Permalänk
Avstängd

hjälp med ide diskar!

har två stycken ide hårdiskar en 20gb och en 40gb.. 20gb har två partioner, ska jag gå in i bios och ändra slave och master eller hur funkar det. jag kör med en ide kabel till både 20gb och cd/rom sen har jag en ide kabel till 40gb. om jag ska ändra slave och master vilken ska va slave och vilken ska va master isåfall?.' jag har windows xp på 20gigarn. sen har jag windows 98 på 40gigarn som jag ska in och spara lite dokument på, sedan ska jag tömma den disken. men jag tänkte starta med windows xp och sedan gå in och hämta sakerna från 40gigarn när jag är inne i xp.

Visa signatur

datordelar for sale: www.marknaden.webs.com

Permalänk
Avstängd

bump! kom igen hjälp vill gärna veta så jag kan börja pilla med datorn.

Visa signatur

datordelar for sale: www.marknaden.webs.com

Permalänk
Medlem

Man ändrar inte slave och master i BIOS, det gör man på jumprar på diskarna/cd-läsaren och/eller placering på IDE-kabeln

Permalänk
Avstängd

vad menar du fattar inget av vad du sa.

Visa signatur

datordelar for sale: www.marknaden.webs.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reeperbahn
vad menar du fattar inget av vad du sa.

Alltså man ändrar på diskarna rent fysiskt vilken som ska vara master och vilken som ska vara slave med hjälp av jumprar, kör man en master och en slave är det inte så noga vilken som är vad.
Vad jag förstår så har du på en kabel en HD + en CD rom, brukar vara att Hårdisken är master och CD är slave
Den hårdisk som sitter ensam på en kabel bör vara masterjumprad

PATA enheter kan också jumpras CS = cableselect då bör hårdisken som datorn bootar på, sitta längst ut på kabeln och övriga hårdiskar/CD/DVD etc sitta i mitten och också vara jumprad CS

Bra att koma ihåg är att du kan inte jumpra 2 enheter på samma kabel som master bägge 2 eller som slave, så antingen master/slave alternativt CS

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

så jag ska inte ändra nåt då, 20gigarn och cd/romen sitter i en kabel och 40gigarn på en kabel. jag ska boota med 20gigarn, den har mitten av kabeln medans cd/romen sitter högst upp på kabeln.

Visa signatur

datordelar for sale: www.marknaden.webs.com

Permalänk
Medlem

jag skulle sätta 20 gig med xp på, längst ut på single ide kabeln.
ock se till att jumprarna är satta till master på den disken

Permalänk
Avstängd

okej men hur ändrar man jumprar då?. är det i bios där man kan ändra slave och master eller?.

edit: sådär nu sitter singel kabeln på 20gigarn, cd/rom sitter i mitten av den andra kabeln och 40gigarn sitter längst upp på kabeln.

Visa signatur

datordelar for sale: www.marknaden.webs.com

Permalänk
Avstängd

ordna sig, tog ut 20gigarn för att det var antagligen nåt fel på den. men jag testade klocka prollen, min första klockning:p. fick upp prollen från 807mhz till 872mhz sen klocka jag ner den till 855mhz för nåt blev fel, men ska testa vidare sen.

Visa signatur

datordelar for sale: www.marknaden.webs.com