, eller kan jag komma undan billigare med kanske ett 550W ? Vad tror ni?

Visa signatur

Länge leve Heaton

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tuffen
Det verkar verkligen vara ett bra köp! Men behöver jag verkligen ett 650W nätagg för mitt kort, eller kan jag komma undan billigare med kanske ett 550W ? Vad tror ni?

samma pris? mer för pengarna eller inte?

du kommer ha nytta av 650W i framtiden

du kan köpa ett till graffe...

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Sötast

Tuffen, lyssna på folket.

Du hittar INGET annat kvalitetsagg med så pass bra specifikation för det priset.

Det är (roligt nog) rena julklappen. Ett köp du inte kommer att ångra.

Det är mycket tyst och extremt effektivt. Och till det priset!

Permalänk

Oj shit va billigt, köp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tuffen
Det verkar verkligen vara ett bra köp! Men behöver jag verkligen ett 650W nätagg för mitt kort, eller kan jag komma undan billigare med kanske ett 550W ? Vad tror ni?

Den effekt som anges för ett nätaggregat är vad det _maximalt_ kan leverera till datorn, ett nätaggregat märkt med 650W drar alltså inte nödvändigtvis mer än ett märkt med 550W. Skillnaden är att 650W-agget kan leverera 100W mer än 550W-agget, om det nu skulle behövas.

Corsairs TX-serie är oxå (enligt http://www.corsair.com/products/tx/default.aspx) 80PLUS-certifierat, vilket borgar för kvalitet (80PLUS-märkningen visar här att effektiviteten vid 20%, 50% och 100% belastning (av den angivna maxeffekten) är _minst_ 80%, dvs endast 20% "försvinner" i form av värme).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Den effekt som anges för ett nätaggregat är vad det _maximalt_ kan leverera till datorn, ett nätaggregat märkt med 650W drar alltså inte nödvändigtvis mer än ett märkt med 550W. Skillnaden är att 650W-agget kan leverera 100W mer än 550W-agget, om det nu skulle behövas.

Corsairs TX-serie är oxå (enligt http://www.corsair.com/products/tx/default.aspx) 80PLUS-certifierat, vilket borgar för kvalitet (80PLUS-märkningen visar här att effektiviteten vid 20%, 50% och 100% belastning (av den angivna maxeffekten) är _minst_ 80%, dvs endast 20% "försvinner" i form av värme).

Seasonic gör några av Corsairs agg! de som dom inte gör är VX 550 och TX 750... vad jag vet. men dom har ju fått några nya agg nu också HX450 och TX 850

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har kollat runt lite och detta är vad jag förstår det som gäller. Seasonic aggen är bättre och även lite tystare.

400CX = Seasonic
450HX = Seasonic
450VX = Seasonic
520HX = Seasonic
620HX = Seasonic
550VX = CWT
650TX = Seasonic
750TX = CWT
850TX = CWT
1000HX = CWT

Min favorit är den lilla 400CX med en 12V lina på 30A och därtill klarar agget att belastas till 400W cch det är mycket få system som kräver mer än vad detta agg kan ge..

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Tuffen, lyssna på folket.

Du hittar INGET annat kvalitetsagg med så pass bra specifikation för det priset.

Det är (roligt nog) rena julklappen. Ett köp du inte kommer att ångra.

Det är mycket tyst och extremt effektivt. Och till det priset!

Det verkar otroligt bra, men är dt säkert att detta passar till mitt moderkort? Är det samma kablar som till det jag har nu? Lite dum fråga kanske men bättre att fråga en gång fö mycket.

Visa signatur

Länge leve Heaton

Permalänk
Inaktiv

Ja det passar, helt klart! KÖP KÖP KÖP!

Permalänk
Medlem

Köp den nu om du inte redan har gjort det
Fick tag på mitt VX550 för 599kr och jag tyckte det var billigt

Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Jag har kollat runt lite och detta är vad jag förstår det som gäller. Seasonic aggen är bättre och även lite tystare.

400CX = Seasonic
450HX = Seasonic
450VX = Seasonic
520HX = Seasonic
620HX = Seasonic
550VX = CWT
650TX = Seasonic
750TX = CWT
850TX = CWT
1000HX = CWT

Min favorit är den lilla 400CX med en 12V lina på 30A och därtill klarar agget att belastas till 400W cch det är mycket få system som kräver mer än vad detta agg kan ge..

Va synd att HX1000 är CWT... men det är fortfarande ett väldigt bra agg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tuffen
Det verkar otroligt bra, men är dt säkert att detta passar till mitt moderkort? Är det samma kablar som till det jag har nu? Lite dum fråga kanske men bättre att fråga en gång fö mycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bushman18
Ja det passar, helt klart! KÖP KÖP KÖP!

KÖP KÖP KÖP KÖP!!!

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Nu har jag beställt det och det kommer på posten om några dagar! Tack så hemskt mycket för hjälpen killar! Återkommer när det är installerat och klart, och utan problem förhoppningsvis

Visa signatur

Länge leve Heaton

Permalänk
Hedersmedlem

Ett 650W Seasonic agg för det priset är ren stöld idag.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM