Permalänk

Hjälp med RAID0

Jag försöker att få mitt raid att funka.
Har ett Asus P6T6 WS Revolution moderkort.

1 st VR som systemdisk
2 st Samsung 1TB

Jag vill av prestanda skäl bara raida Samsung diskarna.

Problemet är att när jag valt "raid" i configuration settings i BIOS
samt gjort Samsung diskarna till en RAID 0 volym, så vägrar systemddisken/windows att boota. Det står "windows laddas" sedan start datorn om igen...

I ASUS raid program har jag VR/systemdisken som Non-RAID. Varför bootar inte windows ???

Och så fort jag ändrar tillbaka fårn RAID till IDE i Configuration settings i Bios so bootar systemddisken...

Det finns förövrigt ett tredje alterntiv förutom IDE, RAID i configuration settings, som heter AHCI..är inte säker på vad detta är...

Permalänk

Har för mig att du måste välja i BIOS vilken HD windows ska boota från. Välj där VR.
Fick liknande problem nät jag stuvade in lite IDE diskar på mitt P6T dl.

Visa signatur

| Intel I7 12700k | Noctua NH-U12A | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 5200mhz | Samsung 980 Pro M.2 NVME 2TB | Seagate FireCuda 520 2TB | Samsung 970 pro 1TB | WDC WD30 3TB | Gigabyte RTX 3070 Aorus | Fractal Design Define R6 Black | Gigabyte Aorus P850W | Asus VG258 24" 165Hz | Benq 24" |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BumpaBumpa Berra
Har för mig att du måste välja i BIOS vilken HD windows ska boota från. Välj där VR.
Fick liknande problem nät jag stuvade in lite IDE diskar på mitt P6T dl.

Är ganska säker på att jag har kollat det.
Vad jag tror dock är när man satt SATA i RAID mode, så fungerar inte icke raid diskar...

Dock i ASUS raid program ser jag inget alterntiv om man vill köra non-raid.

hittade även lite bilder...kanske underlättar om ni ska hjälpa mig...
Observera dock detta är inte EXAKT samma bios..men väldigt likt..

Permalänk
Medlem

Om du installerar systemet på en disk och valt NÅGOT ANNAT än RAID i BIOS och därefter ÄNDRAR till RAID i BIOS så skiter sig din ursprungliga systeminstallation.

Shit - om detta sjuka fenomen finns det åtskilliga inlägg redan för något år sedan då P5B-korten kom - SÖK där (på p5b ahci tex.) - vill minnas det finns en strulig patchlösning alternativt ominstallation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Om du installerar systemet på en disk och valt NÅGOT ANNAT än RAID i BIOS och därefter ÄNDRAR till RAID i BIOS så skiter sig din ursprungliga systeminstallation.

Shit - om detta sjuka fenomen finns det åtskilliga inlägg redan för något år sedan då P5B-korten kom - SÖK där (på p5b ahci tex.) - vill minnas det finns en strulig patchlösning alternativt ominstallation.

Jag har provat att byta från IDE till RAID Mode i bios många gånger...
Måste variit någon bugg du snackar om...isånnafall..

Hur som helst sitter och läser i manualen, och Jag börjar fundera på om man behöver någon typ av start diskett/usb minne för att starta windows ???

http://img187.imageshack.us/img187/1888/untitledck5.jpg
http://img403.imageshack.us/img403/9089/35886452qx7.jpg

Jag är dock ej säker på om detta är relevant...
Eller är det så ruttet så att SATA controllern på moderkortet
bara kan köra ett läge idag, dvs Raid eller IDE

Permalänk
Medlem

Som Jookeer sa; om du installerat ditt OS på en disk, och därefter raidat den+annan disk= funkar ej. Du måste raida diskarna och SEDAN installera saker på dem. RAID0= Stripe/delad data.

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fRg!!!
Som Jookeer sa; om du installerat ditt OS på en disk, och därefter raidat den+annan disk= funkar ej. Du måste raida diskarna och SEDAN installera saker på dem. RAID0= Stripe/delad data.

Jo men som det verkar kan man ju inte med SATA kontrollern köra båda RAID/IDE mode samtidigt....

Jag måste alltså bestämma mig för att RAIDA ALLA diskar eller inga diskar ???

Som sagt det är hjärndött att raida en VR med ett par samsung F1. Som någon annan sa på det här forumet "den svagaste länken vinner alltid"

Permalänk
Medlem

Du kör givetvis bara RAID på de diskar du väljer (i BIOS). Resten av diskarna kör du som vanligt. Borde framgå av amanualen... Annars är Google din vän.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Du kör givetvis bara RAID på de diskar du väljer (i BIOS). Resten av diskarna kör du som vanligt. Borde framgå av amanualen... Annars är Google din vän.

Joo...har som sagt googlat endel..
Som jag förstår det som kan bara ställa in sata kontrollern i ett läge. Om jag ställer den på RAID måste jag köra alla diskar i raid.
Dock har jag 2 st sata controllers på mitt moderkort, intel och marvel.
Det kanske funkar om jag kör raid diskarna på intel sata kontrollern, och non-raid disken på marvel kontrollern...kanske funkar...

Permalänk
Medlem

Märkligt. På mitt P5B med ICH8R kör jag 4 diskar i en femma, ytterligare 2 diskar på den kontrollern går i single och 2 st på JMicronkontrollern i single.

Permalänk

Har löst det nu tror jag iallafall...
När man installerar Windows, måste man i förväg ha ställt in i bios sata mode: RAID, då får man ett RAID-READY system..där man kan kör antingen raid mode eller AHCI mode. Om man kör en disk i single mode (non raid) körs den i AHCI...

Aja..får blir att installera om Vista då.. då jag installerade systemet inställt på "IDE"